Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer

Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer #481881 20/11/2007 18:23
A
Astaroth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Da har jeg etter mye smerte, bannskap, gråt og tenners gnissel fått Ice Spiker Pro dekkene mine til å sitte rett på felgen!
For å spare andre for mye fortvilelse vil jeg gjerne fortelle hvordan det gikk.

PS. Vil du bare vite hvordan det virker, hopp til bunnen.

---------------

Da jeg for ikke lenge siden så siden notubes.com og kikka på noen av videoene der, skjønte jeg fort at tubeless var noe jeg var nødt til å bruke masse penger på.
Som sagt så gjort, bestilte ventiler, tape og latex-guffe, og et sett Ice Spiker Pro for å rettferdiggjøre en sånn investering så sent på året.
Oh boy, hadde jeg bare visst.

Jeg satte til med godt mot, så og leste det jeg fant av informasjon om tubeless konvertering, og gøyv løs på det.

Her var det ikke mye som gikk etter planen. Etter å ha rivd av dekk, slanger og gammel felgtape så sto ny tape på planen.
Men tapen var så stiv at det var vanskelig å få den nedi bunn over hullene, og det ble masse luftbobler. Etter andre legging var jeg fornøyd nok, selv om det fremdeles var endel luftbobler - det var da tett rundt kanten iallfall.
Skrudde i ventilen, og avgårde til Clas Ohlson for å bruke mer penger på tuter, ventiloverganger og en kompressor (hallo, bensinstasjon 200m unna - etterpåklokskap lenge leve).

Kompressoren viste seg å ikke gi nok trykk, så den ble behørlig pakket ned igjen og returneres forhåpentligvis en nært forestående dag.

Avgårde til bensinstasjonen. Pumping forsøkes både med og uten ventilkjerne, med og uten såpevann rundt felgkanten. No such luck - dekket blåser såvidt ut sideveggene, men på langt nær nok til å sette seg på felgen. Det lekker alt for mye luft langs felgen, gjennom sideveggene og ut fra piggene.
Etpar siste desperate forsøk med latex'en som tettemiddel fører til mye søl, hvite klær og såre øyne. Note to self: Ikke lek med latex før du vet at dekket kan pumpes opp.

Ice Spiker Pro, som virker så bra som piggdekk (695gram med 361 tungsten carbide pigger), har spart mye vekt andre steder - spesielt på gummitykkelsen på sideveggene og under piggene. De ser ut som tøydekk med litt gummirester imellom. Her er det mye som skal tettes! Dette var nok definitivt ikke de mest ideelle dekkene å starte ett sånt eksperiment på...

Jeg går hjem og gråter bitre tårer, og setter i slangene for å la de stå over natten med i håp om at de setter seg litt.
Det gjør de. Dagen etterpå er det igjen opp til bensinstasjonen, prøve på nytt med såpevann.
Etter en halvtimes blåsing, klemming, dytting, draing og vridning gir jeg atter igjen opp og returnerer slukøret hjem - ikke det grann klokere.

Setter atter igjen i slangene, denne gangen med ~50PSI for å håpe de former seg nok rundt kanten til å holde lufta uten slange.
2 dager går mens jeg sitter og skuler og snerrer bort i hjørnet der de står så oppblåste og hovne, før jeg tar mot til meg i å forsøke igjen. Opp igjen til bensinstasjonen der betjeningen har begynt å se rart på meg.

På med litt såpevann (ok, jeg har brukt vaskebøtta for frontruter - den var så lett tilgjengelig) og igang med pumping med et oppgitt sukk.
Hva skjer - etter etpar psssssccccht og pfffffffft så begynner det å ta luft og pang så sitter det på felgen! Det piper og hyler og puster som et dyr, men det er luft inni der iallfall for en liten stund. Jeg hoier og småler for meg selv mens personalet ser enda rarere på meg, men de eksisterer ikke lengre i min verden. Nå er det latexen som gjelder.

Jeg fyller på med en desiliter eller så med latex og pumper på igjen.
Etter det som virker som uendelige lange sekunder (mer en første gang iallfall) så tar den endelig luft igjen! Det spruter latex i hytt og gevær og både pumpe, dekk, klær og øyne ser ikke ut - men definitivt ikke så ille som første gangen. Dessuten, denne gangen stopper det - latexen er en vinner!
Pumper opp til 50-60 PSI, husker videoen fra notubes.com og begynner å riste og snurre på hjulet mens jeg gliser og småler.
Personalet ser ut som de ringer noen, sikkert politiet. Samma det, jeg er straks ferdig!

Dekket slutter å pipe, hyle og sprute etter kort tid og jeg drømmer om å ha like mye hell med det andre hjulet.
Og som mana fra himmelen så går det nesten like greit med det!
Jeg gjør atter igjen riste-ritualet mitt mens jeg begynner å høre sirener i det fjerne - men ferdig er jeg. Tar med meg dekkene, latexen og diverse verktøy og løper, her skal det monteres!

