|
|
"Hvilken" makspuls ?
|
Re: "Hvilken" makspuls ?
[Re: EgilS]
09/11/2007 12:16
|
YnotGorilla
Entusiast
|
Entusiast
Å ta makspuls for å regne seg fram til sin laktatterskel har lite for seg da makspulsen varierer mye etter dagsform, kvalitet på restitusjon, søvnmengde, infeksjoner,o.s.v.
Dokken må læra dokken å lytte te kroppens signala, det er ikke noe problem å kjenne når en får akumulering av syre eller ikke, og denne "terskelen" varier litt fra dag te dag...
|
|
|
[Re: YnotGorilla]
09/11/2007 12:25
|
EgilS
More than words
|
More than words
Å ta makspuls for å regne seg fram til sin laktatterskel har lite for seg da makspulsen varierer mye etter dagsform, kvalitet på restitusjon, søvnmengde, infeksjoner,o.s.v.
Dokken må læra dokken å lytte te kroppens signala, det er ikke noe problem å kjenne når en får akumulering av syre eller ikke, og denne "terskelen" varier litt fra dag te dag... Det er vel ingen som har tatt til ordet for å regne seg frem til laktatterskel. Det som er sagt er at man kan bruke makspuls som et utgangspunkt for å regne seg frem til treningssoner. Min mening er at for de aller fleste som ikke trener alt for seriøst, og som ikke tar seg råd til eller ser helt nytten av en test, så vil det være et BRA NOK utgangspunkt for å trene. Det at man kjenner at man akkumulerer syre er etter min mening en sannhet med modifikasjoner. Min er faring er at på de dagene hvor kroppen fungerer som aller best så er det vanskelig å kjenne dette, men du vet at det skjer.
|
|
|
09/11/2007 14:07
|
MrFrank
Ringrev
|
Ringrev
Har lest igjennom innleggene. EgilS er etter min erfaring nærmest rett svar, men jeg presiserer at det er det jeg har erfart. Makspuls er og kan ikke bli annet enn makspuls. Du kan oppnå den lettest i den idrettsgrenen du er best i (utholdenhetsidrett). Har målt min egen makspuls på sykkel i ritt. Den samme makspulsen når jeg ved EgilS sin "oppskrift". Du bør være frisk og opplagt. Testen bør gjøres flere ganger men ikke i samme uke.
Harde tider varer ikke evig. Harde folk gjør. Mobilnr 41 66 77 99
|
|
|
09/11/2007 14:43
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Makspuls er makspuls, uavhengig av aktivitet. Dette er den maksimale puls man klarer å oppnå.
Hvordan vet du at det er den maksimale puls du klarer å oppnå når den varierer med ulike aktivitetsformer? Hva skjer f.eks hvis det kommer en bjørn løpende etter deg på slutten av et testdrag? Eller det dukker opp to nakne brunetter på toppen av bakken? Det kan jo hende pulsen stiger enda noen hakk da.
|
|
|
[Re: -Jan]
09/11/2007 15:06
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Ta på langrennskiene, sett en masete 4 åringen i pulken. Finn en motbakke å gå. 4 åringen sitter selvsagt og skriker gå fortere pappa.
Denne settingen gir ihvertfall meg makspuls. Har bare gjort dette på snø, tror det funker på barmark også.
Sliter med å komme opp på samme puls med sykkel.
keo
|
|
|
[Re: keo]
09/11/2007 17:30
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det å komme opp på høy puls på sykkel har alt med tilvenning og trening å gjøre. Å sykle bruker selvfølgelig ikke like mange muskler som det å gå på ski, men en godt trent syklist har til gjengjeld mye muskler i lår, rumpe og legger. Etterhvert som muskler og nervebaner blir trent for sykkel vil kroppen klare å modifisere nok selv om du bare bruker nedre del av kroppen til å skape kraft. En syklist vil ikke ha noe problem med å få like høy puls på sykkelen som en løper på beina, men en som først og fremst er løper er skiløper vil ha problemer med å generere nok kraft bare med beina til at pulsen når toppen.
Med andre ord et spørsmål om tilvenning og trening.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
09/11/2007 18:58
|
MrFrank
Ringrev
|
Ringrev
Makspuls er makspuls, uavhengig av aktivitet. Dette er den maksimale puls man klarer å oppnå.
