Healere og andre håndspåleggere...
|
Re: Healere og andre håndspåleggere...
[Re: Fettlegg]
22/10/2007 22:25
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Ganske sikker på at klubbistene tydde til mytiske forklaringer for å benekte at dyret døde raskere. De trodde sikkert de hadde en ting gående bare de greide å samle seg. Vi har vært igjennom denne greia før  det er virkelig den mytiske forklaringen på alternativ medisin som representer det fanatiske og bakstreverske. Vi har alle etter tur gjort det klart og gjenntatt til det dumme at å påpeke at så langt er det eneste som har forklart noe som helst vitenskapelig metode, og at den er selvkorrigerende, og verken jeg eller andre har noe i mot å forandre våre meninger ettersom man lærer mer. Mytiske forklaringer vil heller være huleboeren som nekter å komme ned fra trærne fordi bakken har dårlig karma, og dessuten har frukten langt vennligere farger enn kjøtt. Altså.. Folk har vært på månen, og det antydes at vitenskap ikke er progressiv? Ang medisin, hva tror dere meslinger ville gjort med dere for hundre år siden? Homeopatien var jo her da. Hva med spedbarnsdødelighet? Etc. Lista er for lang til at det vil kalles saklig å fortsette å ramse opp. Sist jeg sjekka var det ikke de som mente at noen tusen år gamle sannheter var det som gjelder.
Redigert av Bugge; 22/10/2007 22:36.
|
|
|
[Re: Bugge]
22/10/2007 22:35
|
Fettlegg
Medlem
|
Medlem
Ganske sikker på at klubbistene tydde til mytiske forklaringer for å benekte at dyret døde raskere. De trodde sikkert de hadde en ting gående bare de greide å samle seg. Vi har vært igjennom denne greia før  det er virkelig den mytiske forklaringen på alternativ medisin som representer det fanatiske og bakstreverske. Vi har alle etter tur gjort det klart og gjenntatt til det dumme at å påpeke at så langt er det eneste som har forklart noe som helst vitenskapelig metode, og at den er selvkorrigerende, og verken jeg eller andre har noe i mot å forandre våre meninger ettersom man lærer mer. Mytiske forklaringer vil heller være huleboeren som nekter å komme ned fra trærne fordi bakken har dårlig karma, og dessuten har frukten langt vennligere farger enn kjøtt. Altså.. Folk har vært på månen, og det antydes at vitenskap ikke er progressiv? Ang medisin, hva tror dere meslinger ville gjort med dere for hundre år siden? Homeopatien var jo etablert da. Hva med spedbarnsdødelighet? Etc. Lista er for lang til at det vil kalles saklig å fortsette å ramse opp. Sist jeg sjekka var det ikke de som mente at noen tusen år gamle sannheter var det som gjelder. God natt 
Det er mye trist og leit her i verden.....
|
|
|
23/10/2007 07:25
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dialogen og en kopp te med litt placebo oppi i enkelte tilfeller fungerer så godt som aldri like bra som rett medisin og gode råd om mat... Men den fungerer hvert fall bedre enn en lege som sparker deg ut etter 2 minutter med ordene: "Sikkert et virus, du får komme tilbake om 14 dager om du ikke er bedre".
|
|
|
[Re: EgilS]
23/10/2007 07:34
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Tviler ikke på det nei. Organisering av helsetjenesten kunne nok vært bedre. Kan sikkert begynne å tute om at den allerede er veldig bra, og det er den jo forsåvidt, men det betyr jo ikke at vi kan slutte å prøve å bli enda flinkere.
