Beste sykkel butikk i Bergen basert på servicen
|
Beste sykkel butikk i Bergen basert på servicen
07/09/2007 18:49
|
Bare meg
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hvilken sykkel butikk synes dere er den beste i Bergen når det kommer til Servicen?
jeg synes Boa Sykler er best.
|
|
|
Re: Beste sykkel butikk i Bergen basert på servicen
[Re: Bare meg]
07/09/2007 19:01
|
Ørjan
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
Re: Beste sykkel butikk i Bergen basert på servicen
[Re: Ørjan]
07/09/2007 19:27
|
runh
Nytt medlem
|
Nytt medlem
boa er klart best! best på service og beste verksted
dø ung så gammel som mulig
|
|
|
Re: Beste sykkel butikk i Bergen basert på service
[Re: runh]
07/09/2007 19:38
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
Liker best Bergen Sykkelservice. Er i alle fall den klart hyggeligste
Redigert av oevk; 07/09/2007 19:39.
Øyvind
|
|
|
[Re: oevk]
07/09/2007 20:08
|
sykkelthor
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Med forbehold om at jeg aldri har hatt noe med BOA å gjøre og har visse personlige relasjoner til Bergen Sykkelservice så synes jeg fremdeles at Bergen Sykkelservice er den beste..
Edit: Jeg kom på en ting, Hvordan i alle dager måler man hva man synes er den beste sykkelbutikken? Jevnt over kundetilfredshet? Behandlingstid på ordre og reparasjoner? Kvaliteten på hyggekosepraten med betjeningen? Pris? Eller rett og slett bare magefølelse?
Redigert av sykkelthor; 07/09/2007 20:10.
|
|
|
[Re: sykkelthor]
07/09/2007 21:46
|
Bare meg
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Når jeg tenker på servic tenker jeg hvor lang tid det tar på reprasjon, bestilings tid, ansattes kunskap og litt hyggekosepraten (men i minimale mengder) 
|
|
|
07/09/2007 21:59
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
boa ansatte vel verktøysjefen fra sykkelsenteret i mange år, så vil tro at den butikken er bra. De har derimot ingen heldempere, noe som gjør butikken litt uinteressant for meg. Ligger litt knotete til. Har vært innom der et par ganger og prisene deres på en del ting er nokså stive. ikke det at sykkelbutikkens "supertilbud" er så supre da, men de gir stort sett bedre priser. Sykkelsenteret gir og stort sett gode priser.
Desidert verst er den lille på Nesttun, eller de er hyggelige, men har jo bare kjipe sykler der.
Ellers er sykkelsenteret og butikken litt hips om happ. Sykkelbutikken har en edge med betjeningen (to av de) i Bendik og Lars som kan utrolig mye. Sykkelsenteret har gjerne litt bedre priser på slitedeler, men kan ikke skilte med veldig mye heldemperkompetanse, eller andreas the swede kan en del. Begge har ok reperasjonsfasiliteter hvor sykkelbutikken tror jeg er veldig flink, mens mr polish hos sykkelsenteret alltid har et smil og litt snakk på lager. Sykkelsenteret er vel og den minst moderne rent logistisk i den forstand at de ikke har noe lagerbeholdning på data - som er smått utrolig når de forsøker å ha en internettbutikk. Mr Bøe eller hva nå han heter har vel og en litt rar ansettelsesfilosofi hvor kompetanse om det en selger og selgermentalitet ikke nødvendigvis er særlig viktig, men som refusert søker er jeg vel noe subjektiv der. ;-)
Når jeg går inn i en sykkelbutikk mener jeg de ansatte skal kunne alt om de viktigste tingene de selger. Spør man hvordan den og den komponenten fungerer og hvordan man stiller på den skal de vite det. Bendik/Lars vet som regel dette, Steinar&co hos sykkelsenteret er hyggelige, men desverre for butikken på et helt annet nivå på en del slike plan. Racere er de derimot gode på, noe som nesten entydig er deres satsningsområde (som igjen er smått utrolig etter Cannondale har og skal lansere flere svært gode heldempere - det de selger er stort sett spesialbestillinger pga gode priser det stort sett alltid er minst 10% av). Så om du ikke har skjønt det mener jeg andre etasje hos sykkelsenteret har et stort forbedringspotensiale - kanskje ikke så lurt å skrive det i jobbsøknaden ;-) hehe, selv om det var den månden jeg ikke kunne jobbe pga studiene jeg ikke fikk jobben for. Endte opp med å være like greit faktisk.
Bergen sykkelservice og den sykkelsjappen på Danmarksplass har jeg ikke noe forhold til og kan ikke uttale meg om.
så for å oppsummere, er det noe jeg lurer på går jeg til sykkelbutikken, med mindre det har med cannondale å gjøre hvor senteret er det naturlige valget.
|
|
|
[Re: heinrich]
08/09/2007 12:20
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
Var nettopp en tur innom BOA. Skulle ha fres et krankhus og stakk innom en tur siden jeg likevel skulle forbi. De sa at de ikke hadde fres og slik jeg oppfattet dem så er det heller ikke noe behov for å frese.
