Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 22 1 2 9 10 11 12 13 21 22

Lag din egen RLV til Tacx Fortius / iMagic

Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: Hans Einar] #873915 13/01/2010 20:44
progres Offline
Besatt
Besatt

Fortius Software
1. is not Windows 7 - 64 Bit compatible. Not only due to drivers (seperate drivers will be made available), but due to structure of the software
2. is not Windows Vista / XP - 64 bit compatible.
No support on 64 Bit can be provided to the Tacx Fortius Software

Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: progres] #873920 13/01/2010 20:51
Hans Einar Offline
Medlem
Medlem
Nedtur! "Structure" er vel sti-problematikk da. Egentlig rart, den finner videoen og alt det andre virker... Ingen som har fått det til?

Sjekk ut: CyclingRLV.com
Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: Hans Einar] #873923 13/01/2010 20:55
L
Lulliloo Offline
Fersking
Fersking
L
Hei,

Eg fikk akkurat det samme problemet som deg. Mitt problem var at den under installering ikke detekterte VR enheten på styret, så eg fikk aldri fullstendig installasjon

Det løste seg ved at eg installerte denne driveren

http://www.xtraspace.nl/~ilink/download/05-03DriverCosmos-Fortius-VR/Tacx_Drivers_Installer.exe

Når det kom detected vr unit og det skulle innstalleres driver så måtte eg tvinge den til å bruke den driverer i den mappen, og ikke la den søke etter en driver selv.

Håper det hjelper

Lulliloo

Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: Lulliloo] #873925 13/01/2010 20:56
L
Lulliloo Offline
Fersking
Fersking
L
Beklager, såg ikke at du hadde windows 7 64 bits. Det har ikke eg.

Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: Hans Einar] #873932 13/01/2010 21:03
N
nortello Offline
Medlem
Medlem
N
Sitat: Hans Einar
Trenger et tips.... Har flyttet Tacx softwaren over på ny maskin. Win7 64bit.

Hei, philmc har en vmware-løsning på tacx forumet

Jeg har ikke testet dette selv enda, men har hardware til å gjøre det. Regner med å ha en backup-løsning til Fortius-laptop i VMware før våren :-)

Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: nortello] #873939 13/01/2010 21:19
Hans Einar Offline
Medlem
Medlem
Takk for tips med VM. Blir litt pes det, men det er et alternativ. Det ser ut som det er usb-driverproblematikk..
Har brøvd kompabilitetsmodus, run as administrator og diverse drivere..

Redigert av Hans Einar; 13/01/2010 21:25.

Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: Hans Einar] #873946 13/01/2010 21:23
N
nortello Offline
Medlem
Medlem
N
Sitat: Hans Einar
Takk for tips med WM. Blir litt pes det, men det er et alternativ.

..som progres sier, 64bits drivere finnes ikke. vmware eller dualboot er nok alternativene dersom du skal ha det på samme boks som win7 64b

Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: nortello] #873948 13/01/2010 21:30
Hans Einar Offline
Medlem
Medlem
Får kjøre det på gamle Dumbo da... Det er jo den som har flest mil og burde være i best form... crying2 Det dukker vel opp en løsning med tiden... takk!

Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: Hans Einar] #878093 23/01/2010 16:57
progres Offline
Besatt
Besatt
hva er dette http://rapid.org/board/showthread.php?p=1371610 for noe? Er det en variant av piratbukta , eller ? Klarer dere å aste ned fra noen link her ?

Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: ] #878135 23/01/2010 19:16
progres Offline
Besatt
Besatt
ohoi - forstår jeg det rett at med en betalt god båndbredde så er det noen som virkelig tjener penger på våre freeware - rlv'er ??

Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: progres] #878713 25/01/2010 11:17
J
JKleiva Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
J
Hei
Jeg er helt ny på dette med sykkelrulle. Den (Tacx Fortius Multiplayer) kommer kanskje i posten i dag fra Fast-Bike.

Er det noe spesielt jeg må passe på når jeg skal installere programvaren, ser på forumet her at det er noe ugreie med versjoner osv. Vet jo ikke enda hvilken versjon som følger med rulla.

