Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva skjer med stjålne sykkeldeler?

Hva skjer med stjålne sykkeldeler? #457708 03/10/2007 08:24
_
_9co_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
_
Jeg bor i Oslo, og som de fleste andre som bor her sikkert har lagt merke til står det "sykkelskjeletter" på annenhvert gatehjørne her. Jeg tenker da altså på sykler der så og si alle deler er skrudd av og omtrent bare rammen står igjen.

Jeg må si jeg lurer litt på hva som skjer med alle disse delene som blir stjålet? Det er jo stort sett deler av heller laber kvalitet som faktisk blir tatt, og det kan da umulig være noe marked for dette? Kan det være "vanlig" (ja legg hva du vil i det utrykket) folk som stjeler disse delene for å bruke de selv? Er det marked for å sende disse delene til utlandet?

Jeg kan liksom ikke få meg til å tro at noen her i Norge er interressert i dette? (hehe, nå er jeg vel naiv nå da).

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
Re: Hva skjer med stjålne sykkeldeler? [Re: _9co_] #457828 03/10/2007 11:11
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Jeg har et yrke som har gitt meg tilgang på en del informasjon. Sykkel har vært god butikk i Oslo både i åpen og lysky virksomhet.

Når det gjelder den lysky virksomheten vet jeg at det opprettes "stasjoner" rundt omkring i byen. Dvs steder med kraftige låser på vilkårlige plasser (gjerne rundt en lyktestolpe). Hvor minst to personer har nøkkel. Sykler stjeles og plasseres i disse låste "stasjonene". Vedkommende som har plassert dem der ringer sin kontakt når han mener han har mange nok sykler.
Kontakten kommer med varebil og losser syklene inn. Disse transporteres videre til tidligere østblokk land for salg.

Det du tenker på er demontering av sykler for tilgang på deler. Jeg har personlig vært borti flere som driver eller har drevet med den geskjeften. De har visse ting til felles. De er selvfølgelig kriminelle (pga det de gjør), men de bruker også svært ofte sentralstimulerende. De jeg kjenner til kan også kalles avhengige. Enkelte sliter i tillegg med flere psykiatriske diagnoser. Blant annet Hyperkinetisk Atferdsforstyrrelse. De elsker å "mekke" og "plukke".
De sykler eller går rundt hele dagen på leting etter nye "prosjekter".
Du ser dem gjerne midt på dagen, med ryggsekk og "treningstøy", men er allikevel rimelig lett å skille fra folk som er ute å trener eller mosjonerer.
De har ofte kun en tanke i hodet. Skaffe seg noe "digg" utstyr til sykkelen som de bygger. Noen ganger blir det sykkel av det, andre ganger ikke.
Noen tjener litt penger på dette andre er rene tapsprosjekter. Amfetamin er et rimelig dårlig middel for å oppnå konsistens. Det blir fort kaos og rot for utenforstående, men de som driver med dette synes alt er flott og tipp topp.
Du ser dem også gjerne på hodet oppi forkjellige containere rundt omkring.
Det er ikke meningen å generalisere og si at alle "speed freaker" er potensielle sykkeldel tyver eller står på hodet i containere. Men du spør om det er et marked for å plukke sykkeldeler i Oslo. Det er det ingen tvil om, men det er ikke alt som kommer ut for salg og det er ikke nødvendigvis noen god butikk for den som driver med plukkingen, men selvfølgelig ingen trøst for dem som finner sykkelen sin i totalt ruin.
Det var i utgangspunktet en god plan og flere av dem er forbløffende godt oppdatert på hvilket utstyr som er bra eller dårlig.
Sykkeldel plukking er nok ikke så veloverveid og planlagt som disse organiserte sykkeltyvene, men utrolig irriterende.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Hva skjer med stjålne sykkeldeler? [Re: DagRS] #457834 03/10/2007 11:18
_
_9co_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
_
Det jeg synes er så rart er at noen av de syklene det blir plukket deler av er av så dårlig kvalitet, rustne og fæle at jeg ikke ville hatt de om noen hadde kastet de etter meg engang.

Men at allikevel blir stjålet deler av slike sykler kan vel kanskje forklares med folka som faktisk gjør slikt..

Hehe, skal ikke le av dette egentlig, men ser for meg hybelen til en av disse deletyvene fulle av rustent skrot.. dakar..

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
Re: Hva skjer med stjålne sykkeldeler? [Re: DagRS] #457842 03/10/2007 11:29
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: takkskarufaenmeg
Enkelte sliter i tillegg med flere psykiatriske diagnoser. Blant annet Hyperkinetisk Atferdsforstyrrelse. De elsker å "mekke" og "plukke".
...
De har ofte kun en tanke i hodet. Skaffe seg noe "digg" utstyr til sykkelen som de bygger. Noen ganger blir det sykkel av det, andre ganger ikke.
Noen tjener litt penger på dette andre er rene tapsprosjekter.

Da har vi i hvert fall fått satt ord på det som en stor andel av forumdeltakerne lider av.
bigsmile

Re: Hva skjer med stjålne sykkeldeler? [Re: EgilS] #457844 03/10/2007 11:32
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg leste først "Hyperkinetisk Afrofrisyre" ICON_SMILE

Re: Hva skjer med stjålne sykkeldeler? [Re: EgilS] #457849 03/10/2007 11:34
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EgilS
Sitat: takkskarufaenmeg
Enkelte sliter i tillegg med flere psykiatriske diagnoser. Blant annet Hyperkinetisk Atferdsforstyrrelse. De elsker å "mekke" og "plukke".
...
Noen tjener litt penger på dette andre er rene tapsprosjekter.

Da har vi i hvert fall fått satt ord på det som en stor andel av forumdeltakerne lider av.
bigsmile

Eller runkepellesyndromet som det også kalles.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Hva skjer med stjålne sykkeldeler? [Re: Stein] #457852 03/10/2007 11:37
olganga Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dazed
Jeg leste først "Hyperkinetisk Afrofrisyre" ICON_SMILE

..eeeh, Geir Anders?

Ole

"Utrolig kastearm på disse veganerne"
Re: Hva skjer med stjålne sykkeldeler? [Re: Stein] #457859 03/10/2007 11:51
_
_9co_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
_
Usj jeg prøvde å finne et bilde av en Kineser med afro, men dengang ei ::

"Hyperkinesisk Afrofrisyre"

Re: Hva skjer med stjålne sykkeldeler? [Re: olganga] #457860 03/10/2007 11:56
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Kjært barn har mange navn. ADHD, Hyperaktiv, med eller uten konsentrasjonsvansker. For spesielt interesserte finnes diagnosekriteriene i ICD 10, under F.90
Det finnes flere teorier og hypoteser rundt disse aktivitets og oppmerksomhetsforstyrrelsene.

Men at det hjelper å være i aktivitet er jo noe alle vet. Ikke så mye å tenke på da!! Uroen blir litt mer "kamuflert" kan man vel si.
Dessuten er det veldig mange som både med rett medisin og riktig stimulering i miljø klarer seg meget bra. Dessuten er det flere og flere som hevder at kosthold har mye og si. En skal heller ikke se bort i fra at idretten har reddet mange.

Tror ikke at så mange av dere ville synes det var så morsomt å tømme en slik hybel som vi her snakker om. Det kan virkelig flyte med all slags stæsj.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Hva skjer med stjålne sykkeldeler? [Re: Stein] #457909 03/10/2007 12:45
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Redigert av Vanilla Ninja; 03/10/2007 12:51. Rediger grunn: hrmf. fikk ikke legge til video

Moderator  support