Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Magemuskler og sykling

Magemuskler og sykling #479034 14/11/2007 09:37
F
Farmer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Hei,

Jeg har sykla en del gjennom årene, men kun for gøy og har aldri vært med på organiserte treninger.

På vinteren har jeg spinna en del, og mang en instruktør har påpekt som en del av gjennomgangen at det er viktig å stramme magen når man tråkker. Har ikke tatt det veldig på alvor (mange spinning-instruktører kommer tydelig fra aerobic/step-verdenen), men siste instruktøren jeg hørte si det virket tydelig som en svært så kompetent syklist.

Kan noen opplyse meg om hvorfor det å stramme magemusklene gir et bedre tråkk? Jeg har alltid trodd at det vil være bedre for pusting og blodsirkulasjon og greier å slappe av i de musklene som ikke er direkte i bruk under tråkket (hofteleddsbøyer, hofteleddsstrekker og "nedover"), og ikke sett annnen nytte av å stramme magemusklene enn å holde inne ølmagen når man har på trang sykkeltrøye.

Anders

Re: Magemuskler og sykling [Re: Farmer] #479060 14/11/2007 10:27
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg har aldri hørt det i alle fall, men nå er det 15 år siden jeg var med på noen form for organisert sykkeltrening også, da. ICON_WINK

Re: Magemuskler og sykling [Re: Farmer] #479070 14/11/2007 10:50
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Tror egentlig ikke at en stram magemuskulatur bidrar til bedre tråkking på sti.

I forbindelse med spinntrening derimot og denne aktivitetens formål kan det muligens tenkes at instruktører anbefaler bruken av magemuskulaturen fordi det (a) bidrar generelt til økt oksygenforbrenning (ut fra filosofien: jo mer muskler som brukes desto bedre) og (b) hjelper å stabilisere en bedre sitteposisjon siden mange henger for mye over styret og burde heller "dra" overkroppen tilbake for å avlaste håndledd, armer og skulderregionen. I sittende posisjon kan man bruke magemuskulaturen til dette.

Kanskje kan bruken av magemuskler i tillegg fører til at utøvere holder overkroppen mer rolig i både sittende og stående posisjon?
Mange på spinnsykler spreller opp og ned med hele kroppen istedenfor å bruke beina til tråkking og holde overkroppen rolig.

Har dog mine tvil om at det er slikt instruktører har i tankene, det mest sannsynlige svaret er vel at folk skal ta seg bedre ut i speilveggene ved å holde magen inne og på denne måten bli fornøyde kunder ved å tro at spinntreningen nytter ... tongue2

Martin

Re: Magemuskler og sykling [Re: M@rtin] #479080 14/11/2007 11:02
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jepp. Krymp den øverste bulen for å fremtrede den nederste bulen! ICON_WINK

Basisorden er "TRENING".
Derfor foreslår treneren slike meningsløse(?) øvelser,
slik at spinningsfolka føler at de gjør noe nyttig.

/satte på piggdekkene igår, og gleder meg til våren idet jeg kan fjerne dem...

Re: Magemuskler og sykling [Re: Farmer] #479130 14/11/2007 12:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Magen er nesten ikke delaktig når du sitter og tråkker. Når du står og tråkker derimot, særlig på tunge gir - brukes den en hel del.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Magemuskler og sykling [Re: M@rtin] #479152 14/11/2007 12:28
F
Farmer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: M@rtin
Tror egentlig ikke at en stram magemuskulatur bidrar til bedre tråkking på sti.

I forbindelse med spinntrening derimot og denne aktivitetens formål kan det muligens tenkes at instruktører anbefaler bruken av magemuskulaturen fordi det (a) bidrar generelt til å økt oksygenforbrenning (ut fra filosofien: jo mer muskler som brukes desto bedre) og (b) hjelper å stabilisere en bedre sitteposisjon siden mange henger for mye over styret og burde heller "dra" overkroppen tilbake for å avlaste håndledd, armer og skulderregionen. I sittende posisjon kan man bruke magemuskulaturen til dette.

Kanskje kan bruken av magemuskler i tillegg fører til at utøvere holder overkroppen mer rolig i både sittende og stående posisjon?
Mange på spinnsykler spreller opp og ned med hele kroppen istedenfor å bruke beina til tråkking og holde overkroppen rolig.

Har dog mine tvil om at det er slikt instruktører har i tankene, det mest sannsynlige svaret er vel at folk skal ta seg bedre ut i speilveggene ved å holde magen inne og på denne måten bli fornøyde kunder ved å tro at spinntreningen nytter ... tongue2

Martin

Ja, jeg er i utgangspunktet veldig enig med, derfor jeg ikke har brydd meg med det tidligere. Men nå var det det at vedkommende instruktør som uttrykte dette nå på mandag helt klart virka som en dønn seriøs syklist. Kan jo imidlertid hende at jeg bare er en dårlig syklist-kjenner, eller at selv seriøse syklister får en liten step-instruktør-jævel i seg i en sykkelsal

Re: Magemuskler og sykling [Re: Farmer] #479165 14/11/2007 12:42
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Eg vil tru at sterke mage- og ryggmusklar har sitt å bety når sykkelturane blir lange (og særleg for oss som skal liggja i tempobøyle og tråkka jamt i timesvis). At bevisst stramming av magen skulle vera spesielt lurt, har eg mindre tru på. Poenget er å halda overkroppen i ro slik at krefter ikkje går til spille som elles kunne ha gått til framdrift. Men for å halda overkroppen i ro over langt tid må ein kanskje ha nokså god stabiliseringsmuskulatur?

Re: Magemuskler og sykling [Re: Farmer] #479209 14/11/2007 14:14
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Farmer

Ja, jeg er i utgangspunktet veldig enig med, derfor jeg ikke har brydd meg med det tidligere. Men nå var det det at vedkommende instruktør som uttrykte dette nå på mandag helt klart virka som en dønn seriøs syklist. Kan jo imidlertid hende at jeg bare er en dårlig syklist-kjenner, eller at selv seriøse syklister får en liten step-instruktør-jævel i seg i en sykkelsal

Det at han er syklist skal vel ikke forandre måten han underviser
S.P.I.N.N.I.N.G på, som jo ikke er det samme som sykling.

Re: Magemuskler og sykling [Re: Stein] #479220 14/11/2007 14:37
bullet Offline
Besatt
Besatt
det kan avlaste ryggen litt ved lange "stå-partier" i en spinningtime. det er hvertfall forklaringen jeg har hørt på at det lønner seg å stramme magen.

har aldri hørt noen nevne det ved sittende sykling

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo

Moderator  support