|
Scott Genius
|
Scott Genius
01/11/2007 16:26
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Noen som sykler på Scott Genius her inne og som kan komme med erfaringer positivt og negativt?
|
|
|
Re: Scott Genius
[Re: tommygutt]
01/11/2007 19:52
|
vro
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg hadde en RC-20 fram til i fjor sommer, og var godt fornøyd. Syntes spesielt bakhjulsdempingen var supersmuud, og jeg trivdes svært godt med den fjernbetjente lockouten til bakdemperen. Rask sykkel som jeg ikke syntes var ideell på sti.
Har såvidt prøvd MC-versjonen og antar at denne er ypperlig til stibruk også.
|
|
|
[Re: vro]
01/11/2007 19:54
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Opplevde du noe "sagging" på bakdempern når den var låst?
Mente du at den ikke var iddeel for sti, eller at den var iddel for sti?
|
|
|
01/11/2007 21:03
|
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
Merk at det var to modeller fram til Spark kom: Genius RC (100 mm vandring; ble erstattet av Spark) og Genius MC (125 eller 130 mm vandring, avhengig av årsmodell).
Jeg har tre sesonger bak meg på Genius MC nå, og trives veldig veldig godt på denne. Jeg syns den er veldig allsidig, og at den funker utmerket til stikjøring. Noen syns kanskje fronten blir litt bratt til de bratteste nedoverkneikene, men jeg syns det funker greit med 90 mm stem. Jeg tror de fleste Geniuser leveres med i overkant lange styreframspring.
Bakdemperen skal være rimelig låst i låst posisjon. Det skal funke greit å spurte stående uten at den gynger merkbart bak. Hvis demperen din ikke låser seg skikkelig, skyldes det antakelig enten at vaieren/vaierstrømpa til demperbryteren er treig, eller at demperen trenger service. Lever sykkelen hos en Scott-forhandler, så tar de evt. saken overfor importør Ramo ved behov. Jeg har ihvertfall gode erfaringer med Intersport (lade, Trondheim) og Ramo når det gjelder håndteringen av min Genius.
|
|
|
[Re: jorn_almberg]
01/11/2007 22:09
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Takk for oppklarende svar :-)
Jeg har tilbud på en Genius som skal brukes primært på sti. Det er en RC og jeg tror nok den passer mitt bruk bra.
|
|
|
02/11/2007 07:47
|
vro
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Opplevde du noe "sagging" på bakdempern når den var låst?
Mente du at den ikke var iddeel for sti, eller at den var iddel for sti? Jeg opplevde at lockouten gjorde jobben, og var ikke plaget med noe sagging i den posisjonen. Som sagt synes jeg bakhjulsdempesystemet til genius er ypperlig, og har vurdert å vende tilbake til det. Min var oppsatt som en rask grusracer, med langt stem og lav front, så jeg var ikke mye på sti med den. Men men enkle grep funker den sikkert fint til det også.
|
|
|
02/11/2007 08:30
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har tilbud på en Genius som skal brukes primært på sti. Det er en RC og jeg tror nok den passer mitt bruk bra.
Hvis du skal bruke sykkelen "primært på sti", så er det ikke så sikkert at en Genius RC passer ditt bruk så bra. For all del, den er en god allrounder, men kan virke litt bratt i fronten i krevende terreng. Men til XC-fulldemper å være, er den veldig bra på sti. Med andre ord: En Genius RC vil gjøre jobben på sti, for all del, men denne er egentlig utvikla for lange maratonkonkurranser i mindre krevende terreng. Skal du ha en stisykkel, kan du i alle fall vurdere noe mer formålstjenelig først. Ikke misforstå nå, jeg fraråder deg ikke å kjøpe en Genius RC.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
02/11/2007 09:23
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Takker igjen for gode svar.
Er litt i tenkeboksen. Jeg skal kanskje rette opp litt når det gjelder bruksområde. "Primært sti" er kanskje en liten overdrivelse, da jeg ikke er noen typisk sti-hund, men synes at stier og skogsveier med god flyt og litt fart er morsomt, så det blir typisk sånne områder jeg eventuelt kommer til å bruke sykkelen. Det å kunne flyte rundt med litt mere komfort enn med hardtailen, er vel det jeg egentlig er på jakt etter.
Mener dere at Genius er en bra rittsykkel også, tenker da på ritt som f.eks Montebello, Bukkerittet etc?
|
|
|
03/11/2007 00:33
|
hallgeir
Entusiast
|
Entusiast
Hei !
Jeg sykler på en Genius MC 10 2006, og er veldig fornøyd.
Denne brukes nesten bare på sti(og en tur i Aron ). Genialt med fjernkontroll på bakdemper !!! En låser begge demperene raskt og sykkelen blir dønn stiv. Det er en meget lett og rask sykkel ! (også lett å bære med seg når en "leter" etter nye stier, noe undertegnede har som en liten hobby).
Gaffel har 95-130mm vandring(06 modell), og bakdemper 125mm. Ville gått for en MC versjon, kontra en RC pga av vandringen på demperene, men det er jo en smak sak. Rc versjonen er vel noe lettere.
Minus er at det ikke er plass til bredere enn 2.25 dekk bak !
Lykke til med sykkel kjøp !
|
|
|
|
|