|
Fotgjengere er rare dyr
|
Fotgjengere er rare dyr
23/10/2007 17:44
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Jeg slår av og til på stortromma og trener intervaller og da har jeg en fin liten runde i nærheten som jeg bruker nesten hver gang. Det hender at jeg treffer folk på denne runden og når du kommer i rellativt stor fart på en ganske så smal vei/sti kommer som vanlig en og annen kommentar med negativt utropstegn fra disse turglade som tror at det du har mellom beina med to hjul er og blir et drapsvåpen. Utsagn som "skaff deg ringeklokke", "hold deg hjemme", "dra til helvete" og "hold deg til fartsgrensa" (noen som vet hva den er på stier forresten??) kommer med jevne mellomrom når sone 4-pulsen hamrer i kroppen.
Man blir jo vant til det meste, men her om dagen tenkte jeg å prøve en sak. Jeg tok rett og slett med meg ett par A4-ark, laminert med teksten "sykkeltrening pågår" og hang disse opp på ett par strategiske plasser langs denne løypa for å sjekke responsen. Og responsen kom så absolutt! "Dra til helvete" var plutselig bytta ut med "heia, heia, heia". "Skaff deg ringeklokke" hadde plutselig blitt til "bra jobba" og ikke minst "ja, den spreke ungdommen nå til dags". En mann i 80-åra med stokk og middels dement, trodde til og med at jeg var Mjøndalens ski-stolthet Trond Iversen og la ut om sin ungdoms glansdager i skisporet og hvor viktig det var å trene alternativt for å holde formen fram mot skisessongen. Jeg nikket og smilte og sa selvfølgelig ingen ting om at Trond Iversen neppe raser rundt omkring her på terrengsykkel nå som snøen er like rundt hjørnet.
Når økta var ferdig og jeg tok ned mine lekre plakater, kom en dame med en alt for stor hund bort til meg med rosende ord om hvor flinke vi syklister var og at dette var jammen et bra tiltak. Hva hun mente er jeg ikke helt sikker på, men optimistisk som jeg er, dro jeg hjem med et smil rundt munnen og tenkte at fotgjengere er jammen meg rare dyr.
Plakatene blir selvsagt med neste gang også :-)
|
|
|
Re: Fotgjengere er rare dyr
[Re: tommygutt]
25/10/2007 16:42
|
stinyk primo
Fersking
|
Fersking
Hehe!! Utrulig bra! 
|
|
|
[Re: stinyk primo]
25/10/2007 16:49
|
Zimen
Avhengig
|
Avhengig
Selv om disse ikke-syklistene ikke er i nærheten av å skjønne noe av vår mye mer perfekte verden, må man vise hensyn.
Artig tiltak, indeed!
|
|
|
[Re: Zimen]
25/10/2007 19:05
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Tanken om å senke farten når du skal forbi fotgjengere på tur, på en smal sti, den slår deg ikke?
Ikke for å være furten altså..
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
25/10/2007 19:16
|
EgilS
More than words
|
More than words
Tanken om å senke farten når du skal forbi fotgjengere på tur, på en smal sti, den slår deg ikke?
Ikke for å være furten altså.. Det var min tanke også. Eller finn et annet sted å trene uten så mange fotgjengere.
|
|
|
[Re: EgilS]
25/10/2007 20:32
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Hvorfor trene et annet sted når et A4-ark kan skape så mange glade og fornøyde mennesker???
|
|
|
26/10/2007 06:47
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hva skjer når gamlingen oppdager at du ikke er Trond Iversen, men har lurt ham? Da får du smake stokken, tenker jeg. Og i og med at stokken sikkert er utstyrt med ispigg på senhøsten så kan nok det bli vondt.
Uansett er det ikke sikkert alle synes et A4-ark hjelper. Hva med småbarn som kan løpe ut rett foran deg?
|
|
|
[Re: EgilS]
26/10/2007 08:05
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Jo da, det er alltids et "worst-case-scenario" med det meste, men som evig optimist tenker jeg ikke så mye på dem. Stien er ikke egnet for barnevogn og ja, jeg tar hensyn når jeg møter folk. Poenget er at noen er sure uansett så lenge du sitter på en sykkel og passerer på samme sti/vei som de går tur, sånn er det bare og sånn vil det alltid være.
