Lag din egen RLV til Tacx Fortius / iMagic
|
Re: www.norlv.com
[Re: Hans Einar]
01/12/2010 05:37
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Spennende. Har lastet den ned og hadde planer om å teste den i kveld, men har blitt småsyk, så det blir nok dessverre utsatt...
|
|
|
[Re: Flex]
05/12/2010 20:41
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Stadig småsyk, så har dessverre ikke blitt noe testing. Men har fått lagt siste hånd på verket på en ny RLV: NO_Stølsheimen er nå ferdig. Har også lagt inn bilder etc. fra noen kommende RLV'er.
|
|
|
08/12/2010 15:55
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Jeg ville gjerne forsøke denne, så jeg gikk til siden og brukte torrent-fila. Dermed fikk jeg bare lastet ned AVI-fila, altså ikke RLV og PGMF-fila. Jeg tenkte kanskje at den var uteglemt, men når jeg nå går tilbake ser jeg at RLV og PGMF ligger i en liten zip-fil, mens AVI er i torrent. Man må derfor laste ned begge to (zip+torrent) for få et komplett sett. Det er kanskje vanlig på cyclingrlv.com, men jeg synes dette er forvirrende. Andre steder tror jeg det tilbys en komplett pakke i to varianter - zip for direkte nedlasting og torrent for å dele båndbredde. Men det er kanskje en god grunn til å gjøre det sånn?
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
[Re: Erlend L]
08/12/2010 22:13
|
Hans Einar
Medlem
|
Medlem
Heisann, far til NO_Song-Aardal her. Dumt det føltes forvirrende, men det er en grunn til å gjøre det slik. For det første er det kun torrent som er en fornuftig måte å distribuere Gb store avi-filer på. Dette av den enkle grunn at båndbredden blir delt på flere.
Jeg pakket alle filene i en torrent før. Når først torrent fila er sluppet vil den alltid hente ned de orginale styringsfilene. Om det viser seg et det er feil i disse, eller at en rett å seltt ønsker å legge mer arbeid i profilen i ettertid... er det vanskelig siden gamle styringsiler blir distribuert sammen med torrenten.. Forstår..?
Om en velger å holde disse små filen utenom er det enkelt å ha kontroll på riktig versjon av disse. Om du finner en feil i NO_Song-Aardal og rapporterer det til meg, fikser jeg det og legger nye styringsfiler ut på hjemmesiden for nedlasting. En nedlasting som tar sekunder..
Så hent ned de tre filene og se på dem som "pakken" Gpx fila som noen rlv'er har er til bruk i andre systemer enn Tacx.
Lykke til med turen over fjllet!
|
|
|
09/12/2010 21:26
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
...Dumt det føltes forvirrende, men det er en grunn til å gjøre det slik. ... Jeg pakket alle filene i en torrent før. Når først torrent fila er sluppet vil den alltid hente ned de orginale styringsfilene. Om det viser seg et det er feil i disse, eller at en rett å seltt ønsker å legge mer arbeid i profilen i ettertid... er det vanskelig siden gamle styringsiler blir distribuert sammen med torrenten.. Forstår..? Så var det altså en veldig god grunn til å gjøre dette - du kan enkelt oppdatere styringsfilene og vi kan få tak i dem uten å måtte laste ned videoen på nytt.