Vel hjemme får jeg etpar ventillekkasjer og spruteøkter, og må dra noen risterunder til før det slutter å pipe, og jeg får satt på dekkene. Oh glede!

----------------------

Dette var godsaker! Det durer mer enn en traktor, men med apotekets små gule i ørene blir det sikkert ikke noe problem (ok, en liten overdrivelse der).
Vel ute og sykler og koser meg, skjønner jeg at jeg har altfor mye luft i dekkene, de er steinharde. La oss teste om de fungerer med mindre uten å krølle seg av kanten. Jeg tapper ut ganske så mye luft, sånn at ca. alle piggene i bredden berører asfalten.
Bittelitt vinglete kanskje? Men akk så mykt, dette er en nytelse å sykle på. Alle humper, steiner og sprekker i asfalten blir så og si helt borte. Rullemotstanden er fremdeles minimal selv om jeg har så lite luft i dekkene, til piggdekk å være.

Blir litt modigere etter en stund, og hopper opp og ned fra noen fortauskanter av varierende høyde. Her kommer det første, og eneste, "problemet": Jeg bunner dekket noen ganger (type snakebite med slange), det piper i gummi mot gummi og kanten på dekket vrir seg unna felgkanten.
Etpar heftige sprut med latex oppstår og mange fotgjengere lurte nok på hva i all verden jeg hadde i de dekkene - men så fort som jeg treffer asfalten og ruller videre så er alt tett igjen og jeg kan ikke se å ha mistet merkbart med luft selv etter fler repetisjoner.

Konklusjon:
Genialt dekk!
Genialt med tubeless! Jippi!
Men Ice Spike Pro + tubeless er en vrang kombinasjon, veggene og kanskje dekket generelt er nok litt i tynneste laget.
Dog, det gikk, og jeg håper det står Kong Vinters hardkjør igjennom!

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Marin Mount Vision Pro - 2008
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Astaroth] #481884 20/11/2007 18:31
SnorreL Offline
Ivrig
Ivrig
Artig lesning (kjenner meg litt igjen i dette)! ICON_LAUGH Lykke til videre med tubelessprosjektet.

Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: SnorreL] #481885 20/11/2007 18:32
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: MortenML] #481887 20/11/2007 18:38
jrm Offline
Quote:
We manufacture the sealant here in upstate NY so we deal with sub frezzing threw most of the winter. It is good to -30 F

mao. ned til -1.11° (celcius).

Redigert av jrm; 20/11/2007 18:39.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: jrm] #481889 20/11/2007 18:42
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jrm
Quote:
We manufacture the sealant here in upstate NY so we deal with sub frezzing threw most of the winter. It is good to -30 F

-30°F = -34,44°C

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: jrm] #481894 20/11/2007 18:50
A
Astaroth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A

Det er +30 Fahrenheit ICON_SMILE -30F er riktig nok -34.4C.

Jeg bruker forresten FRM sealant fra Tyskland (www.frmbike.de). Der står det ikke hvor mange grader den tåler, bare "- It can be used all year around, even in sub-zero conditions". Så regner med det holder greit.

Det hele kosta et slikk og ingenting på fast-bikes.no og ble levert på etpar dager!

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: MortenML] #481912 20/11/2007 19:17
jrm Offline
Sitat: deCadence
Quote:

-30°F = -34,44°C

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Astaroth] #481915 20/11/2007 19:32
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
All min respekt til deg som etter å ha slitt såpass fremdeles er positiv til NoTubes. Hadde det vært meg hadde jeg slengt det i søpla etter en times banning. ICON_WINK Jeg har lyst til å prøve, men ble litt sleptisk igjen av dette.

Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Stein] #481917 20/11/2007 19:38
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Samma her. Jeg har flere ganger våknet opp i butikken med NoTubes settet i hånda og husket på trådene her om hvor grisete det er.

Men en dag..... Tror jeg kommer til å prøve.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Stein] #481920 20/11/2007 19:42
S
SKS Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hvilke forbedringer følte du det ble med pigg/tubeless kontra piggdekk/slange ?

Tor A

Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: OveR] #481924 20/11/2007 19:50
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Griser, schmiseri.

Det er barnemat mot at fordekket flerres av når du er i fint driv nedover. I fjor kom jeg intetanende svisjende og svusjende nedover stien. Plutselig smalt det som et børseskudd og før jeg visste ord av det lå jeg så lang jeg var i lyngen lettere fortumlet og med sprukket hjelm.

Riktignok kjørte jeg med Sys 4 og jeg vet at No Tubes ikke anbefaler å kjøre Intense slangeløst, men etter den opplevlsen kjører jeg kun med Yes Tubes foran og evt. No Tubes bak.

Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Bahamontes] #481928 20/11/2007 20:03
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Bahamontes

Det er barnemat mot at fordekket flerres av når du er i fint driv nedover. I fjor kom jeg intetanende svisjende og svusjende nedover stien. Plutselig smalt det som et børseskudd og før jeg visste ord av det lå jeg så lang jeg var i lyngen lettere fortumlet og med sprukket hjelm.

Riktignok kjørte jeg med Sys 4 og jeg vet at No Tubes ikke anbefaler å kjøre Intense slangeløst, men etter den opplevlsen kjører jeg kun med Yes Tubes foran og evt. No Tubes bak.

Det var nok bare Stan The GnomeMan som lå i lyngen og skøyt på fremhjulet ditt, for å være sikker på at hans anbefalinger ikke skulle brytes!

Kjørestil har nok mye å si på hvordan dette virker. Noe får det ikke til, andre har ingen problemer. Jeg har hatt ett tilfelle av luftutslipp (vi snakker nå om dekk), og det var et hopp som ble landet i 45 graders langsgående helning. Tror muligens jeg hadde dradd av dekket med slange også. Men det smalt noe så innmari at jeg trodde noen hadde skutt meg. Det var med Flow og System4, på bakhjulet.

Ole.

Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Stein] #481931 20/11/2007 20:11
A
Astaroth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Sitat: Dazed
All min respekt til deg som etter å ha slitt såpass fremdeles er positiv til NoTubes. Hadde det vært meg hadde jeg slengt det i søpla etter en times banning. ICON_WINK Jeg har lyst til å prøve, men ble litt sleptisk igjen av dette.

Sitat: OveR
Samma her. Jeg har flere ganger våknet opp i butikken med NoTubes settet i hånda og husket på trådene her om hvor grisete det er.

Men en dag..... Tror jeg kommer til å prøve.

Takk takk ICON_SMILE Og pyttsann, det er jo bare initielt det er litt mekk og styr - jeg er ganske sikker på at hadde jeg gjort dette med sommerdekkene mine (Scott OXYD 2.0) så hadde jeg fått de på første forsøket uten noe særlig griseri. Ice Spiker Pro er virker veldig tynne. Og jeg elsker jeg å mikke litt.

Dessuten, med Stans/notubes så bruker man jo også gummi istedet for felgtape - og da bør det jo være tett bare man kikker hardt på det. Med min metode så har jeg jo bare tettet eikehullene og så brukt selve metallfelgen mot dekket.

Det er ikke mange hundre kronene det koster å prøve - og blir dere lei er det bare ta det i dusjen og spyle det av, og sette inn igjen slangen! ICON_SMILE
Sitat: SKS
Hvilke forbedringer følte du det ble med pigg/tubeless kontra piggdekk/slange ?

Nå skal ikke jeg påberope meg noen ekspertise på temaet, da jeg knapt har brukt piggdekk før, og det godt kan være at denne dekkmodellen er bedre enn vanlige - men faktum at jeg ikke merka særlig stor rulleforskjell på steinhardt dekk og en slapp pløse sier meg at forskjellen på rullemotstanden med og uten slange iallfall er merkbar når man bruker lite luft.

Det kan også være at det at humpene ble så godt absorbert kan komme av at det er et tynt dekk, men jeg mener at det var verre med slanger i, ettersom friksjonen mellom dekk og slange gjør at humper fordeles på et mye større område på dekket og derfor blir en "større" hump enn uten slange.
Mulig det bare var en psykisk effekt av det, men jeg syntes nå jeg merket en definitiv forskjell. Og da er det OK for meg ICON_SMILE

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Astaroth] #481934 20/11/2007 20:21
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Skjønner jeg det sånn at du ikke har brukt felgbåndet til Stans men kun tape og en tubelessventil?

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: la1hka] #481939 20/11/2007 20:26
A
Astaroth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Sitat: la1hka
Skjønner jeg det sånn at du ikke har brukt felgbåndet til Stans men kun tape og en tubelessventil?

Korrekt - Stans første utgave var også sånn, men siden det var litt vanskelig å få på plass lagde han det felgbåndet (om jeg husker historietimene riktig). ICON_SMILE

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Ole] #481946 20/11/2007 20:42
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Quote:
Kjørestil har nok mye å si

For å slippe hele problematikken med å måtte stange seg vei nedover lia og lure på om dekkene holder seg på felgen velger man enkelt og greit 29" og ruller over hindringene i stedet.

Smuuuud ICON_LAUGH

Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Astaroth] #482168 21/11/2007 10:09
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Glimrende beskrivelse!

Jeg kjenner meg litt igjen i dette fra egne forsøk, men du glemte jo helt "pumpe som en gal med gulvpumpestadiet"

Husk å sjekke at guffa er flytende etter et par måneder. Dekket holder tett men er ikke selvtettende med inntørket guffe.

