Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bontrager krank: Biltema- kvalitet ??

Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? #471150 28/10/2007 12:59
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
På Birken i år pplevde jeg at venstre krankarm falt av, og sykkelen (GF Ziggurat) var kun kjørt en ca 30 mil etter at den ble kjøpt i fjor høst. Jeg møtte sjefen sjøl, Gary Fisher, på Lillehammer ( ja, jeg kom meg til mål!), og fortalte ham at jeg er fornøyd med syklene hans, og om mitt uhell den dagen ... han bare smilte og sa noe kryptisk om Bontrager kranker ...

I dag skjedde det samme, - men på en annen sykkel jeg har med Bontrager krank. Langt pokker ute i skogen, i regnvær ( selvsagt !), kjente jeg igjen en visse bevegelse i venstre krankarm, og vips så falt den av. Bontrager GXP krank må være på Biltema -nivå ??

Andre med liknende erfaringer med denne kranken ?
Det blir å skifte krank ja, XT antar jeg.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: HeavyDude] #471151 28/10/2007 13:07
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Ja, enten bytte eller sjekke skruene med jevne mellomrom...
Deler som løsner skyldes som oftest at de ikke er dratt til riktig og behøver ikke skyldes kvaliteten.

Jeg har ingen erfaring med Bontragerkranker selv men du kan jo sjekke med MTBR.

LarsB

Redigert av larsb; 28/10/2007 13:08.
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: larsb] #471220 28/10/2007 16:21
Carsten Offline
Veteran
Veteran
samme med Truvativ-gxp. Men gi dem litt locktite-blå og så sitter de.. (Jeg bruke noe lime til Airfix byggesett og det funker)

"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter
http://sykkel.hasle-loren.no/
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: Carsten] #471295 28/10/2007 19:55
Bare meg Offline
Ringrev
Ringrev
Du må se jevnlig over alle skruer og bålter på en sykkel.
Hvis det ikke er noen spesiel slitasje på noen av bolten er det mest sansynelig bare en dårlig festet skrue som har skylden til at krank armen datt av.

Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: Bare meg] #471405 29/10/2007 08:13
G
geronimo Offline
Entusiast
Entusiast
G
Dette problemet har jeg også med min Bontrager-krank. Venstre krankarm løsner etter bare noen timers sykling. Men skal prøve locktite jeg.

Henrik

Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: Bare meg] #471717 29/10/2007 20:13
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg tror det bør sendes ut en generell advarsel om Bontrager-krankene, jeg kikker på mtbr.com, og dette innlegget oppsummerer hva mange tydeligvis har erfart med disse :

I bought it brand new. Came stock with the bike.
It fell apart. Only took it out to ride for about the 4th time ever. The crank arm on the non-sprocket side fell off. It was never even ridden that hard. Never abused. The damn thing just fell off. Tried reattaching it back on the trail. A few miles later, the The crank arm on the non-sprocket side fell off again. This time all the threads were ripped off with it. I could no longer reattach the arm because what was left of the threads wouldn't hold. It was so bad that I could tug the arm off with my bare hands. The crank was completely ruined on my 4th ride on the bike.

Det blir XT til Paragonen min ja,- vil ikke stå ute i svarte skogen i høljende regnvær med krankarmen av en gang til,- eller løpe 6-7 km til nærmeste pitstop på Birken for å få fixet kranken !

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: HeavyDude] #471900 30/10/2007 08:28
O
odd Offline
Fersking
Fersking
O
Jeg har en GF Ziggurat, kranken datt fra hverandre på høyresiden. Det er nok å anbefale å sjekke alle skruer og gjerne bruke Loc-tite.

Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: HeavyDude] #471967 30/10/2007 09:33
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Siden begge armene datt av i omtalen fra MTBR er det et ISIS lager det er snakk om, eller mindre trolig firkantlager. Da er det ikke et bra eksempel på at din eksternkrank er av dårlig kvalitet.

I tillegg er det lurt å ta MTBR omtaler med mer enn en klype salt og lage et "gjennomsnitt" av omtalene. Det er jo som oftest enten totalslakt eller halleluja på alt.

Når det er sagt mener jeg fortsatt at kranker skal sitte pent på plass, og at vi må passe på at skruene på syklene våre ikke er for løse.

XT er uansett fine saker!

LarsB

Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: larsb] #472028 30/10/2007 11:39
vegar Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har Bontrager-krank på min stisykkel. Stock fra butikken for 4 år siden. Lageret har nok gått fyken nå, men armene har holdt seg fint på plass uten en eneste etterstramming. Kanskje det har noe med monteringa fra fabrikk å gjøre? Jeg har Trek, ikke GF.

- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: vegar] #472034 30/10/2007 11:58
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
[spydig]Saintkranken min begynte å løsne her om dagen. Gjett hva? Jeg strammet når jeg kjente slark ;-)[/spydig]

Det er jo en selvfølge å kjenne etter om det skulle oppstå slark. Du merker om en krankarm er i ferd med å falle av. Man må følge med på hva som skjer med sykkelen sin. Det er ikke med det sagt at Bontrager har en bra krank her...