|
|
|
09/12/2010 21:39
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Så har jeg syklet gjennom denne - dvs, Fortius feilet underveis og kjørte siste del for meg i rasende fart, men jeg fikk iallfall med meg turen til toppen. Og det var litt av en tur! Jeg skal ikke forsøke meg på den vitenskapelige metoden dere har for å gi karaktere på RLVer, men bare gratulere med en spektakulær RLV. Det er jo skikkelig bratt (og med 97+8=105kg vekt og stigning >13% blir det mye styrketråkk på <60rpm), men du så flott. Været var jo helt maks, og med flotte farger og et stilig sidekamera var dette en fin opplevelse. Det er tilogmed skikkelig medvind på fjellet som kommer godt med når du suser forbi fjellvannene (med hvite skumtopper)... Jeg er ingen stor RLV-bruker, så jeg kan ikke si så mye om kvaliteten på profilen, men jeg hadde av og til følelsen av at det ikke er nok nedoverbakker, sammenliknet med hva jeg opplever på veien (eller kanskje det er ønsketenkning?). Jeg tenker spesielt på et sted i starten hvor du passerer et par hus på høyre hånd før du svinger til venstre over en bru. Ellers er det et parti ved ca 8.2km hvor det også føles som profilen ikke følger terrenget (etter brua). Som sagt - jeg er ingen ekspert på dette, så ta dette med en klype salt. Om jeg skulle peke på noe som mangler, så kunne jeg tenke meg angivelser av hvor høyt jeg er over havet (feks hver 100moh, Lysebotn har vel det) og også markering av evt kommunegrenser (som i Svelvik TT - det er et skilt på toppen av fjellet som kanskje markerer en slik?). Men som sagt - dette er bare småplukk, denne RLVen er knakende fin og gir faktiske en naturopplevelse samtidig som du sliter deg opp bakkene. Takk skal du ha!
|
|
|
10/12/2010 07:50
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Hmm, er det min tur til å legge ut neste RLV nå da? Nesten som en konkurranse dette her 
|
|
|
10/12/2010 11:03
|
haakotho
Entusiast
|
Entusiast
For egen del må jeg få si at jeg synes det er et meget imponerende stykke arbeid dere utfører. Har en Tacx Flow som ikke har blitt særlig brukt tidligere år. Fikk tak i en T1925 styreenhet i høst, og har allerede brukt rulla mer enn hele forrige vinter. Har nå i denne uka lastet ned noen av RLVene deres, og ser virkelig fram til "rulleturer" gjennom vinteren.
|
|
|
[Re: haakotho]
10/12/2010 20:51
|
Hans Einar
Medlem
|
Medlem
Flex: Ja  Men du må være rask. NO_Aardal-Song på gang
|
|
|
13/12/2010 22:10
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Hehe, jaggu! Ikke dumt det der nei. Men kanskje ikke helt enkelt å få noe sånt til å fungere sammen med Fortius / TTS...
|
|
|
31/12/2010 17:53
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Da er NO_Masfjord og NO_Oscarshaug (preview av NO_Tindevegen) lagt ut.
Men responsen har vært omtrent ikke-eksisterende: Kun fire bestillinger (to av dem norske), til tross for ganske mye annonsering og relativt stor trafikk på siden. Jeg ser dermed ingen grunn til å kaste bort mange flere timer på ting som folk tydeligvis ikke er interessert i, så jeg legger all RLV-utvikling på is (også alle de halvferdige) inntil motivasjonen eventuelt skulle dukke opp igjen.
|
|
|
14/01/2011 13:14
|
Hans Einar
Medlem
|
Medlem
|
|
|
14/01/2011 14:04
|
Joshua
Ivrig
|
Ivrig
Knallflott! 
...Joshua...
|
|
|
14/01/2011 15:10
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg ser dermed ingen grunn til å kaste bort mange flere timer på ting som folk tydeligvis ikke er interessert i, så jeg legger all RLV-utvikling på is (også alle de halvferdige) inntil motivasjonen eventuelt skulle dukke opp igjen. Jeg skjønner frustrasjonen som ligger bak her, og jeg kan love deg at hvis jeg fortsatt hadde vært så aktiv på rullen som det jeg var for noen år siden så ville jeg sikkert ha betalt for flotte norske RLV-er. Dessverre i så måte så nyter jeg utesyklingen så godt denne vinteren at rullen fortsatt står ubrukt. Samtidig lurer jeg på dette med å ta betalt. Ikke at det er noe galt, og man kan ikke kreve at folk skal legge så mye jobb i dette som det du gjør uten å få mer igjen enn en klapp på skulderen og takk for dugnadsånden. Men hvordan er det med markedsundersøkelsen? Før du gir opp så kanskje det er en idé å senke priset for å se om det hjelper. Jeg husker ikke dine priser nå, men hvis du får tjue solgt til en tidel av prisen, isteden for én til full pris så lønner det seg jo. Når man ser på AppStore og slikt så er det åpenbart at lav pris kan gi fantastisk volum. (Dette altså skrevet uten baktanker, siden jeg troligvis ikke kommer å kjøpe uansett som den gjenfødte vinterutesyklist jeg er.)
