Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjellet.

Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjellet. #458296 04/10/2007 07:02
oevk Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Så denne liggende på Nettavisen:
Nettavisen

Det var jo en tråd en stund tilbake om denne saken her på ts.
Diskusjon på TS

Betyr dette at fylkesmannen har valgt å overse NOTS totalt?

La også merke til at han ikke kom med noen argument for å forby sykling...

Edit:
Litt raskere trådstarter

Redigert av oevk; 04/10/2007 07:05. Rediger grunn: Slått på målstreken

Øyvind
Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjellet. [Re: oevk] #458307 04/10/2007 07:09
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Oppleves umiddelbart som noe korttenkt av fylkesmannen.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjellet. [Re: tmork] #458316 04/10/2007 07:31
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne saken hadde fyldig (og etter min mening positiv) dekning i aftenposten i dag

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjellet. [Re: Oystein L] #458320 04/10/2007 07:33
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Kult, skal gå på aftenposten jakt i bygget her..

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjellet. [Re: tmork] #458372 04/10/2007 08:20
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det noen som har tilgang til Aftenposten som gidder å scanne artikkelen eller i det minste referere litt fra den? (ligger ikke på nettsidene deres ennå ihvertfall)

Ellers er det ikke mange som forstår seg på dette forslaget hvis kommentarene til artikkelen i Nettavisen er noe å gå etter (og foreløpig er kommentarene for det meste skånet for prepubertale utbrudd)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjellet. [Re: parob] #458412 04/10/2007 09:34
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Email til fylkesmannen i Oppland er:

postmottak@fmop.no

Kanskje terrengsykkel.no eller NOTS kan lage en generell og objektiv uttalelse der man tar saklig avstand fra dette. Deretter legge det ut som en hjemmeside vi kan legge inn vårt navn på, som signatur - og sende inn som protest?

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: parob] #458426 04/10/2007 10:04
larsi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Her er artikkelen. Litt søl klarte jeg vist også å få med!

Vedlegg
18299-aften,forbudtsyling+kite..JPG (240.99 KB, 147 nedlastinger)

Sommer, sol og sykkel!
Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjellet. [Re: oevk] #458431 04/10/2007 10:06
R
ReidarS Offline
Avhengig
Avhengig
R
Ganske utrolig at man kan komme til en slik konklusjon etter å faktisk deltatt på terrengsykkel.no og fått innspill.

Quote:
I tillegg foreslår Fylkesmannen å legge om flere ruter og fjerne stier for å beskytte villreinen.

Hvordan fjerner man sti oppe på fjellet egentlig?

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: ReidarS] #458434 04/10/2007 10:11
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: ReidarS

Egentlig enkelt. De aller, aller fleste som går i fjellet ferdes kun etter de rødmerkede stiene. Legg om merkingen og ferdselen vil tilpasse seg dette.

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjellet. [Re: ReidarS] #458437 04/10/2007 10:14
Dan Offline
More than words
More than words

Man kjører bulldozer og så legger man ut et meterdypt lag med pukk. Da blir det lettere å kjøre løypemaskinen på vinteren, slik at ekte naturelskere lettere kan komme seg til fjells.

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: EgilS] #458440 04/10/2007 10:18
R
ReidarS Offline
Avhengig
Avhengig
R
Skjønte det, men man fjerner i praksis ikke stien... ICON_SMILE

Jeg er veldig glad i naturen og er veldig enig i at vi må passe på at vi ikke "bruker" opp områder, men det må jo være mulig å ferdes så lenge man ikke gjør skade?
Det aktuelle området er jo såpass stort at det må vel være mulig å finne plass til både villrein, kit'ere og syklister. Om man bare vil prøve, og ikke bare velger enkleste utvei....

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: ReidarS] #458464 04/10/2007 10:44
KTL Offline
Besatt
Besatt
Jeg forstår ikke hvordan man skal kunne skille stisykling fra skigåing hva gjelder ferdsel, rekkevidde osv. Stisykling er faktisk den eneste av nevnte grener som nødvendigvis må forgå på allerede eksisterende stier (som i mange tilfelle er mindre brukt nå enn i "gode gamle dager"). Skigåing i fjellet er og har alltid vært friere vesentlig mindre styrt enn fotturer. Skiturisme i fjellet er også mer troende til å ta i bruk motoriserte kjøretøy for løypepreparering. Stisyklistene ønsker i høyeste grad naturstier fremfor kultiverte traseer.

Et moment i debatten kan være å se til utlandet, f.eks i Frankrike finnes mange preparerte stier/traseer der ferdsel utenfor stien er forbudt. Felles for disse stiene er at de utgjør et vesentlig større inngrep i naturen enn selv de mest syklede naturstier. Det står bl.a søppelkasser langs dem, og disse må tømmes vha kjøretøy...

Kiting skiller seg litt fra dette i og med at den ikke følger noen form for sti, men likevl, det myldrer jo ikke akkurat av kitere heller...

Redigert av KTL; 04/10/2007 10:46.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: ReidarS] #458472 04/10/2007 10:51
EgilS Offline
More than words
More than words
Skjønte det, men man fjerner i praksis ikke stien... ICON_SMILE

Men i praksis blir det nesten det samme. "Anorakkgutta" kan ikke gå i fjellet uten å ha røde prikker å følge. ICON_WINK

Jeg er veldig glad i naturen og er veldig enig i at vi må passe på at vi ikke "bruker" opp områder, men det må jo være mulig å ferdes så lenge man ikke gjør skade?
Det aktuelle området er jo såpass stort at det må vel være mulig å finne plass til både villrein, kit'ere og syklister. Om man bare vil prøve, og ikke bare velger enkleste utvei....

Som jeg skrev i en annen tråd her:
"Problemet når det gjelder villreinen er ikke kite'ere eller stisyklister spesielt, men den totale belastningen reinsdyrene blir utsatt for. Grunnen til at disse nye formene for friluftsliv begrenses er at de er enklere å ta fremfor de gamle "anorakkgutta".

Er det trafikk av noe slag i et område vil villreinen trekke bort fra dette. Når det da er mye trafikk i fjellet så betyr det at reinen har færre og mindre "trafikkfrie" områder å oppholde seg i. I tillegg så kan trekkrutene mellom disse områdene også være sterkt trafikerte noe som hindrer reinen i å veksle mellom beiteområdene.

På vinters tid er reinen avhengig av forholdsvis store områder for å ha nok føde. Når områdene de oppholder seg i blir små så blir det lite mat. Dette igjen fører til blant annet stor dødlighet blant kalver og generelt svakere dyr. Svakere dyr er mer sårbare for forstyrrelser og kan heller ikke bevege seg over så store områder for å finne mat, osv..."

Dette innebærer at det egentlig ikke skal så voldsomt mye trafikk før villreinen blir skadelidende. Så lenge denne trafikken er spredt så vil det føre til en oppstykking av dennes leveområder. Det er nok mye derfor man i enkelte områder prøver å styre trafikken i fjellet over på en lite antall stier, fremfor å ha folk overalt.

Og egentlig er ikke den uberørte delen av norske natur så voldsomt stor. Fortsetter man ubyggingen i den takten vi har sett til nå vil den være borte om ikke alt for mange år. Kraftanlegg og -linjer, veier, hyttefelt og turisthytter tar en stadig større del av fjellet.

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: KTL] #458474 04/10/2007 10:54
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: KTL
Jeg forstår ikke hvordan man skal kunne skille stisykling fra skigåing hva gjelder ferdsel, rekkevidde osv.

Enkelt, det dreier seg om noe som er tradisjon vs. noe som er nytt. Hvem tror du står sterkest; skiløpere (og organisasjoner) eller syklister (og organisasjoner)?

Rasjonelle argumenter teller lite i så måte. Det viktigste er at man gjør noe, ikke at det man gjør virker. roll

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: KTL] #458475 04/10/2007 10:54
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

det myldrer jo ikke akkurat av kitere heller...

..og de gangene du ser noen så legg merke til at de stort sett beveger seg i flokk, og sjeldent drar lengre unna enn det man gidder å bære utstyret fra bilen.
De som faktisk benytter kiting til transportmiddel innover vidda utgjør et solid mindretall.

Ellers har Fylkesmannen i Buskerud vært inne på tanken om slikt tidligere, men der endte det opp med et bittelite forbud og mye mer edruelighet rundt saken:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.3646307

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: parob] #458480 04/10/2007 10:56
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forresten litt ironisk, men bildet i avataren min er tatt i Rondane. Riktignok noen få kilometer på utsiden av nasjonalparken.

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: EgilS] #458484 04/10/2007 11:05
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
Jeg forstår ikke hvordan man skal kunne skille stisykling fra skigåing hva gjelder ferdsel, rekkevidde osv.

Enkelt, det dreier seg om noe som er tradisjon vs. noe som er nytt. Hvem tror du står sterkest; skiløpere (og organisasjoner) eller syklister (og organisasjoner)?

Rasjonelle argumenter teller lite i så måte. Det viktigste er at man gjør noe, ikke at det man gjør virker. roll

Det ser jeg... men i høyesterett, der pleier de å følge rasjonelle argumenter... Men hvem f**n orker å ta det dit...

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: KTL] #458489 04/10/2007 11:15
EgilS Offline
More than words
More than words

Det ser jeg... men i høyesterett, der pleier de å følge rasjonelle argumenter... Men hvem f**n orker å ta det dit...

I høyesterett kan det ende det hvis det er snakk om tolking av lovverk. Det er det ikke her.

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: EgilS] #458490 04/10/2007 11:18
trondemann Offline
Avhengig
Avhengig
Dette er først og fremst veldig synd, synes jeg. Det står heller ikke i forhold til virkeligheten. På vår fredagstur over rundemann i Bergen traff vi ved 5-6 anledninger mennesker på tur som alle som en stoppet og syntes at dette så morro men farlig ut og gøy og i det hele tatt. Bortsett fra en, som til gjengjeld hadde hund. En snauserdog tror jeg. Triste saker.

