Hvordan får man bedret blodgjennomstrømningen, spesielt i beina(og fra ryggen og ned til beina?). Jeg bli altfor fort stiv!:(. Eller eventuelt om dere har andre tips for å minske stivhet i beina(spesielt låra).
Stiv i beina blir man av å gjøre uvante øvelser med for stor belastning. Selv er jeg ikke akkurat supertrent, men jeg kan sykle så langt og hardt jeg bare vil uten å bli stiv i beina. Sneglefart pga. generell utmattelse kommer i alle fall mye tidligere. En kort løpetur derimot innebærer at beina er ødelagt i 3 dager etterpå.
Noen tips:
* Kjør med lavere intensitet, du trenger ikke ha makspuls hver gang.
* Bruk sykkelsko (hvis du ikke allerede gjør det) slik at du får et bedre rundtråkk og ikke bare sitter og tramper. Et skikkelig opptrekk gjør at du avlaster beinet som tråkker ned.
* Kjør på lette gir, hold gjerne omkring 90 tråkk i minuttet. For de som ikke er vant til det skal det føles nesten ineffektivt lett.
T.o. så vant Armstrong etappen Alpe d'Huez TT (8-10% jevn stigning) i Tour de France med en frekvens på 110. Det er "vispe-i-løse-lufta-frekvens", og trolig mindre effektivt for framdriften enn en frekvens på 70-90, men han mente det innebar økt blodgjennomstrømning og at beina ikke stivnet.