Power = Work /time = Force * stretch /time
Strekningen er omkretsen av sirkelen du tråkker, som er 2*pi*krankarmlengde (radius)
Tiden per tråkk regnes ut sånn: 60 sekunder per min / Antall tråkk per min = sekunder / tråkk.
P= 240 Watt, kadens 40/min, krankarmlengde 175mm
240Watt = F* 2*3,14*0,175m / 60s/40
240Watt = F* 0,73 m/s
330 N = F
ca 34 kg i pedalene.
320 Watt = F*1,1m * 80/60s
320 Watt/1.5 m/s = F
213 N = F
litt over 20 kg i pedalene.
500 Watt = F*1,1m * 100/60s
273 N = F
tilsvarer 28 kg i pedalene.
Dette er kraften som virker netto normalt på krankarmen i snitt gjennom en omdreining. Netto fordi du bruker mer kraft for å løfte beinet som hviler. Om du regner ut ifra et bein, får du samme gjennomsnittskraft, du halverer antall tråkk og distansen du tråkker. Kraften regnet ut er kraften PÅ pedalen FRA deg, kraften FRA bakhjulet PÅ veien er mye mindre. Arbeidet er ideelt sett det samme, men vi vet jo at det går mye energi "tapt" i systemet.
Beinet som tråkker må altså hele tiden kunne løfte 30 kg + vekten av det andre beinet hvert tråkk for å kunne sette verdensrekord på bane. Hefter utgitt av NCF slår fast at du må kunne løfte din egen kroppsvekt med et bein for at ikke styrken skal være begrensende, regner da med at de går ut ifra vanlig stipulert gjennomsnittsvekt fra gamle dager på 70 kg for kroppsvekt.
Videre kan en skjønne hvorfor det ikke lønner seg å tråkke med høy frekvens når effekten (watt) er lav; du må da løfte det andre beinet mye oftere per minutt, og det innebærer ekstra arbeid.