|
|
|
[Re: Joshua]
14/01/2011 15:12
|
haakotho
Entusiast
|
Entusiast
Reklamerer til alle mine sykkelinteresserte venner, om de driftige menn som lager flott RLVer. Men, på nåværende tidspunkt, så er det de færreste av dem som sykler på rulle om vinteren.
|
|
|
[Re: haakotho]
14/01/2011 16:17
|
bza
Entusiast
|
Entusiast
Det går jo an å tenke alternativt i forhold til inntjening. Reklame inne i RLVen, smakebit-RLVer som er gratis, men fullversjoner som koster, lav oppløsningsversjoner gratis, mens full oppløsning koster, osv.
Problemet er nok dog at markedet er smalt, og i konkurranse med mange gratisfilmer er det vanskelig å tjene penger.
|
|
|
14/01/2011 17:22
|
progres
Besatt
|
Besatt
æ går helt i kåmma! samme sykkel , modællfly, samme vifte og fy fan - samme pc ser det også ut til! Men hva slags kjøleribbe er det du har stripset opp der - er det en del av oppsettet ??? I alle fall, veldig morsomt å se deg på TV. Og god reklame for sykkelsporten. Det var gøy!
|
|
|
[Re: progres]
14/01/2011 17:40
|
Hans Einar
Medlem
|
Medlem
|
|
|
14/01/2011 17:42
|
Hans Einar
Medlem
|
Medlem
Progres; Artig at det var samme utstyr! Har stripsa kontrolleren fast og ledningene fast. Minst mulig ledning rikking gir null glitch 
|
|
|
14/01/2011 18:24
|
progres
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: Dan]
15/01/2011 19:25
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Grattis med flott TV-opptreden, Hans Einar! Før du gir opp så kanskje det er en idé å senke priset for å se om det hjelper. Jeg husker ikke dine priser nå, men hvis du får tjue solgt til en tidel av prisen, isteden for én til full pris så lønner det seg jo. Når man ser på AppStore og slikt så er det åpenbart at lav pris kan gi fantastisk volum. Jeg synes har priset meg ganske lavt i utgangspunktet (de fleste RLV'ene koster 10 - 12 euro), noe som er lavere enn alle andre, og langt lavere enn Tacx, og jeg ser ikke så mye vits i å sette ned prisen ytterligere (i så fall dekker jeg knapt utgifter til DVD, emballasje og sånt). Om jeg hadde satset på en mer og mindre automatisk nedlastingsmodell kunne jeg nok kanskje gjort det, men nå er det både utgifter og jobb med hver eneste DVD (jeg lager en unik .rlv-fil for hver enkelt person, som en slags "kopisperre"). Når det gjelder RLV'er, ser det ut til at standarden har blitt at alt annet enn Tacx skal være gratis, så jeg tror ikke jeg hadde solgt veldig mye mer om prisen hadde blitt satt ned til 50 øre. (Dette altså skrevet uten baktanker, siden jeg troligvis ikke kommer å kjøpe uansett som den gjenfødte vinterutesyklist jeg er.) Hehe, skjønner den  Det går jo an å tenke alternativt i forhold til inntjening. Reklame inne i RLVen, Jepp, har tenkt på det, og vurderte det ganske sterkt en stund. Men det ble så jeg satset på betal-RLV'er i stedet smakebit-RLVer som er gratis, men fullversjoner som koster, Har laget en del slike. Ila-Skistua, Ståggån og Oscarshaug er smakebiter av hhv. Trondheim, Klæbu og Tindevegen. Om jeg får ånden over meg en gang, kan det hende det kommer flere slike. lav oppløsningsversjoner gratis, mens full oppløsning koster, osv. Jepp, har tenkt på dette også. Kanskje det kommer en gang. Problemet er nok dog at markedet er smalt, og i konkurranse med mange gratisfilmer er det vanskelig å tjene penger. Jepp, det ser ut til at det har flommet over med gratis-RLV'er i løpet av 2010. Får se hvordan det blir fremover. Har kommet noen flere bestillinger de siste dagene, men det flommer ikke akkurat over. Uansett er jeg opptatt med andre prosjekter på fritiden nå for tiden, så det blir nok ikke noe RLV-jobbing med det første uansett (og det er litt befriende å kunne sykle RLV'er uten å sitte med papir og blyant og notere hver eneste lille småfeil i profilen). Men det hadde vært gøy å få ferdig Aurland-Lærdal en gang; den har potensialet til å bli virkelig bra.
