Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Healere og andre håndspåleggere...

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: EgilS] #467845 22/10/2007 05:13
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Vitenskapen er ikke endelig eller ufeilbarlig

Akkurat det har Bugge selv nå skrevet så mange ganger at det virker litt unödvendig å pröve å overbevise ham selv om det. ICON_WINK

Quote:
og den handler ofte om å tro, selv om du ikke ser det. Vitenskap baseres ofte på teorier om et eller annet, fremsatt av en eller annen. Dette er tro. Andre sier at denne personen tar feil, de tror noe annet/har andre teorier. Noen ganger blir teoriene bevist, andre ganger motbevist.

Dette å kalle teorier for tro er en grov misforståelse fra folk som ikke har skjönt konseptet vitenskap og blir alltid trukket fram som et slags haha-argument. En troende person pröver hele tiden å se i sine omgivelser etter ting som styrker troen. Vitenskapen pröver hele tiden å se etter ting som svekker troen. Det er en ganske stor forskjell. Hvis en vitenskapelig teori sier noe om noe, så vil det hele tiden väre arbeid, med vitenskapelige metoder, igang med å pröve å motbevise teorien.

I tillegg må jag si at de som ikke så umiddelbart at det manglet et "ikke" i Bugges ene innlegg kan umulig å ha lest og skjönt alt det han har skrevet tidligere, og de beviser bare at han dessverre må gjenta seg selv.

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: EgilS] #467852 22/10/2007 05:56
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Derfor velger jeg å være åpen fordi INGEN undersøkelser kan konkludere med at alternativ behandling ikke virker. Det vil ALLTID hefte usikkerhet omkring resultatet.

Hva betyr det da å være åpen? Innebærer det at du ved samtlige forkjølelser anbefaler omverdenen din å strø salt over skulderen, legge bananskall på hodet, ta 5 sukkerpiller, gå til naprapat, healer, osv?

Jeg ville tro du foretar en eller annen form for kritisk seleksjon, og fra det tidspunktet er du ikke "åpen" lenger.

Jeg er enig i alt du skriver om generell skepsis mot øvrighet, autoriteter, at leger osv kan ha egeninteresser. Poenget er at uansett hvor mange leger som er i lomma på legemiddelindustrien, så utgjør ikke det et argument for virkningen av arnicapiller.

Bugge uttrykker frustrasjon over folks manglende evne til å foreta det han mener er korrekt kritisk seleksjon. Gå etter de behandlingsformene han mener er godt dokumentert og vende ryggen til de behandlingsformene han mener er dårlig dokumentert. Dette har blitt til en generell diskusjon om hvorvidt enkeltindividet skal følge sine egne vurderinger eller stole på øvrigheta. Det aspektet interesserer ikke meg, fordi folk lytter til sin egen stemme, som ofte betyr stole på hvitfrakken. Uansett hva vi måtte mene om det.

Det jeg syns er mer interessant, er hvorfor ikke alternative behandlingsformer er bedre dokumentert, den veien OveR slo inn på. Det andre er hvilke enkelttilfeller som skaper positive holdninger ovenfor homøopatisk behandling. Jeg kjenner flere som mener de har blitt bra etter homøopati. En god venn av meg var på ferie i syd-frankrike og brukte stort sett tida si til å ligge på stranda og dekke energibehovet sitt med øl. Noen uker senere hadde han magebetennelse. Fastlegen kunne ikke hjelpe ham, helicobacter pylori pustetesten var normal, hvordan magebetennelsen hans ble slått fast i utgangspunktet, har jeg glemt. Han betalte dyre dommer for å gå til homøopat senere, og etter en stund var han kvitt magebetennelsen sin! Yihaa! Nå er spm om ikke symptomene hans hadde forsvunnet av seg selv, uansett, og om det var noe annet i livet hans i det øyeblikket som det var godt å snakke med homøopaten om?

Så har jeg folk i familien som føler at synet ble bedre etter homøopatibesøk, selv om vanlige øyenlegen ikke kunne gjøre noe. Jeg spurte ikke om hvordan denne synsforbedringen var blitt dokumentert, ei heller om hun virkelig hadde fått homøopatimedisin, jeg følte det ikke som passende å stille spørsmål som kunne bli oppfattet som kritiske i den sammenhengen. Det er vanskelig å skulle argumentere seg bort ifra at folk ser bedre.

Slike tilfeller syns jeg det er morsommere å diskutere enn å klage på at folk i sin alminnelighet har for dårlig dømmekraft. Jeg tror ikke den blir så voldsomt mye bedre om en sutrer over at folk besøker homøopater. For all del, jeg skal ikke kneble en god generell diskusjon, jeg vet bare at Bugge kunne kommet med alle argumentene han ville mot homøopati, dersom jeg hadde vært overbevist om fortreffeligheten til sukkerpillene, så hadde min egen overbevisning lett danket ut argumentasjonsrekka hans.

*Faen, nå er jeg seint ute...

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Bugge] #467858 22/10/2007 06:25
EgilS Offline
More than words
More than words
Quote:
Alle eksempler som du nevner på grunn til å tvile på vitenskaplig virksomhet er faktisk grunnen til feste lit til det de driver på med. Fordi det de har gjort er blitt prøvd av noen med bedre innsikt. Derfor gjentas og gjentas og gjentas eksperimenter, og man prøver hele tiden å luke ut feil.

1) Ikke alle vitenskapelige eksperimenter er gjort mer enn én gang. Det vil si at de IKKE er gjentatt gang etter gang.
2) Ikke alle er prøvd av noen med bedre innsikt, mindre uaavhengighet, etc.. Det hadde ikke hjulpet på min overbevisning om en undersøkelse om røyking hadde blitt gjentatt 10 ganger så lenge alle hadde blitt finansiert av tobakksindustrien.
3) Dette har du tydeligvis vanskelig for å ta til deg: en statistisk undersøkelse basert på en stikkprøve vil ALDRI kunne gi et svar med 100% sannsynlighet. Det hjelper heller ikke at slike undersøkelser er gjentatt gang på gang, det vil likevel være rom for tvil selv om den vil bli mindre og mindre.

I og med at du er så religiøst overbevist når det gjelder alternativ behandling så oppfordrer jeg deg igjen om å vise meg minst ETT (gjerne flere) bevis som med 100% sikkerhet kan avfeie all tvil om at alternativ behandling kan virke. Jeg regner med at det vil være lett for deg å finne et slikt i og med at du er så overbevist selv.

[quote] At jorda er rundt ble det lagt fram bevis for på en saklig måte ovenfor en gjeng gamle menn i rare klær som foretrokk sine egne oppkok, rørt i hop til å passe sin situasjon. [quote]

Det er vel få som har problemer med å se dette i dag, noen hundre år etter at dette skjedde. I 1450 var det hvor mange som trodde på at jorda var rund? Etterpåklokskap er en fin ting.

Jeg vet ikke om jeg gidder å gjenta i det uendelige det samme som jeg har sagt hele tiden:
1) Det er ikke skummelt å være kritisk til informasjon man får, uansett hvor den kommer fra. Man trenger ikke medisinsk kompetanse for å være kritisk til en medisinsk undersøkelse. Når du blir litt mer voksen så får jeg håpe din kritiske sans er litt mer utviklet.
2) Vitenskapen presenterer ikke bestandig absolutte sannheter. Så lenge undersøkelser er basert på statistikk vil det være rom for tvil.

Nå skal jeg gjøre det enkelt for deg: Det eneste jeg ber om er et bevis som med 100% sikkerhet viser at alternativ behandling ikke virker.

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Hvilepuls] #467859 22/10/2007 06:26
Espen Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Bugge legger fram massiv dokumentasjon, og beviser for alle at han har greie på det han snakker om.

Jeg er selvsagt enig i mye av dette.

Mitt poeng er at mennesker er forskjellige og legevitenskapen og legemiddelindustrien har en del svake sider også.

Det er mulig å stille kritiske spørsmål selv om vi kan takke legevitenskapen for mye av vår velstand.

Krever vitenskapen absolutt lojalitet uansett?

Hvis folk sier at de har fått hjelp, fått bedre livskvalitet osv, etter å ha fått behandling av en Kiropraktor eller en Akupunktør, er det ikke så viktig hvordan eller hvorfor. Hvis vi ser dette fra pasientens ståsted.

Feks:
Jeg har blitt frisk, men Bugge kan bevise at behandlingen jeg har fått ikke virker.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Dan] #467860 22/10/2007 06:30
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Vitenskapen er ikke endelig eller ufeilbarlig

Akkurat det har Bugge selv nå skrevet så mange ganger at det virker litt unödvendig å pröve å overbevise ham selv om det.

Så lenge han gjentar til det kjedelige at vi ikke under noen omstendigheter må tvile på det vitenskapen presenterer for oss så er det greit å minne ham på det.

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Espen] #467862 22/10/2007 06:34
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen
Bugge legger fram massiv dokumentasjon, og beviser for alle at han har greie på det han snakker om.

Visst har han greie på det han snakker om.

Unntaket er statistisk metode, noe han beviser ved å mene at dette kan gi 100% bevis, uten noen rom for tvil.