Den dagen gamlingen er ute å går tur hvor han treffer meg samtidig som han akkurat har sett Mr. Iversen i Sprint World Cup fra Oberstorf, ja da har jeg et seriøst problem!!
|
|
|
26/10/2007 08:43
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Enig med tommygutt her, endel turgåere syns syklister=ondskap og syklister som sykler fort=ondskap rettet personlig mot dem. Har ikke tall på de gangene jeg har kommet i god fart på en massivt bred grusvei, sett en familie ørti i bredden foran meg, plinget eller ropt i god tid bak dem, saknet farten, ventet til de har samlet unger, bikkjer og barnevogner til den ene siden, holdt laaangt til siden så de ikke skal føle seg presset likevel - og likevel fått svarte stygge blikk.
Hittil har jeg forsøkt meg med et "blidt" smil og "tusen takk!" (ikke alltid like lett når pulsen truer med å hoppe ut av panna), men nå tror jeg jammen jeg skal fram med noen A4-ark jeg også. Genial ide!
|
|
|
[Re: lph]
26/10/2007 09:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det rareste med fotgjengere er at når de forstår at de har en sykkel bak, finner de plutselig ut at det er en dårlig idé å fortsette å gå der de er. Av en eller annen grunn regner de det som tryggere å gå en meter til høyre eller til venstre, uten å ha sjekket hvor syklisten har tenkt seg. Jeg mener, du går allerede der hvor det er absolutt minst sannsynlig at syklisten har tenkt seg, men så velger du heller å skifte posisjon til der det er stor sannsynlighet for at han eller hun kjører?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/10/2007 09:52
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Et annet klassisk eksempel:
Var ute her en ettermiddag på en annen løype med god plass for begge raser, både syklister og fotgjengere. Kom bakfra mot et eldre ektepar, jeg slakket på farten og tok et vennlig "hei, hei" bare for å si ifra på en vennlig måte at her kommer jeg. Dette på tross av at det var god plass å passere på siden av disse to "turtelduene". Akkurat i det jeg har sagt mitt vennlige "hei, hei" spretter den eldre damen til siden og gir meg et stygt blikk samtidig som hun rister oppgitt på hodet, mens jeg snegler forbi i 4 km/t.
En halv time senere tar jeg igjen samme par, de har i likhet med meg snudd og vendt nesa andre veien, så nok en gang kommer jeg mot dem bakfra. Klok av skade sier jeg ingen ting denne gangen, senker farten, legger meg heeeelt ut til høyre så høstgresset omtrent kiler meg på låret og syker saaaaakte forbi. Paret som ironisk nok prater om helgens tv-aksjon og hvor vennlige folk er som svir av 200 mill til barn som sikkert aldri får oppleve sykkelivets gleder, skvetter til, tar frem det sinte blikket og skal til å komme med en spydig kommentar før jeg blid og vennlig sier hei og smiler mitt bredeste glis. "Du kommer så fort, jeg skvetter hver gang" sier kjerringa. "Det sier kona mi også" svarer jeg og sykler videre. Jeg registrerer lett humring i bakgrunnen i det jeg sykler videre.
Men moralen bortsett fra et jeg måtte fake for tidlig sædavgang for å unngå konflikt, er at noen fotgjengere er sure uansett hva du gjør, akkurat som du påpeker lph.
Forøvrig gav jeg 100 kroner til tv-askjonen, noe som er ca 58 kroner over landsgjennomsnittet, så selv syklister er snille folk!
