Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sprsm om setepinne med setback & tubeless dekk

Sprsm om setepinne med setback & tubeless dekk #474171 04/11/2007 00:15
vro Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Vurderer å slå til på ny hardtail, og størrelsesmessig ligger jeg mellom L og XL. Holder en stor knapp på L, og for å kompensere litt vurderer jeg setback(?) på setepinnen. Er det smart mht tråkkeffektivitet? Virker som tyngdepunktet kommer vel langt bak pedelene. Eller er dette uten betydning? Selv tenker jeg at lengre stem er mer hensiktsmessig.

Den leveres med tubeless dekk. Vil jeg ha det, eller skal jeg bytte til den gode gamle slange-dekk comboen? Hva er fordelen?
Mener å ha hørt at det lekker luft over tid..?

Tar gjerne i mot innspill på størrelsevalget også: Er 190 cm, og ettersom ingen sålangt har påstått noe annet entar jeg at jeg er normalt proposjonert. Bruksområdet er primært grus. Sykkelen er cann. taurine.

Re: Sprsm om setepinne med setback & tubeless dekk [Re: vro] #474214 04/11/2007 11:16
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Dette er det mange som kan mye beddre enn meg, men jeg kan jo starte diskusjonen:

Hvis sykkelen er litt kort for deg, så er det først og fremst styreframspringet og styret du skal skifte for å får en bedre kjørestilling. Plasseringen av sete skal fortrinnsvis bestemmes ut fra hvordan du skal sitte for å få best mulig tråkk. Noen sykler er kontruert for å bruke setepinner med set-back, andre er kontruert for rette pinner.

Sett deg på sykkelen og finn ut om du sitter riktig i forhold til pedalene. Sitter du riktig, så må du finne ut hvor mye du må endre på styret og -fremspringet for å få den kjørestillingen du synes er behagelig og effektiv. Et bredt og litt oppsvingt styret kan gjøre mye. Styrefremspringet bør ikke være lengre enn ca 120 mm. Trenger du mer en dette, så er sykkelen for kort, og du må opp en størrelse. Bredere og høyere styrer gjør at du kan bruke kortere styrefremspring.

Redigert av rsh; 04/11/2007 11:17.

Sveinung
Re: Sprsm om setepinne med setback & tubeless dekk [Re: rsh] #474228 04/11/2007 11:55
vro Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takker for tips. Hadde i grunn ikke tenkt på at rammekonstruksjonen kan kan være tilpasset setback, og det er jo i så fall relevant.

Litt mer bredde på styret høres også logisk ut i denne sammenheng. Det som er påmontert nå er smalt, og i tillegg til at det føles litt nervøst blir jo overkroppen skjøvet litt mer opp og bak når hendene nærmer seg hverandre.

Moderator  support