Har kjøpt en del utstyr i USA. Er vel 20-25kg tilsammen. Utstyret er levert til bekjent der. Nå er spørsmålet hvordan det trygt og billig kan sendes hit. Har førstehåndsopplysninger om at pakker til stadighet klarer å forsvinne sporløst hvis de blir sendt med vanlig post. Begriper ikke at det skal være mulig, men vanlig post høres ikke ut som noe godt alternativ for varer verdt rundt 20000kr. Litt tasting på UPS nettsider ga en pris på ca 500$ Litt dyrt... Noen gode tips?? Er ikke så veeeldig nøye på å unngå norsk moms, selv om jeg allerde har betalt moms i kjøperland, men tips/erfaringer rundt det også mottas med takk.
Re: Hvordan sende 25kg fra USA billig?
[Re: the dude]
#47954715/11/200710:27
Jeg har ikke prøvd dem selv, man har inntrykk av at jetcarrier.com er et billig (og tregt?) alternativ.
Såvidt jeg vet kan du unngå mva på forsendelser fra USA ved å sende til en Poste Restante-adresse i Sverige, men det er noen fallgruver her: - Hvor får du tatt ut pakken? Det varierer med hvem som faktisk gjør forsendelsen, og det er vanskelig å finne info om dette. Du får ikke pakkehentelapp. Eks: Royal Parcelforce fra England leverer ikke på postkontoret (eller Postsenter som det vel heter for mottak av Poste Restante?) - Du kan ta inn varer til Norge mva-frit for inntil 6000kr hvis du har vært minst 24 timer utenlands, 3000kr hvis under 24 timer. Er dere flere personer kan hver ta med seg varer for dette beløpet, men det er ikke slik at flere personer sammen kan ta med én vare som koster mer. - Du må muliggens betale mva til Sverige på posten (eller hvor du nå får hentet den) og få dette refundert på grensen, så du må passe på at tollkontoret er åpent. Merk at det ofte er ett felles tollkontor mellom Norge og Sverige (eller de samarbeider) så du bør følge grensereglene over.
Jeg har ikke prøvd dette trikset i praksis. I en annen tråd her ble dette nylig diskutert, med en link til forklaring.
[Re: Arne_And]
#47957015/11/200711:20
jetcarrier er greit, men tar litt lengre tid enn nødvendig, men ikke mer enn en uke til to totalt. ellers kan du bruke deres sjøfrakt om det ikke er noe hast. det er billig, men tar lang tid. de er litt nazi på moms og reell verdi på pakkens innhold dog.
mtp pris er jetcarrier avhengig både av vekt og størrelsen på pakken din siden man betaler for både kilo og volum. er bare å enten sende dem en mail eller sjekke litt ut på hjemmesiden hva det vil koste. ellers er usps global express med forsikring og bra. det er ganske raskt, en kan følge med på hvor det er og det er forsikret.
og jepp, min tremenning mistet en stor eske med blant klær og lignende vært et sted mellom 20 og 40000 etter et år i usa da usps rotet det vekk. da man glemte å forsikre pakken fikk en ikke noe igjen heller. tror ting blir vesentlig mer seriøst om det har både forsikring og en kan spore det fordi en da med sikkerhet kan si hvor pakken ble borte.
[Re: heinrich]
#47959915/11/200712:18
hm, mulig jeg misforstår nå. Men hvis jetcarrier/UPS e.l. har fått virkelig verdi på pakken og roter den vekk, får jeg fremdeles ingen erstatning med mindre jeg betaler en forsikring i tillegg?? I så fall: Hvorfor ikke bruke vanlig post?? Er det like dyrt? Og er det slik å forstå at disse fraktfirmaene også til stadighet roter vekk pakker? Har i jobbsammenheng flere ganger vært ute for at pakker i første omgang havner på feil sted, men de har ikke forsvunnet.
#47961615/11/200712:59
Jeg har ikke prøvd dem selv, man har inntrykk av at jetcarrier.com er et billig (og tregt?) alternativ.
Såvidt jeg vet kan du unngå mva på forsendelser fra USA ved å sende til en Poste Restante-adresse i Sverige, men det er noen fallgruver her: - Hvor får du tatt ut pakken? Det varierer med hvem som faktisk gjør forsendelsen, og det er vanskelig å finne info om dette. Du får ikke pakkehentelapp. Eks: Royal Parcelforce fra England leverer ikke på postkontoret (eller Postsenter som det vel heter for mottak av Poste Restante?) - Du kan ta inn varer til Norge mva-frit for inntil 6000kr hvis du har vært minst 24 timer utenlands, 3000kr hvis under 24 timer. Er dere flere personer kan hver ta med seg varer for dette beløpet, men det er ikke slik at flere personer sammen kan ta med én vare som koster mer. - Du må muliggens betale mva til Sverige på posten (eller hvor du nå får hentet den) og få dette refundert på grensen, så du må passe på at tollkontoret er åpent. Merk at det ofte er ett felles tollkontor mellom Norge og Sverige (eller de samarbeider) så du bør følge grensereglene over.
Jeg har ikke prøvd dette trikset i praksis. I en annen tråd her ble dette nylig diskutert, med en link til forklaring.
Tror dette bare funker ved forsendelse fra EU-land, der det ikke momses ved innførsel, men du må betale mva i opprinnelseslandet. Forsendelser fra USA til Sverige er antakelig mva-pliktige i Sverige. Så må man huske på at Norge, Sverige og Danmark har en avtale om å ikke refundere moms ved reise mellom landene.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: Bugge]
#47962115/11/200713:11
Tror dette bare funker ved forsendelse fra EU-land, der det ikke momses ved innførsel, men du må betale mva i opprinnelseslandet. Forsendelser fra USA til Sverige er antakelig mva-pliktige i Sverige. Så må man huske på at Norge, Sverige og Danmark har en avtale om å ikke refundere moms ved reise mellom landene.
