både og. om en må legge inn masse sag for at demperen skal fungere på rammen blir hele gangen i bakdemperen forandret, dvs progressiviteten i gangen blir annen enn det som egentlig er meningen. Øye til øye er 1 cm lengre ergo får en ikke lengre slag, men faktisk kortere om demperen skal settes opp til å passe rammen som den gamle demperen via sag. Når en i tillegg får mer sag, altså bakdemperen blir satt opp mykere, får en en demper som i utgangspunktet har mindre vandring enn den orginale hvor den vandringen en har er antakeligvis mindre progressiv, altså man går lettere gjennom hele eller deler av vandringen. Spørsmålet blir dermed om den ekstra cm'eren har allverden og si med tanke på geometrien som helhet, dvs om en cm mer i øye til øye ødelegger geomtrien med å gjøre kranken for høy og styrevinkelen for bratt, eller om det vil fungere fint.
så ja, mer sag hadde vært fint om det og hadde vært mer vandring og ta av. Mer sag fordi en må ha det for å få bakdemperen til å bedre passe rammen trenger nødvendigvis ikke være det etter mitt skjønn. Som sagt fordi en da i realiteten får mindre vandring og potensielt en mindre enn optimal bruk av vandringen (hvordan en går gjennom vandringen).
Vil dette resonementet fungere i praksis eller er jeg way off her? virker logisk for meg.