|
|
Topptur/frikjørere: god bukse?
|
Topptur/frikjørere: god bukse?
10/11/2007 12:49
|
Bugge
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja? Anbefalinger? Tenkte på Norrøna Lofoten XCR eller Sweet Supernaut. Mange butikker ser ut til å insistere på at en del bukser uten verken snøskjørt eller seler fungerer bra i fjellet, men jeg vet nå ikke helt jeg... Har kræsja ettertrykkelig nok til å få snø inn på de utroligste steder. Er litt frista til å prøve heldressene som begynner å dukke opp!
|
|
|
Re: Topptur/frikjørere: god bukse?
[Re: Bugge]
10/11/2007 13:16
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Når du ligger langflat med snø inntil magen og vet at hytta er 3 timer unna, angrer du bittert på at du sparte 1000 kroner på en enkel løsning... Heldress blir kanskje litt 80-talls, eller retro er det vel det heter, men sinnsykt praktis da :-)
|
|
|
[Re: tommygutt]
10/11/2007 13:29
|
Bugge
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Det er dessuten snakk om fully blown Norrøna Lofoten one-piece eller Sweet Crusader Flightsuit, begge i Gore-Tex XCR og ikke noe fra felleskjøpet akkurat... Men det er bukser med snøskjørt til opp under armhulene også som jeg lurer på om noen har erfaring med? Og hva får en velrennomert butikk som sportsnett.no og oslosportslager.no til å påstå at bukser uten både snøskjørt og seler skal duge når man går i bakken Hale-Bopp-style!
|
|
|
10/11/2007 13:32
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg synes det er merkelig! At det er kult å henge i bakken med bukseselene nede ved knærne er jo en ting, men praktisk er det hvertfall ikke!
Har du hørt argumenter fra disse butikkene?
|
|
|
10/11/2007 13:42
|
Hauløs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det med bukse uten seler eller snøskjørt er vel mest for å se kul ut.. Jeg har brukt det noen år og det har sine ulemper. Det mest morsomme er i kombinasjon med ryggplate. Ryggplata smetter utenfor buksa, jeg må nedi med ræva og plata måker en god haug med snø opp i ryggen - just love it ::
Heldress er litt kult, og sikkert helt konge på de perfekte dagene. Men selv om det er mange lufteåpninger tror jeg det blir i tetteste laget for topptur.
Jakke og bukse som kan hektes sammen er en fin middelvei, det har jeg ikke testa på ski men det burde jo funke prima.
En annen ting jeg når det gjelder klær er at jeg har begynt med forskjellige klær for heisbasert kjøring og toppturer. Bruker vatterte halvbillige kule klær når jeg kjører heis i stabilt vintervær og sparer de dyre G-Tex plaggene til toppturer og de våte dagene.
Oppdal åpna i dag og her sitter jeg og knuger foran skjermen ...
|
|
|
[Re: Hauløs]
10/11/2007 14:02
|
Laban
Veteran
|
Veteran
Liker å bruke bukse uten seler til heiskjøring, uansett om det er park eller frikjøring. Har aldri likt selebukser, vet ikke hvorfor, men sånn er det bare. En skikkelig vanntett bukse med snølås med anklene og en jakke med snølås nederst og med håndleddet funker bra for meg.
Har aldri rygg eller mage bart, alt er dekket over med ull. Så det kommer aldri snø i direkte kontakt med huden.
God bukse? hmm. Bergans Stryn er verdt en titt
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
[Re: Hauløs]
10/11/2007 14:30
|
Esc
Entusiast
|
Entusiast
Det med bukse uten seler eller snøskjørt er vel mest for å se kul ut.. Jeg kjøper alltid bukser uten seler fordi jeg synes selene er irriterende og unyttig. Dessuten har jeg allerede sekk, skredsøker og ryggplateseler over skuldrene. Heldress er sikkert digg av og til, men det er jo ikke alltid man har behov for å ha på overdelen. Sånn sett er det jo greiere med vanlig jakke og bukse.
|
|
|
10/11/2007 15:34
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden det står topptur i overskriften så formoder jeg at dressen skal brukes til trasking med ski også..?
Da klarer jeg ikke helt å se at en heldress er praktisk. Ikke med mindre du har andre alternative toppturklær.
Men til frikjøring og pudderbasking tror jeg det er superpraktisk. Tror ikke du bommer med hverken Norrøna eller Sweet. Digg å slippe snø og kulde ellers inn mellom jakke å bukse.