|
|
|
[Re: GeirK]
26/10/2007 09:52
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg må innrømme at jeg har syklet på en del fotgjengere, men det er med vilje. Du kjenner typen. De er ca 14, går i bredden,og vet alt best. Du ringer i bjella men de flytter seg ikke, bare snur seg og ser at du er der. Da har jeg i all min visdom plantet et lett forhjul i leggen på en av de, eller feilberegnet hvor bredt styret er. Ah, det hjelper litt altså. Dette er også en av grunnene til at jeg ikke kjører bil ;-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
26/10/2007 10:00
|
ReidarS
Avhengig
|
Avhengig
Jeg må innrømme at jeg har syklet på en del fotgjengere, men det er med vilje. Du kjenner typen. De er ca 14, går i bredden,og vet alt best. Du ringer i bjella men de flytter seg ikke, bare snur seg og ser at du er der. Da har jeg i all min visdom plantet et lett forhjul i leggen på en av de, eller feilberegnet hvor bredt styret er. Ah, det hjelper litt altså. Dette er også en av grunnene til at jeg ikke kjører bil ;-) Det hjelper garantert på folks generelle oppfatning av syklister også!
|
|
|
26/10/2007 10:01
|
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
Jeg syns faktisk ikke det er så rart at stigjengere flest spretter til siden nå det kokmer en syklist. Jeg tror syklistene i de fleste tilfeller kommer litt brått på fotgjengere (bråere enn vi tror, kanskje?), og at det med å gå/sprette til siden er mer som en instinktiv oppførsel som følge av at de skvetter. Uansett, siden vi ikke kan vite sikkert hvordan stigjengere vil oppføre seg når vi møter dem der ute på stien, er det viktig at vi følger stivettregel nr. 4. "Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti." (Kilde: http://www.nots.no/?page_id=5 )
|
|
|
[Re: jorn_almberg]
26/10/2007 10:05
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Jeg syns faktisk ikke det er så rart at stigjengere flest spretter til siden nå det kokmer en syklist. Jeg tror syklistene i de fleste tilfeller kommer litt brått på fotgjengere (bråere enn vi tror, kanskje?), og at det med å gå/sprette til siden er mer som en instinktiv oppførsel som følge av at de skvetter. Uansett, siden vi ikke kan vite sikkert hvordan stigjengere vil oppføre seg når vi møter dem der ute på stien, er det viktig at vi følger stivettregel nr. 4. "Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti." (Kilde: http://www.nots.no/?page_id=5 ) Godt poeng det ja. De aller fleste spretter til siden uansett fart og det er nok noen syklister som ødelegger ryktet til samtlige syklister. Gjør så godt jeg kan for å bedre dette, men det er jammen meg ikke lett heller. Mulig det er mye uvitenhet blandt syklister når det gjelder regler, men det gjelder jammen meg andre veien også, både for fotgjengere og billister.
Redigert av tommygutt; 26/10/2007 10:06.
|
|
|
26/10/2007 10:06
|
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
Jeg må innrømme at jeg har syklet på en del fotgjengere, men det er med vilje. Du kjenner typen. De er ca 14, går i bredden,og vet alt best. Du ringer i bjella men de flytter seg ikke, bare snur seg og ser at du er der. Da har jeg i all min visdom plantet et lett forhjul i leggen på en av de, eller feilberegnet hvor bredt styret er. Ah, det hjelper litt altså. Dette er også en av grunnene til at jeg ikke kjører bil ;-) Jeg har også opplevd slike "ikke-passerbare" flokker i marka. I de aller fleste tilfeller gir de plass så snart de ser meg (f.eks. ansamling pga. felles ski-trening, hvor treneren gir beskjed om å rydde plass når han får øye på syklisten). I tilfeller hvor jeg ikke får plass, roper jeg passe høyt "unnskyld, kan jeg få plass til å passere?", sammen med et smil. Det har virka hver gang. Ser jeg noen som bevisst sykler på en fotgjenger i marka, kommer jeg IKKE til å ta parti med syklisten.
|
|
|
26/10/2007 10:09
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Nei, sykle på fotgjengere gjør jeg ikke, men jeg prøver ikke altfor hardt å holde avstand hvis en fotgjenger som ser meg komme ikke løfter en finger (tå) for å gi meg en smule plass. Skjønt, EN gang har jeg syklet på en fotgjenger. En liten skolejente... Som akkurat idet jeg valgte side tok et skritt til siden - min side - og snurret rundt for å se hva den rare lyden var. Sekken hennes tegner en fin parabelbane som akkurat krysser enden av styret mitt slik at jeg dulter borti henne. Jeg stoppet og snudde og snakket med henne og unnskyldte meg opp og ned så hun ikke skulle gå hjem og fortelle moren sin om de fæle syklistene langs skoleveien hennes. Hun så bare litt forvirret ut. Og hvis du som syklet bak meg og så hele opptrinnet - og indirekte var årsaken til at jeg hadde litt vel høy fart - leser dette - ja, det var fryktelig flaut og jeg gjør det aldri mer... 
