De siste par månedene av sist vinter fikk jeg litt tid til å reflektere litt over dette med piggdekk..
Jeg begynte i ny jobb og fikk "arve" en firmabil som hadde gått med piggdekk. Jeg kom etterhvert på at jeg faktisk aldri har kjørt noe lengre med piggdekk og endte stadigvekk opp med å savne de piggfrie dekka jeg har kjørt på tidligere. Piggdekk på bil er kanskje å foretrekke på stålis, men ellers må jeg si at det er noe herk.
Det er mye større forskjell mellom dekkmerkene enn mellom piggdekk/piggfrie. Det er også store forskjeller etter alder og slitasje, siden særlig piggdekk er ferskvare. Et godt piggdekk kan være bedre på våt asfalt enn et dårlig piggfritt og et godt piggfritt kan være bedre på stålis enn et dårlig piggdekk.
Det finnes også dekk som er veldig like fra samme fabrikk når det gjelder modeller med og uten pigg, siden piggdekksalget alltid har vært lavt har det være en måte å spare utviklingskostnader på.
Et dekkmerke du kjøpte for tre år siden og samme merket i dag kan også være veldig forskjellig selv uten alderseffekten, fordi fabrikkene forbedrer dekkene kontinuerlig og justerer bla på gummiblandingen. Det kan sågar være forskjell på to ellers identiske dekk etter hvilken dimensjon de har siden mønsteret må tilpasses forskjellig.
Det finnes også nordiske piggfrie og de som kalles kontinentale piggfrie. Hva de to typene prioriterer sier seg vel selv.
Det er i det hele tatt vanskelig å si noe kategorisk om dekk og hvilke som er best, selv om det er store forskjeller.
Skal man kjøpe nye dekk så er det lureste å sjekke store sammenliknbare dekktester som nettopp er lansert, se på hvilke egenskaper en prioriterer og velge ut fra det.