Men hp og hk er ikke det samme. Det er bare NESTEN det samme. "Amerikanske" (SAE?) hp er det google-kalkulatoren bruker. Når vi snakker om effekt her hjemme er det DIN-hestekrefter vi snakker om, og de går det 136 av på 100 kW.
Og så er det vel fortsatt to typer SAE hp, brutto og net (Hp Net). Den siste er litt sterkere en DIN-hestekreftene, den første er vesentlig svakere. Når du leser gamle bilblader der amerikanske muskelbiler er oppgitt med fantastiske hestekraftantall, er det alltid SAE brutto. Da blir hestene målt uten hjelpeaggregater, eksosanlegg (?) og luftfilter, noe som ser mye bedre ut enn DIN-hestene. Jeg mener å huske det var det svenske amcar-bladet Wheels som testet en Cadillac en gang (kanskje det var Teknikens Värld). De målte kraften på bakhjulet (det vil si etter generatorer, automatkasse, luftkjøling etc). Av oppgitte drøyt 400 hp SAE mener jeg det var under 250 som kom ut på bakhjulet. Jeg så også en test av den nye «miljømotoren» Cadillac kom med på 80-tall (V8 på 8,2 liter). Den var oppgitt til 225 hp SAE net, og hadde ca 180 hk på bakhjulet.
Jeg tar forbehold om at jeg husker feil tall. Uansett var det voldsomme krafttap på veien fra veivakselen og til bakhjulene.