Er ikke det litt rart ettersom garantien på utenpåliggende lagre forsvinner hvis ikke krankhus er frest plant, f.eks Shimano(etter det jeg har forstått)?
Øyvind
|
|
|
[Re: oevk]
08/09/2007 17:54
|
fevil
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg holder en knapp på Bergen sykkelservice. har kjent innehaveren i mange år, og synes det er bra å støtte en liten bedrift i en tid der markedet blir mer og mer tatt over av de store kjedene. Både jeg og en kompis og har kjøpt oss nye specialized sykler der til veldig hyggelig pris, og servicen er utmerket.
Sykkel butikken er bra å ha til det som Bss ikke kan skaffe, som Marzocchi f.eks.
|
|
|
[Re: fevil]
08/09/2007 18:31
|
cfuru
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Gir min stemme til BOA. Hyggelig sted, flinke folk. Vareutvalget passer meg. Sykkelbutikken unngår glatt min stemme etter at jeg klarte å tilbringe 45 minutter på å prøve hjelmer, sko og kikke på klær uten å så mye som et blikk fra betjeningen. Det var 4-5 kunder innom og de var to på jobb. Herlig. Men jeg kjøpte hjelm der.
|
|
|
09/09/2007 11:06
|
A.K
Fersking
|
Fersking
Bergen sykkelservice!!!!!!
|
|
|
[Re: A.K]
09/09/2007 14:59
|
thue
Besatt
|
Besatt
Lars og Bendik på sykkelbutikken har meget god peiling på Terrengsykler, sikkert Landevei også, men det kan jeg ikke utale meg om. Servicen har etter mine erfarnger vært ganske bra.
Sykkelsenterts 2.etg har god kontroll på Landevei og tildels Birken racere. Skal du ha DH eller stisykkel er ikke dette stedet og gå. Servicen er hipps om happs.
Boa har stive priser på en del sykler. Betjeningen er meget hyggelig og Servicen er helt klar på topp.
Bergen sykkelervice er helt klart favoritten. Rask og rimelig sykkel reperasjoner, og rask bestilling om det er spesielle deler du trenger. Har også meget gode priser på Speziliced og Merida. Alltid hyggelig når man kommer innom og helt klart best på Service
|
|
|
[Re: thue]
09/09/2007 17:16
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Litt biased å kåre BSS til beste butikk når en har Fløyen MTB som signatur, eller legge til grunn at en har kjent innehaveren i flere år?
Dessuten er det vel kun Sykkelsenteret som har gått inn i en større kjede, de er fremdeles en av de eldste sykkelbutikkene i byen og de fleste som jobber i en av de andre butikkene har en fortid fra Senteret (Bo A., Lars, Joachim, Bobby, meg selv, osv. Senteret hadde hårete DH-maskiner lenge før noen andre. Men things have changed.
Er man stamkunde, får man som oftest god service uavhengig av hvilken butikk man handler i.
Bo André og kumpaner staret selv etter lang tid på Senteret, og har vel best ekspertise på de racermerkene de fører. Ja, de ligger litt usentralt til i Fana og har til tider priser der etter.
Senterets andre etasje er et legendarisk mekka under Julesalget, men til daglig caterer de vel mest til Bergen-Voss-syklister (noe som var Sykkelbutikkens profil på åtti- og delvis nittitallet). Gode tilbud på sære deler fåes alltid, men policyen her er som oftest at de får solgt det til prisforlangende uansett.
Butikken, med Bendik, Lars Tommy og Jan Erik, har gjort en utrolig jobb. Sitter ikke på statistikker, men de virker som om salget har tatt helt av. Ikke minst netthandelen, kids over hele Norge referer til SB når det gjelder dirt og DH. Veksten har vel først til at det nå er betraktelig flere som jobber der, og av de nye og yngre, er det ikke alle som har både service og sykkelkunnskap helt i boks ennå. Verkstedet er stort, og det meste av deler kan skaffes.
Joachim på Bergen Sykkelservice er en absolutt entusiastisk fyr. Aber at sjappen ikke fører alle store merker. Den siste tidens sammenblanding av både idealistisk og betalt klubbvirksomhet hvor butikkens innehaver samtidig reklamerer med å være størst leverandør av sykkelutstyr til nye grener synes jeg er merkelig og i etisk grenseland. Rating som "uavhengig" liten sjappe passer ikke helt med fullt monopol på BMXracing..