Selv har jeg en Bula dress jeg er godt fornøyd med. Jakke og bukse.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Esc]
10/11/2007 15:48
|
YnotGorilla
Entusiast
|
Entusiast
Veit ikke om du er venn med GTX, jeg er iallefall ikke det. produserer for mye varme og fuktighet.. Til toppturbruk blir GTX på beina for klamt, og unødvendig så lenge det ikke regner. Du produserer ekstremt mye varme, så pustbarhet og rask tørketid har prioritet foran vanntetthet, sjøl foretrekker jeg ullboxer.
Om toppturværet ikke skulle væra optimalt pleier jeg å trekke på meg ei synchro softshellbukse(versjonen uten tjukk fleece på innsida) fra MH med påsydde seler i tillegg til ullundertøyet, og en fleece eller noe vindtett på overkroppen. Nedover kan du dra fram Gore-tex-jakka fra sekken om det er friskt vær. Kan også anbefale patagonia guide pants (versjonen uten gamasjer) til allround fjell/brebruk
Har observert kidza fra tigerstaden i noenstygge neonfargede dresser m norrønalogo med glidelåser mellom jakke og bukse, sikkert fint å stå på ski i, men som allsidig vinterfjellplag har jeg ikke helt trua... T
|
|
|
10/11/2007 16:05
|
flagre
Ringrev
|
Ringrev
Arcteryx Theta AR...fin fin sak. Ellers testet jeg en fra Patagonia for en stund tilbake, men det var mer softshell. Den virket veldig bra. Som de andre sier er ikke heldress noe aa satse paa hvis det blir trasking, overnatting eller lignende...
|
|
|
[Re: flagre]
10/11/2007 20:52
|
YnotGorilla
Entusiast
|
Entusiast
Change of topic: All mountain / Freeride: hvilken sykkel er best?
-også en måte å se det på ;-) T
|
|
|
[Re: YnotGorilla]
10/11/2007 21:49
|
Bugge
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Helt ok Ynot =) Surra litt rundt i byen i dag for å se på noen av nyhetene som begynner å sive inn. Jeg må si jeg er svak for Lofoten-serien til norrøna. Jeg prøvde noen bukser med snølås lang opp på magen og de satt jaggu godt! Med tilhørende jakke zippa fast tror jeg nok jeg henger meg på tanken om at todelt har visse fordeler framfor dressen. Jeg baserer meg jo på å kjøre og ikke se hvor brutalt jeg klarer å tryne! Om det skulle skje tror jeg heller jeg vil være bekymra for hvor mye beskyttelse jeg har på meg enn om jeg får snø i buksa..
Ang de dressene så er fargene nok til å få meg til å glemme de. Jeg er bare ikke rå nok til å se så kokko ut!
Arcteryx er også fristende! Er fan av Mammut fra før av, men de lager ikke bukser som jeg får ned over snowboardskoene mine, men de er sikkert fine til ski og på trugetur opp når jeg får samlet nok mot til det. Høres ut som et belsebubs slit!
|
|
|
11/11/2007 00:02
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Det kommer ikke snø inn i min flightsuit. Løp og kjøp.
|
|
|
[Re: Kaffelars]
11/11/2007 00:23
|
Bugge
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Fornøyd med den? Passform, kondens etc...?
|
|
|
11/11/2007 09:17
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er også svak for Lofoten serien, syntes den ser bra ut. Har ikke testa den ennå riktignok. Men vurderer selv også heldress. Tror det funker bra til topptur også. Veldig skjelden jeg tar av jakka når jeg går topptur, blir somregel bare åpnet. Så det å ha muligheten til å ta av jakka er ikke så vikitg. I tillegg får du en super mulighet til gjennomlufting med dress. Det blir ikke et stramt punkt mellom bukse og jakke som stopper all sirkulasjon. Gutta fra Sweet mente det var digg å gå med også, overraskende i følge dem selv.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
11/11/2007 10:26
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Har selv et par Norrøna jakker og skal nok kjøpe en bukse fra de også. Deres skibukse (husker ikke modellnavnet nå) har snølås på bena, ikke seler, men snølås i livet som du fester med glidelås til jakkene. Det vil jeg tro må fungere veldig greit.
Edit: ja er det ikke Lofoten XCR som er skibuksen som har snøskjørt? Den virker for meg ihvertfall veldig solid og slitesterk. Har Lofoten Primaloft og Narvik jakkene selv og er veldig fornøyd med de.