Hvordan vet du at det er den maksimale puls du klarer å oppnå når den varierer med ulike aktivitetsformer? Hva skjer f.eks hvis det kommer en bjørn løpende etter deg på slutten av et testdrag? Eller det dukker opp to nakne brunetter på toppen av bakken? Det kan jo hende pulsen stiger enda noen hakk da. maksima'l a1 (fra nlat, av lat. maximus, superl av magnus 'stor') som har nådd toppen, øvre grense for det som er mulig el. tillatt, størst el. høyest mulig. Derfor  Kan den ene være blond..? 
Harde tider varer ikke evig. Harde folk gjør. Mobilnr 41 66 77 99
|
|
|
[Re: ]
10/11/2007 06:57
|
Kenneth R
Kjedelig å være avhengig, ass
|
Kjedelig å være avhengig, ass
Skjønte spørsmålet mitt, så edit'er 
Redigert av Kenneth R; 10/11/2007 06:58.
|
|
|
[Re: Kenneth R]
10/11/2007 08:05
|
bugne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Maxpuls er maxpuls. Enig med mr.frank. Det er nok lettere å oppnå maxpuls i løping da du bruker hele kroppen og ikke stivner så lett. For å oppnå maxpuls på sykkel må du enten være sabla godt trent på sykkel, tåle smerte veldig veldig bra og guffe på, eller varme bra opp og så øke på etterhvert. Bakker er altid bra uansett..
|
|
|
[Re: Hauløs]
10/11/2007 08:56
|
Aaberg
Entusiast
|
Entusiast
Feilkilder kan være: - sykdom ved makspulstest løp(har testa dette selv og opplevd pulsverdi 10 slag over normal makspuls, jeg var ung dum og ivrig!). - for hard start på makspulstesten på sykkel, husk at det første drøye minuttet av draget brukes til å komme opp i puls, stivner du i musklene i innkjøringen av draget er draget "ødelagt", dette gjelder all intervalltrening med mellomlange til lange drag. -for bratt motbakke eller for tung utveksling på sykkelen, går det for tungt kommer man ikke skikkelig opp i puls. tilstrekkelig grunnlag for å beregne intensitetssoner. Noen andre feilkilder kan også være: - Kosthold - Stressnivå / nervøsitet - Hydrering - Lufttemperatur - Hvor restituert du er før test - Høyde over havet - Treningsmønster dagene før test - Søvnmønster - Hormonelle variasjoner - Kroppstemperatur - Koffein - Sittestilling på sykkel Det blir ikke mer nøyaktig å teste såkallt terskelpuls siden disse faktorene vil påvirke pulsen over hele intensitetsskalaen. Og selv om du i teorien greier å finne en reell makspuls, eller en terskelpuls vil du uansett alltid ha dag til dag variasjoner i pulsnivåene dine som gjør at treningssonene du har utledet fra makspuls eller terskelpuls kan avvike med 10-15 slag i den ene eller andre retningen.
|
|
|
[Re: Tjuvtrener]
10/11/2007 09:02
|
Aaberg
Entusiast
|
Entusiast
Det finnes sikkert en mer konkret måte å gjøre dette på. Er åpen for forslag som jeg kan prøve. En annen fremgangsmåte du kan prøve dersom målet er å få en veldig høy makspuls er å droppe all trening i et par uker, drikke lite før og under testen, kle godt så du svetter mye og holder deg veldig varm og ta noen gode espressoshots før testen  En av de raskeste effektene du merker når du starter å trene er at makspulsen din går ned, og en av de raskeste effektene du merker når du slutter å trene er at makspulsen din øker igjen.
|
|
|
10/11/2007 14:02
|
Hauløs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det du beskriver er Korvonens metode, det står ganske enkelt forklart på hjemmesiden til løplabbet. Legg merke til at det er en egen intensitetsskala her. Kar vært borti utøvere som har brukt Korvonen i kombinasjon med OLT sin skala, det funker dårlig. Skal Korvonen ha noen hensikt må man nesten teste hvilepuls hver dag før trening?