|
|
|
16/01/2011 14:17
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Joda,det sykles på rulle, og skal nok handles flere rlv`s før våren er her. NO_Gullingen unnagjort i dag, fryktelig fin rlv. Har syklet den i virkeligheten en del ganger også, og første bakken er en del tøffere i virkeligheten føler jeg. Det kan ha noe med at den er på slutten av runden jeg pleier å ha i de traktene... Virkelig glad du svingte til venstre oppe ved blåsjø, jeg har tatt til høyre og inn i tunnellen, og uten lys så er det pokker så skummelt der:-)
|
|
|
Frivillige søkes!
21/01/2011 20:05
|
Hans Einar
Medlem
|
Medlem
Frivillige søkes!Driver RLV-planlegging/spekulering for kommende sesong. Selv vil jeg prøve å få med meg Garborgriket Rundt, Nordsjørittet, Scanarittet og Marine Harvest rittet. Siden testfilmingen med hjelmkamera var så vellykket, se NO_Tytlandsvik2, vil jeg prøve å feste to hjelmkamera på sykkelen pluss et par GPSer. Et forover og et bakover. Det vil bli en œkg vektøkning, men det betyr ingenting for meg. Jeg sykler for det er gøy! Det jeg kunne tenkt meg er å alliere meg med en/flere av dere der ute som skal sykle ritt rundt om i landet. Rett å slett sende ut et par kamera, evt. gps, litt opplæring, og kjøre opptak fra ritt. Jeg tror det kunne blitt kjempetøft med slike RLVer. Det hadde selvfølgelig vanket rikelig med kred. i filmomtalen..  Ellers må jeg kunne stole på de som har lyst å være med på et slikt opplegg. Jeg tror
ikke det mest ekstreme terreng turene er egnet. Vil bli for mye risting. Vanskelig å lage profil og for mye dritt på linsa. Tror heller ikke at de lengste turene er egnet. GPSene greier ca 3.5t med 1sek intervall. Kamera klarer heller ikke mer på et batteri. Så skal en ut på lengre turer enn dette må en over på smartlogging. Det bør gå bra, men har ikke laget RLVer med smartlogging. Batteriløsning må og over på eksternt da
Synes dere dette var en ide? EDIT: Eehh.. RLV'ene skal være frie!
Redigert av Hans Einar; 21/01/2011 21:18.
|
|
|
Re: Frivillige søkes!
26/01/2011 08:31
|
progres
Besatt
|
Besatt
Rydd i innboksen din Hans Einar ! prøver å sende men ikke plass til flere PM'er
|
|
|
[Re: progres]
29/01/2011 21:18
|
Hans Einar
Medlem
|
Medlem
hmm.. ligger 15mld av 300..
|
|
|
30/01/2011 18:43
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Yo, pcen min er full og trenger avrusning, er det mulig å kjøre hjemme rlv fra cd/dvd? og ifåfall hvordan? Har prøvd meg litt, men får det ikke til. Må jo være mulig å kjøre videofilen fra dvd?
|
|
|
[Re: vortex surfer]
31/01/2011 07:30
|
Hans Einar
Medlem
|
Medlem
Jepp. Under linker på cyclingrlv.com vil du i Make RLV området finne et verktøy som heter RLV patch. Den gjør det mulig å bestemme hvor du vil legge avi-fila.
|
|
|
|
|