Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Justering av SR X100 demper

Justering av SR X100 demper #446806 11/09/2007 20:02
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg har akkurat kjøpt meg en GT - Avalance 1.0D.

Har aldri hatt en slik sykkel, og jeg kjøpte en utstillingsmodell og fikk ikke med noe manualer eller noe.. Er helt fersk når det gjelder MB, så jeg håper folk har forståelse for mine "dumme" spørsmål...

Demperen har lockout på den ene siden, og den har jeg skjønt hva brukes til, hehe.. Men på andre siden er det en skrue med en "pinne" inni, og skruen er merket pluss og minus. Fult ut mot pluss, er pinnen i toppen, og motsatt ved fult ut minus.. Hva slags funksjon er dette??

Når jeg har lockout på full lock, skal jeg da forvente at demperen er helt stiv, eller bare veldig hard. Den gir litt etter når jeg står og tråkker, så jeg vet ikke om jeg må justere lock'n??

Fant ikke noe info om den demperen hos SR suntour, er det noen som vet hvilke demper den tilsvarer av de modellene som suntour har på hjemmesidene sine??

Re: Justering av SR X100 demper [Re: Stig Morten] #447030 12/09/2007 08:34
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Hei, kjenner ikke denne men,..
justeringen er nok dempingshastigheten.,.? (eventuelt retur-ditto)
Ang låsing; full lock ville antakelig ikke være noen god ide, da det ville belaste littavhvert veldig mye.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Justering av SR X100 demper [Re: ingeplinge] #447035 12/09/2007 08:37
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg tipper den på venstrebeinet er preload av spiralfjæra.

Re: Justering av SR X100 demper [Re: Stig Morten] #447264 12/09/2007 16:37
Laban Offline
Veteran
Veteran
Lockout skal i utgangspunktet være tilnærmet stiv. På fatty gaffelen er den så og si helt stiv. På en suntourgaffel jeg har virker det som om det er 1-2 cm hvor den ikke er låst. Når jeg da står og tråkker hopper den opp og ned, litt fustrasjon over dette, men dette er vell en "billig gaffel"?

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Justering av SR X100 demper [Re: Stig Morten] #447277 12/09/2007 17:03
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Låsinga på SR-gaffelen er av typen "nesten" - det vil være litt bevegelse i toppen av vandringa når den er på.
Husker jeg ikke helt feil ligger låsinga i SR-gaflene i kompresjonsdempinga, og det skal være mulig å justere seg til litt kompresjonsdemping ved å ikke skru helt til låst (dette er altså hvor mye demping det skal være "på vei ned" i vandringa)
Den andre skruen er sk. preload - forspenning. Det som skjer i praksis er at du ved å skru inn denne komprimerer fjæra i gaffelbeinet og gjør denne noe stivere, men først og fremst får du ut mindre vandring. Dette er en FINJUSTERING og det er ikke en løsning om gaffelen er alt for myk for deg (og det er etter hva jeg vet ikke mulig å få tak i løse fjærer i forskjellige stivheter til SR)
Billige gafler som henger sånn nogenlunde sammen og funker ålreit til prisen. Er du fornøyd er det kjempebra, om du blir det er Avalanche-ramma ganske fin og verdt å koste på litt cash i form av en bedre gaffel.

Recovery-mode
Re: Justering av SR X100 demper [Re: Pete] #447279 12/09/2007 17:13
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
På mange av de rimeligste gaflene er det ingen oljedemper, men lock-outen er av/på, på samme måte som en trykk-kulepenn(!), og derfor kan man heller ikke låse gaffelen uten og gå av sykkelen (dvs ingen sag).

Jadda.. Good shit:S

/Are Nicolai
Re: Justering av SR X100 demper [Re: Laban] #447387 12/09/2007 21:18
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Stemmer veldig bra. Den jynger litt når man står å tråkker.. Var bare usikker på om det var noe "galt" da den bare er 1 uke gammel nå..

Preload av fjæra høres spennede ut. Er det slik at hvis jeg strammer til (max mot +) så vil demperen være stivere en om jeg har den mot max - ? Kjenner ikke den store forskjellen egentlig, men det er vel det klasiske ved disse billige demperene.. Er i allefall deilig å føle at den svelger steiner og røtter mens man sykkler så fort man tør. Etterhvert som man blir bedre er det sikkert på plass å få en smartere demper. Ser at dere som sykler litt mye eller avansert her kjøper dempere som koster like mye som hele sykkelen min, og der er jeg ikke riktig enda, hehe..

takker så mye!!

Redigert av Stig Morten; 12/09/2007 21:25.
Re: Justering av SR X100 demper [Re: Stig Morten] #447714 13/09/2007 15:51
Laban Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Stig Morten
Preload av fjæra høres spennede ut. Er det slik at hvis jeg strammer til (max mot +) så vil demperen være stivere en om jeg har den mot max - ? Kjenner ikke den store forskjellen egentlig, men det er vel det klasiske ved disse billige demperene

Jeg har skrudd og herjet på med innstillingene i hytt og gevær. Har ikke merket en eneste forskjell.

"You should never underestimate the predictability of stupidity."

Moderator  support