Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bedre blodgjennomstrømning

Bedre blodgjennomstrømning #484959 26/11/2007 19:30
S
Skedsmogutt Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Hvordan får man bedret blodgjennomstrømningen, spesielt i beina(og fra ryggen og ned til beina?). Jeg bli altfor fort stiv!:(. Eller eventuelt om dere har andre tips for å minske stivhet i beina(spesielt låra).

Re: Bedre blodgjennomstrømning [Re: Skedsmogutt] #484998 26/11/2007 20:15
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sone 1 trening er veldig gunstig for økt blodgjennomstrømning og økt O2-opptak i musklene. Jeg vil også anbefale styrketrening og skikkelig uttøyning på de aktuelle muskelgruppene.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Bedre blodgjennomstrømning [Re: ] #488981 05/12/2007 07:17
F
fullrulle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Har også lest meg til at å bade i varmt vann, kombinert med massasje er gunstig. Metoden blir i alle fall brukt av mange langrennsløpere som en del av restitusjonen.. Selv har jeg en sli slik stående, fungerer supert for å hente seg inn igjen (bare husk å drikke masse vann etterpå, hvis ikke ender du ut med hodepine!).

Re: Bedre blodgjennomstrømning [Re: fullrulle] #489209 05/12/2007 14:30
bullet Offline
Besatt
Besatt
muskelstimulator

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Bedre blodgjennomstrømning [Re: Skedsmogutt] #489253 05/12/2007 15:56
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Skedsmogutt
Hvordan får man bedret blodgjennomstrømningen, spesielt i beina(og fra ryggen og ned til beina?). Jeg bli altfor fort stiv!:(. Eller eventuelt om dere har andre tips for å minske stivhet i beina(spesielt låra).

Stiv i beina blir man av å gjøre uvante øvelser med for stor belastning. Selv er jeg ikke akkurat supertrent, men jeg kan sykle så langt og hardt jeg bare vil uten å bli stiv i beina. Sneglefart pga. generell utmattelse kommer i alle fall mye tidligere. En kort løpetur derimot innebærer at beina er ødelagt i 3 dager etterpå.

Noen tips:
* Kjør med lavere intensitet, du trenger ikke ha makspuls hver gang.
* Bruk sykkelsko (hvis du ikke allerede gjør det) slik at du får et bedre rundtråkk og ikke bare sitter og tramper. Et skikkelig opptrekk gjør at du avlaster beinet som tråkker ned.
* Kjør på lette gir, hold gjerne omkring 90 tråkk i minuttet. For de som ikke er vant til det skal det føles nesten ineffektivt lett.

T.o. så vant Armstrong etappen Alpe d'Huez TT (8-10% jevn stigning) i Tour de France med en frekvens på 110. Det er "vispe-i-løse-lufta-frekvens", og trolig mindre effektivt for framdriften enn en frekvens på 70-90, men han mente det innebar økt blodgjennomstrømning og at beina ikke stivnet.

Moderator  support