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: EgilS] #467899 22/10/2007 07:18
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg tipper også Bugge ville ha vært mer åpen for alternativ behandling hvis han hadde mine erfaringer med det.

Vår datter nummer 2 ble født med atopisk eksem. Dette så man lett allerede tidlig og det ble etterhvert så ille at hun hadde væskende sår i kinnene.

Naturligvis var vi til legen og det var vel ingen stor overraskelse at legen ikke kunne hjelpe. Vi fikk resept på korstinsalve. Denne salven kan gi kortvarig lindring, men brukt over tid ødelegger den huden. Noe legen tydeligvis ikke brydde seg så mye om.

Ungen ble ikke noe bedre, tvert i mot. Det er ikke noe trivelig å være far når ungen klør seg til blods om natta. Eneste måten vi fikk løst det på var å binde fast votter på hendene om natta, selv om hun enkelte ganger klarte å vri de av seg. Av en eller annen ble vi anbefalt å prøve homeopati. Vi ble enige om å gjøre det, det eneste vi hadde å tape var penger.

1 uke etter at behandlingen startet var ungen MYE bedre. De væskende sårene var borte og hun sluttet etterhvert å skrape seg opp. Etter en stund ville vi prøve å slutte. Det tok ta 2-3 dager før eksemet forverret seg betydlig. Etter 1 uke begynte vi på igjen og det tok da bare 2-3 dager får hun ble mye bedre igjen.

Dette kan man sikkert forklare på mange måter:
- Placeboeffekt hos en 6 måneder gammel unge som kun fikk dråper i munnen? Det tror ikke jeg på i hvert fall.

- Tilfeldigheter som gjør at hun blir bra samtidig med at behandling starter, deretter blir dårlig igjen når den avsluttes og så blir bra når vi begynner på? Hva er sannsynligheten for det? Jeg vil tro at en vanlig undersøkelse av typen som konkluderer med at homeopati ikke virker har et sannsynlighetsnivå på kanskje 97%. Om det hadde gått an å regne ut sannsynligheten for det som skjedde med vår datter så tipper jeg man kunne konkludert med langt større sikkerhet at behandlingen hadde virket (nei Bugge, ikke 100% sannsynlighet her heller).

- At foreldrene tror ungen reagert på behandlingen? Tviler jeg på. Det var ikke minimale forbedringer det var snakk om. I tillegg var det mange andre som også merket forbedringene, selv de som ikke visste at hun tok homeopatiske midler.

Fra jeg var ganske liten har jeg bestandig vært ofte syk; forkjølelser og influensa har stått i kø. Etter hvert ble jeg lei og gikk til legen hver gang jeg var syk. Det kom vel ikke som noen stor overraskelse at legen ikke kunne hjelpe. Hver gang tok han noen prøver og sendte med resept på antibiotika (selv om han hevde at det var virus).

Etterhvert ble jeg lei og i og med at vi hadde prøvd homeopati på vår datter med tilsynelatende gode resultater tenke jeg jeg skulle prøve. Det tok noen måneder, men etter hvert ble det lengre og lengre mellom sykdomstilfellene. I dag er jeg forholdsvis sjelden syk, selv med unger som drar med seg mye dritt fra skole og barnehage.

Mange av dere vil sikkert hevde at vi i disse to tilfellene snakker om palcebo og rene tilfeldigheter. Det kan være at dere har rett. Jeg er ikke på langt nær overbevist om at homeopati virker, vi har også prøvd homeopati uten resultater. Det er kun det at dette har gjort at jeg er åpen for at vitenskapen ikke har alle svar og at det faktisk finnes mye som vi ennå ikke vet, også om dette.

Det jeg er tilnærmet 100% overbevist om er at homeopati i disse to tilfellen har hjulpet meg og min datter mer enn det legevitenskapen klarte! Om det skyldes placeboeffekt eller om det faktisk virker er fo meg likegyldig. Vi ble begge friskere.

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: EgilS] #467946 22/10/2007 08:29
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg ser ingenting galt i å påstå at å modifisere sin oppfatning etter bevisets stilling gjør det mer sannsynlig å kunne produsere samme resultat igjen. Du skal gjerne få sitere meg på at jeg kategorisk avfeier alt som kan foreslås, men som ikke kan bevises. I den setningen ligger det også at dersom det blir bevist, så faller jo kriteriet fra, og jeg vil våre åpen for å rette meg etter det. Som Hvilepuls påpeker: Man foretar en kritisk seleksjon og er følgelig ikke "åpen". Gjøres seleksjonen på grunnlag av hva som inneholder flest minijesuser eller knuste engler så vil alle alarmer gå av hos meg, og fram til noen av delene blir påvist er min diagnose at vedkommende er et sted mellom grovt ukritisk og kaklende gal.

Vitenskapen er sin egen største kritiker og motstander. Det er ingenting å tro blindt på. Man anslå at bestemte utfall under bestemte forhold er mer sannsynlig en andre, basert på gjentatte observasjoner av utfall tidligere. Noe som er veldig sjeldent, men som er blitt observert vil ikke utelukkes. Men de må i det minste forekomme overhodet om man skal anta en viss sannsynlighet overhodet.

Jeg prøver å avmåle min egen tvil etter hva jeg har grunn til - det med oljeplattformer og Mandrake. Jeg tror vi er ganske enige hva tvil angår. Du referer jo selv til tilfeller som har en viss kredittverdighet. Du ville ikke vært tilbøyelig for homeopati om du ble fortalt at nå hadde en usynlig homeopat helbredet en usynlig mann med usynlig medisin og derfor fungerer det? Vitenskap er en skrupelløs tuv som uten kvaler stjeler et remedie fra andre lærer dersom det viser seg å fungere. Kan hende det er mindre morsomt når vitenskapen forklarer hva som skjer, men likevel. Vitenskap er ingen isme, bare systematisert observasjon.

Mer en gjerne burde man i allefall teste remediene som brukes i homeopati. Selv om deres lære om kjemi ganske enkelt er helt feil, så kan det hende at de bruker rett botemiddel på rett lidelse i ny og ne. Og hvis så er det noe som er verdt å prøve å finne ut av så man kan gjenta suksessen.

Min egen erfaring med alternativ medisin var hvordan jeg ble tilbudt magnetisk vann mot hodepine. Jeg prøvde det, men lo så det bare ble verre. Tok en paracet, la meg nedpå en halvtime og borte var det. Men jeg er mer tilbøyelig til å gi paraceten æren.

Redigert av Bugge; 22/10/2007 08:40.
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Bugge] #467963 22/10/2007 08:49
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg venter fremdeles på at du skal vise meg det endelige beviset.

Hvem som helst står fritt til å hjelpe Bugge.

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Bugge] #467964 22/10/2007 08:50
Fettlegg Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Bugge
Jeg sa jo at det skulle være et "Ikke" i det sitatet! Kan noen admin forandre på det så jeg slipper at det siteres flere ganger?

Og også er det gjentatt til det kjedsommelig at selvfølgelig gjør leger feil med jevne mellomrom. Det er menneskelig og har ingenting å gjøre med alternativ medisin. Hva enn det var med legen din så var han ikke kjøpt og betalt. De tjener ikke på salg av medisiner, og om de har mottatt gaver er de inhabile og mister jobben. Du beskriver jo tilfeller som åpenbart har noe å gjøre med de enkelte legenes troverdighet!

Nei leger tjener ikke på salg, men de er vel med å påvirke hvilke medisiner som skal brukes?, og de mister kun jobben om noen tar tak i problemet. Med det argumentet så er det vel ingen som kjører over fartsgrensen heller da, for da mister man lappen!

Når jeg opplever dårlige erfaringer med enkeltleger så gir det meg desverre kritiske holdninger til hele legestanden.

At skuldra di ble varm og ting skjedde. Vel. Det høres ut som kneet mitt når jeg tryna i et alpinbakke en gang. Men det ble ikke forårsaket av annet enn min banning og brøling. I mitt tilfelle i allefall er jeg rimelig sikker på at det var musklene som rykket og dro på reflekser, og varme er noe jeg forbinder med alle ganger jeg har fått en vevsskade. Men som sagt. Det var nå i mitt tilfelle. Du skjønner hvorfor jeg er litt skeptisk til at håndspåleggelse gjorde noe for deg? Men nå var jeg jo ikke inne i skuldra di når den gikk ut av ledd heller.

Skjønner du er skeptisk, det er jeg selv, men at det der og da skjedde noe i skuldra er uten tvil, på det tidspunktet hadde skuldra vært ødelagt i ca. 2 mnd. Veldig rart det skjedde noe akkurat da på et kvarters tid.

At politikken som styrer vitenskapen kan være forferdelig ugunstig er det ingen som er uenige i.

En annen ting som er gjentatt til det kjedsommelige er at vi ikke representerer en blind tro på noe så fremt det legges fram en grunn eller forklaring. Teorier og eventyr kan være interessante, men i seg selv lite annet. Vi utelukker heller ikke at våre meninger kan forandres. Men de forandres ikke av eventyr.