Tenker først å frems å bruke den til innendørs vinter trening for å få kontroll med vekta. Ikke så gira på konkuranser.

Har lastet ned disse norske turene fra lofoten og norkapp pluss noen andre. Ser jo veldig flott ut. Men etter som jeg forstår kan det være problemer å få dette til på den nyeste programvaren.
Har dere tips til en helt ny og uerfaren bruker av sykkelrulle.
Gjerne en slags "komme igang" leksjon både angående motering, sykkelvalg, installasjon av program og bruk av rulla etc.

Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: JKleiva] #878822 25/01/2010 16:00
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: JKleiva
Er det noe spesielt jeg må passe på når jeg skal installere programvaren, ser på forumet her at det er noe ugreie med versjoner osv. Vet jo ikke enda hvilken versjon som følger med rulla.

Du får to CDer i pakka, en med den eldre Tacx Fortius (som blir kalt The Blue Software - du vil skjønne hvorfor, det er ikke Blue Screen of Death...) og så en med Tacx Trainer Software (TTS). Gamle Fortius har en Virtual Reality-modus hvor du sykler rundt i en virtuell tegnefilm-aktig verden, du ser deg selv også hvis du vil. Her bruker du styreenheten din og enten sykler fritt rundt eller følger en av de ferdiglagde rutene (da får du en pil du skal følge etter). TTS er en mer moderne variant av Fortius, men her har du ikke noen VR-modus.

Både Fortius og TTS har Real Life Video (RLV), her kan du bruke turene du har lastet ned. Jeg bruker TTS til dette og har forsøkt meg opp Lysebotn og til Nordkapp og så en rask tur til Langesund, det virker kjempefint.

Begge programmene har også en Catalyst-modus, her kan du programmere treningsøktene dine ned til minste detalj. Du velger om det skal være basert på bakker, effekt eller puls, som du så kombinerer med distanse eller tid. Her er vel TTS det beste, det ser iallfall mer moderne ut enn Fortius.

Det kan være en del problemer med kompatibilitet mot Windows, allfall 64bit. Jeg har installert Fortius og TTS på WinXP 32bit og Win7 32bit og har vært heldig, alt har fungert greit.

Når det gjelder versjoner så har TTS nettopp kommet i versjon 2.x, mens du sikkert får v1.2 i pakka. Jeg tror du må betale for oppgradering til v2.x, men her er jeg usikker. For meg fungerer v1.2 (eller 1.3 som jeg nå har oppgradert til) helt fint.

Ellers får du ha lykke til med rulla - jeg har kun hatt min et par måneder, men etter å ha tilbragt mange vintre på en gammeldags Tacx rulle (altså en rulle med ruller), så er dette en helt ny verden - det er sikkert...

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: Erlend L] #879124 26/01/2010 09:21
Flex Offline
Veteran
Veteran
Da er min første RLV ute i betaversjon:

http://nrkbeta.no/2009/12/18/bergensbanen/#comment-84958

En litt annerledes RLV, kan man vel si ICON_SMILE Kanskje den lengste RLV'en som noensinne er laget? Nick anbefalte at jeg burde starte med en kort tur i nærområdet som min første RLV, men jeg fulgte ikke helt det rådet ICON_SMILE

Profil og sånt er 100% håndsnekret helt fra bunnen av, og jeg har forsøkt å få den så riktig som mulig i forhold til faktisk stigning og høyde, men på en så lang og flat RLV er det umulig å få profilen helt korrekt med tanke på hvor bakker starter og slutter. Jeg har foreløpig nøyd meg med å lage en "brukbar" profil.

Les forumposten på NRK for mer info om nedlasting og sånt (innimellom masse forklaring av ting dere kjenner godt til fra før).

