Blir ikke noe pushing her. Masepappaer er det verste som finnes.
Det der er faktisk et viktig prinsipp en ikke bør undervurdere.
Jeg husker selv hvordan jeg fikk seiling i vrangstrupen som barn, siden min sjøulk-far la opp familielivet etter seilsesongen og hver eneste sommerferie ble tilbrakt ombord. Det tok mange år før jeg gjenoppdaget seiling på egen hånd som voksen.
Gleden med sykling derimot oppdaget jeg helt for meg selv - også en verdifull erfaring. Ironisk nok tilstod min gamle far for ikke så lenge siden at han selv i sin ungdomstid på 60-tallet brukte alle sparepengene sine på en håndlaget italiensk racer som han fisa rundt i Alpene med (før han ble sjanghaia av marinen). Noe ser mao. også ut til å kunne gå igjen, men for mitt vedkommende har det vært viktigst å oppdage aktiviteter på egne premisser.
Som far synes jeg ikke det er lett å støtte oppunder aktiviteter en selv oppfatter som givende og meningsfulle OG samtidig prøver å gi ungene tilstrekkelig valgfrihet, slik at de kan finne frem til egne aktiviteter de selv er motivert til å utøve (selv om det måtte inkludere foppal *svelg*).
WORD!
Jeg skylder dog ikke bare på fatter's for at jeg ikke hadde løypeski på beina fra jeg var 16 til jeg var 33 år gammel... Da jeg avsluttet min langrennskarriere som 16-åring, så var det ingen sure kommentarer hjemmefra, selv om vi hadde mye tid og penger investert i skøyte-, klassisk-, rulle-, trenings- og konkurranseski.
Etter treningsuker på mellom 10 og 14 timer, som 16-åring, så har jeg helt tydelig unngått all idrett som handler om mer ren utholdenhet. Jeg trener aldri kun for å bedre utholdenhet eller styrke. For meg så må det være et stort innslag av kropps-, utstyrs- eller teknikkbeherskelse i idretten jeg utøver, hvis ikke så gidder jeg ikke.
WORD!
Jeg skylder dog ikke bare på fatter's for at jeg ikke hadde løypeski på beina fra jeg var 16 til jeg var 33 år gammel...
Vel, å vokse opp med en far som er definisjonen av sofapotet er heller ikke veldig inspirerende. Bedre ha en som som prøver dra deg med, men ikke maser. Er vel mellomtingen som i alt annet.
Men han skal stimuleres til å drive med aktiviteter som pappa liker, og han skal få den oppfølging og støtte han ønsker.
Vi ser allerede at han elsker å være ute i skogen, og han digger sykler. Det er en bra start.
Den metoden har jeg tro på også! Alt basert på egne ønsker er tingen. Har to stykker hjemme (6 + 8 1/2) som så på en filmsnutt jeg var med på fra Hafjell (SE DER ER PAPPA!!!) og så den sikkert 10 ganger... Etterpå var det rett ut å "droppe" 20cm ned fra terrasseplattingen...! Satser på stimulering av sunne interesser i årene som kommer!
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
Re: Ny doning i familien
[Re: KTL]
#45719102/10/200711:38
He'll always be my kid. And I'll always be Da Man!
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Sondre kaller foreløpig sykler for Brrr-ti, og det passer jo fint, siden mine sykler går fort og er av titan :-D
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Hei, pappan min sier at dette er en gåsykkel og den skal ikke ha brems eller pedaler. Den er for å lære å holde i styret og gå med sykkelen og sitte litt på setet innimellom. Man bremser med bena.
Fordelen med den der er at når det går alt for fort inn i en fortauskant, så bare smetter styre/gaffel/hjul ut av sporet og ingenting er ødelagt, det er bare å løsne skruene og smette på plass igjen.
Tror nok det kunne gått litt værre med Eskil om han hadde fått sykkelen etter seg der han lå på plena til naboen gitt.
"Pappa, jeg vet hva du ønsker deg til bushdan - en fulldempa! Jeg skal melde meg på lotto, og hvis jeg vinner skal jeg kjøpe en til deg" Sondre 6år.
Smelt...
Det er vel heller faderen som må grave i lommene og saumfare verdsveven på jakt etter en grom tohjuling til en talentfull og dedikert pjokk. TS og MBR er fast lesestoff når han er på ramma...
Espen Flaskeladd "Do what you like, like what you do" Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL