Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Sti sykling klær/beskyttelse?

Sti sykling klær/beskyttelse? #476015 07/11/2007 18:36
D
Diabloto Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Hei
Kjøpte i våres en specialized stumpjumper heldemper, som jeg desverre bare fikk testet litt på grusveier osv i sommer. Nå har jeg da flyttet til oslo for å gå på skole, og trenger noe å bedrive fridagene på. Stisykling! Er fra før av ganske habil sykler(når jeg sist bedrev sporten daglig for 5 år siden, før sykkel nr. 3 ble stjålet). Begynte å gå langrenn i vinter, samtidig som jeg har bedrevet litt freeride på ski konkurranser, og for å være helt ærlig så er det vel ski som gjelder i mitt liv. Så viljen til å gå hardt ut er absolutt der.

Gjorde en innsats til å samle utstyr for å kvalifisere til litt utflukter. Endte opp med en bra pakke fra CRC.

Men hvor mye beskyttelse f.eks. bruker folk?

Jeg bestillte kne og albue beskyttere(er vel nærmest moto x utstyr). Tenkte jeg skulle bruke min foam ryggbeskyttelse, sammen med en liten skisekk(med innebygget plastikk ryggbeskyttelse) til å huse batteri osv(ja har tilogmed bygd DIY lykt). Kjøpte en slags downhill shorts, som til min glede inneholdt en separat sykkel shorts(faen det føles underlig med foam mellom beina) og moto x skjorte. Tenkte å kjøre ski hjelm fra sweet. Fikk med et par shimano vinter sko også. Er dette så til ti grader overkill? Ikke noe fett å se ut som den djevelen, og bare bli klassifisert som utstyrshore. Visste liksom ikke hva gutta på tur bruker?

Pluss:
Er 188, og kjøpte visst en L ramme. Som kan virke som er litt på "for liten" sjangeren. For å ha en god sykle stilling så synes jeg setet blir litt høyt for å gå bratt nedover. Er det vanlig å gå ned en del på sete høyde for å gjøre det mer behagelig i nedover partiene? (hvis ja, noen med baufil? ICON_WINK

mvh.
Hans Chr

Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: Diabloto] #476039 07/11/2007 18:48
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Diabloto

Men hvor mye beskyttelse f.eks. bruker folk?

Til stibruk bruker jeg hjelm, helfingerhansker og det er egentlig det... Har også knebeskytter som jeg forsøker å venne meg til å bruke, men de brukes lite. Briller er også fint med tanke på greiner og slikt som kan slå i ansiktet.

Ryggskinne, albuebeskyttelse, osv er vel mest vanlig hvis man bedriver heis/tbane -basert sykling.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: Diabloto] #476050 07/11/2007 18:52
Carsten Offline
Veteran
Veteran
Du er bra kittet. har selv tenkt på å bruke alpinhjelm om vinteren, men det blir fort varmt... Prøv det og rapporter ! Du trenger løse bein til shortsen nå om dagen, tynn skalljakke og noe HH-undertøy under - alt etter temp. Still opp. Se. Finn u av hva som funker dor deg. Apropos sekk. Lurt med noe veske i den også. 188/Stump FSR. Det høres riktig ut. Mulig du må bytte stem/pinne. Spør ekspertisen på Tirsdagsklubben. Mange der med sterke meninger og gode råd. Faktisk noen av de som har peil også ;-)

"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter
http://sykkel.hasle-loren.no/
Re: Sti syk ling klær/beskytt else? [Re: Diabloto] #476066 07/11/2007 19:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ett tips. Bry deg mindre om hva andre tenker om utstyret ditt og mer om hva som funker for deg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sti syk ling klær/beskytt else? [Re: GeirK] #476092 07/11/2007 19:51
KTL Offline
Besatt
Besatt
Til sti bruker jeg dette:
Ortovox Spine, med rintegrert ryggskinne:

Valgte Casco Viper siden den skulle være så stygg....på plussiden skal den ha at den er veldig lett, god passform og god lufting

På albuer, 661 Comp

Kne/legg, 661 Race lite (greit sammen med piggete plattformpedaler)

Og nå på vinteren bruker jeg 661 Race Jacket lite, ikke all verdens beskyttelse, men den veier ingenting og gir den nødvendige ekstra vinterisollasjon:

Mange synes selfølgelig det er fullstendig overkill på sti (på lik linje med sykkelen min), men det "funker for meg" (som GeirK påpeker) da kan jeg også satse litt mer (alt!) nedover, og det er jo det som er freeride... ICON_WINK

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: Diabloto] #476179 07/11/2007 21:22
Laban Offline
Veteran
Veteran
Bruker beskyttelse etter været, er det mye regn og glatt i skogen bruker jeg albue og hofte beskytter (har også lyst på kne). Er det tørt og fint bruker jeg ingenting (selfølgelig hjelm, hansker og briller). Hvis jeg går opp på fjellet for å sykle ned tar jeg på meg ryggskinne.

Men som sagt over, bruk det du vil. Hva andre syntes og mener har ingenting og si.

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: Diabloto] #476366 08/11/2007 09:26
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Diabloto
Pluss:
Er 188, og kjøpte visst en L ramme. Som kan virke som er litt på "for liten" sjangeren. For å ha en god sykle stilling så synes jeg setet blir litt høyt for å gå bratt nedover. Er det vanlig å gå ned en del på sete høyde for å gjøre det mer behagelig i nedover partiene?

Ja, det er ganske vanlig. Jeg senker setet 3" når det går bratt nedover. (Jeg bruker en slik, men de fleste jeg sykler med som ikke har slike senker også setet for bratte nedkjøringer).

Når det gjelder beskyttelse er jeg omtrent på linje med KTL (bortsett fra vesten). Det er mer enn de aller fleste, men jeg synes ikke det er til bry, og jeg setter pris på den ekstra beskyttelsen.

Redigert av Arne_And; 08/11/2007 09:27.

Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: Arne_And] #476763 09/11/2007 06:51
Carsten Offline
Veteran
Veteran
Etter å ha truffet den eneste lille fillesteinen som var i bakken, i et fall, hadde jeg vondt i kneet i 2 måneder. Jeg kjenner det faktisk fortsatt litt etter 7 måneder. Jeg har derfor begyndt med knebeskytter. Det er i tillegg deilig varmt nå som det er kaldt.

"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter
http://sykkel.hasle-loren.no/
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: Carsten] #476765 09/11/2007 07:10
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jepp! Varme behagelige og beskytta knær er digg!

Jeg bruker kyllingvinger også, begynte med det etter at albuene mine viste seg å være utsatte.
Merker ikke at jeg har på hverken kne eller arm/albuebeskyttere, og ser ingen grunn til å ikke bruke det.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: Ripen] #476772 09/11/2007 07:41
KTL Offline
Besatt
Besatt
Knekte armer eller bein gror, -et ødelagt kne kan du sitte med resten av livet...

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: KTL] #476801 09/11/2007 08:45
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Selv bruker jeg bare hjelm og hansker. Faller svært skjelden når jeg har fart i skogen selv, og ikke hatt bruk for knebeskyttere eller mer til sti. Hjelmen tar av for kvister.
Har riktignok slått kneet i styret noen ganger, og da kunne det vært godt med en tynn knebeskytter. Er også digg med litt varme på kalde dager.
Bruker moto-x style trøye selv, og det duger helt fint.
Albu og ryggbeskytter er overkill til sti spør du meg, samme med helhjelm. Det hører til utfor/freeride. Men skal jo sykle masse opp og bortover også, så får man heller ta det litt med ro nedover hvis man er så redd for å skade seg.
Når det gjelder setehøyde kjører jeg en gylden middelvei og har litt for lavt sete til vanlig, og kansje litt høyt til rufsete nedkjøringer. Persolig gidder jeg ikke sette setet opp og ned.

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: Knut L] #476826 09/11/2007 09:19
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Knut L
Albu og ryggbeskytter er overkill til sti spør du meg, samme med helhjelm. Det hører til utfor/freeride. Men skal jo sykle masse opp og bortover også, så får man heller ta det litt med ro nedover hvis man er så redd for å skade seg.

Jeg har sluttet med sikkerhetsbelte i bil. Kjører heller litt saktere fordi jeg tross alt er redd for å skade meg. Slitsomt å drive med den pysestrikken hele tiden ICON_WINK

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: Knut L] #476827 09/11/2007 09:19
KTL Offline
Besatt
Besatt

All sykling oppover, og mesteparten bortover for meg er for å komme til de morsomme nedkjøringene, -da blir det meningsløst å tå det med ro nedover for meg! I min verden skiller jeg minst mulig mellom sti og freeride og bruker det utstyreret som passer min bruk. Det er klart at for en som synes klatringene er det mest spennende, og går av sykkelen når det blir for bratt nedover, er det meningsløst med ryggskinne og helhjelm.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: KTL] #476829 09/11/2007 09:21
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hvis du kjører såpass fort på sti hvor andre folk ferdes bør du kanskje vurdere om du bør kjøpe en litt mindre sykkel for sti, og ta med bigrig og ryggplate og helhjelm til Hafjell...spør du meg ;-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: KTL] #476831 09/11/2007 09:23
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: KTL
Det er klart at for en som synes klatringene er det mest spennende, og går av sykkelen når det blir for bratt nedover, er det meningsløst med ryggskinne og helhjelm.

Touché

/mitch

Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: RazeFaze] #476848 09/11/2007 09:38
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RazeFaze
Hvis du kjører såpass fort på sti hvor andre folk ferdes bør du kanskje vurdere om du bør kjøpe en litt mindre sykkel for sti, og ta med bigrig og ryggplate og helhjelm til Hafjell...spør du meg ;-)

Helt enig! -problemet er at å kile inn en tirsdagskveld i Østmarka i familieplanen er gjennomførbart, Hafjell blir dessverre alt for skjelden. -Har heller ikke hatt gleden av å prøve Aron ennå, men tror kanskje stinettet der passer enda bedre enn Hafjell for meg, det er noe med denne kombinasjonen av sti, nedover og tung sykkel som tiltaler meg...

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: Knut L] #476850 09/11/2007 09:40
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Selv bruker jeg bare hjelm og hansker. Faller svært skjelden når jeg har fart i skogen selv, og ikke hatt bruk for knebeskyttere eller mer til sti. Hjelmen tar av for kvister.

Jeg faller heller ikke ofte i skogen, men de få gangene det skjer så gjør det veldig vondt. Underarm/albue-beskyttere er et møst. Disse har jeg skadet kraftig noen ganger.

Har riktignok slått kneet i styret noen ganger, og da kunne det vært godt med en tynn knebeskytter. Er også digg med litt varme på kalde dager.
Bruker moto-x style trøye selv, og det duger helt fint.

Ta det med ro nedover!!!!???? Akkurat det er ikke aktuelt. Det er jo det vi klatrer opp for.

Når det gjelder setehøyde kjører jeg en gylden middelvei og har litt for lavt sete til vanlig, og kansje litt høyt til rufsete nedkjøringer. Persolig gidder jeg ikke sette setet opp og ned.

Her er vi ganske like. Jeg regulerer setet mindre og mindre. Gjorde dette mer før.

Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: Lapavoni] #476862 09/11/2007 09:53
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lapavoni

Jeg faller heller ikke ofte i skogen, men de få gangene det skjer så gjør det veldig vondt. Underarm/albue-beskyttere er et møst. Disse har jeg skadet kraftig noen ganger.

Jeg har herjet i skogen i ca 15 år nå, og kun brukt hjelm frem til for litt over ett år siden, -fremdeles ikke hatt noen tryn der det var bruk for beskyttelsen (annet enn for å ta imot plattformpedalen i leggen) -har aldri vært nedi med hodet, men jeg ser likevel ingen grunn til å ikke bruke beskyttelse. Man kompenserer for forbedret teknikk/sykkel med høyere fart eller brattere bakker, da blir også skadepotensialet større.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: KTL] #476868 09/11/2007 10:07
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har herjet i skogen i ca 15 år nå, og kun brukt hjelm frem til for litt over ett år siden, -fremdeles ikke hatt noen tryn der det var bruk for beskyttelsen (annet enn for å ta imot plattformpedalen i leggen) -har aldri vært nedi med hodet, men jeg ser likevel ingen grunn til å ikke bruke beskyttelse. Man kompenserer for forbedret teknikk/sykkel med høyere fart eller brattere bakker, da blir også skadepotensialet større.

Jeg merker jo nå med ny sykkel at kontrollen i utforkjøringen er høyere enn noensinne. Dette føre så klart til høyere fart og mer dropping og spillopper. I slike hastigheter så får et evt fall større konsekvenser enn når man sykler på XC i halvfart. Så KTL, vi er helt på bølgelengde. Jeg tror vi har ganske lik kjørestil. Vi må ta en tur sammen en dag.

Pedalen i leggen er en klassiker. De månedene jeg brukte Crank Brothers Mallet så skjedde ikke dette en eneste gang. Nå har jeg gått over til Shimano M545 og hva skjedde på andre turen med disse? Jo, skikkelig pedalretur i leggen. Hadde jeg leggskinn? Nei. Dette er dog en skade som aldri har vært så alvorlig for min del. Bare irriterende egentlig.

Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: Lapavoni] #476887 09/11/2007 10:32
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lapavoni
Så KTL, vi er helt på bølgelengde. Jeg tror vi har ganske lik kjørestil. Vi må ta en tur sammen en dag.

Heng med på tirsdagsklubbtur (se under Utflukt), der er det mange av oss... ICON_SMILE
En bra anledninge er jo å bli med på Østtakkefesten nå på tirsdag!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: KTL] #476917 09/11/2007 11:55
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg er opptatt av moro og fart både opp og ned og har så langt klart med med hjelm og hansker(bank i bordet).
Noen myke knebeskyttere ser jeg helt klart at kunne vært greit inne i mellom, men all den tid jeg fortsatt har XC-ambisjoner så vil det være dumt å venne seg til å sykle med beskyttelse. I xc-ritt har man verken muligheten til å bruke knebeskyttere eller å senke farten utfor.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: sykkeloyvind] #476971 09/11/2007 14:25
B
blittlittfeig Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Hvor fører de knebeskyttere ol. til sykling da ?
Har vært innom noen sportsbutikker uten å finne noe særlig.
Lønner det seg å bestille fra f. eks. crc?

Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: blittlittfeig] #476972 09/11/2007 14:27
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I Oslo: Oslo Sportslager, Bike&Boards, Raske Sykler, Sørensen sykler.

/mitch

Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: sykkeloyvind] #476983 09/11/2007 14:35
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Jeg er opptatt av moro og fart både opp og ned og har så langt klart med med hjelm og hansker(bank i bordet).
Noen myke knebeskyttere ser jeg helt klart at kunne vært greit inne i mellom, men all den tid jeg fortsatt har XC-ambisjoner så vil det være dumt å venne seg til å sykle med beskyttelse. I xc-ritt har man verken muligheten til å bruke knebeskyttere eller å senke farten utfor.

Ditto.

Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: EgilS] #477000 09/11/2007 15:17
KTL Offline
Besatt
Besatt
Men når man sykler med samme sykkel, på samme måten (dropp, "rock gardens" osv) og med samme farten i skogen som f.eks i Hafjell, hva er da argumentet for ikke å bruke det samme beskyttelsesutstyret? Hvis man sykler uten i Hafjell er man teit, og sykler man med i skogen er det overkill???
(det gjøres selvfølgelig på steder der man har tilstrekkelig sikt til ikke å være en fare for andre)

Man bør bruke det sikkerhetsutstyret som er best egnet til det man driver med. På våre tirsdagsturer er jeg som regel sistemann opp og førstemann ned, jeg synes den risiko jeg som 40-årig småbarnspappa løper nedover er verdt den ekstra beskyttelsen. Alternativet er å finne en annen hobby, jeg har aldri vært verken bygget eller tiltenkt for XC...

I xc-ritt har man verken muligheten til å bruke knebeskyttere eller å senke farten utfor.

Jeg vil tippe at du også ville hatt høyere fart (og dermed større skaderisiko) på en DH eller FR-sykkel enn på en XC-sykkel i sammen utforkjøring, og dermed kanskje også et annet behov for beskyttelse? Dette gjelder for meg også selv om hastigheten i begge tilfelle sikkert er lavere.

Redigert av KTL; 09/11/2007 15:54.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: KTL] #477041 09/11/2007 17:37
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg setter skillet mitt på transport til toppen. Har jeg transport til toppen og dermed fokus på nedoversyklingen ((uavhengig av sykkeltype) det går ofte styggere for seg på XC-sykkelen enn på freeridesykkel i friserte doseringer) tar jeg på meg så mye beskyttelse jeg har tilgjengelig, dette inkluderer rustning, helhjelm og knebeskyttere. Må jeg sykle til toppene selv begrenser jeg meg til hjelm, hansker og briller.

I xc-ritt har man verken muligheten til å bruke knebeskyttere eller å senke farten utfor.

Jeg vil tippe at du også ville hatt høyere fart (og dermed større skaderisiko) på en DH eller FR-sykkel enn på en XC-sykkel i sammen utforkjøring, og dermed kanskje også et annet behov for beskyttelse? Dette gjelder for meg også selv om hastigheten i begge tilfelle sikkert er lavere.

Differansen i hastighet mellom sykling på XC-racer og freeridesykkel veies nok fort opp av dempere og vinkler som tillater flere feil. Jeg har nok mye mer å gå på på farten på en fr-kjerre enn jeg har på xc-raceren nedover.

Man kan jo trekke paralleller til skisporten. Langrennsgutta bruker ikke en gang hjelm, men det er mindre sikring av langrennsløypene enn av utforløypene. Det går rimelig fort på langrennski også og trærne er ofte nærmere enn i alpinløypa.
Jeg er helt for ansvarsfull beskyttelse, men aksepterer at det kan være upraktisk og lite hensiktsmessig. Jeg klatret også mye i trær som barn, uten verken hjelm eller mobiltelefon.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: sykkeloyvind] #477096 09/11/2007 19:56
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Jeg klatret også mye i trær som barn, uten verken hjelm eller mobiltelefon.

HVA??

Hva skulle da du gjort om du ikke kom deg ned? ROPT på hjelp kanskje? Bare ramlet ned?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: hbakken] #477269 10/11/2007 10:14
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Da ville han bare levitert ned i harmoni med seg selv med et smil om munnen,
trær har jo så mye chi.
T(På vei ut for å sykle snødekte fjell!!)

Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: hbakken] #477334 10/11/2007 14:21
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hbakken
Jeg klatret også mye i trær som barn, uten verken hjelm eller mobiltelefon.

HVA??

Hva skulle da du gjort om du ikke kom deg ned? ROPT på hjelp kanskje? Bare ramlet ned?

Vel, nå til dags så er det så vidt barna får lov til å bygge LEGO uten hjelm.

Re: Sti sykling klær/beskyttelse? [Re: sykkeloyvind] #477620 11/11/2007 10:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Jeg skjønner at du ikke vil senke farten frivillig, men det er vel ingen som nekter deg å bruke pads i XC-ritt? (Det hadde sikkert fått noen flir, kommentarer og rare blikk i feltet, og sikkert bot fra stilpolitiet, men det er vel ikke forbudt)

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support