Jepp, navene i hjulene er også ganske tunge, her kan du lett spare 100 - 150 gram. Jeg har regnet litt på dette til min egen 6.0 og kommet til at jeg må ut med ca 2 kroner pr spart gram for den første kiloen, etter det blir det sikkert dobbelt så dyrt :-)
Hva veier sykkelen din nå?
Etter at jeg satte på Big Betty og flatties tror jeg vekta på min snart har nådd 15 kg.... skal jaggu veie den før jeg drar ut i dag!
Har ikke peiling på hva den veier. Jo mere vekt, jo mere trening prøver jeg trøste meg med
Stort sett har sykkelen orginale deler, men har bytta hjul. Gubben ødla sitt bakhjul og tok mitt. Jeg fikk et fra en tidligere sykkel siden han var for tung for det(eller er jeg blitt lurt?) Og så bytta vi framhjul og. Planen var å sette på et lettere hjulsett, men det viste seg at de vi satte på var like tunge. Kommer en oppdatering av hvilket merke/mod, kan ikke sånt i hodet...
Ettersom lommeboka er slunken blir det vel til at jeg må kjøre i stykker deler før det blir nye. Lette hjul står på ønskelista.
Redigert av Ånen; 11/09/200712:32.
Re: slanketips for Canyon ES 5.0
[Re: Ånen]
#44702112/09/200708:27
Jeg fikk ikke veid sykkelen i går, men hadde en finfin tur med resten av Tirsdagsklubben. Men, det jeg lurer på er om du synes sykkelen er for tung for deg? Det har vært mye snakk på sykkelturer om vekt kontra performance - altså det letteste er ikke nødvendigvis det beste bestandig.
Gubben din har sikkert lurt deg og tatt gromhjulet ditt :-)
Når det gjelder felgene dine så er ikke de så tunge, de veier 550 gram pr stk, og tåler en trøkk. Noe særlig lettere enn det må du betale mye for. Som jeg nevnte så veier navene en del mer enn dyrere modeller, så det er evt der du kan spare gram...men ikke kilo.
Om du går inn på Canyon.com og sjekker modellene ES 8.0 og 9.0 så ser du lett forskjeller i utstyr, og totalvekt. Om du sjekker prisene for dette utsyret på crc eller cc så ser du jo raskt at det blir litt penger av å skifte ut...
550g pr. felg er da en GANSKE tung felg i min bok. ZTR Flow som er solid som F... veier 460g, og Mavic XM719 Disc veier 470. Selvsagt er det ikke SÅ mye å spare på å bytte til disse, men relativt sett er 550 gram ganske mye for en felg.
[Re: Stein]
#44704912/09/200708:55
550g pr. felg er da en GANSKE tung felg i min bok. ZTR Flow som er solid som F... veier 460g, og Mavic XM719 Disc veier 470. Selvsagt er det ikke SÅ mye å spare på å bytte til disse, men relativt sett er 550 gram ganske mye for en felg.
Ok, dumt spørsmål kanskje, men Sun felgene er 29 mm brede, mot 719 på 19 mm, dette endrer jo en del i forhold til stivhet og dekkprofil vil jeg tro, er 719 godt egnet som all mountain felg?
Hvis ikke blir det jo litt søkt å snakke om vekt isolert i forhold til performance. Senest i går ble en felg brettet rundt en gaffel på tirsdagsturen, så riktig styrke er vesentlig...
719 er 19mm innvendig og kanskje 24-25 utvendig. Flow er 22,6 innvendig og 28mm utvendig. Ganske sikker på at begge disse, og spesielt Flow, er mer enn sterke nok så lenge byggeren vet hva han gjør.
Sun S.O.S er 28mm, men jeg vet ikke nøyaktig hvilke felger som sitter på en Canyon ES, jeg?
[Re: kjerts]
#44705212/09/200709:05
Ok, dumt spørsmål kanskje, men Sun felgene er 29 mm brede, mot 719 på 19 mm, dette endrer jo en del i forhold til stivhet og dekkprofil vil jeg tro, er 719 godt egnet som all mountain felg?
Hvis ikke blir det jo litt søkt å snakke om vekt isolert i forhold til performance. Senest i går ble en felg brettet rundt en gaffel på tirsdagsturen, så riktig styrke er vesentlig...
Det er også litt søkt å si at bredere felg automatisk er stivere felg. Større bredde svekker jo torsjonsstivheten, hvis andre faktorer er konstante. Jeg går derfor ikke uten videre med på at en 29 mm bred felg (på 550 gram) er stivere enn en 19 mm bred felg (på 470 gram).
Tja, sykkelen er nå tung. Iallfall å bære opp og ned kjellertrappa :-)
Forøvrig sykler jeg med motto: man venner seg til den sykkelen man har. Iallfall er det det lommeboka mi forteller meg. Så morro per krone er stor ::
Så lenge jeg ikke sykler konkurranser gjør det ikke noe om farta blir litt treigere pga vekt. Satser på å bytte ut til lettere deler når de gamle ryker eller når gubben robber sykkelen min for gromdeler...
Det er også litt søkt å si at bredere felg automatisk er stivere felg. Større bredde svekker jo torsjonsstivheten, hvis andre faktorer er konstante. Jeg går derfor ikke uten videre med på at en 29 mm bred felg (på 550 gram) er stivere enn en 19 mm bred felg (på 470 gram).
Det synes jeg heller ikke at du skal gjøre :-) Men, det kunne være interessant å få svar på spørsmålet. Jeg er i samme situasjon, kunne godt tenke meg en lettere sykkel, selv om jeg ikke *MÅ* ha det. Hjulsett med lettere felger, eiker og nav sparer mye vekt, også i forhold til kroner og øre virker det som.
Jeg så at ztr Flow kostet 699,- på sportslageret pr felg, noen som veit hva et ferdig hjul med "fornuftig" nav vil komme på? Her vil jeg gjerne ha noen gode forslag på lette, sterke og rimelige (haha) nav.
Typisk for klønetryn med 8-tallshjul som relsultat er ofte at det ville skjedd uansett hvilken felg du hadde brukt (altså, innefor normalt det man hadde vurdert å sette på enten i den lette eller tunge enden av skalaen iforhold til tiltenkt bruksområde), at akkurat det ikke spiller så stor rolle..
/Are Nicolai
#44714912/09/200711:40
Worst case: 3460,- ...Hvis du ikke vil bygge selv, da. Eller få CC til å bygge. (Men da ville jeg gått over etterpå) Og husk: 719 koster drøyt halvparten av NoTubes.
#44718512/09/200712:33
Worst case: 3460,- ...Hvis du ikke vil bygge selv, da. Eller få CC til å bygge. (Men da ville jeg gått over etterpå) Og husk: 719 koster drøyt halvparten av NoTubes.
Thanx! Det var gutten som kunne surfe tenker jeg. Bare for å leke litt med retorikken her; er drøyt halvparten det samme som litt over dobbelt så lite?