-Trondemann

"The whole world is perfect for mountainbiking"

--------------------------------------------------
Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: trondemann] #458525 04/10/2007 12:31
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Jeg synes vi skal forby hunder. Jeg er redd hunder. Møter jeg de der jeg pleier å gå min søndagstur i fred og ro, blir jeg redd og sur og vil lage bråk. Folk skal tilpasse seg meg, ikke omvendt. Hunder snuser rundt og bæsjer overalt, og langt ifra alle plukker opp etter de. Får jeg hundebæsj på sykkeldekka mine blir jeg ekstra provosert og går til avisen, får da er grensen nådd.

Pokker da, folk synes sykkel er "uvant" tror jeg og er skeptiske fordi det kanskje forstyrrer de litt. Og da skal liksom sykling forbys?

Hva med hester da?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: hbakken] #458539 04/10/2007 12:59
trondemann Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg holdt på å sykle på en hest en gang. Fordi den var uoppmerksom. Klistret hjelmen i styret i siste øyeblikk og syklet under halsen på den. Husker at jeg tittet opp i et nanosekund og så hesten i hvitøyet, og at vi begge tenkte "Du burde ikke være her". Jaja. those were the days. Nei til hester!

-Trondemann

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: hbakken] #458540 04/10/2007 13:01
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Kan vi samtidig forby de folka som til stadighet legger reklameting på dørstokken min?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: tmork] #458548 04/10/2007 13:06
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
... ikke minst de som skal prakke på meg strøm-/mobil-/kostilskuddsabonnement på gata... BRENN!

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: ReidarS] #458556 04/10/2007 13:19
StigB Offline
Señor
Señor
Ganske utrolig at man kan komme til en slik konklusjon etter å faktisk deltatt på terrengsykkel.no og fått innspill.

Quote:
I tillegg foreslår Fylkesmannen å legge om flere ruter og fjerne stier for å beskytte villreinen.

Svært interessant her vil altså bestemmende myndigheter lage enda flere stier noe de i utgangspunktet er imot og har presisert, NOTS bestreber seg på å oppfordre medlemmene til ikke å kjøre utenfor sti og lage flere sår i naturen.

En sti i høyfjellet vokser ikke igjen av seg selv, den vil stå eller ligge der i generasjoner. Jeg må si jeg ikke skjønner dette, her må det sies i fra. Om nødvendig må det tas inn til løvebakken, en kan da ikke holde på sånn.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: StigB] #458557 04/10/2007 13:26
hdr Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: rabbagast

Svært interessant her vil altså bestemmende myndigheter lage enda flere stier noe de i utgangspunktet er imot og har presisert, NOTS bestreber seg på å oppfordre medlemmene til ikke å kjøre utenfor sti og lage flere sår i naturen.

En sti i høyfjellet vokser ikke igjen av seg selv, den vil stå eller ligge der i generasjoner. Jeg må si jeg ikke skjønner dette, her må det sies i fra. Om nødvendig må det tas inn til løvebakken, en kan da ikke holde på sånn.

Logikken i å flytte stier er vel ikke så gal, som bemerket lenger opp i tråden beveger de aller fleste fotturister seg kun langs de mekede løypene. Og det er nå engang trafikken på stien og ikke selve stien som forstyrrer villreinen.

Men logikken med å skille mellom syklende og gående på det som måtte være av stier er det verre å forstå.

--
Håkon
Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: StigB] #458558 04/10/2007 13:28
EgilS Offline
More than words
More than words
Selv om man "legger ned" en sti så trenger ikke dette bety at man lager en ny et annet sted. Det er snakk om å flytte merkede stier. Det kan man gjøre ved å fjerne merkingen på en sti og heller merke en annen eksisterende sti et annet sted. Fjellet er ofte fullt av umerkede stier.

Og selv om man må opprette en ny sti så ser man vel på det som et mindre onde enn forstyrrelse av villreinstammen.

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: EgilS] #458562 04/10/2007 13:39
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Og selv om man må opprette en ny sti så ser man vel på det som et mindre onde enn forstyrrelse av villreinstammen.

Tèm villreinen!

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: Stein] #458565 04/10/2007 13:43
trondemann Offline
Avhengig
Avhengig
Nei til villrein!

-Trondemann

Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: trondemann] #458579 04/10/2007 14:20
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
og at vi begge tenkte "Du burde ikke være her".

Hahahaha, bra!

/Are Nicolai
Re: Nymotens friluftsliv ikke hører hjemme i fjell [Re: parob] #458587 04/10/2007 14:42
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: parob

Ellers har Fylkesmannen i Buskerud vært inne på tanken om slikt tidligere, men der endte det opp med et bittelite forbud og mye mer edruelighet rundt saken:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.3646307

- Så lenge det er en organisert aktivitet så er den søkepliktig, sier viltforvaltar Even Knudsen hos Fylkesmannen i Buskerud.

Er DNT-turer som går gjennom verneområder/nasjonalparker også søkepliktig? 17.mai-markeringa på jøkulen? De er da i høyeste grad organisert...
T

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support