Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

sliten i korsryggen

sliten i korsryggen #470189 26/10/2007 05:50
K
karlsons Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Når jeg har syklet sammenhengende i over en time begynner jeg å bli sliten/få vondt i korsryggen. Er det sittestillingen min det er noe galt med, eller er det jeg som må begynne å trene mer rygg?
Noen som har vært borti det samme?

Re: sliten i korsryggen [Re: karlsons] #470206 26/10/2007 06:44
EgilS Offline
More than words
More than words
Sjekk sittestilling. Pass på at setet stor horisontalt evt. heller litt forover.

For min del ligger korsryggsproblemene i dårlig bevegelighet i sete-/hoftemusklatur. Uttøyning her hjelper mye.

Jeg pleier også å ta naprapatbehandling en gang i året. Det hjelper umiddelbart, samt at jeg gjennom det har fått tips om hva jeg skal gjøre selv.

Re: sliten i korsryggen [Re: karlsons] #470211 26/10/2007 06:51
L
Lilletroll Offline
Entusiast
Entusiast
L
Mange mulige årsaker... men

En godt trent korsrygg i riktig sittestilling får mindre vondt i alle fall..
Støttemusklatur rundt korsryggen hindrer skader som kan bli både vonde og leie over lang tid.

Noen kunder jeg har hatt sitter ofte på en lett bakovertilta sal. Det kan bidra til å skape økt belastning rundt korsbeinet og føre til smerter etterhvert. Har du f.eks sjekka at setet er sånn høvelig rett? (her er det smakssaker ute og går...som på alt annet. Mitt er f.eks en grad forovertilta fordi jeg lett får vondt i korsryggen pga tidligere skade.

Sykkelen din kan også være for lang? Det er et høvelig vanlig problem blant folk.

Har du syklet mye? Om du nylig har økt treningsmengden kan det hende det kommer seg?

Det som funka for meg var i alle fall å ha riktig str. sykkel, trene rygg, sykle mer og til enhver tid sørge for at setet står der jeg vil ha det.

Stikk innom en seriøs sykkelbutikk og be dem ta en titt på sittestillingen din om du trenger råd og vink!

Re: sliten i korsryggen [Re: Lilletroll] #470252 26/10/2007 08:09
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Litt kortere styrestem måtte til for meg, slet med det samme.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: sliten i korsryggen [Re: tommygutt] #470522 26/10/2007 16:14
K
karlsons Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Er ganske sikker på at setet mitt står så godt som rett. Skal prøve å tilte det ørlite fremover. Jeg har tatt med selv i å ikke alltid holde skikkelig rundt holkene. (når jeg sykler på asfalt vel og merke) Støtter meg på.. ja hva heter det området på hånden der fingrene akkurat begynner å vokse ut?... Gjør dette mer eller mindre ubevisst for ikke å sitte så veldig framoverbøyd. Dette kan vel tyde på at sykkel er litt for lang for meg? Eller at jeg bør skaffe meg kortere styrestem?

Re: sliten i korsryggen [Re: karlsons] #470531 26/10/2007 16:32
Zimen Offline
Avhengig
Avhengig
Flytt setet tre hakk forover, og se om det hjelper.

Re: sliten i korsryggen [Re: Zimen] #471411 29/10/2007 08:20
Snooze Offline
Ivrig
Ivrig
Setet må stå rett i forhold til pedalene. Hvis setet flyttes frem og tilbake for å forandre sittestilling, blir tråkket feil.

For min egen del kjenner jeg det i ryggen hvis jeg sitter litt for mye racing, dvs med flatt styre. Klarer da knapt en time før ryggen protesterer. Litt rise(low rise)på styret er nok til at jeg kan sitte på sykkelen i timesvis uten tanke på ryggen. Sitter da som en 40 åring skal sitte ICON_LAUGH
Kan også prøve mere rise på stem'et.

Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
Re: sliten i korsryggen [Re: Snooze] #471414 29/10/2007 08:25
G
geronimo Offline
Entusiast
Entusiast
G
Jeg har hatt en del problemer med korsrygg. Var til behandling hos norsk idrettsmedisinsk institutt (NIMI). Fikk beskjed om å trene mage- og ryggmuskulatur. Disse muskelgruppene gir støtte til korsryggen, slik at du ikke får all belastning på et punkt. Dette fungerte!