Redigert av hbakken; 11/11/2007 10:28. Rediger grunn: lese posten skikkelig
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
11/11/2007 19:23
|
s_maurseth
Entusiast
|
Entusiast
Skal du bruke den til topptur vil jeg absolutt anbefale en bukse med seler. Spesielt dersom du skal ha Gore-Tex. Som de fleste har erfart puster ikke G-T spesielt bra og særlig ikke i kuldegrader. Dersom du har en bukse med seler vil du få bedre lufting fordi du kan ha buksa løsere rundt midjen.(skorsteins prinsippet) Jeg går ofte opp bare med ull undertøy på overkroppen og høy selebukse. Dette fungerer veldig bra. Det kan være verdt å se på gode gamle Norrøna Trollveggen selv om den mangler snølås. Har aldri vært plaget med snø som kommer inn noen vei, selv i mye snø.
Bodø Bøddel hangaround
|
|
|
[Re: s_maurseth]
11/11/2007 20:31
|
jase
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Eg har arcetryx theta buksa den er ganske høg i livet og er storfornøgd med den! det er ei konge bukse! utan om 2 minus poeng: Ikkje klaffar på glidelåsen, og lite lommar! Den er jo ikkje blandt dei billigaste så det kjem jo litt an på kor monge høvdingar du vil bruka!
The best drug is adrenline! Free your heels and your mind will follow! Drop cliffs not bombs! God loves me, that i know because he gave me powdersnow! PS.: Nothing runs like a deere!
|
|
|
11/11/2007 21:39
|
tons
underyter
|
underyter
Jeg har brukt Norrøna lofoten jakke og bukse et par sesonger og er veldig fornøyd. Går mye topptur og liker muligheten til å velge mellom bukse uten seler og å kunne glide på seler/ snøskjørt. Vurderte Sweet. Synes strengt tatt Sweet var mykere i stoffet og mer komfortabel, men buksa var for "baggy" for en mangeogtredveåring.
Just do it later
|
|
|
[Re: tons]
11/11/2007 23:59
|
Bugge
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg er litt skeptisk til sweet-buksa av den grunn som blir nevnt her om lufting når livet er så stramt som det er. Tror nesten det er et større poeng å ha seler og høyt liv framfor et snøskjørt som stenger lufta inne i buksa.
Også det at når jeg begynner med noe så "kult" som å kjøre brett i midten av tjueårene vet jeg ikke helt hvor glup jeg kommer til å se ut i "fete klær"... Uansett et handicap med baggy for bortoverski, hundekjøring og et sant helvete på truger.
Nei lenge leve brynje og seler!
EDIT: Har Helsports Fenris skallbukse og jakke som faktisk er ganske bra, men tviler litt på slitestyrke og funksjon i kulde og tøffere bruk.
Redigert av Bugge; 12/11/2007 00:02.
|
|
|
12/11/2007 09:04
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Jeg har selv erfaring med Arc Theta SK, den er forholdsvis høy, har seler og etter to sesonger ser den ubrukt ut. Men ett minus har den, den er dyr.
Når det gjelder baggy til annet enn bakkebruk er jeg skeptisk. Du vil kunne få områder med kaldere luft inni buksen hvor dampen(svetten) kondenserer til vann. Da vil den ikke lenger kunne trenge gjennom porene i gtx'en og du blir våt. Jeg tror dette bare er en issue ved høy aktivitet. Men siden jeg bruker klærne mine året rundt til all slags aktivitet synes jeg dette er litt viktig. Ellers kan jeg nevne at jeg blir skikkelig varm ved høy aktivitet, så luftemuligheter er nødvendig til alle bevegelse oppover i mildvær.
Når det gjelder snøskjørt og eller korte bukser er jeg skeptisk. Jeg har erfart at ved skikkelige rumpetryn i dyp snø glir det meste opp, da er det fint med en høy bukse. En heldress virker bra her, men har en følelse av at bruksområdet er forholdsvis begrenset til vinteraktivitet nedover. Til det må det være perfekt.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
12/11/2007 09:06
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
For litt mer baggy enn Theta, sjekk ut Arc Minuteman.
|
|
|
12/11/2007 09:34
|
YnotGorilla
Entusiast
|
Entusiast
Før du kjøper et GTX-plagg til 5blå så vær klar over at vanntettheten er begrenset ved tøffere enn bybruk, og at de fort lekker på knær, rumper, skuldre, og håndledd, og at moderne limeteknikk har en tendens til å løsne(på "detalj"-steder som snøring, o.l. ), selvom du følger vaske- og impregneringsinstruksjonene til prikke. Det er da snakk om lekkasje på steder uten synlig skade eller slitasje. De er rett og slett ikke lagd for å tåle den høykinetiske bruken du ser i reklamen. Monsens gtx-jakker har hatt ei gjennomsnittlig livstid på 3mnd....
