Vann og Avløpsetaten har ikke funnet årsaken......, minnes en pinsehelg for noen år siden da jeg var på fisketur ved Katnosaelva/Katnosaløken, fisk nok å få, men kunne ikke sette beina trygt noe sted langs vannkanten grunnet dasspapir og folkemøkk hele veien. Så lenge Oslofolket regelrett driter i sin egen drikkevannskilde så er det kanskje ikke annet å vente?
Det er mye trist og leit her i verden.....
Re: OBS - Koking av vann i Oslo
[Re: tron]
#46539117/10/200714:27
Strengt tatt tror jeg begge har rett. Jeg var i NZ i våres og sjekket da portabel UV-filtrering siden de har Giardia i vann og vassdrag.
Det jeg fant ut da var at UV-stråling tar knekken på Giardia, men det tar en viss tid (husker ikek tid, men det var mer enn 30 sek). For en vannflaske på tur duger det, men neppe for krana hjemme på kjøkkenet. Det er vel derfor de anbefaler filter på disse.
Bergen kommune innstalerte uv anlegg for å forsikre seg mot flere giardia fadeser så uv tar nok knekken på dem.
Tommelfingerregel er at det meste er dødt når vannet "ruller" eller fosskoker. Med mindre vi ha med antrax eller andre exotiske ting å gjøre.. Disse kapsler seg inn i sporeform og tåler mye da. http://en.wikipedia.org/wiki/Water_purification
Så lenge Oslofolket regelrett driter i sin egen drikkevannskilde så er det kanskje ikke annet å vente?
Når man ser hvordan deler av sentrum er søplet til av folk så er vel ikke det så rart at folk ikke klarer å holde på sin egen drit til ett egnet sted en gang.
Enda mer facinerende at vi i ett land som hver måned generer nesten 30milliarder i rent overskutt på olje og gass ikke har feks. det nye renseanlegget på plass ved maridalsvannet for LENGE siden.
Det jeg lurer litt på er om folk stoler på at ALLT av vann feks. til vask av salater man kjøper på cafe og resturant, eller isbiter i feks. brus faktisk er kokt først. Jeg gjør ikke det.
Jeg tror jeg så et par parasitter i dag. De kjørte motorsykkel som bråkte fælt. De skulle nok på en seminar med Märta, de hadde et merke på ryggen der det stod noe om engler.
Hehe, egentlig ett godt poeng! Jeg skal muligens en tur ut for ett par kalde i mrg(eller blir vel idag om jeg ser på klokka...), da får man holde seg til Øl, Vin og shots Forøverig forsvarlig bunkret med drikke her i gården, 6L farris/vann + Pepsimax/sprite/cola, pluss ett tynt utvalg vin og godt utvalg sprit. Jeg tror jeg kan overleve noen dager uten vann, i tilegg kan både Rom og Cola, samt GT konsumeres da jeg selvfølgelig har ett tonn isbiter i frysern fra før vannet ble fullt av små skapninger med skumle hensikter.
Så at sykehusene slet med at de ikke fikk kjøpt nok vann - lurer på hvorfor de ikke bare kjører opp til Skullerud e.l. med en tankbil. Det er jo kun maridalsvannet som er dårlig.
Så at sykehusene slet med at de ikke fikk kjøpt nok vann - lurer på hvorfor de ikke bare kjører opp til Skullerud e.l. med en tankbil. Det er jo kun maridalsvannet som er dårlig.
Ser vi konturene av det moderne samfunnets fullstendige mangel på sivil beredskap her? Hvis det ikke kan kjøpes på Statoil, eller 7/11 på hjørnet er det pr. def. utilgjengelig!
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben
Det er litt artig nå, når vannverkssjefen i Drammensområdet går ut for å berolige folk, og sier "Noe lignende kunne ikke skjedd med drikkevannet vårt. Glitre ligger veldig isolert og beskyttet"
Er det noen som har vært der oppe? Det er kuer som beiter og driter langs omtrent hele bredden. Jaggu sa jeg beskyttet.
I tillegg sier han "Vi skal installere UV-anlegg på sikt". Det betyr vel etter at vi har blitt sjuke også her.
Ikke et ord om at de nå f.eks tar hyppigere prøver eller har andre tiltak.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Det er litt artig nå, når vannverkssjefen i Drammensområdet går ut for å berolige folk, og sier "Noe lignende kunne ikke skjedd med drikkevannet vårt. Glitre ligger veldig isolert og beskyttet"
I år er det i Asker og Drammen etablert et felles backupsystem med Holsfjorden som drikkevannskilde for Asker og reserve for Drammen, så vi er nok godt sikret. Kan jo nevne at Askers gamle drikkevannskilde (Sandungen i Vestmarka) samtidig ble frigitt for bading, fisking, krepsing og denslags. Det betyr at vi heretter kan legge inn en dukkert på stiturene våre
Det hjelper lite med en backupkilde hvis folk allerede har blitt sjuke.
Jeg hørte på radioen på vei hjem idag at EN ting er at vi har bra drikkevannskilder, noe helt ANNET er at vannledningene ut til forbrukerne er opptil 150 år gamle, og ligger i samme grøft som, ja nettopp, kloakkledningene.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Men i Oslo er det jo et utbyttingsprogram på gang som tar 0,5% av vannledningsnettet i året. Om 200 år er alle de gamle vannrørene borte. Vi får bare håpe de nye rørene har skikkelig god holdbarhet. I nabolaget hos meg har hovedveien til Nordmarka vært stengt siden før sommeren. Oh skrekk, men jeg klarer meg med å sykle på fortauet.
Det hjelper lite med en backupkilde hvis folk allerede har blitt sjuke.
Hva mener du? At vi skal ta i bruk reservevannskilden før folk blir sjuke?
Nei. Jeg mener at man skal unngå at folk blir sjuke. En reservevannskilde løser ikke dette.
KO
Selvsagt er det best om man klarer å ha så gode tiltak at ingen noensinne blir sjuke. På samme måte som at det hadde vært fint om vi slapp å ta backup av disken vår, betale tusenvis til forsikringsselskapet, sette av penger på en sparekonto og ikke minst sykle med hjelm.
Poenget mitt var egentlig at ja, det er bra at de har brukt millioner av kroner på reservevannskilde. Men det hjelper lite når ledningene ut til forbrukerne er steingamle og pillråtne.
Med andre ord, man har kontroll på kvaliteten på kilden, men ikke på leveransen.
Kanskje investeringene burde vært gjort her først.
KO