Redigert av Supermann; 30/10/2007 11:59.

Ut på tur!

Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: Supermann] #472041 30/10/2007 12:27
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Skjønner hva du mener, men må støtte trådstarter her. Har samme krank fra Bontrager, og den løsner selv med regelmessig stramming. Sykler ca 200 km i uken til og fra jobb, og har flere ganger dratt til skruen på venstre krankarm på jobben før jeg sykler hjem, men måtte etterstramme underveis. Til slutt var jeg lei og la på loctite, nå har den sittet fast i flere hundre km.

Enig at du skal kjenne om den løsner, i mitt tilfelle kom det en markant knirkelyd før den ble merkbart løs.

Om kranken er bra? Ikke veldig, men den duger til den slites ut så kan man oppgradere. Jeg ser ingen grunn til bytte _fordi_ den løsner så lenge loctite gjør susen.

-johan
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: odd] #472045 30/10/2007 12:32
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Lars
Nå har jeg lest om igjen innlegget fra MTBR, hvor står det at begge armene falt av? Tror vi snakker om Bonty´s famøse GXP krank og hverken ISIS eller gode gamle firkant - eller er jeg blitt blind?

-johan
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: Johan] #472140 30/10/2007 15:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Blind tror jeg at det er jeg som er blitt.
Det var to ganger non-driveside. Jeg oppfattet bare en.

Sorry til alle jeg har villedet ICON_WINK

LarsB

Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: Supermann] #472281 30/10/2007 21:30
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Joda, man merker når noe er galt med kranken, men det er litt uggent da å måtte ta med seg verktøy for å skru sammen sykkelen, før, under og etter hver tur ? Bruke Karlsons el.lign ?? Vel sjekk her (fra mtbr, vurdering av Bontrager krank):

This bike is about a year and a half old, but I only ride is summer (Michigan). So, a few times a week I hit the trail for a couple of hours. The crank arm on the non-sprocket side fell off. Upon inspection I found that the threads holding it on were right handed making this inevitable with enough time and backlash from use. So, I pursued the torque spec, put it back on with thread locking compound, and it fell off this time taking the threads with it.

Bottom line, I have a lightly used $2000 bike that is falling apart because this is a lousy crank design. Avoid it if you can.

Tror ingen Biltema-syklister opplever at de må skru sammen sykkelen sin etter hver tur ??

Nope, her er det noe som defintivt ikke stemmer med Bontrager-krankene, - noe også Gary Fisher antydet da jeg snakket med ham på Lillehammer om dette.

Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: HeavyDude] #472301 30/10/2007 22:02
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Om du ikke er hypp på å bruke kranken lengre, så er det bare å kjøpe ny..

Men, jeg ville ha prøvd med litt sterk loc-tite først. Det funker helt sikkert.

/Are Nicolai
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: nicolai] #472360 31/10/2007 07:25
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
At kranklager og armer faller av er iallefall ikke ett ukjent fenomen for meg som har hatt en GT. ICON_SMILE

Take Care!
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: oysandr] #472363 31/10/2007 07:33
magic Offline
Besatt
Besatt
Jeg har også hatt en GT, og der har krankarmene sittet pent på plass i 12 år, uten å være i nærheten av verktøy.

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: magic] #472409 31/10/2007 09:20
J
joakimwallmark Offline
Entusiast
Entusiast
J
Nevertheless, når du evt. går til innkjøp av Shimano XT, f.eks FcM760 eller FcM770, vær obs på at du må tighte til skruene til riktig moment. Vær presis, ellers løsner venstre arm, eller du drar skruen rett gjennom godset!

daglig leder , Bergen Sykkelservice

( prøver så godt jeg kan å uttale meg objektivt )
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: joakimwallmark] #472547 31/10/2007 13:44
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Gjelder samme varsomhetsregler i forhodl til XTR ?

Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: HeavyDude] #472578 31/10/2007 14:41
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er viktig at alle deler monteres riktig. Det har jo kommet fram i denne tråden, har det ikke?

Vil du ha krank som kan monteres med blind vold som motivasjon og innsatsfaktor er det vel ISIS du skal ha. Der skal man skru til det stopper og så stramme litt*.

* står sikkert noe om politikk å moment å sånn i bruksannvisningen men den har jeg ikke lest. Jeg bare strammer jeg ICON_SMILE

LarsB

Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: vegar] #472651 31/10/2007 18:22
tommy Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: vegar
Kanskje det har noe med monteringa fra fabrikk å gjøre? Jeg har Trek, ikke GF.

Det har nok mer med montering i butikk å gjøre. Vi sjekker alle våre sykler med momentnøkkel før vi slipper dem løs i den virkelige verden...

Ikke det at det fraskriver oss som syklister alt ansvar med ettersyn, men en krankarm bør ikke ramle av etter fire turer i marka på en ny sykkel.