Slik jeg har fått dette forklart, så betaler man mva i Sverige, og får denne refundert på grensen. Når jeg ringte Posten i Sverige og spurte, så sa de at jeg ikke trengte å betale mva til dem når jeg var norsk.
Er du sikker på at man ikke får refundert svensk mva ved grensepassering til Norge? I så fall er jeg enig i at det er stor sjanse for at dette ikke funker.
Denne artikkelen prøver å kaste lys over dette, men lykkes i liten grad synes jeg...
#47966415/11/200714:39
Har kjøpt en del utstyr i USA. Er vel 20-25kg tilsammen. Utstyret er levert til bekjent der. Nå er spørsmålet hvordan det trygt og billig kan sendes hit. Har førstehåndsopplysninger om at pakker til stadighet klarer å forsvinne sporløst hvis de blir sendt med vanlig post. Begriper ikke at det skal være mulig, men vanlig post høres ikke ut som noe godt alternativ for varer verdt rundt 20000kr. Litt tasting på UPS nettsider ga en pris på ca 500$ Litt dyrt... Noen gode tips?? Er ikke så veeeldig nøye på å unngå norsk moms, selv om jeg allerde har betalt moms i kjøperland, men tips/erfaringer rundt det også mottas med takk.
Send det med USPS. Det er billigst. Bare pass på å ha forsikring.
Selv om mange tror det her på terrengsykkel.no, så er det ikke nypris han skal sette på pakken. Det er den aktuelle verdien varene har når den blir sendt. Det kan senderen helt lovlig gjøre noe med, f.eks ved å ta det ut av orginalpakningen og evt. ha lettere bruk (slik at det blir synlig at han har gjort det). Du er hverken pliktig til å sende med kvitteirnger eller annet bevis på varens verdi, selv om tollen har rett til å gjøre en egen vurdering. Det er med andre ord avsenderens verdivurdering som skal stå på pakken. Med mindre den er helt ektremt lav, så har han ikke gjort noe ulovlig. Det som kan skje er at pakken blir sendt tilbake hvis tollen mener verdisettingen er for lav.
Vurder også om pakkene kan deles opp i 1000-kronerspakker.
Forøvrig kan jeg anbefale USA som et land å reise til. Da kan du jo ta med pakkene hjem.
#47967115/11/200714:50
Slik jeg har fått dette forklart, så betaler man mva i Sverige, og får denne refundert på grensen. Når jeg ringte Posten i Sverige og spurte, så sa de at jeg ikke trengte å betale mva til dem når jeg var norsk.
Er du sikker på at man ikke får refundert svensk mva ved grensepassering til Norge? I så fall er jeg enig i at det er stor sjanse for at dette ikke funker.
Denne artikkelen prøver å kaste lys over dette, men lykkes i liten grad synes jeg...
Poenget er at du får refundert utenlandsk moms..... med unntak av moms fra de skandinaviske landene, fordi vi har momssamarbeid. Når du importerer fra Tyskland til Sverige så vil du betale tysk moms og derfor får du derfor refundert denne. Importerer du fra USA så vil du betale Svensk moms når du henter denne på postkontoret og du vil derfor ikke få denne refundert? Ok....
[Re: GeirK]
#47967315/11/200714:51
Hm, se der ja. Da er det jo litt tvilsomt om det funker slik jeg trodde. Kunne tenke meg å prøve ut dette i praksis en gang jeg likevel skal til Sverige. (Jeg prøvde det en gang, men da klarte jeg ikke å finne ut hvor pakken ankom før den ble sendt i retur. Endte opp med å betale frakt to ganger. Jaja.)
[Re: Bugge]
#47991015/11/200722:21
Send det med USPS. Det er billigst. Bare pass på å ha forsikring.
Selv om mange tror det her på terrengsykkel.no, så er det ikke nypris han skal sette på pakken. Det er den aktuelle verdien varene har når den blir sendt. Det kan senderen helt lovlig gjøre noe med, f.eks ved å ta det ut av orginalpakningen og evt. ha lettere bruk (slik at det blir synlig at han har gjort det). Du er hverken pliktig til å sende med kvitteirnger eller annet bevis på varens verdi, selv om tollen har rett til å gjøre en egen vurdering. Det er med andre ord avsenderens verdivurdering som skal stå på pakken. Med mindre den er helt ektremt lav, så har han ikke gjort noe ulovlig. Det som kan skje er at pakken blir sendt tilbake hvis tollen mener verdisettingen er for lav.
Vurder også om pakkene kan deles opp i 1000-kronerspakker.
Forøvrig kan jeg anbefale USA som et land å reise til. Da kan du jo ta med pakkene hjem.
Har sjekket litt USPS og Jetcarrier. Prisen for en pakke på 25kg er relativt lik. Men med Jetcarrier må den jo leveres/sendes til Jetcarrier først, så det blir dyrest. Og hvis den er innnom USPS systemet før den havner hos jetcarrier, så høres det ikke særlig mye tryggere ut, hvis det er slik at det først og fremst er USPS som har en tendens til å rote bort pakker. Og forsikring er ikke noe å tenke på, USPS forsikrer ikke for verdi over $650.. (evt.$2500 for en pakketype som er minst dobbelt så dyr å sende..+forsikringspremie)
Høres ut som det blir USPS som får jobben, til tross for en viss risiko for at ting forsinner.
#48031116/11/200717:39