Redigert av lph; 26/10/2007 10:10.
|
|
|
26/10/2007 10:14
|
jrm
|
Det rareste med fotgjengere er at når de forstår at de har en sykkel bak, finner de plutselig ut at det er en dårlig idé å fortsette å gå der de er. Av en eller annen grunn regner de det som tryggere å gå en meter til høyre eller til venstre, uten å ha sjekket hvor syklisten har tenkt seg. Jeg mener, du går allerede der hvor det er absolutt minst sannsynlig at syklisten har tenkt seg, men så velger du heller å skifte posisjon til der det er stor sannsynlighet for at han eller hun kjører? Helt enig med deg men det som jeg syns er rareste er at disse lycrasyklister som gjerne tar turen en søndag om sommeren fra sognsvann til ullevålsetteret mellom 1200 og 1700 og begynner gjerne å kjefte på folk. Jeg har vært vitne til dette en gang og fikk kjeft en annen gang fordi vi (jeg og en 4åring) kastet ikke fort nok til siden ifølge han (en kjente fjes fra forumet). Jeg mener at det er disse idioter som skader oss som sykkelsamfunnet.
Redigert av jrm; 26/10/2007 10:15.
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
[Re: jrm]
26/10/2007 10:40
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
joda... meeeen - det hender at selv lycrasyklister med treningsbehov en gang i blant bare HAR mellom 12 og 17 en søndag til rådighet. Vi har også familie og jobb og trenger å sove om morran og skal noe på kvelden og alt det der.
I mitt tilfelle er det Nuggerud-Mariholtet, ikke Sognsvann-Ullevålseter, tett befolket i helgene. Og for all del, det gir meg ingen unnskyldning til å sneie folk, kjefte eller forvente at folk kaster seg til siden, og jeg setter ned farten. Men ikke bli provosert bare fordi jeg ER der. En bred grusvei er ikke øremerket folk som rusler på tur.
|
|
|
26/10/2007 10:49
|
jrm
|
joda... meeeen - det hender at selv lycrasyklister med treningsbehov en gang i blant bare HAR mellom 12 og 17 en søndag til rådighet. Vi har også familie og jobb og trenger å sove om morran og skal noe på kvelden og alt det der.
I mitt tilfelle er det Nuggerud-Mariholtet, ikke Sognsvann-Ullevålseter, tett befolket i helgene. Og for all del, det gir meg ingen unnskyldning til å sneie folk, kjefte eller forvente at folk kaster seg til siden, og jeg setter ned farten. Men ikke bli provosert bare fordi jeg ER der. En bred grusvei er ikke øremerket folk som rusler på tur. Jeg føler meg ikke provosert bare fordi du er der men, blir utrolig provosert å bli kjeftet på for jeg ER der.
Redigert av jrm; 26/10/2007 10:49.
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
26/10/2007 10:51
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Enig i at hurtig-kjøring nær folk skader omdømmet unødig. Når det er sagt så tror jeg at en lycra-sykkelist med blodsmak i munnen opp korketrekkeren skremmer mindre enn en baggy-sagge-short sykkelist med tilsynelatende for dårlige bremser ned den samme vegen.
|
|
|
[Re: hilmer]
26/10/2007 10:51
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
(Huff må lære meg å stave ser jeg)
|
|
|
[Re: jrm]
26/10/2007 10:57
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Men ikke bli provosert bare fordi jeg ER der. En bred grusvei er ikke øremerket folk som rusler på tur. Jeg føler meg ikke provosert bare fordi du er der men, blir utrolig provosert å bli kjeftet på for jeg ER der. Neida. Det var mest et hjertesukk rettet mot de som ikke leser her likevel 
|
|
|
|
|