Vi har eit Canon 400 D som stort sett fungerer bra til vårt bruk. Problemet no når mørket siger på, er mangel på lys eller irriterande skygger dersom ein bruker den innebygde blitzen. Har prøvd litt med ein kvit papirlapp for å styre blitzlyset ved innendørs bruk, men det blir for mykje knøling. Vi ser dermed etter ein grei nybegynnerblitz med muligheit til å vinkle lyset.
Skal brukast både innandørs og ute.
Tips mottas med takk.
Re: Blitz til Canon 400 D
[Re: esp]
#47153029/10/200713:21
Jeg har fått anbefalt Canon Speedlite 430EX som et bra alternativ (både av venner og av å lese på nettet), så jeg bestilte en i går. Den eneste av nettbutikkene som jeg fant som hadde den inne var mpx.no.
I tillegg har jeg bestilt en diffuser, som sikkert er grei å ha til å spre lyset mer. Denne kjøpte jeg på ebay til et par dollar (i norge koster plastdingsen 300-400 kr).
Nei. En slik plasthette vil spre lyset i alle retninger, og er ment å brukes ved indirekte blitz. Jeg liker det ikke i det hele tatt, siden man nesten alltid ender opp med å sende for mye lys i fleisen på folk.
En softbox eller en blitzparaply gjør lyskilden større ved direkte blitz. Desto større lyskilden er fra motivets ståsted (avstand spiller mao også en rolle), desto mykere blir lyset og skyggene. En slik plasthette vil ikke hjelpe overhode ved direkte blitz.
Jeg lar sunnmørsgangsta Thorstein Hyl den tredje representere 60x80cm softbox med en Nikon SB-800 bakenfor.
En slik plasthette vil spre lyset i alle retninger, og er ment å brukes ved indirekte blitz. Jeg liker det ikke i det hele tatt, siden man nesten alltid ender opp med å sende for mye lys i fleisen på folk.
For mye lys i fleisen på folk med diffuser og "bouncing" mot f.eks en vegg eller tak?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
For mye lys i fleisen på folk med diffuser og "bouncing" mot f.eks en vegg eller tak?
Ja. Hvis man skyter blitzen bortimot rett bakover er det selvsagt ikke noe problem, men hvis den pekes noenlunde rett oppover havner gjerne for mye av lyset rett fram. Men for all del, det er en smakssak, samt et spørsmål om å tilpasse teknikk antar jeg. Jeg har bare ikke sett den potensielle gevinsten som nok til at jeg har orket å plundre med det.
#47158329/10/200715:28
Ja. Hvis man skyter blitzen bortimot rett bakover er det selvsagt ikke noe problem, men hvis den pekes noenlunde rett oppover havner gjerne for mye av lyset rett fram. Men for all del, det er en smakssak, samt et spørsmål om å tilpasse teknikk antar jeg. Jeg har bare ikke sett den potensielle gevinsten som nok til at jeg har orket å plundre med det.
Da skjønner jeg. Jeg tar en del produktfoto til annonser og artikler, og diffuser foran gir stygge reflekser særlig i metalloverflater. En blits på kameraet rett opp uten diffuser, og en med diffuser mot veggen bak - pluss litt vinduslys inn fra høyre: http://terrengsykkel.no/ubb/images/attachments/19054-IMG_9278F.jpg
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Nei. En slik plasthette vil spre lyset i alle retninger, og er ment å brukes ved indirekte blitz. Jeg liker det ikke i det hele tatt, siden man nesten alltid ender opp med å sende for mye lys i fleisen på folk.
Gary Fong har laget et par spennende alternativer som kan være verdt å sjekke ut dersom man både vil og ikke vil ha både det ene og det andre.
Belysning: Ta en titt her, og pass opp så det ikke går utover sykkelinteressen (ypperlige runkepellemuligheter, nemlig): http://www.strobist.blogspot.com/
550EX er en fin blitz, og siden du får med diverse kabler og slikt er ikke prisen så ille heller. Men en helt ny 580EX II koster det samme, så om man ikke har stort behov for de kablene ville jeg nok gått for en slik.
430EZ er også en fin blitz, men den fungerer ikke automatisk med digitale kameraer. Går fint å bruke manuelt, men det krever litt justering og knoting.
Hvis du vil ha en blitz som du kan ha lenge er Metz 58 AF-1 en kjekk sak. Kommer med usb-tilkoblig slik at man kan oppdatere firm-waren hvis det kommer nye standarder for blitz-styring.
Eg har titta gjennom foto.no sitt bruktmarked eit par ganger. Syns blitzane eg har sett der ikkje er så mykje billigare enn hos butikk. Ser for meg at det er litt lettare å forholde seg til butikk dersom ein blitz slår seg vrang, og det er eg villig til å betale litt ekstra for.
Av same grunn kjøpte eg HID-lykt hos butikk i Oslo og ikkje på postordre.
#47191330/10/200708:33
Har selv en 430EX til mitt 20D og etter å ha brukt den i et års tid så vil jeg i alle fall ALDRI kjøpe en blitz som ikke har mulighet til å vri hodet rundt og opp og ned. Det gjør det i alle fall svært mye enklere å sprette lyset via vegger, tak, papplater og annet for å unngå rett-i-fleisen type blitz.
Har også en slik diffuser til å sette foran, en reflekterende skjerm og blitzkabel.
Du kan sikkert låne alt sammen en dag eller to, så kan du jo teste litt.
Vær også obs på at 580EX er fysisk en god del større en 430EX, så det er en avveing mellom lysbehov og hva du orker å dra med deg.