Jeg har fått så skrekkelig lyst på en Sykkelcomputer med GPS-funksjon og lurer litt på hva forskjellene er på den gamle Garmin Edge 305 og den nye Garmin Edge 705?
Det er jo sikkert mange av dere som har/har hatt en 305. Er det noe dere har savnet på denne computeren?
Hvor nyttig vil det være med kart (som kommer på 705) når man allikevel sykler på stier midt i skauen?
Er det andre funksjoner som mest sannsynlig vil være veldig kjekke på 705 som ikke finnes på 305?
Har noen en formening om hva 705 kommer til å koste?
Har noen testet 705 forresten?
Jeg har jo lest litt om disse modellene på nett, men det er ofte bedre å spørre folk med erfaring fra produktene.
Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
Det jeg VIRKELIG savner på 305 er muligheten til å min posisjon i noe annet enn grader og minutter. Det er nesten umulig å finne posisjonen sin på norske kart med grader og minutter.
Eller er det lite jeg savner. Kart ville vært snertent selvsagt men jeg savner det ikke pr. i dag. Den mest fristende finessen på 705 er muligheten til å ta inn signaler fra Wattmåler så man kan få alt i hele verden på en dings.
705 har en veiledende pris på over 500 USD! og utgår med høye kneløft for mitt vedkommende.
Med tanke på hvor mange irriterende småproblemer det er med 305 så tør jeg ikke tenke på 705. Enda fler funksjoner som kan tulle. F eks har jeg et problem med at hvis jeg har tracklog(kart)visningen på mens jeg sykler så henger seg hele driten og jeg må gjøre reset og mister dermed en del data. Så den bruker jeg aldri.
Dermed blir 305 en ren sykkelcomputer med mulighet til veldig fancy presentasjon når man kommer hjem. Og det holder langt for meg. Hvis jeg skal sykle på et ukjent sted så har jeg med min 60C med kart i lommen/sekken og kan konsultere den hvis jeg er usikker i et kryss.
Ellers enig med sykkeloyvind at batteritiden er for dårlig. Men den løser seg jo forsåvidt hvis man tar med et USB-batteri. Jeg har i tillegg til gode å tømme batteriet helt på en tur hvis det har vært fullt ved starten. Man må bare huske å slå av GPSen når man stopper for lunsj og lignende. Hvis man er ute på flerdagerstur og har tilgang til strøm der man overnatter så kan man jo ha med en liten lader. Den veier ikke stort. Minnet holder i tillegg for så mye data at man kan være ute i mange dager før man må synke for ikke å miste data.
Så var det priset da. 705 blir skremmende dyr, samtidig som 305 vel er nede under 3000,- i mange butikker. Det synes jeg skulle gjøre valget enkelt.
Så var det priset da. 705 blir skremmende dyr, samtidig som 305 vel er nede under 3000,- i mange butikker. Det synes jeg skulle gjøre valget enkelt.
Opplagt. Valget blir selvfølgelig som vanlig å trosse all sunn økonomisk fornuft og slå til med ny stæsjoppgradering ved første anledning ...
Jeg synes at 305 har vært en artig berikelse, men det er viktig å temme informasjonsoverflow´en den gir og la den vise på display´en akkurat nok relevant info, spesifikk for de ulike situasjonene (ritt, klatring, sti-gjenfinning, etc.).
Jeg har kun en eneste gang opplevd en liten bug og det var da den ikke ville slå seg på etter å ha gått fra usb- til adapteroppladning. Da måtte jeg restarte alt, men tapte likevel ingen informasjon.
Batteritiden synes jeg har heller ikke vært noe problem, men så er jeg jo en av dem som ikke har lov å bli borte fra hjemmet så altfor lenge heller
Noe av det morsomste med Edgen har vært å jage seg selv på lagrede baner og å se turene i etterkant markert på kartet, der man kan stadfeste hvor i terrenget man igjen perset makspulsen (dvs. hvor elgen plutselig hoppet ut av busken).
Jeg kommer naturlig til å slå til på 705´en så snart den er æveilæbl, siden jeg har bestemt meg for å ha det enda mer moro med en Edge som viser Topo Pro kart av terrenget, mens jeg sykler.
Den er ribbet for bla. barometrisk høydemåler. Det vil si å miste endel av de morsomste funksjonene. Høydemåling bare på satelittene holder ikke til å fortelle deg hvor bratt det er.
Ouch, der mistet jeg det siste fnugget av lyst på en 705. Jeg synes 305 allerede er en alt for diger og stygg klump å ha på styret. Men så tenker jeg jo stilpolitisk selv om jeg er helt alene ute i skogen.
Men betyr dette bildet at du har kjöpt en 705? I så fall må man jo bare gratulere og håpe på beskrivelser av brukererfaringer.
Neida, tok bildet på Interbike. Men stemmer í med deg, synes denne klossen var ganske stor, i tillegg til de andre ulempene; vekt, pris, at jeg allerede har 305.
Ouch, der mistet jeg det siste fnugget av lyst på en 705. Jeg synes 305 allerede er en alt for diger og stygg klump å ha på styret. Men så tenker jeg jo stilpolitisk selv om jeg er helt alene ute i skogen.
Snedig hvordan stilpolitiske prinsipper forandrer seg straks man forlater skogen ...
Snedig hvordan stilpolitiske prinsipper forandrer seg straks man forlater skogen ...
Neida, jeg var fullstendig klar over at min sykkel så fullstendig syk ut, med anoreksi i dekkene og svulst på styret. Jeg skammet meg noe sinnsykt under hele turen og sa til alle jeg passerte at "je suis de Norvège, tosk, tosk".