|
Look to Kvænagen
|
Look to Kvænagen
14/11/2007 15:38
|
Altabjorn
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Da er en liten rapport fra oktober i Nord-Troms klar. Var for det meste i Nordreisa, som med masjonalpark og greier, har natur som skapt for postkort. Tettstedet er omgitt av fjelltopper og massiv på alle kanter. Stiene jeg testet var alle supersmudde og til tider ganske bratte. Fant også et par steder med jevn, myk grunn og så langt mellom trærne at det bare var å peise på nedover, rett gjennom skogen. Tøft! Ruossafjellet i Kvænangen var allikevel målet for syklingen og ble også høydepunktet. I sommer da jeg var på fottur i fjellet, hadde jeg ikke vært her siden jeg var knert. Mistanken om at dette kunne være en rosin av de helt sjeldne ble bekreftet etterhvert som jeg tok meg opp stien som snirkler seg mot toppen vel 800 meter over havet. Stien er svingete, med lite røtter og løper langs en bergrygg som hele tiden gir muligheter for lek. Etter vel tre kilometer med flyt hvor stortsett bare guts bestemmer når du skal bremse, kommer et brattere parti. Slipper du bremsene her er du veldig tøff, og sannsyneligvis hardt skadet etterhvert også. Selv fikk jeg små frysninger hver gang jeg slapp bremsene og riggen skjøt fart nærmest som om jeg vridde på en gassen til en crossykkel. Naturligvis kom snøen i år for en gangs skyld til normal tid og jeg fikk ikke testet stien videre. Etter brattpartiet ligger en ur før man kommer til åpen sti på høyfjellet. Etter ca. en kilometer går det igjen oppover til et siste høydedrag og selve toppen. Her har jeg bare vært vinetestid, men ifølge onkelen min er "mulig" å ta med sykkelen til toppen både fra denne og andre siden av fjellet. Det tolker jeg som at det kjempe sykkelterreng hele veien. Supersmooth singletrack herifra helt til enden av nesset seks kilometer, eller så, unna: Ingen skrå, lumske rotjævler:  Godnedkjøringen begynner nesten helt oppe fra skaret i toppen her:  
|
|
|
Re: Look to Kvænagen
[Re: Altabjorn]
14/11/2007 16:23
|
HaakonL
Tidligere hCon
|
Tidligere hCon
Det ser vanvittig bra ut, Bjørn.
Haakon
|
|
|
14/11/2007 17:04
|
fujifan
Ivrig
|
Ivrig
LEKKERT Bjørn! Jeg er i Nordreisa en til to ganger i året, og til sommeren blir det tur med sykkel, dèt er iallefall sikkert! Kan du tegne av på et kart hvor stien starter?
En annen ting; vet du av noen fine stier i reisadalen som egner seg for lengre turer på sykkel? Jeg var på fottur fra Røyelen til Moskodalen i sommer, men på den strekningen var det ikke så mange stier å se (iallefall ikke som kunne "knyttes" sammen i en lengre tur).
Eli-A.
|
|
|
[Re: fujifan]
14/11/2007 18:10
|
Altabjorn
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Planen var, i grunn, å legge med et kart fra Inatur med ruteforslag og greier, men det var jo ikke så lett som noen skal ha det til. Hvordan får jeg et jpg fra et vindu der?
Jeg er ikke kjent i Reisa og jeg rakk kun å rekognisere litt i helgene. Var opp Løyeldalen som jeg synes var morsom ned. Kanskje litt tam og i hvertfall ingen langtur. Fra toppen av Reisafjellet så jeg en sti som løp paralelelt med Kiildalen. Dette kan også være et reintråkk og de har det med å pluteselig bli borte i løse lufta. For å sjekke litt nærmere kjørte jeg opp til demningen øverst i dalen og fant en sti som ledet vestover opp mot stien jeg hadde sett. Fra eidet over mot Rotsund går det en tursti inn mot et vann og deretter ned til Sørkjosen. Denne tror jeg er ganske bra, men heller ikke veldig lang. Det jeg så for meg var å begynne herfra og og holde høyden inn mot Kiildalen og ta den nevnte stien tibake. Fra Meieriet i Sørkjosen går en sti til fjells som er ufattelig morsom nedover. En halvtime med pushbike oppover, og sju fantastiske minutter nedover. Det går også skyvesti videre helt til toppen av Reisafjellet med noen morosaker ned til Storslett som jeg heller ikke fikk testet. Opp i høyden fra Reisadalen tror jeg det er mye gull, men jeg hadde i nubbsjangs til å få testet noe. Ut i fra kartet ser det ut som Reisa byr på mest "fra A til B turer" og det krever jo litt organisering med transport osv. Skal, uansett, definitivt ha med sykkelen på neste tur til Reisa.
|
|
|
14/11/2007 20:19
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Jeg har prøvd men aldri fått jpg fra kartene på Inatur. De lever jo blant annet av å selge abbonement på kartene så de har sikkert sikret seg på en eller annen måte som krever litt kunnskap å forsere.