|
|
|
23/10/2007 07:39
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ganske sikker på at klubbistene tydde til mytiske forklaringer for å benekte at dyret døde raskere. De trodde sikkert de hadde en ting gående bare de greide å samle seg. Dette med å kalle det for "mystiske forklaringer", etc., er noe du kan gjøre i ettertid når det gjelder å si at klubber fungerer bedre enn spisser, at jorden er flat, og så videre. For samtiden var det ingenting mystisk, da var det Sannheten. Det blir etter min mening for dumt å latterliggjøre noe som var allment akseptert som sannhet en gang i fortiden fordi vi i dag har fått ny kunnskap og vet at det ikke var slik. Om 500 år sitter de helt sikkert og ler av at vi kunne tro på mye av det du i dag kaller fakta eller "bevist av vitenskapen". Slik vil det være helt til den dagen kommer at vi vet alt om alle ting, noe som nok aldri vil skje. Og du får ingen svulstige filosofiske utredninger om det fra meg.
|
|
|
23/10/2007 07:46
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Jeg latterliggjør det ikke, jeg har full respekt for at det som var sant da var sannsynligvis basert på den best tilgjengelige informasjonen de hadde, og at det ikke ble forkastet før alternativet var godt nok begrunnet. Jeg har ingen forestilling om at vi har blitt så utrolig mye lurere på bare noen hundre, eller noen tusen år at vi kan være skråsikre på at våre valg i samme situasjon ville vært bedre, gitt det som var tilgjengelig da. Men så ble jo argumentet vitterlig introdusert for å latterliggjøre/illustrere mitt synspunkt, og jeg svarte med å snu, slik det som jeg oppriktig talt synes er mer beskrivende om det først skal være med. Brukte ikke du det selv? At jeg representerte tenkning som tilsvarte å tro at jorden var flat  ? Nei jeg kan virkelig ikke se noe mer radikalt og progressivt enn hva uhindret nysgjerrighet kombinert med saklighet og kritisk blikk har resultert i - uten at samme holdning vil ha noe annet en stor respekt for det som er gjort med det som har vært tilgjengelig tidliger, og som alt som følger er basert på.
Redigert av Bugge; 23/10/2007 07:49.
|
|
|
23/10/2007 07:50
|
EgilS
More than words
|
More than words
Brukte ikke du det selv? At jeg representerte tenkning som tilsvarte å tro at jorden var flat  ? Jeg??? Nei, jeg gjør da aldri slikt. 
|
|
|
23/10/2007 08:41
|
Fettlegg
Medlem
|
Medlem
Men så ble jo argumentet vitterlig introdusert for å latterliggjøre/illustrere mitt synspunkt, og jeg svarte med å snu, slik det som jeg oppriktig talt synes er mer beskrivende om det først skal være med.
Bugge, hvis du tenker på mitt spørsmål lenger opp om den første mann med spisse pinner, så var det absolutt ikke for å latterligjøre deg, det var kun et spørsmål for å belyse at ting fungerer før vitenskapen tar det i sin favn, gjør det til sitt og tar all honnør. Forøvrig er jeg ikke enig i at klubbistene samlet seg mot denne nye pinnebruken, hvorfor skulle de det?, resultatet de var ute etter materialiserte seg jo foran deres øyne og ga mat i magen og klær på kroppen, de fleste menn vil jo ha det nyeste og feteste av utstyr og stæsj. Om noen følte seg truet i stammen så må vel det ha vært stammens vitenskapsmann/medisinmann som følte at hans "klubbeånd" og dens ritualer mistet betydning, helt til han fant ut at "hei, nå lager jeg en spiss pinne ånd, da vinner jeg tilbake tapt anseelse!", og dermed var spisse pinner blitt vitenskap.
|
|
|
[Re: Fettlegg]
23/10/2007 08:51
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Du var ikke den første, eller den verste  Alles gut! De følte seg vel generelt truet de som ikke hadde spisse pinner. Jeg skulle tro at det også var de som brukte så mye tid på å nerde på de at de ikke fikk gjort noe som helst annet.
|
|
|
23/10/2007 09:36
|
EgilS
More than words
|
More than words
De følte seg vel generelt truet de som ikke hadde spisse pinner. Ikke så rart kanskje, i og med at det var de som tapte den neste stammefeiden. 
|
|
|
23/10/2007 09:45
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Fremad for framskrittet da?
|
|
|
23/10/2007 09:46
|
EgilS
More than words
|
More than words
Fremad for framskrittet da? Fremad for opprustningen i hvert fall.
|
|
|
23/10/2007 09:50
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Fremdan i alle retninger. jeg ser for meg at noe mer presist fort kan bli nok laddet til å fyre opp enda en runde med intense diskusjoner. Jeg tror det er like greit å si at vi er kommet til veis ende i denne runden  Jeg må dessuten fortsette å skrive om finske femtekolonister i mellomkrigstiden nå, så ingen flere distraheringer!
