Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Leken ramme til 29er SS?

Leken ramme til 29er SS? #475668 07/11/2007 09:59
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jah.. Jeg har ikke engang tenkt å prøve å bortforklare det fakta at jeg ikke har hatt min første "skikkelige" sykkel i mer en fire måneder. Jeg skal prøve å vente ett år for å se om ikke begynnerfeberen roer seg litt (den gjør det vel?).

Uansett... SS og 29er høres festlig ut! Men ikke om det betyr at den kommer til å oppføre seg noe som raceren min som bare vil rett fram! Så... Tips til ramme? Må jo være en fin ting å fordele ut over neste vinter et slikt prosjekt? Voodo? Salsa? Mange som til og med ikke koster allverden!

EDIT: Jeg bruker nå 19" på en HR Stone Shadow med Race1 ramme (jaaadaaa... amatør, jeg vet) med en lengre stem en orginalen. De mente vel jeg hadde dimensjoner som en primat eller noe... Dersom jeg må velge mellom 18" og 20" regner jeg med at 18" vil også kunne funke med lengre stem og kanskje et bredt riser bar vil hjelpe både på geometri og lekenheten? Tenk BMX for en i midten av tjueåra som ikke tør å faktisk kjøpe noe som ligner så mye på en BMX at folk kommer til å le av meg ICON_WINK

Redigert av Bugge; 07/11/2007 10:04.
Re: Leken ramme til 29er SS? [Re: Bugge] #475683 07/11/2007 10:36
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hei!
Leken er ikke det som kommer først i samme setning som 29" SS i de flestes vokabular. Stabilitet og trygghet kommer først, deretter evne til å rulle over ting. Jeg har aldri lest en 29" test som fremhever noe som lekent i det hele tatt.

Ta gjerne en titt på www.vassagocycles.com De har en påstått unik geometri som skal gjøre dem helt fantastiske osv osv.
Jeg holdt på å kjøpe en Jabberwocky selv man trakk meg til fordel for den omtalte Singularen. Prisen er meget rimelig. Kvaliteten virker OK og de har endel blodfans på 29" forumet i mtbr.com.

Når det er sagt er det mye som kommer an på byggingen. Med The Crow dekk veier min 10,3 og det er ingen problemer å får den under 10 kilo heller. Hardtailer og stive sykler på 10 kilo og under blir uansett geometri morsomme i kraft av at det er så lett å flytte på dem ICON_SMILE selv om de skulle slumpe til å være stabile.

Tenk deg om en gang til. Leken 29" SS er foreløpig ikke eksisterende. Hva er det du helst vil? A) Ha en leken sykkel, B) Ha en SS, eller C) være med på 29" "hypen".

Er det A finnes det folk som vet mer enn meg om dette, men DMR lager vel noen fine hardtailer. Er det B og eller C kan de fin kombineres men trolig ikke med A

Lykke til

LarsB

Re: Leken ramme til 29er SS? [Re: larsb] #475689 07/11/2007 10:45
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Leken ramme til 29er SS? [Re: larsb] #475697 07/11/2007 10:55
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hmh.. Først og fremst C og deretter B? Kanskje det blir rettere å si at jeg kunne tenke meg en 29 SS som ikke er tyngre å flytte på en den må være? Jeg forstår jo at det er fysiske begrensninger som settes av den dynamiske stabiliteten av 29" hjul som snurrer. Jeg har et bilde i hodet av hvordan det opplevde driver på en SS er når man må jobbe litt ekstra selv, trass i at det går tregere enn med gir. 29" fordi jeg innbiller meg at drivet blir bedre. "Leken" fordi teknikk-aspektet er det som er mest underholdende. Men den blir nok brukt mest til hverdags i byen og i ny og ne i lysløypa. Er det litt vanskelig og mye opp og ned så er det HR'en som blir tatt fram.

Jeg gjør sikkert mange gale antagelser om hva det er snakk om, men så er det også derfor jeg spør ICON_SMILE

Moderator  support