Men det er ingen grunn eller ideologi at for at noe skal presenteres som noe som er verdt å forholde seg til, så må det ha en autoritet utover å bare bli fremmet. Som du selv argumenterer og fører fram dine bevis for ditt synspunkt, så vil alle påstander, teorier eller annet vurderes etter hva det backes opp med. Og om noen eksperter er korrupte, så er de fleste ikke det, og de kan også så mye mer en deg at med mindre en minst like flink ekspert gir deg grunn til tvil, så har man dårlig dømmekraft.

her tror jeg bare vi er uenige, Jeg støtter ikke ditt syn på suverenitet.

Om historie: teorier kan gjerne foreslås, men tas aldri for mer en hva de er på grunnlag av bevisets stilling. Harald Hårfagre er f.eks en skikkelse som det er vanskelig å få noen til å si at han var en reell person. Det finnes ingen førstehåndskilder, men heller vage andrehåndskilder. Dette gjør at historikere i mange tilfeller sier at siden bevisene er dårlige, men det ikke finens motbevis så er det beste vi har i dag at om ikke navnet er historisk, så kan skikkelsen ha vært det.

Nettopp det du skriver her viser jo at det beste en historiker kan fortelle om Hårfagre er at han KAN ha eksistert, og er ikke bevis for noen ting. Spørsmålet om Hårfagres eksistens er og forblir åpent til det eventuelt dukker opp bedre kildemateriale.

Teorier kan bevises . Og de kan bevises godt! Vi har for eksempel mange førstehåndskilder til hva som skjedde i tiden når Snorre skrev om Harald Hårfagre! En teori alene er i beste tilfelle et tankeeksperiment. Uten bevis eller gode kilder legges de i de fleste tilfellene legges de på hylla til det dukker opp noe, mens i andre tilfeller er de jack shit.

Snorre skrev om Hårfagre noen hundre år etter han skal ha levd, om man sitter med bra kilder for midten av 1200 tallet kan det aldri bevise Hårfagres eksistens på 8-900 tallet. Om en historiker påstår det, så er det ønsketenkning eller eventyr.

Hva Langobarder angår så gidder jeg ikke lete det fram nå, men sammen med språkforskere, genealogi og god kunnskap til levninger (kunstvitenskap er ikke en presis vitenskap, men byggeskikk og teknikker lar seg spore) har gjort at det er hevet over enhver tvil (per i dag) at de kom fra *husker-ikke*. Man støter på problemer hele veien, og de er interessante utfordringer som man gjerne tar. Jeg må si at i materialet vi bruker så presiseres og advares det mot slagsider i så godt som alle tilfellene når en kilde tolkes eller et bevis legges fram.

En språkforsker kan ikke bevise noe som helst i den settingen der, han kan komme med en sannsynlig teori, men ikke bevis. At du drar fram genealogi for samme setting er jo helt bort i natta, det strider så absolutt i mot genealogiens krav til metode og kilde, kildetilfanget for å dekke en slik teori tilbake til Jesus tid eksisterer ikke. Om det kun mangler dokumentasjon for ett enkelt ledd i en slik linje bakover så stopper det der. Det burde du som historiestudent vite.

EDIT: Om du på død og liv skal sette et navn på folk forholder seg til tings kasualitet, at det følger en reaksjon på hver aksjon og at om de kan observeres så kan de forstås, så vær så snill! Skill først og fremst på ideologi og filosofi. Nazisme har ingenting med saken å gjøre. Om den hadde det så vil jeg virkelig påstå at nazisme er på samme måte som troen på at jorden er flat, noe som har mer til felles med å tro på alternativ healing. Men OM du skal sette et navn på oss, så er begrepet du leter etter positivister. Men det blir vel gjerne brukt i en strengere forstand enn hva jeg ville.

Beklager, men ditt syn på vitenskapens fortreffelighet ovenfor ting den selv ikke kan forklare gir meg stygge asossiasjoner, nazisme var kanskje ikke det rette ordet, fundamentalisme passer kanskje bedre.

EDIT2: Metafysisk naturalisme er begrepet om du ønsker å være litt nedsettende ICON_WINK Da får du lagt vekt på at vitenskapelig metode og kasualitet er "tro" som i religion eller ideologi. Men å systematisk observere fenomener og matematisk vurdere deres kvalitet og kvantitet, og så plassere de i et hendelsesforløp er ikke bare transkulturelt, det er det som gjør seg til kjenne ved alle skapninger som er i stand til å lære. At feil skjer ligger i skapningens tolkninger og vurderinger. Du har en veldig tung jobb foran deg om du mener det er en isme!

Det er ikke min mening å være nedsettende, det du her skriver om observasjon og vurdering av kvalitet og kvantitet i et hendelsesforløp som man kan lære av er jo det jeg selv bruker når jeg selv er kritisk ( til f. eks. legevitenskapens autoritet ).

EDIT3: Og forresten! "Tro" fester sin lit til induksjon. "Tanta mi ble frisk hos en homeopat" -> "Alle blir friske hos homeopater". Begrepet på det fenomenet når veldig mange tror veldig sterkt på grunnlag av veldig lite kalles kultur, indoktrinering eller suggesjon alt ettersom hvor hyggelig man vil være. Vitenskapelig metode dreier seg om deduksjon, å teste så mange tilfeller at en tilnærmet allmengyldig slutning ikke er irrasjonell: "Av tusen tanter ble én frisk hos homeopater" -> "Du blir nok ikke frisk hos homeopat" i tillegg til "Vi må lage modeller for å få en indikasjon til hvorfor én av tusen tanter blir friske hos homeopater" evt. "Har vi noen døde tanters hjerner og organer å rote i?"

Er enig i det her men skjønner ikke hvorfor du skriver dette i et svar til meg, jeg har ingen tro på homøpati og har ikke nevnt ordet før nå. Jeg er ikke av den som ukritisk hopper på det ene eller andre, jeg vet bare at noe av det alternative har hjulpet meg uten at jeg dermed kan forklare det. Om du så avfeier det som suggesjon eller placebo fordi vitenskapen kan forklare det med noe annet, så er det vanskelig for meg å vise vitenskapen den respekt du mener den fortjener.

En liten ting om genealogi, den har et absolutt krav til dokumentasjon, om ikke den foreligger så vil en genealog ikke kunne bevise noe som helst, og i genealogien blir ikke en sannsynlighet regnet for godt nok til å legge frem et resultat.
En historiker og en språkforsker kan støtte seg til et genealogisk arbeide, men aldri motsatt om det ikke dreier seg om håndfast dokumentasjon. I genealogi blir et arbeide ikke godkjent om det baseser seg på teorier, synsing og ønsketenkning. Så i tilfellet med Langobardene vil nok historikeren og språkforskeren lene seg på genealogien for å oppnå troverdighet, men den genealogen som støtter disse vil p.g.a. genealogiens krav til metode bli slaktet av sine egne som en sjarlatan. Av dette forstår man at genealogi har et strengere krav til metode enn almenn historie, et historisk arbeide som støtter seg på et genealogisk makkverk vil selv ikke bli noe annet enn makkverk

Redigert av Fettlegg; 22/10/2007 09:04.

Det er mye trist og leit her i verden.....
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: EgilS] #467967 22/10/2007 08:57
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Fettlegg: Skjønner. Er ikke uenig, er bare ikke flink til å gå stille i dørene. Jeg avfeier det ikke som det ene eller andre. (Om jeg skal siteres på noe for å vise hvor bombastisk jeg er så la det være dette:) Men jeg utelukker at fenomener ikke kan observeres og settes i system. Om det måtte lede til at et samfunn blir diagnostisert som gale er bare noe jeg antyder når jeg glipper i diplomatikken.

EDIT: Jeg skjønte ikke helt hva du har forstått av det jeg sa om genealogi? Man har jo selvfølgelig ikke testet alle langobarder, men det man har greid å med en viss sannsynlighet spore tilbake til de er ikke noe som har noe opphav i midt-østen i det minste. Genealogi er ikke mitt felt og jeg kan ikke forklare det i mer detalj. Jeg mener jo heller ikke at språkforskning er hevet over kritikk. Hvert felt har sine variabler, men når resultatene sammenfaller så må jo det kalles en bevisføring. Det forbehold tatt at visse disipliner ikke kan føre like ubestridelig bevis som matematikk (Såvidt jeg vet? Kan godt hende jeg tar feil), og kaller noe for bevis selv om det strengt talt heller er en kilde som tar alle forbehold i tolkning.
Hva tenkte du på med eksempelet om Harald Hårfagre? Det jeg sier er jo ikke at vi vet endelig om han var reell eller ikke, men at vi har indikasjoner som gjør at vi er mer tilbøyelige til å omtale ham som reell enn som fiktiv? Teoriene bak det er jo basert på kildematerialet vi har, med forbehold i svakheter i tolkningen siden kildematerialet ikke er spesielt stort. I andre tilfeller er kildematerialet stort nok og tilstrekkelig fri for problemer at slik det foreligger er det ikke noe problematisk å omtale visse hendelser som reelle?

