hvor lang er armene på den? er vel litt viktig info det no? hehe. satt forresten nettopp et par slike på sykkelen min og syns de virker veldig greie, så kan anbefales. er lette om ikke annet ;-)
Hva en overligger av (den ikke fullt så vellykkede?) 960-kranken koster på enkelte nettsteder er vel heller ikke så veldig relevant for hva en nesten 970 bør koste?
Når vi først snakker(og siden kranken er solgt) hva ER forskjellen på en 960 og 970? (og i særdeles het siden Dennis sier ikke fullt så vellykede)Og kan jeg ikke like godt sette inn en xt krank?
Når vi først snakker(og siden kranken er solgt) hva ER forskjellen på en 960 og 970? (og i særdeles het siden Dennis sier ikke fullt så vellykede)Og kan jeg ikke like godt sette inn en xt krank?
970 har et annet system for å feste venstrearmen, og også en annen løsning for å justere lagerne. Men viktigst: 970 bruker standard 4-bolts-tannhjul, mens 960 bruker tannhjul som kun passer 960.
Siden trådstarter har solgt kranken er det jo ikke så farlig om tråden kuppes.
960 er jo ikke kjent for å ha spesielt god levetid på drevene, for oss som var vant til 950/952 var det en skikkelig nedtur. Dette skal etter sigende være forbedret på 970.
970 er etter min mening penere (og lettere), og har trolig mer "skotrekkbestandig" overflate på armene.
Livslengder på lager og drev vil det vel etterhvert komme erfaringsinfo på
Edit: Ole påpeker hvorfor levetiden på drevene er ekstra ktitisk
Det virker som Shimano desverre fremdeles bruker marsipan til sine krankdrev. Dette er teknologi som enn så lenge ikke er tilgjengelig for de andre produsentene.
Men er ikke 970 drevene originalt i en kompositt legering? Synes å ha lest det. Har et 960 drev og kan bekrefte at skrifta blir fort borte..Men så er det noen som sier at hvis det er tilfelle må man justere på klittene under skoene.
Det midtre drevet er i titan, men det er bakt inn i karbonforsterket plaststøp slik at det får samme ramper etc som det gamle drevet. De andre drevene er alu.
siden tråden er "avsluttet" likevel - den kranken 960-kranken fra crc som det ble linket til oppi her, er den i tilfelle et kjøp som frarådes (127 pund) - og (jeg er grønnkolling) om man bestiller en slik - er den komplett? dvs plug and play (med drev og lager)?
Lurer også på diverse kranker fra CRC. Siden alt er på engelsk med forkortnonger greier ihvertfall ikke jeg å lese ut om det er med lager osv. Samme med fastbikes som også har billige xt kranker.
Fra crc.sin hjemmeside: 960: Bolt Circle Diameter 146/102/64mm 970: BCD 104/(den minste husker jeg ikke, men den er standard!)
960 har også rådyre drev. Derfor er den overligger/søppel.
jeg bruk[te|er] bare gir-ståldrev for jeg merket fort at aludreva holdt ikke lenge.
Samme med fastbikes som også har billige xt kranker.
Hos fastbikes må du kjøpe lager i tillegg. De ringte meg tilbake etter jeg hadde bestilt for å høre om jeg ikke ville ha lager med.
Hm, dette virker litt kårny for meg, men det er kanskje bare meg? Selge kranksett som bruker integrert lager uten at det integrerte lageret er med?! Hos cc er selges ihvertfall XT760 og XT770 med lager i pakken.