Reaksjon på oppsumering av Canyon ES i nyeste TS
|
Reaksjon på oppsumering av Canyon ES i nyeste TS
05/10/2007 20:02
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
I Dag fikk jeg årets siste utgave av TS i posten. Mye bra og morsom lesing. Spesielt syntes jeg det er moro å følge Langtidstesten av Canyon ESen av Trond Vidar Storhaug Olsen m.flere. Har selv hatt sykkelen siden tidlig Juni og er veldig enig i de konklusjoner som dere har gjort. Vet ikke hvor mange mil jeg har syklet eller mange turer jeg har syklet, men en del har det blitt. Føler at jeg har brukt den mye og syklet den hardt. Den har tålt dette veldig bra, eneste jeg har skiftet er giret bak, da den knakk (+ girøret). Også enig i kritikken av dekket på vått føre, men har valgt å sykle med dette dekket i hele sommer/høst. Litt lattskap (m.h.t. å skifte dekk), men også for å teste dekket. Dere har vel også skiftet setet, noe jeg ikke har gjort, men har vurdert (og vurdere fortsatt) Når det gjelder selve importen gikk det veldig greit. Var nok heldig og tidlig ute, så tok ikke alt for lang tid. Men sånn i ettertid burde de f.eks sendt med et par girører, da dette ikke skaffes i norske butikker. Dvs Pro-bike hadde det på lager så jeg kjøpte 3 stk derfra. Men de har vel ikke noe mer med Canyon å gjøre.
Det er vel sikkert et titalls andre på dette forumet som har en utgave av denne sykkelen. TId for oppsummering.
|
|
|
Re: Reaksjon på oppsumering av Canyon ES i nyeste TS
[Re: Oddefa]
09/10/2007 13:43
|
Ingean
Fersking
|
Fersking
Sålangt er jeg fornøyd med min Canyon ES 7. Har kun opplevd følgende problemer:
* Knekt et girøre (som jeg fikk kjapt tak i fra Probike) * Luftlekkasje fra bakdemperen (Rock Shox Perl 3.3)
Er i dialog med importør ang. luftlekkasjen og håper og tror det ordner seg greit. Vurderer også å oppgradere til en fjærdemper nærmere bestemt Fox DHX 5 Coil. Synes ellers kanskje at kranken er noe lav..
Dette er min første fulldemper så jeg har ikke all verden erfaring og synse ut i fra, men du verden så moro jeg har det med den...
|
|
|
[Re: Ingean]
09/10/2007 15:25
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes ellers kanskje at kranken er noe lav.. Du er ikke den første som påpeker dette. Samtidig resulterer dette i en sykkel som er trygg og stødig i høy fart (sammen med stivhet i gaffel/cockpit/hjul, så klart), til tross for at akselavstanden ikke er veldig lang. I Norge støter vi ofte på store røtter og steiner, så det ville ikke gjort noe om kranken var 1-1,5 cm høyere. Dette ville ikke endra sykkelens egenskaper nevneverdig.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
09/10/2007 17:04
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Så stabil som denne sykkelen er nedover, hadde jeg ikke turt å røre krankhøyden  Følte i perioder (når jeg lånte denne av Trond) at den kanskje var i høyeste laget foran, iforhold til potensialet som stisykkel. Mistet ofte framhjulet i bratte klatringer - men i teknisk terreng og nedover er ES'n helt rå. Utrolig stabil, forutsigbar, responsiv og leken. Hadde det ikke vært for at min id5 har de samme egenskapene, og fortsatt har mange mil foran seg - hadde jeg kjøpt meg en ES. 
|
|
|
[Re: Trygve_]
09/10/2007 18:02
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Følte i perioder (når jeg lånte denne av Trond) at den kanskje var i høyeste laget foran, iforhold til potensialet som stisykkel. Mistet ofte framhjulet i bratte klatringer - men i teknisk terreng og nedover er ES'n helt rå. Du la vel merke til at det er en Talas (100-120-140mm) foran?  Enig, den kan "sette" seg litt i vandringa bak i klatringer, så man må bruke vippehendelen på bakdemperen aktivt. Men jeg står fast ved at den kunne hatt en cm høyere krank uten at det hadde gitt merkbare negative konsekvenser...
Gaute
|
|
|
Re: Reaksjon på oppsumering av Canyon ES i nyeste
[Re: gauter]
09/10/2007 18:38
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Enig, den kan "sette" seg litt i vandringa bak i klatringer, så man må bruke vippehendelen på bakdemperen aktivt.
Men jeg står fast ved at den kunne hatt en cm høyere krank uten at det hadde gitt merkbare negative konsekvenser... Å måtte drive og knote med bakdemperen alt etter om det er opp eller ned suger syns jeg. Man har da ikke tid til slikt når man sykler i terrenget. Lav krank gir ofte gode svingegenskaper, og det er en tilvenningssak.
|
|
|
[Re: Sverre]
09/10/2007 19:20
|
perbl
More than words
|
More than words
Å måtte drive og knote med bakdemperen alt etter om det er opp eller ned suger syns jeg. Man har da ikke tid til slikt når man sykler i terrenget. Lav krank gir ofte gode svingegenskaper, og det er en tilvenningssak.
Jeg synes faktisk det er litt tilfredsstillende når turen er preget av mye klatring for så å sette igang med en lengre nedkjøring. Deilig følelse når man er på toppen, jekke Talasen opp fra 100 til 140, og sette bakdemperen i åpen posisjon  Det eneste "negative" jeg har å si om min (ES9) er at jeg gjerne skulle sett om den hadde blitt enda mer allsidig hvis jeg hadde fått på en pinne med setback, da jeg føler jeg ofte sklir litt bak med rumpa når jeg skal kjøre sykkelen over lengre transportetapper, men dette er på ingen måte et minus mtp sykkelens primære bruksområde da. Ellers kan jeg være enig i det som sies om dekkene, jeg hadde noen skumle opplevelser rundt Geitfjellet da jeg plutselig ble overrasket av regn på den siste turen 
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
10/10/2007 07:21
|
Ingean
Fersking
|
Fersking
Er alle dere andre kongefornøyd med Perl'en?? Noen som har eksperimentert med fjærdemper??
Kan jo nevne at jeg har satt på Big Betty dekk på min, så jeg kjenner meg ikke igjen i dekkdebatten. Siden jeg ikke er hysterisk på vekt så er jeg svært fornøyd med byttet..
|
|
|
[Re: Ingean]
10/10/2007 07:23
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Christian her på huset har en Nerve 6.0 med Advantage 2,4 dekk. Det er fortsatt litt å gå på plassmessig også.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
|
|