Jeg er trener i ski/skiskyting og vi bruker puls i kombinasjon med lactattesting for å lære om/kontrollere intensitet. Målet er å lære opp følelsen. Labtester brukes i noen miljøer + landslag, men i mindre utstrekning enn mange tror.
|
|
|
10/11/2007 16:11
|
oddivato
Entusiast
|
Entusiast
Hei Tror for min del at makspuls, eller det å finne den er litt psykisk også. Trodde lenge at maksen min var ca 186, men i bakken etter E6 i Sykkelenern på Oppdal i sommer kom jeg opp i 192. Det var mitt første "orntlige" Terrengritt og jeg gikk på med dødsforakt og hadde en nær døden opplevelse til jeg fikk henta meg inn igjen. Dvs. man holder på i en bakke og pusler alene for å finne maksen, og tror man har funnet den sånn cirka. Så får man enten styggen etter seg en gang, eller det gjelder ære og berømmelse om ikke annet enn blant kompisene, så tar man i mer enn man egentlig har godt av og vips så har man ny makspuls
|
|
|
11/11/2007 12:18
|
YnotGorilla
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er trener i ski/skiskyting og vi bruker puls i kombinasjon med lactattesting for å lære om/kontrollere intensitet. Målet er å lære opp følelsen. Labtester brukes i noen miljøer + landslag, men i mindre utstrekning enn mange tror.
Yup, yup, men vi er et stort marked av amatøridrettsmenn der ute som gjerne vil gjøre som proffene.. Så ikke bli overraska om det snart dukker opp laktattesting for vanlige dødlige.. Hovedpoenget er at "folk flest" (tm) trener for hardt(høy puls) for mye, når intervalltrening over terskel strengt tatt bør holdes til den siste sesongoppkjøringa. "Folk flest" (tm) bør være sikre på at de er under syregrensa under off-season trening, og det er ikke spesielt vanskelig hverken med eller uten pulsklokke og måleapparat.. God tur! T
|
|
|
[Re: YnotGorilla]
11/11/2007 13:35
|
Hauløs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hehe En vanlig laktattester koster omtrent 6000 + 20 kroner for hver måling. Kan nok hende det er noen birkebeinere(TM) som har en allerede  Det finnes ganske mange laboratorier som måler O2 og utarbeider en lactatprofil for hvem som helst som betaler(en liten høvding). Men jeg er enig med deg om at dette ikke har noen hensikt for den jevne mosjonist.
|
|
|
13/11/2007 12:24
|
ean
Ringrev
|
Ringrev
Hehe En vanlig laktattester koster omtrent 6000 + 20 kroner for hver måling. Eller du kan klare deg med 500,- herSå da er vel laktattest for "folk flest" kommet allerede. Sånn kan det gå.
Eirik
"Any problem that involves the purchase of tools is worth having..."
|
|
|
14/11/2007 15:28
|
sykkeldilla :-P
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
i løping er det lettere å få opp makspuls fordi da bruker man armene mer enn i sykling, og bruk av flere muskler gir jo høyere puls. makspuls er makspuls uansett hvilken idrett man bedriver.
tja, hva skal jeg skrive her da...
|
|
|
[Re: sykkeldilla :-P]
14/11/2007 15:58
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
i løping er det lettere å få opp makspuls fordi da bruker man armene mer enn i sykling, og bruk av flere muskler gir jo høyere puls. makspuls er makspuls uansett hvilken idrett man bedriver. Armene?? Dette er første gang jeg har hørt gitt. Hvor har du dette fra?
|
|
|
[Re: tommygutt]
14/11/2007 19:51
|
Joshua
Ivrig
|
Ivrig
De gangene jeg har målt puls hadde jeg en gang maks på 204 under et ritt.
...Joshua...
|
|
|
15/11/2007 06:53
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
i løping er det lettere å få opp makspuls fordi da bruker man armene mer enn i sykling, og bruk av flere muskler gir jo høyere puls. makspuls er makspuls uansett hvilken idrett man bedriver. Armene?? Dette er første gang jeg har hørt gitt. Hvor har du dette fra? eeeh... virker ikke som du har løpt særlig mye nei...  men i løping bruker man armene mer enn i sykling, iallefall hvis man ikke regner med syklerettnedfjellsidesykling, men innendørssvettingpåergometersykkel, og grusvei eller sti. 
|
|
|
[Re: Joshua]
15/11/2007 06:54
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
De gangene jeg har målt puls hadde jeg en gang maks på 204 under et ritt. da tipper jeg at du her rundt 215 i maks..
