|
olje på bremser
|
olje på bremser
13/09/2007 17:31
|
Maki
OP
Medlem
|
OP
Medlem
greide mesterstykket i dag før tur. Den røde tuten på teflon-olje-sprayen skvatt av under kjedesmøring, og det kom en dusj på skiva. skal vaske alt i isopropanol i mårn, men mener å ha lest et sted på her på forumet at klossene trakk til seg olje og burde byttes, da effekten aldri ville bli den samme igjen?? medfører det riktighet?
Mr.MOTO, Master of the obvious...
|
|
|
Re: olje på bremser
[Re: Maki]
13/09/2007 17:36
|
guham
Entusiast
|
Entusiast
Hei
Du kan ta av klossene og varme de på komfyr plata da vil evt olje fordampe. Er de gjennomvåte av olje?
|
|
|
13/09/2007 17:42
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når du har prøvd masse triks men ender opp med nye klosser tilslutt allikevel, så husk også å rense bremseskivene før du setter på nye klosser i kaliperen.
Jeg sier "masse triks", for det virker som om alle har hørt om baking i ovn osv. men effekten er visstnok så som så. Du må gjerne bevise at det ikke er tilfellet.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
13/09/2007 18:43
|
klean
Besatt
|
Besatt
Når du har prøvd masse triks men ender opp med nye klosser tilslutt allikevel, så husk også å rense bremseskivene før du setter på nye klosser i kaliperen.
Jeg sier "masse triks", for det virker som om alle har hørt om baking i ovn osv. men effekten er visstnok så som så. Du må gjerne bevise at det ikke er tilfellet. Baking mm. har jeg liten tro på. Men, grilling til rødglødende med f.eks. propanbrenner, det virker. I alle fall etter uhell med Dot4. Selverfart i ei knipe, der nye klosser ikke var å oppdrive før tur. Klossene var nær nye og levde et rikt og fullt liv etterpå. Men jeg har tilgode å høre førstehåndserfaringer av andre triks, som funker.
Andreas.
|
|
|
13/09/2007 19:11
|
Giant Anthem
Fersking
|
Fersking
jeg opplevde også det samme når jeg skulle fylle bremsevæske. Sølte på skiva, med det resultat at det bråka noe fryktelig når jeg skulle bremse. Vaska skiva med rødsprit, og vips så var alt i orden igjen. Ville tro at det samme kan brukes på oljesøl.
Fersking på Anthem1
|
|
|
[Re: Giant Anthem]
13/09/2007 22:08
|
Maki
OP
Medlem
|
OP
Medlem
fikk en knøttliten dusj på skiva og tørka de vekk etter beste evne med det jeg hadde for hånden før jeg lot hjulet rotere. Har absolutt ikke mista bremsekraft fullstendig, men en liten film har det nok blitt, med resultat i noe redusert bremsekraft. Er de gjennomvåte av olje?
nei. er jo bare bakbrems, og den har ikke sååå mye effekt uansett tilstand. (ok, lat som dere forstår. skjønn hva jeg mener)
Mr.MOTO, Master of the obvious...
|
|
|
14/09/2007 06:10
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Vask skiva så godt det lar seg gjøre, sykle en tur i skogen og alt er bra igjen!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
14/09/2007 08:10
|
torstein
Ingen custom tittel her nei....
|
Ingen custom tittel her nei....
Skivebremserens fra Biltema (varenr. 36-4509), både på skive og kloss bør funke.
Jeg sølte demperolje ned i kaliperen, slik at nye klosser og skive ble tilsølt. Tok ut klossene, spraye på tørke av, spraye på tørke av, spraye på tørke av, spraye på tørke av ...... og klossene fikk en lagt liv etterpå.
Torstein
If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?
The one true answer is known to that rider alone...
|
|
|
[Re: torstein]
14/09/2007 08:47
|
rsh
Besatt
|
Besatt
En kar jeg kjente sølte bremsevæske på den ene bremseskoene på venstre forhjul på en VW Boble han hadde. Sparsommelig som han var (båndene var helt nye), hørte han ikke på mine gode råd, men brukte sveiseapparatet til å varme bremsebåndene rødglødende. Bremsene fungerte fint da vi testet bilen etterpå.
Bilen skulle vises for Bilsakkyndige (som det het den gangen), det var derfor vi skiftet bremser. Han kom bort med bilen dagen etter og bilsakkyndige tok en prøvetur (de hadde ikke ruller for å teste bremsene i Drøbak på 70-tallet). Bilsakkyndig kjøre opp i 40-50 km/t og sto på bremsen og bilen gjorde en flott piruett på asfalten. Null brems på venstre forhjul (der det var sølt bremsevæske). Det ble avskilting på stedet og kjøreforbud.
Faren min hadde kort tid før hatt erfaring med en gammel Opel vi hadde, men da med hjullagerfett som kom inn i trommelen og på bremsebåndene.
Etter dette har jeg alltid byttet bånd eller klosser hvis jeg har sølt olje eller bremsevæske på bremsebelegget. Det er den eneste måten å garantert får skikkelige bremser etter et uhell.
Redigert av rsh; 14/09/2007 09:14.
Sveinung
|
|
|
|
|