Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Glad amatør og ny på skivebremser! (Vedlikehold!)

Glad amatør og ny på skivebremser! (Vedlikehold!) #447117 12/09/2007 10:52
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Så har jeg kjøpt en '08 Hard Rocx Stone Shadow Disc (Finnes ikke i katalogene ennå!) med nytt Shimano XT shadow girsystem som bygger utrolig lite ut, og nye Shimano skivebremser som jeg ikke husker eksakt hvilken modell de er.

Uansett. Nå er det kaldt og vått her, og stiene er skikkelig gjørmete. Når jeg har vært i geografien for å lage engler i lyngen/gjørma/grusen sørger jeg for å skylle sykkelen fri for all dritt. Jeg mistenker ikke at det er noe galt med bremsene, eller at de er dårlig stilt inn, men de bråker jo helt grønnj***ig! Det kan vel være fordi de er nye? Hva gjør jeg for å ta best mulig vare på de? Regner med hydrauliske skivebremser er noe som gir problemer av en ukjent dimensjon om man ikke tar sine forhåndsregler, og dersom man gjør det vil alt forhåpentligvis være fryd og gammen!

Re: Glad amatør og ny på skivebremser! (Vedlikehold!) [Re: Bugge] #447161 12/09/2007 11:51
klean Offline
Besatt
Besatt
Vanlig med litt hylogskrik under innkjøring ja. Og kanskje litt når det er vått.

Vedlikehold? Sjekk klossene avogtil. 2-3mnd mellomrom alt etter hvor mye du sykler. Bytt når slitt.
Ikke søl olje eller for den del noe som helst på skiver/klosser.

Luftes ved behov. 2-3 års mellomrom? Er du flittig tar du det hvær vinter, bare for å være på den sikre siden...

Andreas.
Re: Glad amatør og ny på skivebremser! (Vedlikehold!) [Re: klean] #447164 12/09/2007 11:54
superjon Offline
Entusiast
Entusiast
Mine skivebremser hyler noe jævli når de er våte, selv om de er godt kjørt inn nå. I en legre utforbakke kan de bli tørre av bremsinga, og da slutter de å hyle.

Re: Glad amatør og ny på skivebremser! (Vedlikehold!) [Re: superjon] #448422 15/09/2007 10:32
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takker for info =)

Jeg hadde greid å få olje på bremsene... Kuren var høy varme! Henta fart og tråkka hardt på ned en lang bakke med bremsene inne fiksa biffen! Nå er de konante og fine!

Moderator  support