Det vil i løpet av dagen / morgendagen dukke opp en ny og bedre avi-fil, så det anbefales å vente på den. Det vil også dukke opp ny profil etterhvert som denne forbedres. Denne RLV'en er fortsatt i et tidlig beta-stadie, men når den blir mer ferdig, vil den nok legges ut på rullesykling.com

Re: Ny RLV fra Ryfylke! [Re: Flex] #879182 26/01/2010 10:53
Dan Offline
More than words
More than words
Genialt! Jeg var ikke klar over at NRK har tilgjengeliggjort hele opptaket fra frontkameraet. Det gjør jo at dette kan bli en morsom opplevelse uten en masse svart-hvite arkivklipp og plutselig sideblikk. Si fra når det lønner seg å laste ned!

Bergensbanen RLV [Re: Dan] #879183 26/01/2010 10:56
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Genialt! Jeg var ikke klar over at NRK har tilgjengeliggjort hele opptaket fra frontkameraet. Det gjør jo at dette kan bli en morsom opplevelse uten en masse svart-hvite arkivklipp og plutselig sideblikk. Si fra når det lønner seg å laste ned!

det tror jeg skal være klart allerede nå - ikke sant Flex ?
For min del skal jeg sykle ( dele av) den i kveld .. med dobbel speed.

Redigert av progres; 26/01/2010 10:57.
Re: Bergensbanen RLV [Re: progres] #879224 26/01/2010 11:54
Flex Offline
Veteran
Veteran
Det går an å laste ned nå, men det er en ny AVI-fil under opplasting nå, som sannsynligvis blir tilgjengelig i kveld eller i morgen tidlig. Denne er en del bedre enn den som ligger der nå. Skal si fra når denne er klar.

Det er imidlertid ingenting i veien for å laste ned avi-filen som ligger der nå, men denne har litt problemer med hakking (den hopper over et bilde og viser et bilde to ganger en gang i sekundet) pluss at kvaliteten er noe dårligere enn den nye. Størrelsen er derimot mindre (3,6 GB mot 4,8 GB på den nye).

Videoer i 1280x720 vil nok også dukke opp etter hvert, men er ikke prioritert foreløpig.

Re: Bergensbanen RLV [Re: Flex] #879380 26/01/2010 16:11
Dan Offline
More than words
More than words
Kanskje dette blir den nye RLV-konkurransen, å se hvem som klarer å levere en resultatfil fra Bergensbanen hvor fartsprofilen holder seg over null lengst mulig. Det vil si, hvem klarer å sykle lengst uten pause? ICON_SMILE

Re: Bergensbanen RLV [Re: Dan] #879394 26/01/2010 16:34
progres Offline
Besatt
Besatt
yes kommet nettopp i havn etter en god økt på BB. Den er morsom!
Jeg har syklet den i "dobbelfartmodus" - altså NO_bergensbanen2.rlv og tilsvarende -.pgmf. Jeg synes det gir utmerket flyt og fart. Men pass på - man må omdøpe både videokatalogen og avi-fila tilsvarende!

Flex er i drivet nå og jeg regner med at vi får flere oppdateringer både på videokavalitet og at det sannsynligvis kommer enkeltsegmenter i enda bedre kvalitet. Og som du sier Dan - konseptet åpner for nye muligheter.
Personlig kunne jeg godt tenkt meg en søndagstur ilag med flere i multiplayermodus, skype parallelltgående og med en guide til å fortelle meg om området underveis.
Edit: det er rimeligvis en litt "annen" RLV enn vi er vant med - det er ikke så mange kjappe vekslinger på høydeprofilen , men jeeezez for en følelse av empowerment når du setter farten på et helt tog !

Redigert av progres; 26/01/2010 16:37.
Re: Bergensbanen RLV [Re: progres] #879431 26/01/2010 17:55
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Hva er best å kjøre, bergensbanen eller bergensbanen2? Sånn fatsmessig, i forhold til IRL?
Skal prøve ut i morgen tipper jeg. I dag står det intervalløkt på planen.

...Joshua...
Re: Bergensbanen RLV [Re: Joshua] #879464 26/01/2010 19:14
progres Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes x2 opplevdes som veldig flott og troverdig

Re: Bergensbanen RLV [Re: progres] #879548 26/01/2010 21:23
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Utrolig kult :-) Her er det bare å hente dresinen fra uthuset, montere den på rulla og sykle over fjellet!

