Som tittelen sier...hvordan vedlikeholdes en sykkel generelt ? Også, var jeg en tur i marka igår og da jeg kom meg hjem var det mye gjørme på sykkelen. Lurte på om jeg skal få vekk gjørme med litt vann og spraye med teflon etterpå...? Eller om teflon ikke trengs...?
Re: Hvordan vedlikeholdes en sykkel ?
[Re: Lux]
#45786603/10/200712:00
Dytter du zalo inni der? Er ikke sånne pakninger tette? Jeg bruker ikke zalo med høytrykk heller. Jeg tørker av etterpå.
Jeg har brukt zalo i 15 år nå(dempegaffel siden 96 og fulldemper siden 97), aldri hatt noe problem med dette. Jeg har ikke bytta pakninger noen plass oftere enn andre(eller anbefalt) ei heller fått noen ødelagt lakk/ramme som er mer skadet av zalo enn av skitt og lort...
Jaja, skjønner at dette er en sensitivt tema, så jeg dropper det.
Riktig bruk av olje vil si teflon spray på frikrans, krank og kjede , am i right ? Forresten, hvorfor bruker man såpe/zalo ? Vann er vel nok til å fjerne gjørme og annet skitt...
[Re: kjerts]
#45790003/10/200712:39
Hvordan merker jeg at ramma mi har tørket ut? Hvilket fett er det snakk om på ramma mi som ikke kan fjernes?
Sitat: Dazed
Zalo tørker ut lakk, (Fjerner fett) og er ikke bra. Bruk bilshampoo.
Lakken inneholder fettstoffer som skal være der. Hvis de forsvinner blir lakken sprø, matt og lite holdbar. Zalo er til oppvask.
Hvor lang tid tar dette? Min gamle holdt i 4 år uten å bli noen av disse. Har du sjekka hvor mye zalo spiller inn kontra all gjørma vi slenger på sykkelen, gnisser knærne borti overrøret etc?
Jeg bruker nok fortsatt zalo og/eller vann...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: Stein]
#45791503/10/200712:51
Sluttet å vaske sykkelen med Zalo. Min gamle Specialized Stumpjumper HT anno 2004 begynte å flasse no' grønnjævlig med lakk sånn helt plutselig. Da hadde vel Zalovaskingen overskredet sprøhetstoleransen i lakken... Ellernoe. Det flassa av små biter langt ned under underrøret. Nå skal det sies at når byttet forgir på den en gang i 2005, tok forgiret med seg all lakk der klemma hadde vært (!). Godt mulig dårlig kvalitet på lakken mao...
[Re: M@rtin]
#45795103/10/200713:44
Lakken blir mattere og dritt fester seg bedre når man bruker Zalo og MuckOff. Jeg endte til slutt på grønnsåpe, da blir lakken akkurat passe feit og glinsende etter vask, samtidig som dritten nesten renner av ved neste vask.
Ole.
[Re: Ole]
#45795903/10/200713:59
Oh my god...alle glemte det opprinnelige spørsmålet og en zalo diskusjon var igang. Jaja, takk for tipsene. Jeg får vel hoppe på med vann og grønnsåpe(eller var det zalo?)....
#45796803/10/200714:05
Du er ny her, du. Denne trånde holdt seg da til temaet lenge. dessuten er da sykkelvask vedlikehold også, så den er ikke OT enda. Spørsmålet ditt var veldig generelt, og du spurte om hvordan man fikk vekk gjørme, så jeg synes ikke dette var så ille.
Men:
Vask bort gjørma etter hver (gjørme)tur, hold kjedet smurt og noenlunde rent. bytt/smør wirer når de negynner å gå tregt, sjekk etter sprekker og slark relativt ofte, sjekk at eikespennet holder seg og at hjula forblir rette, sjekk dekktrykket med jevne mellomrom hvis du ikke gjør det før hver tur, sjekk innimellom at alle lagre roterer jevnt og lett, og IKKE ignorér ulyder, men finn ut hvor de kommer fra og fiks dem.
[Re: Stein]
#45852604/10/200712:31
Når du smører kjedet, så pass på å ikke søle olje på bremseskiven. Det sier vel egentlig seg selv, men greit å nevne.
Spør sykkelverkstedet ditt om råd, og produkter til vask og smøring. jeg tar en tur innom verkstedet med sykkelen med gjevne mellomrom og får en kyndig til å se at alt er greit. Og fikser det med en gang hvis det ikke er det.
#45882804/10/200723:49
Enaste som funker er å skru alt på sykkelen frå kvarandre etter kvar tur. Gnikke og vaske og pusse alle deler før du monterer det med litt olje og/eller fett der det skal vere. Dette gjeld sjølvsagt demperemediene også; demonter, bytt all olje, og skift gjerne innerbein etter kvar tur. Bør skifte dekk også for å vere sikker på at alt er tipptopp.
Neida. Berre spyl av med hageslange rett etter turen (før skiten fester seg). Sleng på litt olje på kjedet og tørk av.
Jepp...takk for rådene. Sykkelen ser fin og rein ut, men jeg tror at jeg fikk litt olje på skivene... Kommer til å ta sykkelen til verkstedet og sjekke at alt er greit. Det er noen ulyder fra kransen som jeg ikke vet om de er helt normale eller ei.