Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skal konvertere til Mac, trenger tips.

Skal konvertere til Mac, trenger tips. #483573 24/11/2007 15:18
MortenML Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Etter noen tiår med pc som eneste alternativ for mitt vedkommende tar jeg spranget over og bytter til Mac. Jeg har jobbet med Mac og vet selvsagt hva jeg går til, men jeg har ikke erfaring med langtids bruk.

Den vil primært bli brukt til koding/programmering (Zend editor), foto (Photoshop, Bibble, iView ++), video (???) samt nett og musikk. Jeg har funnet ut at Garmins MapSource er litt tricky og krever konvertering.

Er det noen som har gjort det samme som kan dele litt erfaringer?

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: MortenML] #483617 24/11/2007 16:35
anderz Offline
Besatt
Besatt
Jeg har med stort hell konvertert selv. De programmer jeg ikke får til OsX (feks MapSource) kjører jeg gjennom VMware Fusion. Fusion har det VMware kaller Unity som gjør det mulig å kjøre windowsprogrammene sømløst på desktop'en i OsX. Jeg har også forsøkt meg på Parallels men det virker ikke helt 100% ennå.

Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: MortenML] #483620 24/11/2007 16:41
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har tatt sparnget til mac selv. jeg gjorde det for litt over 1 år siden og jeg har jeg er veldig positiv.

Når Leopard har kommet ut så ligger Boot Camp inne og da er det bare å installere Windows også... Jeg bruker Vista til blant annet Garmin sin software og alt annet vræl jeg fortsatt plundrer med fra "gamle dager".

Photoshop er finfint på mac.

Hvlike hardwaremuligheter du har kommer veldig an på hva slags type mac du skal satse på. Jeg har mac pro som har store utvidelsesmuligheter. Mac selger dyre komponenter så velg alltid den minste disken og minst memory når du kjøper en Mac Pro for så å utvide med 3.parts komponenter. Håper dette hjalp.

Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: supernalle] #483629 24/11/2007 16:58
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Når Leopard har kommet ut så ligger Boot Camp inne og da er det bare å installere Windows også... Jeg bruker Vista til blant annet Garmin sin software og alt annet vræl jeg fortsatt plundrer med fra "gamle dager".

Akkurat det der gjorde at jeg nok har fått grublehatten på. Alle fordelene med Mac. med mulighet for å bruke Windows dette er jo nesten ikke til å tro.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: StigB] #483632 24/11/2007 17:09
anderz Offline
Besatt
Besatt
Ang. Boot Camp støtter både Fusion og Parallels denne funkjsonen. Det vil si at dersom man installerer Windows i Boot Camp kan man starte denne inne i OsX som en virtuell sesjon. Det gjør at man kan velge om man vil kjøre enten OsX eller Windows eller begge deler samtidig ICON_WINK
Jeg kommer iallefall ikke til å velge en ren Windows-pc igjen. Regner faktisk med at det kommer nok en mac inn i huset på nyåret.

Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: anderz] #483674 24/11/2007 18:52
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Videoredigering:

* Hjemmevideo og semiproff: iMovie, gratis, dritbra og plug&play, HD og mye annet.
* Proff: Final Cut Pro

Garmin har forøvrig sagt på MacWorld at de vil lansere MapSource på Mac. Så er spørsmålet når.

NOTS
Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: ] #483764 24/11/2007 20:57
P
paal_n Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: anonymous13
Noen som vet om mini-mac'en klarer å kjøre 1080 h264 filer?

* DVI video output to support digital resolutions up to 1920 by 1200 pixels;
* VGA video output (using included adapter) to support analog resolutions up to 1920 by 1080 pixels

Så ja, det burde gå finfint (QuickTime 7 kjører h.264)

Ein kjem ikkje til fjells når ein går på flat veg.
Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: StigB] #483857 24/11/2007 23:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: rabbagast
Alle fordelene med Mac.

...Og vi nevner i fleng? ICON_WINK

Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: Stein] #483860 25/11/2007 00:01
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Hva med virus?

Eller, hvilke ulemper ser du med Mac, Dazed?

NOTS
Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: HaraldW] #483861 25/11/2007 00:05
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ingen. Eller: webmail-portalen til jobbmailen min krasjer mac-er, men det er mer et problem med domino-webserveren som jeg heldigvis snart er kvitt.

Jeg ser bare ikke SÅ mange fordeler heller. Det er veldig strømlinjeformet og enkelt, og macbooks er flotte, men jeg tror heller jeg ville valgt meg en fin Thinkpad og kjørt Linux/XP dualboot på den. Smak og behag. Jeg lurte bare på hva mac-brukerne så som fordeler med mac.

At det er freeBSD-basert OS på dem, er jo selvsagt litt forlokkende, siden det åpner for masse opensource-programmer.

Virus-poenget kjøper jeg. Så lenge det varer.

Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: Stein] #483864 25/11/2007 00:22
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Siste versjon av Outlook Webmail fungerer strålende på Safari, versjonen før det suger. Outlook Webmail siste versjon fungerer dessuten like godt på Safari på iPhone.

Ellers: Integrasjon og plug&play. Min bruk av datamaskin er å gjøre unna det jeg ønsker, ikke å hassle med drivere, oppdateringer av virusprogramvare (før den er for gammel og jeg må kjøpe ny) og servicepacks som krever omfattende innsats.

Detalj: Vista har fått hibernate (hmm, hva med dvale?), men den hamler fortsatt ikke opp med dvale i OS X. Har en siste skrik HP bærbar (jobbens) og min fire år gamle PowerBook her i huset, samt noen gamle G4 stasjonære til barna, og Macene parkerer PCen på alle områder, så nær som Garmin Mapsource.

Nå smeller jeg min bærbare Mac sammen og den går i dvale. Slik jeg har gjort de siste månedene.

NOTS
Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: HaraldW] #483866 25/11/2007 00:25
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Aha.. Domino og Lotus Notes. Skjønner. Og gled deg til du kan vinke farvel til dinosauren fra IBM. Har nettopp vært gjennom det samme.

NOTS
Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: HaraldW] #483920 25/11/2007 10:10
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Sitat: mann&kona
Aha.. Domino og Lotus Notes. Skjønner. Og gled deg til du kan vinke farvel til dinosauren fra IBM. Har nettopp vært gjennom det samme.

Domino 7.0.2 eller hva det nå heter funker finfint på Mac'en til Stine med FireFox. Safari er ikke kompis.
Ellers påstås det at litt av grunnen til at folk er glad i Notes er mye av det samme som for Mac: Stabilitet og at ingen har brydd seg om å skrive virus (ennå). Hadde de bare giddi å brukt litt mer enn de siste femten minuttene av arbeidsdagen på fredag til å jobbe med brukervennlighet og GUI hadde alt vært hunky dory.

Recovery-mode
Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: Pete] #483931 25/11/2007 10:27
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg hadde vært glad hvis de bare klarte å bruke SMTP til epost i stedet for å dille med egne protokoller.

Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: Stein] #483936 25/11/2007 10:36
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Jeg er veldig glad for at jeg ikke har noe ansvar for noe som helst datautstyr på Shimano og dermed har anledning til å bitche og klage når noe oppleves som teit (som f.eks. 10 MB grense på innboksen).

/Peter
ex. SMB-IT-ansvarlig

Recovery-mode
Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: Pete] #483975 25/11/2007 12:16
Gøss Offline
Entusiast
Entusiast
Mac er dyrt da, men det bryr vi oss ikke om? (jeg tror jeg vet hva svaret blir på dette forumet)

Har selv kost meg med min sorte MacBook i over et år nå, men jeg gruer meg til jeg får et eller annet drit med hardwaren, for da er det nesten bare å kjøpe en ny.

Så vidt jeg forstår er de som lager dyre sykkelrammer ganske glade for å fikse ting for deg hvis du har kjøpt noe av dem for 15k, hos Apple møter man bare 'consumer law experts' som sitter på et callcenter i Irland og finner alle mulige juridiske kriker og kroker som gjør at Apple skal slippe å yte deg service.

Men velkommen over!

Dress me up in stitches.
Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: Gøss] #484021 25/11/2007 14:19
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Nja.. Mange av komponentene i en Mac er de samme du finner i PCer, slik som RAM, harddisker etc. Og maskinene er såpass logisk og samvittighetsfullt bygget at de neppe er verre å bale med enn PC-burkar.

Support og slikt har jeg sikret med Apple Care Protection Plan. Dyrt, men er en slags dusteforsikring.

Pete: Thanks, jeg rakk aldri å prøve Firefox og Knotus Lotes før alt ble hevet ut fra hele konsernet. Det var for dyrt og hadde grensesnitt som hører hjemme på historisk museum.

NOTS
Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: HaraldW] #484031 25/11/2007 14:36
anderz Offline
Besatt
Besatt
Vel, som multitasking it-mann med mange plattformer har jeg "gleden" av Notes både i Web og klientform og det samme med Exchange. Notes funker både med klient i versjon 7.0.2 og Firefox 2.0.0.9. Outlook Web Access kjører både på Firefox og Safari samt med Microsoft Entourage i Office 2004. Jeg ser forøvrig frem til Office 2008 men det er pga fremskrittene i Excel som gjør hverdagen min enklere.
Om man synes mac ikke passer sin hverdag er det fritt frem for det. Jeg har hatt bærbare ifra Acer, Fujitsu-Siemens, Dell og IBM og velger Macbook når jeg må betale for det selv. Drar man paralleller til bilkjøp ser det ut til at det er personlige preferanser og litt hjertefølelsen som gjør hva man velger. Ellers burde vel alle hatt samme bil/pc om valgene var så opplagt som Dazed vil ha det til... IBM med Vista blir det uansett aldri her i huset ICON_LAUGH

Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: Gøss] #484041 25/11/2007 15:08
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gøss

Så vidt jeg forstår er de som lager dyre sykkelrammer ganske glade for å fikse ting for deg hvis du har kjøpt noe av dem for 15k, hos Apple møter man bare 'consumer law experts' som sitter på et callcenter i Irland og finner alle mulige juridiske kriker og kroker som gjør at Apple skal slippe å yte deg service.

