|
Justering av elgitar
|
Justering av elgitar
10/11/2007 18:51
|
TBS
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har en elgitar LesPaul kopi og har lyst og justere "action" på den.
Nåen som har nåen tips? er det vanskligt?
Redigert av TBS; 10/11/2007 18:52.
DET GÅR SOM REGEL BRA  STØTTER NOTS
|
|
|
Re: Justering av elgitar
[Re: TBS]
10/11/2007 18:58
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Det er ikke vanskelig, men du må passe på å intornere etter at du har strammet/slakket halsen.
Er strengene for nærme eller for langt unna båndene på halsen?
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: Subs]
10/11/2007 19:20
|
TBS
OP
Fersking
|
OP
Fersking
De er for langt unna halsen.
|
|
|
10/11/2007 19:32
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Da skal du stramme thrusrod'en. Skru av dekselet som sitter på hodet av gitarhalsen (som regel så sitter det et plasddeksel over umbrakoskruen på hodet. På enkelte gitarmodeller justeres halsen under gripebrettet, der halsen møter gitarkroppen). Under dette dekselet finner du en umbrakoskrue. Den skal du stramme slik at strengene får den avstanden til halsen som du ønsker. Stramming gjør du ved å skru MED klokka. Det er ofte lite som skal til, så sjekk etter hver kvarte omdreining.
Når du har funnet den posisjonen du ønsker på strengene sjekker du intoneringen. Om du har en stemmeboks/tuner er dette enkelt: Overtonen ved 12. bånd skal være helt lik tonen du får ved å holde ned samme streng på 12 bånd.
Hvis tonen avviker nå du holder strengen på 12 båndet gjør du ett av følgende: For lys - stram inn der strengen går ut fra broa. Da blir strengen lenger, og tonen mørkere. For mørk - slakk opp på samme sted. Merk, når du slakker eller strammer i broa må du stemme strengen på nytt før du sjekker intoneringen på nytt.
Hvis du ikke har en stemmeboks/tuner må du gjøre det samme ved bruk av øret alene. Dette er litt vanskeligere, men det går. Kan du stemme gitaren din, så kan du intonere den også.
Til slutt, noen rimelige gitarer er båndsure. Det vil si at den ikke kan bli riktig intonert uansett hva man foretar seg. Da er det lite annet å gjøre enn å spille punk.
Redigert av Subs; 10/11/2007 19:34.
|
|
|
10/11/2007 19:45
|
TBS
OP
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
10/11/2007 21:40
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Bare hyggelig, håper du får det til slik du vil :-)
|
|
|
10/11/2007 21:52
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
VÆR FORSIKTIG! Bare ta ei kvart omdreining av trussroden av gangen! Er du for brutalt så kan gripebrettet løsne! Skjer sjeldent, men allikevel. Dessuten så kommer ikke halsen hele veien med en gang men må gå seg til. Du kan også oppleve at halsen vrir seg litt, i tillegg til at båndene dine kan trenge en overgang på ei sjappe. For noen hundrelapper kan du få de til å file de så båndene dine blir fine og jevne.
|
|
|
11/11/2007 14:14
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Apapppaappapap!!! Hvis det er action på en Les Paul du skal justere, skal du ikke røre truss rod'en i halsen!!! (Strammer du for mye kan den ryke, og den grenser til umulig å skifte...) Truss rod brukes for å justere buen på halsen. Hvis du trykker inn strengen i 1. og 12. bånd skal det være en klaring tilsvarende tykkelsen på et visittkort mellom strengen og 5. bånd. Dette stilles ikke etter smak og behag, men er enten riktig eller galt. Action stilles avhengig av spillestil, og stilles med de to hjulene du ser under enden på hver side av stolen på LP, se bilde: Etter å ha stillt action er det riktig som Subs sier at du bør justere intonering også. Det gjøres med de seks små skruene du ser på undersiden av bridgen på bildet. De skal justeres slik at tonen du spiller med strengen trykket ned i 12. bånd er lik overtonen du har på samme sted.
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
11/11/2007 14:30
|
TBS
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Igjen Tusen Takk.
Men jeg syns dette blir litt avansert så jeg trur jeg leverer den til nåen som kan dette så jeg ikke driter meg ut.
|
|
|
11/11/2007 14:36
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
I de fleste tilfellene vil du ha ganske mye å tjene på å justere kurven også. Den er ikke like viktig for høyden på sadelen som for å kompensere i strengespennet som varierer mellom tykkelse og merke, sant nok.. Men den optimale kurven vil forandre seg med høyden, selv om det i mange tilfeller kan være snakk om veldig lite.
|
|
|
[Re: Bugge]
11/11/2007 15:47
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Joda, men man må absolutt ikke gå på truss rod for å senke strengene! Jeg bruker følgende rekkefølge for optimalt oppsett på mine gitarer: 1 Montere og stemme riktige strenger 2 Action 3 Grovstemme 4 Truss rod 5 Grovstemme 6 Korrigere action 7 Stemme 8 Intonere 9 Stemme Hvis utgangspunktet er veldig dårlig må gjerne 2-7 repeteres. På truss rod bruker man også gjerne ørlite mer bue på en gitar for jazz enn på en for rock. Action må justeres med gitaren stående i spilleposisjon (ikke liggende på ryggen) og på el-gitar forenkles jobben betraktelig dersom den plugges inn, spesiellt dersom man ønsker veldig lav action.