Det får du av meg like lite som det endelige beviset på at gud ikke eksisterer. Det er opp til deg å bevise at det i det hele tatt fungerer. Så lang har alle undersøkelser endt opp med å påvise andre andre kasualiteter en de som læres i alternativ medisin. Og fram til noe bevis i det hele tatt foreligger så er jeg helt trygg på å la være å forholde meg til det.

Redigert av Bugge; 22/10/2007 09:23.
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Bugge] #467969 22/10/2007 09:10
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Personlig har jeg veldig lite til overs for esoteriske praksiser og har aldri benyttet meg av verken healere eller håndspåleggere og kommer etter all sannsynlighet aldri til å gjøre det.

Det jeg derimot reagerer på er din klokketro på at metode og ”hardcore-observasjoner” skal kunne være absolutte garantister for veien frem til sann kunnskap. Jeg synes det er bemerkelsesverdig at man i 2007 kan fremme et syn på vitenskapelighet som vel forsvant senest i løpet av 60-tallet i det forrige århundret. Vitenskap er integrert i kulturer og sosiale kontekster og kan til de grader bli utsatt for bruk og misbruk av bl.a. ismer og ideologier. Dette har i et historisk perspektiv blitt eksemplifisert i både natur-, såvel som samfunns-, og humanvitenskapene. Som allerede påpekt er nok historievitenskapen antageligvis den vitenskapen par excellence som er blitt mest misbrukt i så måte.

Det er naivt å tro at det først kommer teori-frie observasjoner som så på systematisk vis (bare man følger metoden!) skal lede oss til hypoteser som til slutt testimpliseres gjennom eksperimenter eller ytterligere observasjoner og at det avslutningsvis er anledning til litt resultattolkning. Vitenskapens historie er derimot rik på eksempler der en antatt systematisk-vitenskapelig fremgang har vært grunnlagt på allerede eksisterende tolkninger og ikke empirisk etterprøvbare premisser av grunnleggende epistemologisk karakter. Vitenskapenes utvikling har faktisk også bygget på tilfeldigheter, stahet og flaks.

Er det slik å forstå at du virkelig mener at ovennevnte punkter er legitimeringskriterier for vitenskapelighet overhode? I så fall ønsker jeg gjerne å få et lite innblikk i hvordan du benytter deg av ”hardcore-observasjoner” og hypotetisk-deduktiv metode i dine egen historievitenskapelige aktivitet. Jeg kan ikke se at du egentlig overlater mye vitenskapelighet til din egen vitenskapsgren ut fra hvordan du har definert vitenskapelighet så langt i denne tråden.

Jeg vet heller ikke hvor mye du egentlig har satt deg inn i hypotetisk-deduktiv metode, men du vet tydeligvis ikke hva en deduksjon er for noe:

Sitat: bugge
Vitenskapelig metode dreier seg om deduksjon, å teste så mange tilfeller at en tilnærmet allmengyldig slutning ikke er irrasjonell: "Av tusen tanter ble én frisk hos homeopater" -> "Du blir nok ikke frisk hos homeopat […]

Din bastante holdning og naiv-reaksjonære tro på metodeidealet så langt etterlater i hvert fall ikke mye tvil hos meg om hvor du hadde befunnet deg i diverse vitenskapshistoriske disputter: meget sannsynligvis på de etablerte tradisjonalistenes side som nokså ofte undertrykket nytenkning som så faktisk viste seg å være banebrytende.

Martin

P.S.: Hvorfor slenger du rundt med uttrykk som ”postmodernisme” – du innrømmer jo selv at du ikke vet hva det er, du er den eneste som har brukt denne termen så langt og all sunn fornuft tilsier at man ikke akkurat bidrar konstruktivt i debatter ved å piske daue hester …

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Bugge] #467978 22/10/2007 09:28
EgilS Offline
More than words
More than words

Det får du av meg like lite som det endelige beviset på at gud ikke eksisterer.

Så da innrømmer du at det ikke kan føres noe bevis for at det ikke fungerer? Derfor er dette et spørsmål om å tro eller ikke tro på det vitenskapen har lagt frem av indisier.

Quote:
Det er opp til deg å bevise at det i det hele tatt fungerer.

Hvorfor skal jeg gjøre det? Jeg har ikke i noen av de x antall innleggene hevdet at det fungerer. Jeg har kun hevdet at i og med at det ikke kan bevises at det ikke funger så bør man være åpen for at det KAN fungere, uansett hvor usannsynlig. Om noen hevder med 100% sikkerhet at det ikke fungerer så er det noe de har valgt å tro, de VET ikke.

Redigert av EgilS; 22/10/2007 09:41.
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: M@rtin] #467982 22/10/2007 09:36
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Hø? Jeg vet da hva postmodernisme er for noe? Det var ikke jeg som innrømte at jeg ikke visste hva det var. Jeg trekker det fram litt flåsete fordi at selv om vi erkjenner at vi har problemer og er uenige i vår tolkning av verden, så betyr ikke det at vi har helt konkrete fenomener som tolkes av oss et sted mellom galt og korrekt. Om ikke i alt, så i allefall i naturvitenskapen har den ene parten mer rett en den andre.

Jeg har heller ikke fremmet noe som er teori-fritt? Men teorier formes da vitterlig på grunnlag av tolkninger av kilder. Det er mange hull og feiltolkninger av historien, men de teoriene som vi i dag lar gå som "historie" er det vi er noenlunde enige om er vår beste tolkning - med det mål å tolke de bedre i framtiden.

Hva mener du deduksjon egentlig er om ikke å gå fra mange til få?

Om noe så vil jeg heller påstå at jeg står for skepsis. Som du helt rett påpeker er det veldig lite som kan leve opp til kriteriene i sin strengeste form, og derfor fremmer jeg også at det er rasjonelt å foreløpig forholde seg til det materialet man har på et gitt tidspunkt, men være klar over at det kommer til å forandre seg i framtiden.

Det er litt rart egentlig hvordan å undergrave det jeg sier, når jeg gjerne innrømmer at det ikke er spesielt vanskelig, skal gjøres til forsvar for noe som jeg fremdeles venter på at noen skal underbygge!

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Bugge] #467983 22/10/2007 09:36
Fettlegg Offline
Medlem
Medlem
[quote=Bugge]Fettlegg: Skjønner. Er ikke uenig, er bare ikke flink til å gå stille i dørene. Jeg avfeier det ikke som det ene eller andre. (Om jeg skal siteres på noe for å vise hvor bombastisk jeg er så la det være dette:) Men jeg utelukker at fenomener ikke kan observeres og settes i system. Om det måtte lede til at et samfunn blir diagnostisert som gale er bare noe jeg antyder når jeg glipper i diplomatikken.

EDIT: Jeg skjønte ikke helt hva du har forstått av det jeg sa om genealogi? Man har jo selvfølgelig ikke testet alle langobarder, men det man har greid å med en viss sannsynlighet spore tilbake til de er ikke noe som har noe opphav i midt-østen i det minste. Genealogi er ikke mitt felt og jeg kan ikke forklare det i mer detalj.

Gentesting kan gi svar om f. eks. folkegrupper, men ikke enkeltpersoner og er derfor ikke brukbart i ren genealogi, det er derimot fullt brukbart til til å støtte opp om teorier på et videre plan.

Jeg mener jo heller ikke at språkforskning er hevet over kritikk. Hvert felt har sine variabler, men når resultatene sammenfaller så må jo det kalles en bevisføring. Det forbehold tatt at visse disipliner ikke kan føre like ubestridelig bevis som matematikk (Såvidt jeg vet? Kan godt hende jeg tar feil), og kaller noe for bevis selv om det strengt talt heller er en kilde som tar alle forbehold i tolkning.

Det kan ikke gi noe bevis, men kan gi et pekepinn om sannsynlighet.

Hva tenkte du på med eksempelet om Harald Hårfagre? Det jeg sier er jo ikke at vi vet endelig om han var reell eller ikke, men at vi har indikasjoner som gjør at vi er mer tilbøyelige til å omtale ham som reell enn som fiktiv? Teoriene bak det er jo basert på kildematerialet vi har, med forbehold i svakheter i tolkningen siden kildematerialet ikke er spesielt stort. I andre tilfeller er kildematerialet stort nok og tilstrekkelig fri for problemer at slik det foreligger er det ikke noe problematisk å omtale visse hendelser som reelle?

Historisk er det nok materiale til å sannsynliggjøre at Hårfagre eksisterte, men ikke genealogisk, det er forskjellige krav som stilles for de to vitenskapene.

Det er mye trist og leit her i verden.....
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Fettlegg] #467994 22/10/2007 09:51
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Fettlegg: Nei selvfølgelig kan man ikke spore tilbake til enkeltpersoner? Om jeg ikke kan gjengi resultatene så sa jeg ikke annet enn at langobardene ikke har noe opphav fra midtøsten? Selvfølgelig betyr ikke det at noen kan ha kommet fra midtøsten og var med på å forme de. Men det er i det minste med på å klargjøre at graden av kontakten har vært under et visst nivå.

Nei jeg kan ikke gi bevis i den forstand. Det er kanskje slurvete å omtale kilder som bevis, men den glippen gjør man nå av og til.

For Haralds vedkommende kan ikke genealogien gjøre noe som helst nei. Tolknigner av kilder. Vagt og frustrerende - forferdelig interessant. Spesielt hvordan i de engelske annalene det er Harald Hardråde (Stanford Brigde 1066 etc.) som blir omtalt som "Hårfagre". Adam av Bremen (ca 1100) oppgir danske kilder til å påstå at Jarl Håkon Sigurdsson var Norges første konge, og at Olav Tryggvason ikke var av kongelig blod, men gjorde som "alle andre gjorde" - kverka kongen og tok plassen selv. Og så vil man i dag gjerne fortelle hva som faktisk skjedde, men kan bare foreslå.

EgilS: Jeg har aldri sagt at alternativ medisin ikke fungerer, det jeg sier er at de deler som baserer seg på en mytisk lære er så fullstendig uten bevis at det ikke gir mening å skulle forholde seg til det. Jeg sier også at det man gjør når man prøver å føre bevis for en mytisk lære, vil være en vitenskapelig virksomhet. Det er ingen motsigelse å si at det paranormale blir klarlagt for oss (om det noensinne skulle skje) gjennom vitenskap. Om så det er fordi at plutselig dukker det opp engler overalt, så vil observasjonen av disse, og erkjennelsen av at det skjer i et omfang som ikke kan tilskrives rusmidler eller hva det nå måtte være - så er oppfyller det kriteriene til hva som er vitenskapelig.

Homeopati kan gjerne fungere i en del tilfeller. Statistisk har de et kjempeproblem med å overbevise, men jeg skal (kan) ikke nekte for at det i enkelttilfeller har fungert. De kjenner jeg rett og slett ikke til i nærheten av noen grad som gir meg rett til å påstå noe som helst! Men som sagt er homeopatenes forståelse av kjemi ikke noe som noen observasjon støtter opp. Det betyr ikke at middel X hjelper mot tilstand Y, men at det er av andre grunner en fyren som gir deg middelet påstår - og jeg anser det som svært svært sannsynlig at forklaringen, selv om det kanskje er ukjent i dag, vil helt og holdent pent føye seg inn i naturvitenskapen. Grunnen for at jeg antar det er rett og slett fordi alt annet har gjort det så langt. Men som sagt, vitenskapen , og jeg med, er åpen for at selv grunnleggende lære kan modifiseres.

Redigert av Bugge; 22/10/2007 10:03.
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Bugge] #468021 22/10/2007 10:26
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Jeg har heller ikke fremmet noe som er teori-fritt? Men teorier formes da vitterlig på grunnlag av tolkninger av kilder. Det er mange hull og feiltolkninger av historien, men de teoriene som vi i dag lar gå som "historie" er det vi er noenlunde enige om er vår beste tolkning - med det mål å tolke de bedre i framtiden.

Forstår jeg det riktig at du nå plutselig fremmer konsens som et kriterium for vitenskapelighet? Interessant.

Tolkning og enighet om å absoluttere en bestemt tolkning som sann er rimelig svake kriterier for en sannhetsetablering slik du har vært en forsvarer av hittil i forbindelse med legevitenskapen. Etter alt å dømme er dette til og med kriterier som kan brukes for å legitimere diverse esoteriske aktiviteter. Da gjenstår det å spørre hva du mener skiller i så fall historievitenskapen fra for eksempel astrologi?

Quote:
Hva mener du deduksjon egentlig er om ikke å gå fra mange til få?

En deduksjon er en gyldig slutningsform, der konklusjonen følger logisk av premissene og dersom premissene er sanne, kan ikke konklusjonen være usann. "Å gå fra mange til få" er ikke en gyldig slutning der konklusjonen må være sann, gitt at premissene er sanne.

Alle A har egenskapen x
b er en A
ergo: b har egenskapen x (logisk gyldig resonnement - sanne premisser medfører sann konklusjon)

Mange A har egenskapen x
b er en A
ergo: b har egenskapen x (ikke logisk gyldig resonnement - sanne premisser kan fortsatt resultere i usann konklusjon)

Siden deduksjon inngår i HDM kan det for øvrig påpekes at det i dette metodeidealet i forbindelse med avledning av testimplikasjoner brukes en deduksjon av typen modus tollens, en såkalt benektelse av konsekvensen - her overført til HDM:

Hvis hypotesen er sann, må eksperimentet implisere et bestemt resultat
Eksperimentet medfører ikke det forventede bestemte resultatet,
ergo: Hypotesen kan ikke være sann

Bruken av en slik type deduksjon (der man for øvrig heller ikke går fra alle til noen) kan likevel medføre at hypotesen som forkastes faktisk kan vise seg å være sann. Dette skyldes at noen av premissene som inngår i hypotesedannelsen er usanne (hvilket kan forekomme lett i komplekse situasjonsanalyser eller på grunn av traderte antagelser som aldri ble sjekket). Igjen et eksempel på at heller ikke en konsekvent metodebruk kan sikre sikker vitenskapelig progresjon.

Quote:
Det er litt rart egentlig hvordan å undergrave det jeg sier, når jeg gjerne innrømmer at det ikke er spesielt vanskelig, skal gjøres til forsvar for noe som jeg fremdeles venter på at noen skal underbygge!

Jeg undergraver deg på ingen måte. Det eneste jeg krever av deg er at du selv prøver å etterfølge de kriteriene for vitenskapelighet som du selv absolutterer og kravet om for eksempel presise utsagn hører med blant disse kriteriene.

Martin

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: EgilS] #468028 22/10/2007 10:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så da innrømmer du at det ikke kan føres noe bevis for at det ikke fungerer? Derfor er dette et spørsmål om å tro eller ikke tro på det vitenskapen har lagt frem av indisier.

Quote:

Hvorfor skal jeg gjøre det? Jeg har ikke i noen av de x antall innleggene hevdet at det fungerer. Jeg har kun hevdet at i og med at det ikke kan bevises at det ikke funger så bør man være åpen for at det KAN fungere, uansett hvor usannsynlig. Om noen hevder med 100% sikkerhet at det ikke fungerer så er det noe de har valgt å tro, de VET ikke.

Han har rett. Som jeg sa i høyttalerdebatten, du kan ikke bevise at noe ikke fungerer, kun bevise AT det fungerer. Bevisbyrden ligger på den som kommer med påstanden.

James Randi har en pris på $1 000 000 for den som kan bevise overnaturlige evner, hvilket inkluderer homeopater i hans definisjon. Flere homeopater har prøvd, og feilet. Her synes jeg tilhengerne av homeopati bør stille seg spørsmålet "hvorfor".

I de forsøk der en har byttet ut homeopatmedisinen med garantert uvirksom medisin (placebo) UTEN at homeopaten eller pasienten vet om det, blir pasientene like friske som ved bruk av "ordentlig" medisin. Igjen bør de som tror på homeopati stille seg spørsmålet "hvorfor"?

Det gjør i allefall jeg, og da kommer jeg frem til en teori, og ikke en konklusjon om at homeopati antakelig ikke virker. Noe som stemmer med min kunnskap om kjemi. Jeg reviderer det synspunktet umiddelbart dersom en blindtest kan vise at homeopatisk behandling har signifikant større virkning enn placebo.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Espen] #468037 22/10/2007 10:47
Truls Offline
Besatt
Besatt
Ja, hva driver disse folka med?

Er dette å betrakte som rent pølsevev, eller finnes det mer mellom himmel og jord enn vi vet i dag?

Jeg skal ikke ta stilling til det med himmel og jord osv, men det kan se ut til at noen av de som fusker i healer-faget har en viss hang til jordisk gods:

Sjekk teksten på bunnen av annonsen.

Hehe.

T

www.johnsenframeworks.com og http://www.facebook.com/johnsen.frameworks
"There are some tools that you don't really own. You are just their temporary custodian on their voyage through time"
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Truls] #468038 22/10/2007 10:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Truls

Jeg skal ikke ta stilling til det med himmel og jord osv, men det kan se ut til at noen av de som fusker i healer-faget har en viss hang til jordisk gods:

Sjekk teksten på bunnen av annonsen.

Hehe.

T

Hvorfor kan ikke disse heller tjene penger på å tippe lotto eller investere i aksjer?

- Robert Green Ingersoll
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: GeirK] #468045 22/10/2007 11:05
I
imadjinn Offline
Ivrig
Ivrig
I
Det ville være uetisk, vet du...

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: GeirK] #468061 22/10/2007 11:26
Espen Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Ingen tilgjengelige teorier kan bevise at dette fungerer, MEN hva skyldes da feks historien til datteren til Egil?

Neida, hun er ikke blitt bedre likevel?

Jeg synes dette minner om en klassisk situasjon, der vitenskapens metoder ikke fanger opp årsaken, og dermed konkluderer med at det er tull.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: GeirK] #468062 22/10/2007 11:26
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Quote:

Han har rett. Som jeg sa i høyttalerdebatten, du kan ikke bevise at noe ikke fungerer, kun bevise AT det fungerer. Bevisbyrden ligger på den som kommer med påstanden.