|
|
|
15/11/2007 09:27
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
i løping er det lettere å få opp makspuls fordi da bruker man armene mer enn i sykling, og bruk av flere muskler gir jo høyere puls. makspuls er makspuls uansett hvilken idrett man bedriver. Armene?? Dette er første gang jeg har hørt gitt. Hvor har du dette fra? eeeh... virker ikke som du har løpt særlig mye nei...  men i løping bruker man armene mer enn i sykling, iallefall hvis man ikke regner med syklerettnedfjellsidesykling, men innendørssvettingpåergometersykkel, og grusvei eller sti. JO da, skjønner den, men du framtsiller det som om armene er årsak til at pulsen rellativt sett blir høyere?? Det stemmer ikke. Prøv å ta deg en løpetur med armene hengende ned langs siden, så kan du jo se hvordan det føles og om pulsen din blir noe lavere?
|
|
|
15/11/2007 14:35
|
Zimen
Avhengig
|
Avhengig
Åjoda, han kan tippe så mye han vil, men om noen i det hele tatt tar det seriøst er tvilsomt.
|
|
|
[Re: Zimen]
15/11/2007 19:58
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Åjoda, han kan tippe så mye han vil, men om noen i det hele tatt tar det seriøst er tvilsomt. hehe du har nok et poeng der. 
|
|
|
15/11/2007 20:01
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
i løping er det lettere å få opp makspuls fordi da bruker man armene mer enn i sykling, og bruk av flere muskler gir jo høyere puls. makspuls er makspuls uansett hvilken idrett man bedriver. Armene?? Dette er første gang jeg har hørt gitt. Hvor har du dette fra? eeeh... virker ikke som du har løpt særlig mye nei...  men i løping bruker man armene mer enn i sykling, iallefall hvis man ikke regner med syklerettnedfjellsidesykling, men innendørssvettingpåergometersykkel, og grusvei eller sti. JO da, skjønner den, men du framtsiller det som om armene er årsak til at pulsen rellativt sett blir høyere?? Det stemmer ikke. Prøv å ta deg en løpetur med armene hengende ned langs siden, så kan du jo se hvordan det føles og om pulsen din blir noe lavere? mjo... bruk av flere muskler har innvirkning på makspulsen, JA.
|
|
|
15/11/2007 21:24
|
bullet
Besatt
|
Besatt
er rimelig sikker på at makspuls er makspuls...
men max 02 vil bli høyere ved løping kontra sykling, fordi man belaster flere muskelgrupper
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
15/11/2007 21:47
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Ja, selvsagt. Men tror du armene er hovedårsaken til at man får høyere puls ved løping enn ved sykling?
|
|
|
16/11/2007 06:59
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ja, selvsagt. Men tror du armene er hovedårsaken til at man får høyere puls ved løping enn ved sykling? Det utgjør kanskje noe, men ikke så veldig mye. Hovedårsaken er nok at løping er en aktivitet hvor beina bærer kroppen og du er oppreist.
|
|
|
16/11/2007 09:30
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
i løping er det lettere å få opp makspuls fordi da bruker man armene mer enn i sykling, og bruk av flere muskler gir jo høyere puls. makspuls er makspuls uansett hvilken idrett man bedriver. Armene?? Dette er første gang jeg har hørt gitt. Hvor har du dette fra? eeeh... virker ikke som du har løpt særlig mye nei...  men i løping bruker man armene mer enn i sykling, iallefall hvis man ikke regner med syklerettnedfjellsidesykling, men innendørssvettingpåergometersykkel, og grusvei eller sti. Min erfaring er stikk motsatt. Når jeg løper bare vifter jeg armene rundt i lufta. Når jeg sykler og særlig i terrenget bruker jeg masse muskler i armer, rygg og skuldre. Likevel får jeg høy puls selv av å løpe rolig, men sykkelteknikken min er mye bedre enn løpeteknikken. LarsB
|
|
|
16/11/2007 09:35
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Ja, selvsagt. Men tror du armene er hovedårsaken til at man får høyere puls ved løping enn ved sykling? Det utgjør kanskje noe, men ikke så veldig mye. Hovedårsaken er nok at løping er en aktivitet hvor beina bærer kroppen og du er oppreist. Yes, det er nettopp dette som er poenget. Det å løpe er en evig kamp mot tyngdekraften, mens dette vil oppfattes annerledes når man sitter å "hviler" kroppen på ei sykkelramme.
|
|
|
|
|