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
11/11/2007 16:07
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Ok, la meg få presisere følgende da: om halsen er *banan* (at den bøyer seg oppover, slik at avstanden til båndene blir for høy) må du justere thrusrod. Hvis ikke den er banan, men action rett og slett er for høy, funker selvsagt å heve/senke strengestolen (takk for begrepet her KTL, hadde glemt hva "brua" het).
Min erfaring er at det er dette som først og fremst er problemet med rimelige gitarer, ikke at strengestolen kommer for høyt fra fabrikkens side. Derfor mitt råd innledningsvis. Og, om det er det blir det aldri bra ved å justere stolen, man flytter bare strengeklirret rundt om kring på halsen :-)
Jeg har skrudd masse på thrussrods på mine egne bassgitarer opp igjennom årene, og aldri fått gripebrettet til å sprette av, eller røket en rod.
Men faen, ska vi spelle eller ska vi drekka?
|
|
|
11/11/2007 16:16
|
TBS
OP
Fersking
|
OP
Fersking
4 Truss rod 8 Intonere
Hva er dette for nåe?, jeg er ganske fersk gitarspiller og kan lite om desse termene.
|
|
|
11/11/2007 16:21
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Interessante gitarer!  Husker ikke navnet, men det er et merke som lager rammeverket til akustiske i karbon, og på de litt dyrere også topplokk, bunn og sarg. Husker de fikk veldig mye skryt for å nesten låte mer tre enn tre.
|
|
|
11/11/2007 19:50
|
KTL
Besatt
|
Besatt
4 Truss rod 8 Intonere
Hva er dette for nåe?, jeg er ganske fersk gitarspiller og kan lite om desse termene. Truss rod: Inne i halsen din ligger det en "strekkfisk" eller en stålstang som ligger litt laver midt i halsen enn mot endene, slik at når den strammes bøyes motvirkes strekket fra strengene. En hals som er er korrekt justert skal ha en liten krumning oppover, (se første innlegget mitt), da kan man ha lav action uten at strengene slår nedi båndene. Intonere/intonering: Når du slår an en løs A på A-strengen skal denne være helt lik tonen du får i 5. bånd på E-strengen. Når du trykker ned strengen strekkes den litt slik at denne tonen blir en anelse høyere enn den skulle ha vært. For å kompenser for dette gjøres lengden på strengen litt lenger enn den teoretisk skulle vært, dette justeres med de seks små skruene på bildet i innlegget høyere opp. Dette må gjøres individuellt for hver enkelt streng siden de strekkes forskjellig, derfor ser du at det er forskjell på hvor sadelene blir stående på stolen. ------------- Interessante gitarer!  Husker ikke navnet, men det er et merke som lager rammeverket til akustiske i karbon, og på de litt dyrere også topplokk, bunn og sarg. Husker de fikk veldig mye skryt for å nesten låte mer tre enn tre. Du tenker på Rainsong! Har studert ALT som er verd å vite om kombinasjonen gitar og karbon, da jeg holdt på med karbon-jazzen, tilsvarer sikkert 60 vekttall på høgskole...  ----------- Men faen, ska vi spelle eller ska vi drekka? Bassgitarer har også mye kraft fra strengene og tynn hals, så de har ofte tendens til å bøye seg over tid -De hjemmebygde gitarene mine har jeg aldri etterjustert, men de har dyrt og stabilt treverk i halsen og blir satt opp etter alle kunstens regler når de bygges. Men nå tar vi en sløv blues i G
|
|
|
12/11/2007 07:14
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Nå ser jeg jo at det står Jessheim og S.I.L.T i profilen din, så da viser det seg at vi har en felles sykkelkollega, som tilfeldigvis også er min jobbkollega, -Pål Martin.
Hvis du vil kan du sende med Pål Martin gitaren din (han skal visst sykle med S.I.L.T i morgen) så kan jeg sette den opp for deg. Det er viktig at den har nye eller relativt nye strenger, hvis ikke blir ikke intoneringen bra , så hvis de må byttes, bare legg ved de nye så skifter jeg dem samtidig. (Jeg lever ikke av å "skru" gitar, men pleier å ta et par hundrelapper for det, -litt mer hvis jeg også sliper bånd.)
Send meg en PM!
|
|
|
12/11/2007 09:46
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Ok, siden "alle" skal vise frem sine egne verker og vekttall legger jeg ved et bilde av mitt design her:  Det er bassen sin det :-)
|
|
|
12/11/2007 09:59
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alt er selvsagt en vane, men det var i bredeste laget gitt. Det er jo flere mil opp til e-strengen, eller er det h?
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
12/11/2007 10:02
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Det er en H streng. Det kan vel legges til at denne bassen er konstruert spesielt for tapping, så det blir mer som en blanding av bass, gitar og piano i spillestil.
|
|
|
|
|