Henrik

Re: sliten i korsryggen [Re: geronimo] #473149 01/11/2007 17:31
K
karlsons Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Takk for mange gode tips!
Jeg sykler med flatt styre, men lurer på om jeg kanskje skal bytte til et low-rise et. Noe må jeg iallefall gjøre, for det er ikke gøy når sykkelturen blir kortere enn det jeg har lyst til pga. sliten rygg. Vil bytte til riserstyre gi omtrent samme virkning som kortere/brattere stem?
Jeg vet ikke hvor stor vinkel det er på den jeg har syklet rundt på til nå (sto på sykkelen da jeg kjøpte den, og finner ikke noen plass det er trykt på, men den er ikke særlig bratt for å si det sånn)

Re: sliten i korsryggen [Re: karlsons] #473574 02/11/2007 14:37
MrFrank Offline
Ringrev
Ringrev
Mange gode tips her. Jeg slet med det samme problemet. Skulle sykle Trondheim-Oslo og var virkelig bekymret. Fant et stykke om dette på Vesterålen Sykleklubbs hjemmeside om nettopp seteinnstilling. 2 mm ned fremme og "alle" mine plager var borte. Det var en sjanse å ta ca 1 uke før Styrkeprøven, men funket som fy.
En annen ting jeg har hørt og praktiserer er mageøvelser. Dette gir avlastning på rygg, men nakke, skuldre, armer osv. Test dine magemuskler på en spinningsykkel. Hold helt fremme i styret (Tempostilling). Forsøk så å slippe styret. Klarer du å holde stillingen samtidig som du sykler?

Harde tider varer ikke evig. Harde folk gjør. Mobilnr 41 66 77 99
Re: sliten i korsryggen [Re: EgilS] #473889 03/11/2007 10:53
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: EgilS
For min del ligger korsryggsproblemene i dårlig bevegelighet i sete-/hoftemusklatur. Uttøyning her hjelper mye.

Yes, indrefiletene (m. iliopsoas`ne)er festa på ryggsøylen i lenderyggsniva (L3,L4?)s.a. mangelfull tøying kan medføre at ryggsøyla så og si "står i spenn". En veldig vanlig og oversett årsak til ryggproblemer hos idrettsutøvere, spesielt "gamle fotballspillere" uten hang til tøying.

Anbefaler tøying av hoftebøyerne og generell bevegelses og stabilitetstrening(uten, eller med lette vekter) som en egen treningsøkt en gang eller to i uka. Det dummeste en gjør ved ikke-akutte/-traumatiske ryggsmerter er å slutte å bevege seg!
Klatring, aerobic, turn, svømming, gulvøvelser/situps o.l. er gode tips som styrke/stabilitets/bevegelsestrening om du som meg er allergisk mot og ideologisk motstander av SATS og lignende etablissementer.

Ellers kan det væra et godt tips å variere posisjonen litt mer når du sykler, reis deg litt oftere for å tråkke, få deg en riserbar og sleng på styretape rundbaut så du har flere grepsalternativer

Ellers er det mange gode tips over, holder en knapp på for lang sykkel.

lykke til!
T

PS! Korsryggen er godt nedafor smilehullene på ryggen ved korsbeinet(os sacrum), over smilehullene kalles lenderyggen(lumbalcolumna på latin, på folkemunne korsrygg av enellerannen grunn...)

Re: sliten i korsryggen [Re: YnotGorilla] #473917 03/11/2007 13:42
K
karlsons Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Da har jeg funnet ut at jeg skal gå til anskaffelse av riserstyre. Har kikket litt rundt på nettet og ser at det er å få tak i styrer med rise på alt fra noen få millimeter til flere cm. Kanskje ikke så lett å svare på, men bør jeg gå for et med mye eller lite rise...?

Re: sliten i korsryggen [Re: karlsons] #473928 03/11/2007 14:22
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Kommer ann på kallas styre/stem-kombo du har nå, og korsen sittestillinga di er / hva som er hovedproblemet.

ER hovedproblemet at sykkelen er for lang så gå for et kort,bratt stem(90cm 105`) med styre med eller uten rise. Gå for et bredt styre, så kan du variere mer.
Billig riserbar:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/a...kr&Visn=Std

Re: sliten i korsryggen [Re: YnotGorilla] #483108 23/11/2007 07:08
sykkeldilla :-P Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
jeg har noe av samme problem, og har setet framovertilta.

tja, hva skal jeg skrive her da...
Re: sliten i korsryggen [Re: sykkeldilla :-P] #483276 23/11/2007 12:35
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mange forsøker å løse problemet med for lang sykkel (symptomene er blant annet korsryggproblemer eller at junior sovner) med å tilte setet ned.
Dette kan ofte medføre skulderproblemer fordi du sklir fremover og blir sittende og presse deg bakover.

Kortere/brattere stem kan ofte være en langt bedre løsning (jeg valgte 2 cm kortere racerramme, og problemene forsvant som dugg for solen)..