Redigert av Bugge; 23/10/2007 09:50.
|
|
|
23/10/2007 12:26
|
StigB
Señor
|
Señor
Siden denne debatten nå er i ferd med å blåse av har jeg bare lyst til å si dette mr. Bugge. Ikke som noen unnskyldning for meg selv, men jeg må medgi at ble ble kraftig provosert av det bastante i en del av utsagnene. Jeg har lest hvert innlegg, slik jeg etterhvert oppfatter det har det blitt en nedtoning av det bastante, og da kan jeg være med på mye av det du sier. Med meg er det sånn at når jeg blir provosert eller føler meg provosert detter klaffene igjen og jeg kan bli ufin, dette beklager jeg.
Til slutt, som jeg nevnte i en litt spydig tone (det ble bare sånn dessverre) med ryggsekken. Jeg har slitt lenge, kommet så langt og vært innom en del behandlingsformer, bare for å ha prøvd å finne løsninger for meg selv. Det har vært i det tradisjonelle helsevesenet, og det har vært innenfor det som har fått begrepet «eventyrbehandling» (ikke eventyrblanding :-). For meg er ikke viktig hvilken form dette har, for meg handler det om jeg kan ha noen nytte av behandlingen. Mange har fungert, mange har ikke. Mye har gitt meg massive plager i form av bivirkninger, noe har gitt meg lite eller ingen bivirkninger. Nå fungerer det sånn tålig greit med ren smertebehandling fra den tradisjonelle medisinen.
Det jeg synes er synd er at de alternative ikke tar skrittet fult ut og spiller med åpne kort. En del av propagandaen de fører provoserer også meg. Men som sagt målet er det viktigste for meg hvordan jeg når det er mindre viktig om det kan være til hjelp i min situasjon.
:-)
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
23/10/2007 12:50
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Ja de tidligere innleggene var korte i tonen og unyanstere. Jeg beklager det jeg og. Heldigvis ble det avklarert på en måte som gjorde at vi kom mer inn på rett spor igjen, og kom til en slags enighet. De meningene jeg har er jo fordi jeg oppriktig talt ikke kan se noen bedre metode både for å få maksimert både den generelle effekten og tilpasse den hver enkelt. Jeg mener... Jeg kommer ikke på noe vi kaller for "framskritt" som ikke er et resultat av godt, hardt, kritisk arbeid. En effekt kan jeg ikke nekte for og det trekker jeg og tilbake om jeg har gjort det. Men verdien av å forstå årsaken til denne effekten er hva jeg så absolutt vil fram til, for å kunne bruke den best mulig. Og når jeg forsto det som om man måtte forholde seg til den delen jeg har omtalt nedsettende som "eventyr" så er det fordi det virket, og virker komplett absurd.
Det kan hende jeg er såpass bastant på akkurat dette fordi jeg selv ikke har erfaring med alternativ medisin, og bare positive med den konvensjonelle. Jeg må i så tilfelle si at den fungerer godt noen steder i allefall. Kreft og arvelige anlegg for hjerte-kar og lungesykdommer er blitt oppdaget og tre generasjoner er blitt advart, og er friskuser av den irriterende typen i dag.
Kan ikke nekte for at universitetsmiljøet setter sitt preg heller.
|
|
|
23/10/2007 12:51
|
Fettlegg
Medlem
|
Medlem
Ok, det rabbagast skriver føler jeg dekker mitt eget syn i denne tråden. Hvis det avsluttes, så vil jeg takke for en morsom debatt 
|
|
|
|
|