LarsB

Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Bahamontes] #482201 21/11/2007 11:21
A
Astaroth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Sitat: Bahamontes
For å slippe hele problematikken med å måtte stange seg vei nedover lia og lure på om dekkene holder seg på felgen velger man enkelt og greit 29" og ruller over hindringene i stedet.

Smuuuud ICON_LAUGH
Jada, og når det er under 50 meter mellom hvert tre må man gå av sykkelen og finne frem saga for å klare svingen imellom de ICON_SMILE

Sitat: larsb
Jeg kjenner meg litt igjen i dette fra egne forsøk, men du glemte jo helt "pumpe som en gal med gulvpumpestadiet"

Husk å sjekke at guffa er flytende etter et par måneder. Dekket holder tett men er ikke selvtettende med inntørket guffe.

Jeg var aldri så lur at jeg kjøpte meg gulvpumpe - det var rett på kompressor. Men jeg ser nøyaktig for meg hvordan det hadde vært ICON_TONGUE Men kanskje jeg må investere i det nå siden håndpumpa vrikker litt vel mye på ventilen når jeg bruker den, fort at det begynner å lekke...

Godt tips med guffa, og håper ikke det blir altfor mye seigt gris inni der etter en sesong... Får kjøpe noen liter å ha i bakhånd ICON_SMILE

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Astaroth] #617522 02/10/2008 06:09
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vet noen hvor man kan få kjøpt Scwalbe Ice spiker PRO (361 pigger) i en utenlandsk webbutikk? De har kun Ice spiker hos Chainreactioncycles.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24563

har kommet godt ut i test: http://www.syklistene.no/Sykler_utstyr/Tester/Deler/35580

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: thomasengen] #617596 02/10/2008 09:08
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Ta turen til Fast Bikes på Carl Berner. Stort billigare får du det ikkje uansett...

Andreas Tveit
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Laxeluz] #618209 03/10/2008 10:58
A
Astaroth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
www.fast-bikes.no og www.cyclecomponents.com bør begge være hits.
Prisen er dog uslåelig på Fast-Bikes, tror jeg må ha et sett til pendlern også ICON_SMILE

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Astaroth] #618322 03/10/2008 13:43
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
cyclecomponents.com sender fra norge så man slipper MVA/toll?

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Elgvenn2] #618326 03/10/2008 13:50
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Prisen på CC er det det blir, firmaet er momsregistrert i Norge. Velger du norske kroner i menyene, får du riktig pris. Frakt kommer i tillegg.

NOTS
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: HaraldW] #632063 31/10/2008 11:46
C
Cappel Offline
Entusiast
Entusiast
C
Fast-bikes har ikke Pro inne, ringte de i dag. Visste heller ikke sikkert når de kom inn igjen, kanskje om et par uker visstnok. Men prisen deres er bra...

Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Cappel] #632095 31/10/2008 12:51
T
Trond Røsvik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: Cappel
Fast-bikes har ikke Pro inne, ringte de i dag. Visste heller ikke sikkert når de kom inn igjen, kanskje om et par uker visstnok. Men prisen deres er bra...

Andre uken i november fikk jeg som svar.
Men de sa også to uker for to uker siden..

Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Trond Røsvik] #632423 01/11/2008 09:33
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig

Noen andre som har priser på Pro som matcher Fast-Bikes?

Fikk til svar at det var lenge til de fikk inn da jeg spurte for noen uker siden..

Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Larsemannen] #632498 01/11/2008 13:51
ventle Online
Besatt
Besatt
Intersport Gigant påsto de selger dem til 699 når de får dem inn. Alle sykkelbutikker her i bygda som har dem inne tar 999 per dekk.

mvh Helge
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: ventle] #632590 01/11/2008 17:37
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Da får vi ringe Intersport Gigant på mandag. Var innom noen i dag og der låg prisene på 1090,- til 1199,-... Da kjører nok jeg heller på vanlig Ice Spiker til 400,- på FF. Frister litt med Pro siden de høres ut til å trille en god del lettere.

Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Larsemannen] #633114 03/11/2008 10:11
T
Trond Røsvik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
De har Schwalbe Ice Spiker Pro på lager på biketech.no
Var akkurat innom og hentet 4 stk.. 695 kr stk.

Tok med et par slanger også i tilfelle no tubes prosjektet ikke går så bra.

Redigert av Trond Røsvik; 03/11/2008 10:13.
Re: Schwalbe Ice Spiker Pro & tubeless erfaringer [Re: Trond Røsvik] #633181 03/11/2008 11:37
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Ringte de nå akkurat og de sa de hadde vært tomme en stund?? De skulle ha 795,- for de. Han anbefalte derimot Nokian Extreme 294 for de skulle ha samme pigger. Hvordan er disse mot vanlige Ice Spiker?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support