Klart han har rett i dette. Mye av diskusjonen har fra min side gått ut på å få ham til å innrømme er at dette ikke kan bevises. Han har gjennom hele debatten påstått hardnakket at alternativ behandling ikke fungerer og fremsatt det som at det er fakta, bevist av vitenskapen. Han har nå innrømmet at så ikke er tilfelle og jeg er fornøyd.

Quote:
James Randi har en pris på $1 000 000 for den som kan bevise overnaturlige evner, hvilket inkluderer homeopater i hans definisjon. Flere homeopater har prøvd, og feilet. Her synes jeg tilhengerne av homeopati bør stille seg spørsmålet "hvorfor".

I de forsøk der en har byttet ut homeopatmedisinen med garantert uvirksom medisin (placebo) UTEN at homeopaten eller pasienten vet om det, blir pasientene like friske som ved bruk av "ordentlig" medisin. Igjen bør de som tror på homeopati stille seg spørsmålet "hvorfor"?

Det gjør i allefall jeg, og da kommer jeg frem til en teori, og ikke en konklusjon om at homeopati antakelig ikke virker. Noe som stemmer med min kunnskap om kjemi. Jeg reviderer det synspunktet umiddelbart dersom en blindtest kan vise at homeopatisk behandling har signifikant større virkning enn placebo.

Jeg er ikke uenig i dette, det er bare å lese gjennom det jeg har skrevet. Forskjellen på oss er vel at jeg har døren en cm eller to mer åpen enn du har for at det kan være noe i det. Prinsipielt så mener vi nok det samme.

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Espen] #468072 22/10/2007 11:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ingen tilgjengelige teorier kan bevise at dette fungerer, MEN hva skyldes da feks historien til datteren til Egil?

Neida, hun er ikke blitt bedre likevel?

Jeg synes dette minner om en klassisk situasjon, der vitenskapens metoder ikke fanger opp årsaken, og dermed konkluderer med at det er tull.

E

Feil. Vitenskapen har IKKE konkludert med at dette er tull, den konstaterer kun at homeopatien selv ikke har bevist at det IKKE er tull.

Vitenskapen konkluderer som regel at sammenhenger eksisterer FØR årsaken er klar, men "datteren min ble bedre etter å ha fått homeopatmedisin" FUNKER ikke som argument all den stund vi ikke vet hva som hadde skjedd dersom hun IKKE hadde fått den. Får å kartlegge sammenhenger trenger man mao et statistisk gyldig materiale - og all den tid homeopatien er lite villig til å være med på slike forsøk (til tross for at de har alt å tjene på det) eksisterer ingen konklusjon om at denne sammenhengen eksisterer.

Går atopisk eksem noen ganger over av seg selv? Ja - i de aller fleste tilfeller så gjør det faktisk det, og det er en HAUG av ytre påkjenninger som regulerer eksemens intensitet.

Jeg har en niese som led av det samme og som samtidig var allergisk mot medisinene - og led fælt, til det nesten plutselig gikk over av seg selv.

Hva blir konklusjonen da?

Dette blir litt som røykere som lurer seg selv ved å peke til gamle folk som de kjenner, som har røkt hele livet uten å være syke. Dersom man leter etter "bevis" for sine egne teorier, så finner man dem - dessverre kan man på den måte bevise en hver teori, inkludert motstridende teorier.

- Robert Green Ingersoll
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: GeirK] #468117 22/10/2007 12:53
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har påstått hardnakket at ingenting ved alternativ medisin har overlevd undersøkelser. Bevisbyrden er opp til deg. Hvis ikke kan jeg fremme at du motbeviser at jeg er gud og at jeg nå bare tuller med deg. Min egen innstilling er at om noen sa noe sånt til meg så ville jeg ignorert de. Hvis de knipser og håret mitt ramler av og det kravler åmer ut av ørene mine vil jeg synes at det er grunn til å revurdere min oppfatning.

M@rtin: At jeg ikke serverer en ordboksdefinisjon på deduksjon eller klipper og limer fra wikipedia trodde jeg nesten du kom til å bære over med. Eksempelet ditt er jo bare en gjentagelse av mitt eget! Det med én av tusen tanter husker du? Jeg presenterer det ikke som en metode for å utelukke noe som frekventerer sjeldent men presiserte hvilken sannsynlighet det peker på. I tilfellet med alternativ medisin så er det ingen motsetning mellom at noen enkelte metoder har fungert og er forklart, men at man aldri får produsert noe som minner om positive resultater på at selve læren stemmer.

Verden er endelig og kasual. Men vår oppfatning og tolkning av dette krever rasjonelt satte grenser ettersom vi har begrensede evner til å observere og tolke, i alletall til enhver tid begrenset tilgang på kilder. Det er irrasjonelt å forholde opp om noe som komplett mangler bevis, i motsetning til å forholde seg til bevismengden. Om som jeg har sagt tusen ganger: selv om vi kan definere områder som gir grunn til tvil, så betyr ikke det at det er noe galt med objektet eller vår plassering av det i en kasual følge. Men at det like gjerne er hull i vår oppfatning av det, mespetarten av tvil som levnes ute er til bedre undersøkelser senere skal fylle de og bekrefte vår overbevisning - ikke fordi at vi forventer at når noe er 99.9% sikkert, så slår det feil hver tusende gang. Når vi så skal håndtere det videre er det ikke sikkert vi får tettet hullene i vår forståelse, men objektet oppfører seg på en prikk som om det vi er overbevist om så langt stemmer.

Å forholde seg vitenskapelig til noe betyr ikke at man er så fastlåst at hodet eksploderer dersom man kaster yatzy omså med et lastebillas. Slik jeg ser det er det på grensen til å være et samfunnsproblem om man har så høye tanker om seg selv at dersom noe ikke følger reglene som vi har beskrevet eller noe nytt som man ikke forstår skjer, så skal det tyde på noe som helst annet en at det er mye interessant enda som gjenstår å bli undersøkt. Om et lys går vil jeg be tullingen som foreslår at det er spøkelser om å holde kjeft, i allefall til jeg har sjekket pæra og sikringsskapet.

Og jeg vet ikke hvilken oppfatning du har om vitenskap, men jeg trodde jeg hadde vært klokkeklar på at den ikke forventer å være endelig så mye som "det beste så langt". Det beste så lengt er akkurat det - det beste, så langt. I mange tilfeller må man leve med avvik og tilskrive det noe man finner ut av senere. Og det igjen har, med unntak av det vi kommer til å finne ut av, blitt forklart.
Og så spør du om det er konsensus som avgjør hva som er "det beste"? Ja det må vel være det siden vi ikke er superhelter som ser alle partiklers posisjon, masse og bevegelse? Hva er problemet? At menneskelige eller praktiske begrensninger ikke overgår mengden av informasjon som er tilgjengelig i verden?

Espen: Ingen har nektet for at datteren til EgilS ble bedre. Ingen av oss har heller nektet for at det kan ha vært hva som helst fra luftfuktighet til spagetthimonsteret, men derimot er vi mer disponert til å tro at årsaken til at hun ble bedre er heller mer jordnær, enn en gammeldags kjemilære hvor eter fremdeles spiller en sentral rolle. Og som forsåvidt er blitt motbevist på alle punkter, bortsett fra påstanden at selv om det ikke er rester av molekyler etter hva som skal være tynnet ut, så "husker" molekylene i vannet egenskapene. Og det er en påstand som er opp til homeopatien å bevise, fordi de hele veien fra enkel til komplisert kjemi har de tatt feil, men så plutselig, på et nivå som overgår alt vi har i dag, holder de hardnakket på å ha rett uten å produsere bevis.

For å si det sånn: vitenskapen har alle bevis, og vi blir flinkere og flinkere til å pusle alle brikkene på plass. Alt vi vet så langt har vitenskapen forklart, og da er det ikke drøyt å anta at alt vi kommer til å vite vil være forklart av den også. Gir det grunnlag for å fornekte en paranormal forklaring? Ikke mer en eventyr, nei. Men grunnen til å fremme en paranormal forklaring er kategorisk ikke-eksisterende uten bevis for noe av typen. Dukker det opp noe sånt så ser ikke jeg noen grunn til å skifte mening.

EDIT: Jeg måtte rette litt her fordi jeg hoppet litt fram og tilbake når jeg skrev, og så ble det litt rotete.

EDIT: Og Fettleg, det med Langobardene var et klønete eksempel, men poenget var nå engang bare at selv om historie ikke er en presis vitenskap, verken hva tolkning eller presentasjon angår, så er det endel som er enn bare gjetning (Vet du ikke har brukt eller antydet det ICON_SMILE ). Ved å kryssjekke kan man minske vinduet for hva som kan ha funnet sted og så komme med gode anslag på hvilke rammer et fenomen har gjort seg gjeldende.

Redigert av Bugge; 22/10/2007 13:22.
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Bugge] #468135 22/10/2007 13:16
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg har aldri sagt at alternativ medisin ikke fungerer, det jeg sier er at de deler som baserer seg på en mytisk lære er så fullstendig uten bevis at det ikke gir mening å skulle forholde seg til det. Jeg sier også at det man gjør når man prøver å føre bevis for en mytisk lære, vil være en vitenskapelig virksomhet. Det er ingen motsigelse å si at det paranormale blir klarlagt for oss (om det noensinne skulle skje) gjennom vitenskap. Om så det er fordi at plutselig dukker det opp engler overalt, så vil observasjonen av disse, og erkjennelsen av at det skjer i et omfang som ikke kan tilskrives rusmidler eller hva det nå måtte være - så er oppfyller det kriteriene til hva som er vitenskapelig.

Homeopati kan gjerne fungere i en del tilfeller. Statistisk har de et kjempeproblem med å overbevise, men jeg skal (kan) ikke nekte for at det i enkelttilfeller har fungert. De kjenner jeg rett og slett ikke til i nærheten av noen grad som gir meg rett til å påstå noe som helst! Men som sagt er homeopatenes forståelse av kjemi ikke noe som noen observasjon støtter opp. Det betyr ikke at middel X hjelper mot tilstand Y, men at det er av andre grunner en fyren som gir deg middelet påstår - og jeg anser det som svært svært sannsynlig at forklaringen, selv om det kanskje er ukjent i dag, vil helt og holdent pent føye seg inn i naturvitenskapen. Grunnen for at jeg antar det er rett og slett fordi alt annet har gjort det så langt. Men som sagt, vitenskapen , og jeg med, er åpen for at selv grunnleggende lære kan modifiseres.

Hvorfor skrev du ikke dette tidligere. Da hadde vi vært rimelig enige og kunne brukt tiden på å diskutere stæsj.

Jeg har aldri sagt at alternativ medisin ikke fungerer...

Vel, helt uskyldig i så måte er du vel ikke: ICON_SMILE

At akupunktur funker er også bare en litt for populær myte!

Det er MANGE beviser på at alternativ medisin ikke fungerer!

Det siste er en av årsakene til at jeg ba deg fremlegge et av de bevisene du påsto fantes.

EDIT: De usaklige personangrepene lar jeg ligge. De tilskriver jeg umodenhet og følelsesladet engasjement.

Redigert av EgilS; 22/10/2007 13:19.
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: Bugge] #468143 22/10/2007 13:22
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Quote:
M@rtin: At jeg ikke serverer en ordboksdefinisjon på deduksjon eller klipper og limer fra wikipedia trodde jeg nesten du kom til å bære over med. Eksempelet ditt er jo bare en gjentagelse av mitt eget! Det med tusen tanter, hvor én er helbredet husker du? Jeg presenterer det ikke som en metode for å utelukke noe som frekventerer sjeldent men presiserte hvilken sannsynlighet det peker på.

Ingenting av det jeg skrev er i hvert fall klippet og limet fra Wikipedia, men derimot det jeg husker fra mine egne forelesningsnotater i vitenskapsteori. Og, beklager, men du har fortsatt ikke skjønt hva en deduksjon er for noe. Mitt eksempel på en deduksjon er ikke en gjentagelse av ditt eksempel med tusen tanter. Resonnementer med logisk gyldighet - som definerer hva en deduksjon er for noe - og resonnementer basert på sannsynlighet er faktisk størrelser som utelukker hverandre.

Quote:
Og jeg vet ikke hvilken oppfatning du har om vitenskap, men jeg trodde jeg hadde vært klokkeklar på at den ikke forventer å være endelig så mye som "det beste så langt". Det beste så lengt er akkurat det - det beste, så langt. I mange tilfeller må man leve med avvik og tilskrive det noe man finner ut av senere. Og det igjen har, med unntak av det vi kommer til å finne ut av, blitt forklart.

Her begynner du å fremme tanker om vitenskapelig fremskritt som ligner veldig på de man møter blant mer pragmatisk orienterte vitenskapsteoretikere, disse kjennetegnes av at man ofte har gitt opp å prøve å nærme seg en eller annen form for "sannhet", man er derimot langt mer opptatt av at noen teorier og forklaringsmodeller er mer funksjonelle enn andre og bør foretrekkes fordi disse er bedre til å forutsi, kan omfavne flere fagområder, er enklere, etc. - er rett og slett "det beste så langt". Dette er en viktig forskjell. Så langt har jeg oppfattet deg dithen at du mener at vitenskapen utvikler seg kontinuerlig, kumulativt og systematisk mer og mer i retning av et større og større område avdekket sann kunnskap ("tette de sorte hullene"). Ut fra det du skriver nå ser du også ut til å kunne åpne for at en forklaringsmodell nokså pragmatisk og abrupt kan foretrekkes fremfor et annet, dersom det skulle vise seg at det er mer funksjonelt og nyttig enn det gamle. Hva synes du selv?

Quote:
Og så spør du om det er konsensus som avgjør hva som er "det beste"? Ja det må vel være det siden vi ikke er superhelter som ser alle partiklers posisjon, masse og bevegelse? Hva er problemet? At menneskelige eller praktiske begrensninger ikke overgår mengden av informasjon som er tilgjengelig i verden?

Jeg etterspør her ikke deler av en vitenskapelig aktivitet men de epistemologiske forutsetningene den bygger på. Disse forutsetningene er selv ofte ikke empirisk etterprøvbare, men likevel avgjørende for å forstå på hvilken måte vi mennesker mener å kunne sikre den kunnskapen vi oppnår gjennom systematisk vitenskapelig aktivitet. For øvrig skulle jeg fortsatt gjerne ha sett hvordan du mener å kunne argumentere for at historievitenskapen er en seriøs vitenskap, astrologi derimot kvakksalveri i lys av din i denne tråden gitte argumentasjon.

Martin

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: EgilS] #468147 22/10/2007 13:30
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Vet ikke om dette hjelper "saken", men,men,..

1) Ikke alle vitenskapelige eksperimenter er gjort mer enn én gang. Det vil si at de IKKE er gjentatt gang etter gang.

Jo, hvorfor påstår du dette? All eksperimentell virksomhet der man fester særlig lit til resultatene er der det er etisk forsvarlig repetert.

2) Ikke alle er prøvd av noen med bedre innsikt, mindre uavhengighet, etc.. Det hadde ikke hjulpet på min overbevisning om en undersøkelse om røyking hadde blitt gjentatt 10 ganger så lenge alle hadde blitt finansiert av tobakksindustrien.
Jo, nok en gang, eksperimenter må være prøvd mange ganger i forskjellige varianter før man tillegger resulatetene og teoriene man får ut av det særlig vekt.
3) Dette har du tydeligvis vanskelig for å ta til deg: en statistisk undersøkelse basert på en stikkprøve vil ALDRI kunne gi et svar med 100% sannsynlighet. Det hjelper heller ikke at slike undersøkelser er gjentatt gang på gang, det vil likevel være rom for tvil selv om den vil bli mindre og mindre.

Her har du helt rett, man kan aldri være helt sikkert, men etter å ha undersøkt noe på et tilstrekkelig stort tallgrunnlag antar man at det er allmenngyldig.
Man antar(gjerne med i underkant av 100% sikkerhet) at de fysiske lovene man har observert i mange tusen år vil gjelde for all tid framover, at tyngdekraften alltid vil dra eplet og jorden mot hverandre, at en Euklids rette linje i et ikke-kurvet rom alltid vil være rett, at to paralelle linjer aldri vil krysse hverandre, at en nittigraders vinkel alltid vil være en nittigraders vinkel, at lyshastigheten i vakuum er konstant, at omkretsen delt på diameteren til en perfekt sirkel alltid vil være pi

I og med at du er så religiøst overbevist når det gjelder alternativ behandling så oppfordrer jeg deg igjen om å vise meg minst ETT (gjerne flere) bevis som med 100% sikkerhet kan avfeie all tvil om at alternativ behandling kan virke. Jeg regner med at det vil være lett for deg å finne et slikt i og med at du er så overbevist selv.

Det er ikke i vitenskapens hensikt å motbevise at alternativbehandling fungerer,
det burde være i alternativpraktikernes interesse å på en vitenskaplig måte å kunne vise at deres behandling fungerer utover sukkerpille/tros-effekten. Når så er tilfelle vil den aktuelle behandlingen selvfølgelig bli tatt opp i vitenskapens gode selskap!
SOm du sier i 3) kan man aldri være 100% sikker på at noen som helst er rett/sant/gyldig, men så langt har ingen alternativbehandlere kunne bevise at behandlingen deres hjelper med et fnugg av sikkerhet.

Det er vel få som har problemer med å se dette i dag, noen hundre år etter at dette skjedde. I 1450 var det hvor mange som trodde på at jorda var rund? Etterpåklokskap er en fin ting.

Vitenskapen og den hypotetisk deduktive metode er per def etterpåklok.

Jeg vet ikke om jeg gidder å gjenta i det uendelige det samme som jeg har sagt hele tiden:
1) Det er ikke skummelt å være kritisk til informasjon man får, uansett hvor den kommer fra. Man trenger ikke medisinsk kompetanse for å være kritisk til en medisinsk undersøkelse. Når du blir litt mer voksen så får jeg håpe din kritiske sans er litt mer utviklet.
2) Vitenskapen presenterer ikke bestandig absolutte sannheter. Så lenge undersøkelser er basert på statistikk vil det være rom for tvil.

1) har du det faglige grunnlaget som skal til for å vurdere all informasjon du får servert på skjermen, i avisene, og av venner, kollegaer, og fagfolk til enhver tid? Kompetente personer trenger ikke å ha skitne motiver fordi de kan noe som du ikke forstår.
2) Du har helt rett, vitenskapen søker ikke å presentere absolutte sannheter, men det er det eneste verktøyet vi har til å forstå den fysiske verdene rundt oss.
På det metafysiske plan tar prester, imamer, healer, og sjamaner over. Vitenskapen fornekter ikke at det finnes et metafysisk aspekt ved eksistensen, men i all den tid den ikke er målbår/observerbar/testbar med den hypotetisk-deduktive metode forblir den hypotetisk og vitenskapen beskjeftiger seg ikke med den.

Nå skal jeg gjøre det enkelt for deg: Det eneste jeg ber om er et bevis som med 100% sikkerhet viser at alternativ behandling ikke virker.

Ifølge din egen argumentering over kan man ikke gi 100%bevis for noe som helst, ei heller for at alternativ behandling ikke fungerer, gi meg et bevis på at alternativ behandling fungerer utover sukkerpille-effekten!!!
Bevisbyrden ligger hos alternativbehandlerne, ikke vitenskapen!

mvh,
Dr. Illuminati

PS! Atopisk eksem skyldes en hypersensitivitetsreaksjon fra mastcellene i huden på etellerannet allergen. De skiller ut IgE og cytokiner og infeksjonsforsvaret i huden aktiveres og man før rødmussete utslett og vabler. Så lenge det ikke er klart hva som utløste den allergiske reaksjonen er det ikke så greit å gjøre noe med det, det går over så fort eksponeringen for allergenet er borte.

Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: EgilS] #468149 22/10/2007 13:34
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har sagt at læren bak alternativ medisin er bare svada! Ikke at de enkelte tilfellene kan ha noe for seg. Og jeg forventer at blir naturvitenskapen som forklarer det (som de er godt på vei med allerede) og at vi blir flinkere.

Svada fordi den står uten bevis. Og den forblir bare svada fram til noe produseres. Et av bevisene som motstrider de er at homeopati er som sagt basert på en kjemi som involverer eter. Jeg regner med at påvisningen av at eter ikke eksisterer må kunne kalles motbevis. Likeledes for at når du tynner noe nok ut så er det ingenting igjen!
At akupunktur sier at nålene skal stikkes der og der er motbevist ved å oppnå samme effekt uansett hvor de plasseres. Gjentatte ganger. Det er å dra læren om akupunktur ut bak et skur og dusje det med bly. At nålestikk gir resultater har forklaringer som ikke har antydet noe annet naturvitenskapelige årsaker.

Nålestikk, placebo og hva det nå en måtte være kan hende i praksis har vært lange eksperimenter som har perfeksjonert områder som psykologi og medisin ikke har viet nok oppmerksomhet. Men det er kokko og totalt grunnløst å forvente at det skal la seg forklares av de paranormale tesene til de som driver på med det - fram til det foreligger noe som helst som tyder på det. Jeg vil være veldig varsom med hvordan alternativ medisin håndteres fordi effektene den kanskje utnytter med stor suksess i mindre tilfeller ikke kan hjelpe f.eks pasienter med kreft.

Kritikk får tyngde av å være rasjonell og godt begrunnet, noe som virkelig må være en egenskap kompetente "spesialister" må ha ekstra kred for! At en forsker er en gjøk vil jo resultere i hull i teorien hans og ikke nødvendigvis i selve læren.

EDIT: Vi har slått fast saklig kritikk, følelsesmessig slagside og observasjoner av både kvalitative og kvantitative egenskaper er elemtenter som må vurderes når en oppfatning formes, og at selv da er det ikke sikkert vi har greid å eliminere de, ja? Står påstanden om at verden er kasual?

Har jeg skjønt det rett at uenigheten ligger i noe av dette:
1- At jeg kaller selv helhetsvurderingen av disse elementene for vitenskap.
2- At jeg fester mest lit ved det som framstår som den sikreste kilden(e) og forholder meg til den.
3- At jeg forkaster alle ubegrunnede påstander
4- At forandringer er en mulighet gjør det ikke til en selvfølge eller sagt at den vil forkaste oppfatningen til da eller til et hensyn som må tas før det faktisk forekommer. Jeg snakker om forandring i oppfatning.
5- Når forandring først forekommer så må den tas med i beregningen.

Redigert av Bugge; 22/10/2007 13:57.
Re: Healere og andre håndspåleggere... [Re: YnotGorilla] #468159 22/10/2007 13:47
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: YnotGorilla
Vet ikke om dette hjelper "saken", men,men,..

Jo, hvorfor påstår du dette? All eksperimentell virksomhet der man fester særlig lit til resultatene er der det er etisk forsvarlig repetert.

2) Ikke alle er prøvd av noen med bedre innsikt, mindre uavhengighet, etc.. Det hadde ikke hjulpet på min overbevisning om en undersøkelse om røyking hadde blitt gjentatt 10 ganger så lenge alle hadde blitt finansiert av tobakksindustrien.
Jo, nok en gang, eksperimenter må være prøvd mange ganger i forskjellige varianter før man tillegger resulatetene og teoriene man får ut av det særlig vekt.

Her har du helt rett, man kan aldri være helt sikkert, men etter å ha undersøkt noe på et tilstrekkelig stort tallgrunnlag antar man at det er allmenngyldig.
Man antar(gjerne med i underkant av 100% sikkerhet) at de fysiske lovene man har observert i mange tusen år vil gjelde for all tid framover, at tyngdekraften alltid vil dra eplet og jorden mot hverandre, at en Euklids rette linje i et ikke-kurvet rom alltid vil være rett, at to paralelle linjer aldri vil krysse hverandre, at en nittigraders vinkel alltid vil være en nittigraders vinkel, at lyshastigheten i vakuum er konstant, at omkretsen delt på diameteren til en perfekt sirkel alltid vil være pi

Du må se det jeg har skrevet i sammenheng på det Bugge skrev. Hvis ikke gir det ikke mening. Naturligvis med forbehold om at du tolker det han skrev på samme måte som det jeg gjorde.

Vitenskapen og den hypotetisk deduktive metode er per def etterpåklok.

Sikkert riktig det. Jeg kjenner ikke begrepet ”hypo…”

1) har du det faglige grunnlaget som skal til for å vurdere all informasjon du får servert på skjermen, i avisene, og av venner, kollegaer, og fagfolk til enhver tid? Kompetente personer trenger ikke å ha skitne motiver fordi de kan noe som du ikke forstår.
2) Du har helt rett, vitenskapen søker ikke å presentere absolutte sannheter, men det er det eneste verktøyet vi har til å forstå den fysiske verdene rundt oss.
På det metafysiske plan tar prester, imamer, healer, og sjamaner over. Vitenskapen fornekter ikke at det finnes et metafysisk aspekt ved eksistensen, men i all den tid den ikke er målbår/observerbar/testbar med den hypotetisk-deduktive metode forblir den hypotetisk og vitenskapen beskjeftiger seg ikke med den.

1) Jeg har ikke bestandig det faglige grunnlaget på plass, men jeg kan likevel være kritisk. Ikke nødvendigvis fordi jeg tror på uærlige hensikter (noen ganger det også,som jeg har kommet med eksempler på), men gjerne med grunnlag i det som jeg har lært tidligere. Vi har alle en oppfatning av hvordan verden er og kommer noen og forteller meg at den likevel ikke er slik så ligger det i min natur å vurdere informasjonen og godta eller forkaste den. Om den beslutningen bestandig er like logisk er ikke sikker, men det tipper jeg at jeg ikke er alene om.

Ifølge din egen argumentering over kan man ikke gi 100%bevis for noe som helst, ei heller for at alternativ behandling ikke fungerer, gi meg et bevis på at alternativ behandling fungerer utover sukkerpille-effekten!!!
Bevisbyrden ligger hos alternativbehandlerne, ikke vitenskapen!

Jeg er fullstendig klar over at jeg motsier meg selv, men det er gjort med den hensikt å få Bugge til å legge frem bevis han påstår eksisterer, eller rettere sagt; å erkjenne at disse absolute bevisene ikke eksisterer.

[/quote]PS! Atopisk eksem skyldes en hypersensitivitetsreaksjon fra mastcellene i huden på etellerannet allergen. De skiller ut IgE og cytokiner og infeksjonsforsvaret i huden aktiveres og man før rødmussete utslett og vabler. Så lenge det ikke er klart hva som utløste den allergiske reaksjonen er det ikke så greit å gjøre noe med det, det går over så fort eksponeringen for allergenet er borte. [/quote]

Det medisinske vet jeg ikke. Det eneste jeg vet er at legen kunne ikke hjelpe min datter og ettersom jeg forstår så er legevitenskapen svært mangelfull når det gjelder å kurere eksem og allergi. Legene kan i stor grad kun gi lindrende behandling?. Det samme gjelder vel også i stor grad det jeg var plaget av; generelt nedsatt immunforsvar?

Redigert av EgilS; 22/10/2007 13:50.
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support