Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge opp sykkel igjen

Bygge opp sykkel igjen #460383 08/10/2007 12:59
jan erik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Her kommer noen spørsmål som ikke nødvendigvis lar seg svare på med en kort setning. Kanskje flere av dere kan svare på hver deres del?
Har en fin ramme (Hardrocx Helium disk 2006)som jeg har tatt en rekke xtr (960)deler fra over til en ny grom karbon ramme(jada;også Hardrocx) Gamleramma tenkte jeg å kanskje kunne bygge opp til en sliter for vinterbruk. Spørsmålet er om jeg skal ta noen deler tilbake fra gromsykkelen som har gått ca 300 mil og bytte til xtr av nyere dato til den ELLER om jeg skal kjøpe nye xt deler å putte på den gamle ramma.Har lyst å bytte 2006 dualcontroll hendlene med nyere dato slik at de gamle
går til gammleramma.Gaffel har jeg kjøpt (Manitou R7)samt nytt hjulsett.Kommentar til de gamle delene i parantes. Trenger altså :

#krank(original xtr 960),bytte til xt eller bytte over og kjøpe ny XTR til gromsykkel?Her er visstnok dreva lagd av marsipan og i tillegg ukurant i boltsirkel

#Bremseåk: Her har jeg hørt at nye XT har større bremsekraft enn 2006 xtr?Men kanskje noe tyngre?

#Bremseskiver: Noe å hente på XTR her? Tror nok de gamle er XT

#Styrelager: Her greide altså mitt lokale verksted å rote bort originale lageret. Nytt lager fulgte med ny ramme men var manko på gamle når jeg fikk tilbake. Hvordan finner jeg ut hva og hvilken dim. skal jeg ha her?

#Kassett: Noe å hente på å bruke XTR her? Eller bare kjøpe nytt XT og sette på gromhjula?

Her er det bare å hive seg på folkens å diskutere hvis dere orker!

Redigert av jan erik; 08/10/2007 13:23.
Re: Bygge opp sykkel igjen [Re: jan erik] #460420 08/10/2007 14:08
4
45-1911 Offline
Fersking
Fersking
4
Nå vet ikke jeg hvor mye det saltes på dine trakter, men en generell komentar ifra Oslo er at krank bedre enn LX er lite vits i til vinterbruk. Saltet slitter nemlig veldig på aluminiumsdrev. Slatet kan også være tøft mot spesielt gir og andre bevegelige deler.

Re: Bygge opp sykkel igjen [Re: 45-1911] #460427 08/10/2007 14:35
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Til pendlesykkel om vintern er kanskje forseglede nexus 8 eller sram 9 i-motion noe å samle på?
Ville brukt så mye som mulig av de gamle delene på den nye plasthöjen jeg, 960 ser jo mye bedre ut en de nye greiene...

T (muligens inhabil når det gjelder shi(t)mano..)

Re: Bygge opp sykkel igjen [Re: 45-1911] #460428 08/10/2007 14:36
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Salt er ikke noe stort problem, forutsatt at sykkelen spyles og oljes hver dag hvor det er mildt. På de kalde dagene er ikke salt noe tema.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Bygge opp sykkel igjen [Re: voldemort] #460450 08/10/2007 15:40
ThB Offline
Besatt
Besatt
En sliter til vinterbruk med moderat brukte XTR deler? Tror nok heller jeg ville ha montert disse delene på den nye ramma og slitt dem med helsa. Alternativt selge det jeg ikke ville ha med videre.

Vintersykkelen ville jeg ha bygget opp med helt billige deler. Med litt tålmodighet får du tak i alt du trenger her på forumet.

Hvis det er slik at verkstedet har somlet bort et styrelager, må de selvsagt erstatte dette. Der hadde jeg nok vært ganske tydelig overfor dem, gitt.

Thomas
Re: Bygge opp sykkel igjen [Re: voldemort] #460508 08/10/2007 18:11
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: voldemort
Salt er ikke noe stort problem, forutsatt at sykkelen spyles og oljes hver dag hvor det er mildt. På de kalde dagene er ikke salt noe tema.

Hvem gidder egentlig å vaske sykkelen så ofte?! ICON_WINK
Jeg kan ikke vaske sykkelen i vinterhalvåret for "milde dager"
er ikke mildt nok for meg. Derfor blir den ikke vasket mellom
oktober-mars/april. Det kan hende at jeg rekker å ta en vask sent i februar/tidlig mars. Vinteren er noe griseri, så det beste er å bruke billig skrot, for det koster uansett penger å bytte dem ut.
Jeg bruker ræl-hjul (eloksidert for beskyttelse mot salt). Jeg brukte ræl-gir og har brukt ålreit gir (Deore). Begge fikk den samme effekten ved februar: Funksjonfeil, spesielt ved temperatur mellom -6 til +5.
Jeg brukte fixie ifjor vinter, og effekten ble: No problemo.
(Men syklisten slet ekstra mye ved dyp snø...)

Det ironiske var at alt annet røk ifjor: bagasjebrettet og skjermene. Jeg gadd ikke å bruke penger på nye skjermer så jeg bandt dem fast til bagasjebrettet med tau. Jeg dret i forskjermen, selv om det ble litt ergelig at den subbet inn i fordekket hver gang jeg syklet over 25km/t. ICON_LAUGH

ahhh, jeg gleder meg til snøen/vinteren, for dette lærer meg å sette ekstra stor pris på sommeren. ICON_SMILE

Re: Bygge opp sykkel igjen [Re: atlekristensen] #460522 08/10/2007 18:34
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Jaja, bra du koser deg.

Men dæven og ræl det høres ut som du sykler på da! Er det noe gøy da?

/Are Nicolai
Re: Bygge opp sykkel igjen [Re: nicolai] #461221 10/10/2007 06:18
jan erik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ok. Jeg har fått fastslått at salt ikke er så bra. Noe jeg egentlig visste fra før. Hva med påstandene om at nye XT åk har større bremsekraft enn eldre xtr? Og..Hvilket styrelager kjøper jeg?

Moderator  support