Jeg har noen dumme spørsmål om bakdempere og håper noen kan bidra med litt elementær folkeopplysning.
Jeg har en
Kona Dawg 2006 med Fox Vanilla R bakdemper.
Så lenge jeg sitter og trør er det ikke så mye vugging, men om jeg står og klatrer blir det fort mye gynging. Kunne tenkt meg å enten ha lockout bak eller en annen mekanisme for bedre kraftutnyttelse ved klatring.
Har sjekket utvalget på CRC.
Mine dumme spørsmål er:
Demperen min er 200mm/50 mm stroke. Kan man bruke enhver demper som er 200mm selv om det f.eks er 55 mm stroke? (Antar at lengde måles senter-senter?)
Hva menes egentlig med plattform i forbindelse med bakdempere?
Hva mener Rock Shox med Motion Control Damping og Floodgate Damping Adjust?
Denne f.eksPå de fleste demperne står det:
PLEASE NOTE: This shock comes without bushes, these need to be purchased separately.
Er bushes den tynne metallringen/fôringen som ligger inne i hver "eye", som altså sitter fast mot demperen, eller er det den "akslingen" som tres gjennom der igjen (beklager min sikkert uforståelige terminologi her). Hva må jeg tenke på her?
Og til slutt, er det noen av demperne som CRC har til under ca 1500 NOK som kan være noen hensikt å skifte til? Ser ikke ut som jeg får lockout til en overkommelig penge. Ettersom denne sykkelen er kjøpt mer eller mindre på impuls på salg gidder jeg ikke legge allverdens penger i det heller