-tommy - montør/montøs og mekanikerslave thinking

--- det blir et annerledes liv i Dronning Mauds Land ---
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: tommy] #472995 01/11/2007 11:29
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Litt OT: har det motsatte problem: å få krankarmene til å løsne. Har fjernet krankarm-festeskruene. Den ene krankarmen har løsnet, den andre sitter dønn selv etter flere uker med delvis frisk terrengkjøring.
Nei, det går ikke med krankavdrager, den rev av gjengene på krankarmen.
Har tenkt å skifte kranklager, men beholde krankarmene, så jeg har ikke tenkt å sage av krankarmen. Ennå.
Kranken er dessverre formet slik at det er vanskelig å få tak med tre-kloet lageravtrekker.

Har lurt litt på å varme krankarm-innfestingsområdet forsiktig med gassbrenner, for så å bråkjøle akslingen med en isklump fra fyseren....

Noen med bedre forslag?

Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: Anomyn] #472998 01/11/2007 11:35
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Er det den venstre som sitter fast? Hvis så, kan du kanskje skjære av akselen innenfor armen med vinkelsliper, og prøve å hamre ut frikanttappen av armen etterpå?

Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: Anomyn] #473036 01/11/2007 12:47
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: Anomyn
Nei, det går ikke med krankavdrager, den rev av gjengene på krankarmen.
Har tenkt å skifte kranklager, men beholde krankarmene,

Hvis jeg forstår deg rett er krankarmen nå ødelagt så da er det vel bare å sage den i stykker?

-johan
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: Johan] #473140 01/11/2007 16:36
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Johan

Hvis jeg forstår deg rett er krankarmen nå ødelagt så da er det vel bare å sage den i stykker?

Nei, den er ikke ødelagt, det er kranklageret som er klart for utskifting pga for mye slark. Gjengene for utdragerverktøyet er nok litt ødelagt, men det betyr ikke noe kvis krankarmen kommer løs. Da kan krankarmene helt enkelt festes på det nye lageret, dersom det har samme type innfesting. Og det tror jeg at det vil ha.

Sitat: Dazed

Er det den venstre som sitter fast? Hvis så, kan du kanskje skjære av akselen innenfor armen med vinkelsliper, og prøve å hamre ut frikanttappen av armen etterpå?

Den venstre jækelen som sitter fast, ja.
Nei, så enkelt er det dessverre ikke. Det er for trangt mellom indre kant av venstre krankarm og kranklagermutteren, så slik kutting av lageraksling, det være seg med vinkelsliper eller endog tynt baufilblad, ser ut til å være utelukket.
Hadde det gått an ville din metode sikkert fungert.

Redigert av Anomyn; 01/11/2007 16:41.
Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: Anomyn] #473183 01/11/2007 18:44
tommy Offline
Entusiast
Entusiast
hmmm, tankeeksperiment...

du får av høyre arm.

Standard firkantlager vil si at mest sansynlig er det lagerskål og ikke låsering som sitter på høyre side av krankhuset.

Enn om du tar av høyre arm

Finner en tynn stålplate som du kan presse mellom VENSTRE arm og krankhuset

Finner en Laaaang forlenger til kranklagerverktøyet ditt så du får bra moment

Skrur ut hele kranklageret fra høyre side (mens armen på venstre da blir presset mot den stålplata som ligger mot krankhuset)

Kanskje du da klarer å terse av armen på venstre side??

- har aldri forsøkt noe slikt, bare den eneste løsningen som mekanisk kanskje klarte å dra av dritten. Pass nå bare på å ikke dra over gjengene i krankhuset. Tviler på at det er noe problem, utfordringer ligger vel heller i å generere nok moment på lageravtagerverktøyet uten at dette glipper ICON_SMILE

Lykke til, og få nå se noen bilder av blodige knoker og en vinkelsliper om ikke annet

-tommy

Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: tommy] #473660 02/11/2007 17:42
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: tommy

.
.

- har aldri forsøkt noe slikt, bare den eneste løsningen som mekanisk kanskje klarte å dra av dritten. Pass nå bare på å ikke dra over gjengene i krankhuset.
Lykke til, og få nå se noen bilder av blodige knoker og en vinkelsliper om ikke annet

Ja, jo, forstår hva du mener.
Her dreier det seg om en kostbar og løvtynn aluramme, så jeg lar din metode bli siste utveg, eventuelt.

Etter noen hundre km sti til, og med tidligere beskrevet forsiktig varmebehandling, "soaking" med penetrerende olje ved krankarminnfestingen, så må da vel dævelskapen gi seg og løsne?

Re: Bontrager krank: Biltema- kvalitet ?? [Re: Anomyn] #473937 03/11/2007 14:53
tommy Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Anomyn

Etter noen hundre km sti til, og med tidligere beskrevet forsiktig varmebehandling, "soaking" med penetrerende olje ved krankarminnfestingen, så må da vel dævelskapen gi seg og løsne?

mmm, den er presset på så det er ikke sikkert den kommer av av seg selv sånn helt uten widerøe. Men varme kombinert med avtrekk og eventuell kjøling kan kanskje gjøre trikset.

Problemet om du kjører til den ramler av er at da er krankarmen allikevel som regel ødelagt i firkanten og du er like langt. Da kunne du jo bare kappet den av in the first place ICON_WINK
-tommy

Moderator  support