Dette er et meget viktig poeng. De vil jo at du skal være på apple care og da begynner ting å bli virkelig dyrt.

Apple har forøvrig lavere priser for studenter og lærere, men er du studerende datamann så får du 20% avslag på maskininnkjøp. Det monner. Jeg har derfor sluppet ganske billig unna.

Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: Stein] #484075 25/11/2007 15:57
EgilH Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Dazed
Jeg ser bare ikke SÅ mange fordeler heller. Det er veldig strømlinjeformet og enkelt, og macbooks er flotte, men jeg tror heller jeg ville valgt meg en fin Thinkpad og kjørt Linux/XP dualboot på den.

Denne løsningen har jeg kjørt i en måneds tid nå. De siste 14 dagene har jeg ikke bootet XP. ICON_LAUGH
Det er ikke bare lykken med Linux, men jeg blir mer og mer overbevist om at dette er tingen.

Mvh
Egil
Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: HaraldW] #484122 25/11/2007 17:25
Gøss Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg synes også at Ubuntu er utrolig bra, men det lider fortsatt av at hardwareprodusentene ikke er så kåte på å lage drivere for Linux. For noen funker alt fra første stund, men for de uheldige er det mye triksing som skal gjøres før man har noe brukbart. Det er en skam.

Support og slikt har jeg sikret med Apple Care Protection Plan. Dyrt, men er en slags dusteforsikring.

...som koster nesten like mye som en ny dårlig laptop. Hadde provosert meg mindre om prisene var 3k høyere, og Apple faktisk klarte å gi en følelse av at du var en verdsatt kunde. Jeg er virkelig glad i MacBooken min, og den funker som den skal. Men neste gang skal jeg kjøpe meg en brukt ThinkPad med Vista ICON_SMILE , det er så sykt mye mer for penga. Og så ser man jo litt rutinert ut, alle de ordentlige nerdene på skolen har jo det ICON_TONGUE

Dress me up in stitches.
Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: ] #484601 26/11/2007 11:59
Andersen Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har brukt mac siden 1998. Den største fordelen er i dag for meg den sikkerheten og driftsstabiliteten systemet gir meg. Mac OSX er mye bedre enn windows på blant annet dette, og om du skulle ha behov for windows av en eller annen grunn så kan du jo bare bruke BootCamp og installere Windows på en partisjon av harddisken. Fungerer minst like bra som på dedikert PC.

Alle de som prøver å banke i bordet med sine høgskole ingeniør diplomer og si at windows er best er bare folk som ikke vet hva de prater om og er redde for det nye skumle som truer med å feie beina under deres innsnevrede IT verdensbilde.

Eneste jeg kommer på som jeg foretrekker i windows er excel og vba programmering, da vindushåndteringen til excel for mac er klønete, men dette er igjen microsoft sin løsning.

Redigert av Andersen; 26/11/2007 12:02.

Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: Andersen] #484669 26/11/2007 13:01
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Andersen

Alle de som prøver å banke i bordet med sine høgskole ingeniør diplomer og si at windows er best er bare folk som ikke vet hva de prater om og er redde for det nye skumle som truer med å feie beina under deres innsnevrede IT verdensbilde.

roll

Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: Stein] #484709 26/11/2007 13:44
Andersen Offline
Entusiast
Entusiast
nettopp ICON_WINK

Re: Skal konvertere til Mac, trenger tips. [Re: HaraldW] #484818 26/11/2007 14:58
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Videoredigering:
* Hjemmevideo og semiproff: iMovie, gratis, dritbra og plug&play, HD og mye annet.
* Proff: Final Cut Pro

Det kan vel også vera verdt å nevna Final Cut Express, sidan Pro utgaven er usansynleg dyr, og er derfor som navnet seier kun for profesjonelt bruk (eller for dei som har alt for mykje penger).
Final Cut Express koster 2500,- og løyser det meste av oppgaver. Eg har brukt programmet i snart eit år, og eg har enda ikkje kome på ein idè eller ei effekt som eg ikkje har klart å skapa her.
Anbefales på det sterkaste for alle som ønsker litt meir av eit redigeringsprogram enn å berre sy saman heimevideoen frå sist julaften.

Redigert av Laxeluz; 26/11/2007 14:59. Rediger grunn: Litt småpirking på ein tegnsettingsfeil...

Andreas Tveit

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå