lage stier
|
lage stier
15/10/2007 07:31
|
sykleguten
OP
20 spørsmål
|
OP
20 spørsmål
Jeg bor på vestlandet og her i Rogaland er det altfor mye store steiner i stiene. jeg er ikke aller best i verden men det er rett og slett ikke syklebart for mange steder. Er det noen som har erfaring med bygging/tilrettelegging av stier? Grave bort stein på stein? Hadde vært fint om noen andre hadde noen erfaringer å komme med;)
3:16
|
|
|
Re: lage stier
[Re: sykleguten]
15/10/2007 14:06
|
YnotGorilla
Entusiast
|
Entusiast
Å flytte på på noen få steiner går nok greit, men store inngrep må du høre med grunneier om. Ellers er det jo moro med rockgardens da, og du blir nok fort bedre teknisk med litt buldresykling! :-) Word of advice: Om du får kontakt med grunneier så ikke bruk uttrykket "bygge sykkelløype", men spør om du får lov til å rydde/vedlikeholde stien litt, så er nok de fleste positive! T
|
|
|
[Re: YnotGorilla]
16/10/2007 09:31
|
sykleguten
OP
20 spørsmål
|
OP
20 spørsmål
takk for tips. skjønner at det skal litt teknikk trening til. var på IMBA sin track builder site i går og så at det var kult med "rockgardens".. javel. jeg synes det er kjekkere med flow, men jeg skal trene på forseringer;)
3:16
|
|
|
16/10/2007 12:22
|
TJF
Medlem
|
Medlem
Hva er egentlig kutymen mht. inngrep for å gjøre stier fremkommelige for sykkel? Jeg er ikke opptatt av det tingsrettslige aspektet. Det har jeg god kontroll på selv. Men er det akseptert blant andre syklister og flytte stener, lage broer og fjerne trestokker som ligger i veien?
Eksempelvis er det vel fortsatt et par stokker som kunne vært fjernet fra den morsomme Hobo-Skeletor stien. Er det greit at jeg bare gjør dette på eget initiativ, eller har jeg da fjernet et element ved stien som mange (flinkere) syklister enn meg syntes det er morsomt og forsere?
|
|
|
[Re: TJF]
16/10/2007 13:21
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kommer helt an på hva du spør vil jeg tro. Enkelte vil at det skal være hindringer og utfordringer, mens andre setter stor pris på at stiene ryddes og gjøres mest mulig flytbare. Det er vel ikke etablert noen felles norm for dette.
Noen ganger er det mulig å beholde originalsporet med intakte utfordringer og legge inn en kyllingrute rundt. Det skulle f.eks være fint mulig med den store stokken ca midtveis i Hobo.
|
|
|
[Re: runermm]
16/10/2007 13:30
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det irriterer meg grenseløst når folk putter stein nedi et hull, fjerner en gren etc fordi de selv ikke kommer over eller gjennom og mister flyt. Det vil da mest sannsynlig være ganske mange som har syklet mer enn disse folka som synes små hindringer krydrer stien og gir den mer utfordring og mer flyt. Dette har skjedd i et par av de gode gamle stiene i Trondheim. Trening på hinder må være løsningen, eller bli med dyktige folk som kan hinder. Det er ingen menneskerett og greie alle stier... 
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: runermm]
16/10/2007 13:31
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det kommer helt an på hva du spør vil jeg tro. Enkelte vil at det skal være hindringer og utfordringer, mens andre setter stor pris på at stiene ryddes og gjøres mest mulig flytbare. Det er vel ikke etablert noen felles norm for dette.
Noen ganger er det mulig å beholde originalsporet med intakte utfordringer og legge inn en kyllingrute rundt. Det skulle f.eks være fint mulig med den store stokken ca midtveis i Hobo. Hvor stor er stokken i Hobo? Med greit underlag greier jeg fint 30cm høye ting uten bunnyhopp, kanskje mer avhengig av hvordan terrenget rundt er.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
16/10/2007 13:34
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg skulle til å vise til pkt. 5 i stivettreglene, men det er jo ikke helt det samme. Enig med deg likevel selv om en typisk norsk sti (i alle fall her på Østlandet) kanskje er vesentlig mindre knotete enn de fleste av stiene jeg ser på bilder og filmer fra Nordamerika, og jeg har forståelse for at folk ønsker litt mer flyt til tider. Uansett skader det jo aldri å minne om stivettreglene uansett: 1. Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere. 2. Du har alltid vikeplikt for fotgjengere. 3. Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier. 4. Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti. 5. Ikke lag nye spor. Dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen. 6. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør. 7. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer. 8. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor. 9. Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker. 10. Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett.
Edit: Ikke spør meg hvorfor jeg blander inn stier i Amerika. jeg aner ikke! 
Redigert av Dazed; 16/10/2007 13:35.
|
|
|
[Re: Stein]
16/10/2007 13:37
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hvem måler flyt? Jeg tipper at min flyt er annerledes enn din flyt? Er flat sti lik flyt sti?
Dette blir litt som å se utfor. Se filmen fra hafjell, se Espen i Råbøllstien og se flyt. Hadde dere sett meg eller de fleste andre så hadde dere ikke trodd det var samme sti. Jeg kan ikke si at den stien da er kjip, eller vil fikse den bedre...eller?
|
|
|
[Re: RazeFaze]
16/10/2007 13:37
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvor stor er stokken i Hobo?
Hvis jeg husker riktig, og klarer å skille den fra alle de andre tingene jeg måtte gå av sykkelen for å forsere forrige helg, (Heldigvis er det ingen som har postet bilder av det enda.  ) kan det vel dreie seg om rundt 40cm med SLEIP tømmerstokk. Med greit underlag greier jeg fint 30cm høye ting uten bunnyhopp, kanskje mer avhengig av hvordan terrenget rundt er.
|
|
|
[Re: Stein]
16/10/2007 13:42
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg synes stokken i Hobo bør få ligge i fred. Jeg synes det var synd da stokken i Trulsrunden, før den glatte droppen ble fjernet. Håper ingen fjerner stokkene på vei inn i dødsbakken.
Redigert av sykkeloyvind; 16/10/2007 13:42.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
16/10/2007 14:52
|
Ole
More than words
|
More than words
Ting som helt tydelig har vært en del av stien lenge, bør få bli i fred. Altså bør gamle stokker også få være der. Faller det et nytt tre, som er vanskeligere enn de andre trærne som alt ligger der, må det vel være greit at de kappes, selv om det hender at akkurat du eller jeg synes også det nye treet er morsomt.
De to små stokkene over Hobo kan trilles over selv når det er vått, så jeg ser ingen grunn til at disse skal fjernes. Og enda morsommere blir det når man hopper over dem, da spiller det jo ingen trille om de er våte eller ikke...
Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
16/10/2007 15:08
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hobostokkene er uproblematisk å komme seg over, eneste grunnen til å fjerne de er for å sikre helt fri ferdsel. Personlig synes jeg Joar og gjengen har gjort riktige valg og har krydret stien på en veldig god måte. Hobo veksler fint mellom raske partier og litt vanskeligere strekk.
Samtidig ser jeg ikke noe galt i at det kan lages litt enklere varianter her og der hvis det er mulig. Den store stokken jeg tenker på ligger på et svaberg og det skulle være ganske uproblematisk å kappe den i ene enden. Det ligger vel to stokker oppå hverandre også ett sted, de blir verre å fjerne uten å ødelegge moroa for andre.
|
|
|
16/10/2007 15:13
|
YnotGorilla
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bor på vestlandet og her i Rogaland er det altfor mye store steiner i stiene. jeg er ikke aller best i verden men det er rett og slett ikke syklebart for mange steder. Er det noen som har erfaring med bygging/tilrettelegging av stier? Grave bort stein på stein? Hadde vært fint om noen andre hadde noen erfaringer å komme med;) Det e grævla mangen sauabønde på Jæren og vel ikkje noge problem å finna ein traktorvei te fjells og einelleranna sti ner igjen? Hør med andre syklister i området, finnes sikkert noen fine turer! T
|
|
|
|
|