Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelkjop i utlandet og toll

Sykkelkjop i utlandet og toll #483090 23/11/2007 03:30
R
r0lf Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Er i USA som utvekslingstudent og planlegger aa kjope en Gary Fisher. Jeg har hort om 1-arrsregelen som sier at man maa ha vaeret i utlandet i minst 1 aar foer man kan ta meg seg ting inn i landet uten aa maatte fortolle 25% av varen. Problemet mitt er at jeg kommer til aa vaere borte i 10 mnd, altsaa mangler 2 mnd til aa kunne slippe aa betale. Sykkelen min er rimelig dyr, saa 25% blir en del.

Noen som vet om jeg kan sende sykkelen muligens og dermed slippe unna regelen? Eller noen andre som vet hvordan dette fungerer og som har kjopt sykkel i utlandet? Synes regelen er latterlig, saken hadde vaert en annen om jeg drev import i stor skala. Jeg skal tross alt bruke sykkelen mens jeg er her.

Re: Sykkelkjop i utlandet og toll [Re: r0lf] #483139 23/11/2007 08:21
ingehg Offline
Fersking
Fersking
Har tilfeldigvis litt erfaring med dette etter en lignende situasjon i år. Når du ikke er ute i mer enn 12 mnd., gjelder samme reglen som om du har vært ute av landet i 24 timer: alt over 6000,- må det betales merverdiavgift på.

Når det gjelder sykkelen, så kan du gjøre en av to ting:
Gamble på at tollerne har fri (ha ha), er stokk dumme (noe de ikke er) og gå på grønt. Du risikerer da 100% straffetoll pluss moms om de bestemmer seg for å kikke på kofferten din. Om du i tillegg IKKE kan trekke frem en kvittering fra butikken i USA, sjekker tollerne pris i Norge og da blir det fort dyrt.

...eller du kan bruke sykkelen, ha det gøy, la vær å vaske den etter siste(!) turen og gå på rødt. Vis frem kvitteringen, pek på slitasje, bruktverdi (i USA) og sannsynliggjør at verdien i realiteten er under 6000,- der du kommer fra. Om du kan bruke dådyrøyne, ser ut som en sympatisk fyr og ikke har en kilo kokain i sykkelkofferten, burde du bli vinket videre. Sørg for at sykkelkofferten din ser litt "beat up" ut, så de ikke tenker over den for mye.

Jeg brukte siste på en GF Paragon '06 modell, og det funket helt fint.

Re: Sykkelkjop i utlandet og toll [Re: ingehg] #483309 23/11/2007 13:45
D
Dannyboy Offline
Medlem
Medlem
D
Kan ikke du bare gå på grønt visst den er brukt, og brukt verdi er under 6000?

Re: Sykkelkjop i utlandet og toll [Re: Dannyboy] #483976 25/11/2007 12:22
ingehg Offline
Fersking
Fersking
Kan jo selvsagt gjennomføre en "transaksjon" hvor man kjøper en brukt sykkel av seg selv via en andrepart (tredjepart?) og får en ny kvittering på 5999,-.

Det er straffetollen på 100% som er ufin om tollerene ikke er enig i din egen vurdering. Og det står eksepsjonelt klart og tydelig at er du i tvil, så velg rødt...

Og så er det noe med magefølelsen, men den er høyst individuell.

Re: Sykkelkjop i utlandet og toll [Re: ingehg] #483997 25/11/2007 13:43
npvk_x Offline
Entusiast
Entusiast
vel.... hvordan vet tollerne at du ikke hadde med deg sykkelen til USA?? tar den bare med hjem igjen...
Da jeg var i sveits i sommer var det ingen spørsmål... største utfordringen var å få betalt de ca 300 kronene det kostet ekstra å ta med sykkelen hver vei...
over 10 måneder burde du klare å lage litt bruksmerker på sykkelen...

Gt Zaskar.. K2 Zum - "hybrid"..

Moderator  support