Re: Bergensbanen RLV [Re: skiraffen] #879561 26/01/2010 21:29
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Høres egentlig litt rart ut. Toget har jo stor fart fra før. Og med x2 blir det dobbel så fort(?). Blir litt uvirkelig fort når man da tråkker tenker jeg. Tenke rjeg feil? Skal testes i morgen. ICON_SMILE

...Joshua...
Re: Bergensbanen RLV [Re: Joshua] #879588 26/01/2010 22:14
Dan Offline
More than words
More than words
Du tenker feil. Hvis man later som at filmen går dobbelt så fort, i forhold til toget, så blir resultatet at toget går halvparten så fort som det egentlig gjør. Resultatet blir at hvis du sykler i 30 km/h så vil filmen vise sporet fossende mot deg i 60 km/h. Det er jo forsåvidt uvirkelig fort, men ikke dobbelt så fort som toget, som kanskje holder 120 km/h på det samme stedet.

Re: Bergensbanen RLV [Re: Dan] #879650 27/01/2010 08:28
Flex Offline
Veteran
Veteran
Stemmer, Dan. 2x-versjonen er regulert slik at når du sykler i 30 km/t, så ser det ut som 60 km/t. Hele strekningen blir da "bare" 246 km i stedet for 492 km. Profilen er imidlertid også justert slik at antall høydemetere fortsatt blir det samme (dvs. at bakkene vises som dobbelt så bratte som i virkeligheten). Dette er gjort for å prøve å få litt mer variasjon; den blir veldig flat ellers. Og selv med dobbelt så bratt profil, blir ingen bakker brattere enn 4%...

Jeg har tenkt å lage flere forskjellige profiler, og distribuere det som "plukk og miks". Dvs. at man kan velge videofil (vil kunne velge flere forskjellige oppløsninger/kvaliteter) og plukke de profilene man vil. Dersom man bruker PatchTacx, kan man linke flere forskjellige RLV-filer opp mot den samme AVI-fila. Etter hvert vil det også dukke opp versjoner hvor lange tunneler og stasjonsstopper er kuttet bort, og kanskje også kortere strekninger.

Det er i hvert fall planen. Hvor mye av dette jeg har tid / ork til å gjennomføre, vet jeg ikke.

By the way: Opplasting av den forbedrede AVI-fila er noe forsinket, men den bør være på plass i løpet av dagen.

Redigert av Flex; 27/01/2010 10:44. Rediger grunn: likne --> linke
Re: Bergensbanen RLV [Re: Flex] #879733 27/01/2010 11:51
Hans Einar Offline
Medlem
Medlem
Tøft! Glmrende prosjekt, og idè. Kan bil mye gøy ut av dette ICON_SMILE Ble nyskjerrig... så nå er 246G'en til NRK på veg inn dørene her. Stå på!

Re: Bergensbanen RLV [Re: Hans Einar] #879785 27/01/2010 13:10
Flex Offline
Veteran
Veteran
Oi, så de har sluppet den, ja. Kanskje man skal få til en entusiastversjon med full-HD oppløsning også ICON_SMILE Mangler bare harddiskplass her. Ble fort litt mindre av det etter at prosjektet her ble satt i gang ICON_SMILE

Re: Bergensbanen RLV [Re: Flex] #880001 27/01/2010 21:38
Dan Offline
More than words
More than words
Da har jeg testet strekningen Bergen-Voss i dobbel fart. En kontemplativ og trivelig tur. Litt morsomt i starten. Man tråkker avgårde i spend forventning over alt det fine man skal få se. Ut fra stasjonen med sine stumfilmsløpende mennesker, man møter et godstog på sidesporet, man ser fine trehus. Og så... Whoosh! Ulriken. Svart. I åtte kilometer! Som heldigvis bare blir fire i dobbel fart, men likevel. ICON_SMILE

Men tunnelen har et lys i enden og underveis får man jo faktisk se en masse fint, selv om man akkurat i disse fire/åtte første milene får se veldig mange mørke tunneler fra innsiden.

