For et glimrende tiltak

! Hadde jeg bare vært ung og uten forpliktelser...
Terrengsykling er sammen med skikjøring, klatring, buldring padling på elv og hav, seilbrett, kite på snø og vann, trialsykling, skateboard, longboard, surfing - jeg nevner i fleng(!) ferdighetsbaserte aktiviteter. Skal man bli god må man investere timer i moroa. Det betyr at om man har ambisjoner i en gren/idrett, må man velge bort noe annet. Mitt råd blir derfor å legge arbeid i en profil over hva man vil. Tror det kan være fornuftig å tenke i forlengelse av tradisjonelle linjer som "idrettslinje" og "friluftsliv".
Ønsker dere en linje for spesialister, type "jibbelinje/idrettslinje", blir det viktig å prioritere hovedaktiviteten sammen med komplementære aktiviteter som balansetrening (slakkline), teknikktrening (trial, trampoline, streetsykling) og utholdenhetstrening(landeveissykling, langrenn, løping).
Ønsker dere en linje mere i retning av ferdighetsbasert "friluftsliv" vil dere kunne ha en større bredde i aktivitetstilbudet - kanskje det er viktigere/mere attraktivt å tilby elevene å prøve flere forskjellige typer aktiviteter?
Jeg tror valg mellom disse retningene i stor grad vil styre hvilke elever/studenter dere vil tiltrekke dere - spesialistene eller allrounderne.
Vet ikke hvilken linje jeg ville valgt selv, om jeg var 20-25 år, klar for et friår, og hadde valget mellom terrengsykkellinje som idrett eller som friluftsliv...
Lykke til!