Så forøvrig veldig flott ut!
mvh OveR
|
|
|
[Re: OveR]
14/11/2007 22:13
|
Altabjorn
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja, det er liksom det jeg også har kommet fram til, men noen (Subs) påsto i går at dette var lekende lett. Uansett, har jeg etter mye møye fått til følgende sofistikerte kart. De grønne heltrukne linjene er turene jeg har prøvd. I Nordreisa er de brutte linjene det jeg vurderte som de mest aktuelle dagsturene, mens de i kvænagen er to alternative ruter opp til Ruossa. Begge rutene starter som traktor/skogsvei som blir til sti og er lette og følge med et lokalt kart.
|
|
|
15/11/2007 08:00
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg fikk laget JPG fra inatur-kart slik: Alt-Print Screen Åpne Paint Paste Crop Lagre som JPG
Oppløsningen blir ikke helt suveren når man bruker Print Screen, men helt grei. Fila ble 75 KB, ikke ille.
|
|
|
[Re: Arne_And]
15/11/2007 08:07
|
bik3man
More than words
|
More than words
Norge er et vakkert land, fjell og daler, hav og strand
for å sitere et stykke sofistikert finkultur.
Flotte bilder!
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
[Re: bik3man]
15/11/2007 13:59
|
sykkeldilla :-P
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
sinnsykt bra bilder! har du fler??
tja, hva skal jeg skrive her da...
|
|
|
[Re: sykkeldilla :-P]
19/11/2007 07:13
|
Subs
Besatt
|
Besatt
For å hente ut jpg's av sider som ikke lar deg gjøre det på vanlig måte; tykk på PrintScreen knappen og åpne et nytt dokument i et billedredigeringsprogram. Lim inn screenshot og beskjær.
Redigert av Subs; 19/11/2007 07:13.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
19/11/2007 17:06
|
fujifan
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sendte en mail til Nasjonalparksenteret i Reisa (spurte om det var noen reguleringer ift sykling i nasjonalparken, samt om anbefalte områder for stisykling), her er svaret:
Hei! Det er ikke noe forbud mot sykling i Reisa nasjonalpark. På den andre siden er det ikke særlig godt egnet for sykling heller, da det er en del ur og våtmark som gjør det lite attraktivt å sykle der. Det medfører en god del bæring og leiing, og jeg har skjønt på andre syklister at dette er et mindre godt område for sykling.
Det vi vet er at en del velger å sykle i området Gahperus – Goulas (Raisduottarhaldde landskapsvernområde), der det er grusveier i begge endene – men også partier med stier, kjørespor og gamle traseer etter kraftlinjebygging.
Mvh Halti nps
Eli-A.
|
|
|
[Re: fujifan]
19/11/2007 18:22
|
Altabjorn
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takker for innlegg. Etter at jeg i går lærte at "print screen" er en egen knapp og ikke et valg under "fil", fallt alle bitene på plass, og følgende kart ble en lek å lage: Den blåe, hele streken er stien ned fra Ruossa, og de prikkete er mulige veier opp. Begynnelsen på selve nedkjøringen fra bildene er markert med en brytende strek. Har ikke flere bilder fra stien men dette er fjellet man skal ned: Og dette er en liten bøyg underveis: Tror, heldigvis, det er mulig å finne en passe smud vei rundt. Til Fuji: Ingen i Nordreisa har hørt om stisykkling. Der tror man det handler om å sykle rundt på grus med en barnehenger på slep. Folkene på halti er nok allikevel inne på noe: det kan være lurt lurt å være kjent eller snakke med lokalkjente. Legger man bare i vei, kan det fort ende opp i myr, mere myr og ur. Jeg kan sjekke litt med brodern, som er vokst opp i Reisa, i jula. Han har syklet litt og er også satt under hardt press for å sykle mer, så han burde kunne bidra litt.
|
|
|
19/11/2007 18:35
|
Larsf
Entusiast
|
Entusiast
Dette så rå bra ut Altabjørn.. fritt for å bli med neste gang.. SonLars
Freeride everything!
Multisport is life
|
|
|
[Re: Larsf]
19/11/2007 18:48
|
Altabjorn
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det kan selvsagt ordnes. Skal, helt klart, ta en lengre sykkelferie oppe i nord neste sesong. Ruossa kan også tas som avslutningen på en lengre tur fra Mathisdalen i Alta. Enten som en lang dagstur eller med overnatting på en hytte Skogvesenet har ca. halvveis.
|
|
|
|
|