Re: sliten i korsryggen [Re: Oystein L] #570108 21/06/2008 06:56
K
kennywild Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Hei, tar opp en gammel trå her. Blir fort sliten i korsryggen også og ser i denne tråden at det er en del tilltak man kan prøve. Det jeg lurer på er hvilke uttøyningsøvelser man kan gjøre? Hvordan tøyer man ut disse musklene i korsryggen? Noen gode tips?

Re: sliten i korsryggen [Re: kennywild] #571226 23/06/2008 21:25
Ynot Offline
Besatt
Besatt

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: sliten i korsryggen [Re: Ynot] #572711 26/06/2008 14:45
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Tren markløft for å styrke ryggen!

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: sliten i korsryggen [Re: MrFrank] #580055 15/07/2008 19:34
panorama Offline
Veteran
Veteran
sleit med korsryggen en stund jeg å. Løste det hele ved å sette setet mye lengre frem og kjøpte 2cm kortere stem. Føler jeg sitter mer avslappet i overkroppen nå, og har ikke merket noe etter justeringen.

Re: sliten i korsryggen [Re: panorama] #583611 26/07/2008 09:06
sykleguten Offline
20 spørsmål
20 spørsmål
Hei. Jeg har en prolaps i korsryggen, nærmere bestemt mellom L4 og L5, altså veldig vanlig skade. Dersom trettheten skyldes fysiologiske årsaker har jeg et tips som har hjulpet meg veldig i forhold til all aktivitet, nemlig å trene i terapimaster. Søk på nettet og finn info. Seriøse treningssentre har gjerne en avdeling for tøying og terapimaster. Poenget her er å ikke trene overfladisk muskulatur, men støttemuskulatur. Det kan hende at korsryggen blir sliten av å bli overbelastet. Dette fordi overfladisk muskulatur kompenserer for manglende støttemuskulatur. TM (terapimaster) tar deg 20 minutter, 3 ganger i uken og gir veldig raskt veldig gode resultater.

Ellers får du tune sykkelen etter ekspertenes råd. det kan ikke jeg noe om, men jeg vet av erfaring og kunnskap at TM funker;)

3:16
Re: sliten i korsryggen [Re: panorama] #583886 27/07/2008 17:12
cannondalist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: panorama
sleit med korsryggen en stund jeg å. Løste det hele ved å sette setet mye lengre frem og kjøpte 2cm kortere stem. Føler jeg sitter mer avslappet i overkroppen nå, og har ikke merket noe etter justeringen.

mens jeg før sesongen satt setet noe lenger bakover og 2 cm lengre stem for å kunne slappe av i korsryggen. Om du ikke finner ut av stillingen din ved prøving og feiling, bør du oppsøke noen som kan det. Noe som har funket for noen her inne trenger ikke nødvendigvis funke for deg.

Men uansett så er jeg ganske sikker på at tøying av setemuskulatur og styrketrening av mage og rygg ikke vil gjøre saken verre ICON_SMILE

Redigert av cannondalist; 27/07/2008 17:13.
Re: sliten i korsryggen [Re: cannondalist] #583969 27/07/2008 21:00
Gen-i-alt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Tenkte jeg skulle gi mine 2 cents!

Innstillinger på sykkel har jeg enda ikke så peiling på. Men jeg ville supplementert, med en del stabilitetsøvelser for både rygg og mage. Hadde selv plager i korsrygg i over et år, men forsvant når jeg startet med styrketrening. Absolutt verdt tiden!

Tilgang til gym:
*Mark (om du ikke liker øvelsen, er strakmark lettere, men går også mye på bakside lår og rumpe, pass på at ryggen holdes rett!).
*Rygghev
*Tau. Har gymmet tau er det kjempebra for corestrenght. Spør de som jobber der for veiledning!

Hjemmetrening:

*Reverse hyper (kan ligge på en seng/stol eller bosu ball (om man har slikt).
Planke sideplanke (corestrenght)
(bilder av reverse hyper og planke sideplanke her Bilder(fra forum)
*Rygghev på gulv (ligg flatt hev skuldre/overkropp 5-10cm over gulvet og strek hendene langs med kropp og frem forbi hodet og tilbake. Senk overkroppen igjen, gjenta 10-15rep x 3,sent og kontrollert. Blikket skal være rett ned i gulv, skal ikke ha noe nakkevridning her nei!)

Stretching synes jeg er litt vanskelig på rygg, men disse tar rimelig godt.
Lower torso Stretching
General back Stretching

Mage: Regner jeg med at alle har en hel haug med øvelser for. Men trenger du noe variasjon er disse fine.
Mage
10 most effective?

Re: sliten i korsryggen [Re: Gen-i-alt] #583970 27/07/2008 21:03
Gen-i-alt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Lower torso linken funket ikke. Denne skal være grei: Streching

Moderator  support