Plaggene er imidlertid så dyre at de operer med veldig god garanti, og du får nye når slikt skjer, men det tar ekstremt lang tid til dels på grunn av lite serviceinnstilte medarbeidere i noen butikker(tm)... Frøkna venter på sin andre theta-bukse, og er på sin tredje alpha-jakke Fine til bybruk, men til noe mer må du regne å vente litt for å få ny noen uker hvert/ hvert annet år. Tony
|
|
|
[Re: YnotGorilla]
12/11/2007 10:06
|
Bugge
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Vel, et sted må kompromisset gå mellom rene bomullsbukse, som ikke er halvgærne så lenge det er kaldt og tørt, og "regnbukser" til ren slush. Fram til nå har jeg kjørt i ei ganske så baggy Burton-bukse i bakken, og gått på bortoverski på swix. Burton er dau og det kommer ikke på tale å kjøre i ei tettsittende bortover-bukse!
Såvidt jeg vet finnes det ikke noe Schoeller-materiale på XCR eller Proshell-nivå? Mammut er vel noen av de som sverger mest til Schoeller, men på Logan Extreme går de også over til XCR.
Jeg tror nesten at før eller senere må jeg ta en sjangse og heller ha i bakhodet poengene til Ynot. Jeg blir dessuten å kjøpe Helsport Fenris buksa til helårsbruk og til litt lengre bortoverturer.
|
|
|
12/11/2007 10:19
|
racer07
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Må si meg enig i at Arcteryx Theta er et godt valg dersom topptur er hovedmålet. Denne buksa puster veldig bra, og kan brukes både sommer og vinter. Har ikke erfart at noe Goretex-plagg har fungert så bra som Arcteryx sine produkter på dette området. Er dessuten bra på å holde vann/fuktighet ute, og det er jo en grei bonus.. Høy i livet, snølås ved ankel som funker og som ikke blir for trang for alpin/telemarksko. Eneste negative er at det er få lommer til å putte ting i.
|
|
|
[Re: racer07]
12/11/2007 10:55
|
Bugge
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Arcteryx Theta er jo med Gore-Tex XCR? Men det gjør jo ingenting når den får den feedbacken som jeg registrerer her av dere! Duly noted! Ser ut som det blir et valg mellom Lofoten og Theta. Får vel se om jeg ikke finner ei sjappe som har Theta så jeg får prøvd den på. Forventer sjeldent et veldig nyttig svar, men det er nå også kjekt å spørre i butikken om hva de har hatt reklamasjoner på..
|
|
|
12/11/2007 11:02
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
XCR skal puste bedre og ha samme vannsøyle. Har XCR noen ulemper?
|
|
|
12/11/2007 11:45
|
Bugge
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
XCR har nylig fått en oppgradering - XCR proshell. Jeg vet ikke hvor store forskjellene er, men registrerer at i mange tilfeller har ikke fjorårsmodellene denne proshell-betegnelsen. Ikke det at XCR fra i fjor er blitt møl fordi GoTex har klistret på enda et trademark... Kanskje noen som er mer inne på dette?
|
|
|
12/11/2007 15:09
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Jeg vet at pusteegenskapene økte fra gtx til gtx xcr. Jeg tviler på om effekten i er stor nok til å tilfredstille mye høyere pris. Fra www.sportsnett.no sakset jeg: En ny generasjon Gore-Tex er her og har altså fått navnet Pro Shell. Forskjellen fra den tidligere XCR-kvaliteten er at innsiden av materialet nå består av vevet nylon der det før var en strikket polyester. Nylonmaterialet er mer slitesterkt, så dette vil minimere risikoen for at innerforet slites og fliser seg opp. Nylonveven kan i tillegg være tynnere og mer åpen, noe som gjør at plagget blir mykere og mer behagelig og vekten lavere.
|
|
|
12/11/2007 15:10
|
YnotGorilla
Entusiast
|
Entusiast
Sjøl bruker jeg en svær baggy gtexsælebukse fra midten av 80-tallet kjøpt fra militært overskuddslager på ebeij i bakken, og som sagt noe som puster bedre på tur. Har og ei Gore bikewear XCR-bukse som brukes som regnbukse i byen, men denne blir for klam, og dermed kald til fjellbruk(ingen lufteåpninger..). Tørr påstå at de mer heavy duty softshellmaterialene funker en god del bedre enn bomull mhp å ikke holde fuktighet inne, og ganske så nær opptil gtx mhp å holde fuktighet ute, når man er ute i vintervær. Som regnbukser er de middels. Kompiser med Falketind-bukser(3-lags GTX) har fult av hull i knærne.
Skal du ha noe virkelig slitesterkt til flere tiår med fjellaktivitet ville jeg tatt en titt på Klättermusen Freke, men man kjøper som sagt ikke klattermusen fordi det er billig. mvh,
T
|
|
|
|
|