Men én ting lurer jeg på. Hvordan blir jeg kvitt smalsporetheten? Filmen er tatt opp i widescreen men vises i 4:3 hos meg. Det samme gjelder forsåvidt Lysebotn. Hva pokker skal jeg skru på for å få lurt skjermen slik at jeg får svarte striper oppe og nede? Det er en SyncMaster710T og ingen av knottene på skjermen lar meg trykke sammen bildet slik man kunne på gamle rørskjermer.

Re: Bergensbanen RLV [Re: Dan] #880003 27/01/2010 21:42
progres Offline
Besatt
Besatt
Ta det med ro Dan - du skal få den uten lange tunneller, uten stopp på stasjonene OG i 1280x720 - akkurat som gimsøy !
Ikke sant Flex ?

Re: Bergensbanen RLV [Re: progres] #880037 27/01/2010 22:49
Dan Offline
More than words
More than words
Det høres bra ut, men ikke ta vekk tunnelene helt. Klipp i tilfelle bare bort der det er helt mørkt. Det vil si at hvis det f eks er en tunnel hvor man ser enden, uansett hvor langt borte og liten den er, så synes jeg ikke man skal klippe i det hele tatt. Og i en svingende tunnel så ønsker jeg å se tunnelåpningen vise seg plutselig rundt svingen. Jeg har ikke lyst at den skal tone inn på en magisk måte midt i bildet.

Re: Bergensbanen RLV [Re: Dan] #880067 28/01/2010 06:47
Flex Offline
Veteran
Veteran
Jeg og progres har diskutert klipping i det vide og det brede, og har vel egentlig kommet fram til en enighet om nettopp det du sier, at man kun klipper bort det som er helt svart. Progres laget en prøveversjon der tunnelene er klipt bort "fullstendig", og møtte harde protester fra meg ICON_SMILE Jeg er imidlertid litt usikker på hva vi kommer til å gjøre i de siste runnelene opp mot Finse, som ikke er helt svarte (det er "snøskredtunneler" der man får litt lys utenfra, så de er ikke helt svarte, men likevel ikke så veldig engasjerende).

I tillegg er vi vel litt usikre / uenige på hvordan vi håndterer stasjoner hvor toget stopper. Vi klipper bort der toget står stille, men skal vi også klippe bort noe før / etter at toget stopper (dvs. de partiene der det går veldig sakte). Hvis ikke, kan vi velge å justere slik at videoen vises ganske sakte (dvs. ikke så langt fra normal avspillingshastighet) eller vi kan forsøke å få den til å gå i tilnærmet konstant hastighet (med fare for at videoen vil hoppe litt dersom PC'en ikke klarer å vise videoen i x ganger original hastighet. Du la sikkert merke til at den hoppet ganske mye på stasjonene nå, men nå har den også et par minutter med film hvor toget står stille, som jeg har forsøkt å få den til å spille i 30-40x original hastighet.

Forøvrig er vel Bergen - Voss den kjedeligste delen av hele turen (generelt ganske mørk og trist video). Neste gang, prøv Voss - Upsete, og du vil få en åpenbaring (evt. Voss - Finse, men da blir det mye tunneler på slutten) eller fra Finse og et stykke utover. Voss er der stigningen starter, Finse er rett etter det begynner å gå nedover (helt på toppen er midt inni en lang tunnel).

Edit: Ang. smalsporethet så vet jeg ikke. Jeg får det samme som deg, at filmen automatisk omskaleres til 4:3-format, men jeg tenker ikke så mye over det. Jeg tror at progres får svarte linjer oppe og nede, men at han vil ikke ha det. Så jeg er usikker på hva som forårsaker det ene eller det andre. Kanskje instillinger i VLC media player?

Redigert av Flex; 28/01/2010 06:51.
Side 11 av 22 1 2 9 10 11 12 13 21 22

Moderator  support, Valentino