Passende musikk til stiene og skogen. Skal jeg komme med litt konstruktiv kritikk så hadde jeg likt å sett enda mer stillestående filming imellom helmetcam seksjonene.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: En liten høstsykkelfilm
[Re: era]
#48005516/11/200709:40
Nydelige farger, med brune blader på bakken, hvite bjørkelegger, og grønne grantrær. Vakkert! Kjøringen til bronx er visuell og fin og har en herlig flyt, man får inntrykk av at hele verden er en eneste smuud singletrack.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Takk. Hadde jeg hatt flere stillestående opptak å putte inn så hadde jeg gjort det, men det tar tid å flytte seg rundt og filme håndholdt. Det krever at man er ute for å filme og ikke sykle, noe som begynner å bli kaldt nå. Mange og lange hjelmkamerasekvenser er lett å få til, der er (nesten) bare å sykle i vei.
Takk. Hadde jeg hatt flere stillestående opptak å putte inn så hadde jeg gjort det, men det tar tid å flytte seg rundt og filme håndholdt. Det krever at man er ute for å filme og ikke sykle, noe som begynner å bli kaldt nå. Mange og lange hjelmkamerasekvenser er lett å få til, der er (nesten) bare å sykle i vei.
Are
Men vi har jo masse håndholdt fra Oppsjø-turen på onsdag. Du kan lett flette inn dette, terrenget er veldig mye det samme.
Får man ikke lyst til å sykle av å se på dette, så får man finne seg en annen hobby.........
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Re: En liten høstsykkelfilm
[Re: era]
#48007416/11/200710:05
Veldig bra, Are! God-stemning hele veien Jeg lurer veldig på hva slags kamera du har brukt? Og er du fornøyd? Fordeler ulemper med det kameraet du har valgt? Jeg vurderer å anskaffe meg et selv, men er vedlig i tvil om hva jeg skal velge.
jeg synes Are har gjort en bra jobb: han har klippet med fine overganger, han begynner med å introdusere syklisten, og hjelmkamerasekvensene er kuttet opp slik at de ikke blir veldig lange. og så er det morro å se seg selv, så jeg er totalt inhabil når jeg skryter av filmen.
Sitat: bik3man
Kjøringen til bronx er visuell og fin og har en herlig flyt, man får inntrykk av at hele verden er en eneste smuud singletrack.
takk, tar det som kompliment. smuud er jo alt, helt til man kjører ned i ferdighetshull. moro at Are har tatt med at jeg kjører ned i et slik.
Sitat: paal_n
Menneh... hvor er stiene?
stien går ganske riktig langs foten av Skaugumåsen og Grosetkollen. den blåmerkede som vi såvidt ser er stien over Grosetkollen ned mot Hvalstad.
Jeg lurer veldig på hva slags kamera du har brukt? Og er du fornøyd? Fordeler ulemper med det kameraet du har valgt?
Jeg bruker Canon HV10. Det er et lite HDV camera med cmos og optisk bildestabilisator. Dette og at det har analog inn/ut var vel det jeg sjekket før jeg kjøpte det. Det var nedsatt til 5990,- så det var halvveis impulskjøp.
Det viser seg at det er mulig å stille en del på det, hvor det viktigste til nå har vært EV. Fordelen er at den innstillingen er like lett tilgjengelig som av og på knappen, bakdelen er at den må stilles på nytt for hvergang du slår av og på kamera (så vidt jeg vet forløpig)
Jeg har også kjøpt ett billig vidvinkeladapter, men det er ikke brukt i denne filmen.
Jeg har en mistanke om at Sony sin bildestabilisator er bedre en Canon sin, men jeg synes at jeg hat har fått mye for pengene.
Det er forøvrig stor forskjell på film kodet med høyeste kvalitet og det jeg poster på forumet. Spesielt farger og sortnivå er mye bedre.
Når det gjelder hjelmmontering så har jeg prøvd et par metoder. I denne filmen har brukt GeirK metoden hvor kameraet ligger inne i en utskåret yogablokk som igjen er strappet til hjelmen. Utfordringen er å få riktig mottvekt på andre siden og få det hele sånn nogenlunde sentrert på skallen. Det gjelder også å ha en hjelm som sitter godt fast på hodet, noe jeg sliter med.
Jeg har også laget en aluminiumsprofil hvor jeg har festet et kulehode på. Kulehodet er tatt fra en megabillig minitripod. Det fungere sånn nogenlunde. Fordelen er at det er lett å stille innkameraet. Bakdelen er at det er noe mer viberasjon enn med den andre løsningen.
Jeg lånte en hjelm med avtagbar bøyle og skrudde aluprofilen fast i hullene til bøylen. Det ble ganske bra og jeg brukte den på en lyktetur, men hele spennesystemet inne i hjelmen løsnet så den skled rundt oppe på knollen under kjøring. Resultatet kan du se i en rystende lyktefilm som postes i løpet av kvelden.
Så prøvde jeg å strappe fast en aluprofil til en hjelm, det funker også, men det blir litt for mye viberasjoner. Film fra dette oppsettet kommer også snart.
Det neste steget blir nok å finne en hjem som sitter spikret på hodet og så finne på noe lurt med den. Et bedre kulehode kanskje.
Nå er det bare å lære seg å bruke kameraet ordentlig og ikke minst redigering.