Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekk, slangeløst og diverse

Dekk, slangeløst og diverse #467906 22/10/2007 07:32
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
I fjor høst oppdaget jeg hvilken betydning dekk kunne ha. Jeg gikk fra bontranger dekka som fulgte med dne gamle tassajara'en til conti supoersonic twister - grus ble gøy. Du verden hvordan det rullet og hvilken snert det ble. Sykling ble gøy. Vel, etter å ha syklet litt mer, begynte jeg å se på sti. Twistern'e var ikke like bra der - det ble skummelt. For å få bedre feste tenkte jeg å prøve slangleløst slik at jeg kunne kjøre med mindre trykk. Klarte "selvfølgelig" ikke montere twistern'e og kjøpte NN 2.25 tubeless. Det var som å få ny sykkel, røtter og stein kunne på nytt være en del av ruta....men det trillet ikke så bra, og Birken lurte i horisonten. Kjøpte Kenda Karma Tubeless. Disse satt bedre enn NN på røtter og stein, men pakket seg litt lett med gjørme. De trillet også helt greit, men ikke den helt store snerten. (Twisterne med slange satt på på i birken, men fikk snakebite i ballettbakken under en unnamanøver) Pga. nevnte pakking kjøpte jeg i helgen Vredestein Bull Lock (2.0). Testet de i høgåsen. Du verden hvilket grep! Monterte disse også slangeløst, men måtte ut med slange etter halve turen på lørdag...så på søndag ble det slange bak. Kan ikke si at jeg merket stor forskjell og jeg pungterte ikke selv om slangen var av letteste type. Grepet var også bra med 35-40 psi. (Løypa var e6 og den gule)

Hva er det så jeg prøver å si? Vel, jeg har kommet til at jeg ikke kan fordra slangeløst! Jeg blir helt bunnet til ett dekk fordi det tar så lang tid å skifte. Med slange bruker jeg 5-10 minutter, slangesløst fra 30min-1.5timer...hvis jeg klarer det! Slangeløst begrenser også dekk-utvalget. Maxxis Crossmark er et dekk jeg tror passer meg, men tubeless versjonen veier bly, og sideveggene på det vanlige er for tynne (har jeg lest)...men uten slange så får det ligge.

Jeg ser helt klart fordelen med slangeløst til freeride - og kommer til å bruke det der - sparer vel nesten en kilo. BB'en jeg har fått montert på fordekket fungerer som bare det etter at jeg brukte trykkluften på bensinstasjonen. Så nå må jeg få montert slangeløst bak også - noe jeg ikke klarte med Michelin C6. Skal prøve med en high roller...eller så får jeg kjøpe en BB der også.

For å avslutte: på grus/sti-sykkelen min kommer det nok slanger. For å unngå snakebite uten å ha veldig harde dekk blir det også full-volum dekk (dvs ikke twisterne).

Hvilke erfaringer har dere? Gjerne kom med noen tips til hvilke slanger som bør velgen i hvilken situasjon og hvor (forran/bak).

Re: Dekk, slangeløst og diverse [Re: hilmer] #467929 22/10/2007 08:12
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Min erfaring er i korte trekk at slangeløst fungerer som fjell, men at jeg trenger trykkluft på bensinstasjonen eller co2patron for å få det til å sitte skikkelig.

Når det gjelder slanger bruker jeg nesten utelukkende Michelins grønne latexslanger. De er svært motstandsdyktige mot punktering og passer både i 26" og 29" dekk, store som små. Lufta lekker ut og de må pumpes regelmessig. De veier 140 gram.

På dedikerte pendlehjul og som reserveslanger bruker jeg Continetals 200 grams butyl. De lekker minimalt og tåler møkk og røff håndtering ved kjappe bytter på ritt og i skogen.

Jeg er stadig på jakt etter ett dekk som dekker det meste av hver sykkels bruksområde. Grusraceren har The Crow med slanger. Rittsykkelen har for det meste Intense system 2 (evt med sys3 bak om det er tørt) og slangeløst med Stans felgbånd. Stihjulsettet til denne har System 4 slangeløst på UST felg.

LarsB

Re: Dekk, slangeløst og diverse [Re: larsb] #467948 22/10/2007 08:32
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Enig i at slangeløst funger bra - men det er litt mye styr å dra til til bensinstasjon for å skifte...men kanskje mindre styr enn å prøve hjemme med fot-pumpe (ref tid jeg bruker på skifte). Ser for meg at jeg må skifte ganske ofte i og med jeg bruker samme sykkel til ritt, sti og grus.

Re: Dekk, slangeløst og diverse [Re: hilmer] #467954 22/10/2007 08:37
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Co2 patroner er billige på Fast Bike, jeg klarer meg med en på to dekk når de er montert før. Med riktig arbeidsflyt klarer jeg å bytte uten å søle for mye.

LarsB

Re: Dekk, slangeløst og diverse [Re: larsb] #468004 22/10/2007 10:02
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Hmm..trening gjør mester her også? Pussig hvordan det ser ut til å være tilfellet i svært mange av de områdene jeg sliter med!

Re: Dekk, slangeløst og diverse [Re: hilmer] #468018 22/10/2007 10:23
L
littavenfyr Offline
Fersking
Fersking
L
Et tips er å kjøpe sin egen kompressor (fra 900,- på Biltema) og en luftpåfyller (80,- på Biltema), så er det ikke nødvendig å dra til bensinstasjonen for å fylle luft. Det finnes også overganger for å bruke dette på begge type ventiler.

Re: Dekk, slangeløst og diverse [Re: littavenfyr] #468181 22/10/2007 14:34
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Får se om jeg går til innkjøp av en slik når boden er ferdig. For tiden foregår sykkelmekking i stua og på badet.....

Moderator  support