Det som er litt rart med butikkene i bergen, er at de bytter sykkelmerker seg i mellom ca. annethvert år. Hvem er det som har Fisher nå? Ha'kke peil (kanskje Boa). Senteret har Dale, Butikken Kona, Boa er størst på Trek, det er sikkert. Men andre merker flyter rundt..
Fasiten er å finne seg en butikkansatt, en verkstedansatt, og en innehaver en har full tillit til. Da Grim jobet på MX, hadde jeg foretrukket ham, selv om jeg måtte helt til Lagunen. Hadde Bob jobbet i en ordinær butikk så hadde jeg anbefalt ham. Jan Erik på Butikken får verkstedoppdragene mine, og han tar ansvar for det han har gjort langt inn i neste kalenderår. Bendik og Lars T. hjelper meg ved kjøp av fancy deler. Bob fikser gaffel. Grim hjelper med mekking. Bo André svarer på racerspørsmål. Jokke kjøper jeg bruksdeler av jevnlig.
Selve sykkelkjøpet har jeg ennå ikke overlatt til noen butikk, hverken i Bergen eller annensteds..
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
09/09/2007 18:06
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: heinrich]
09/09/2007 18:26
|
thue
Besatt
|
Besatt
Min konklusjon er basert på flere års aktiv sykling og hyppige servicer.
At jeg har noen som helt forhold til BS har minimlat og si for min konklusjon om hvem som har best service i by'n.
Redigert av thue; 09/09/2007 18:59.
|
|
|
[Re: thue]
09/09/2007 20:29
|
fevil
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå er ikke jeg sikker på hva biased betyr, men jeg går på Bergen sykkelservice fordi de er raske, flinke, og gir gode priser. Samt at jeg liker å handle i en liten butikk der man har et forhold til de som jobber der. Stort mer en det trenger jeg vel ikke legge til grunne for hvorfor jeg liker Bss best.
Ellers synes jeg utvalget og servicen på "Butikken er bra, trives litt mindre på "Senteret. Boa har jeg aldri besøkt, og ikke den på Danmarksplass heller..
Betjeningen på MX lagunen var veldig hyggelig og ga oss noen torx skruer da de på sykkelbutikken glemte å gi det med de nye Avid bremsene til kompisen min. Stort pluss:)
|
|
|
09/09/2007 20:48
|
grinchen
Medlem
|
Medlem
Alle spesialforretningene i Bergen er drevet av hyggelige og flinke folk. Litt forskjellig fokus på kundegrupper er det jo. Boa er litt dyre og satser mest på racere, Sykkelsenteret har mest fokus på landevei og stort utvalg til hvermansen. Sykkelbutikken er også etter min erfaring noe dyrere enn f.eks: senteret. Og BSS har et veldig lite utvalg både når det gjelder deler og sykler selv om de nok gjerne skaffer det meste. Atro på Nesttun har litt kjipe sykler, men hyggelig og ærlig innehaver. Og den på Sandsli er veldig dyr, men med noen fete sykler.
Det va'kje meg.....
|
|
|
[Re: grinchen]
09/09/2007 20:59
|
fevil
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hmm.. Er det en på Sandsli også? hvor ligger den? Og hvilke sykler selger de?
|
|
|
09/09/2007 21:27
|
grinchen
Medlem
|
Medlem
Ligger under SATS og bowlingsenteret. Fører Mongoose, Giant, Marvil.
Det va'kje meg.....
|
|
|
[Re: grinchen]
10/09/2007 09:38
|
vidark
Entusiast
|
Entusiast
Hva/hvor er butikken på Danmarksplass? Kan ikke huske å ha sett noe sykkelbutikk der.
|
|
|
[Re: vidark]
10/09/2007 09:46
|
Bare meg
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hva/hvor er butikken på Danmarksplass? Kan ikke huske å ha sett noe sykkelbutikk der. Den ligger der det var klokke foretning før vedsiden av frisøren på vei ned til byn.
|
|
|
10/09/2007 21:11
|
fevil
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det kan virke som de driver mest med trial og dirt utifra butikk vinduet, Men jeg har hørt at det er mer et verksted enn en butikk.
|
|
|
10/09/2007 21:22
|
knutern
Fersking
|
Fersking
Anser Bergen Sykkelservice som det beste alternativet. Her er det greie priser, liten ventetid på rep (akuttmottak?), og hyggelig betjening.
Som terrengsyklist anser jeg det å benytte Sykkelsenteret på lik linje med å skite i kirken og be presten om papir. NB! det er bare en personlig mening basert på personlig erfaring
|
|
|
[Re: knutern]
11/09/2007 01:04
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Beste butikk i Bergen basert på service? Min erfaring er at du kan ikke ta feil med Bergen sykkelservice og Espeland sykkelverksted(hvis de finnes ennå, Helge var mekaniker for Team Sparebanken Vest ) Sykkelbutikken på samme nivå hvis du får riktig ekspeditør med god tid.
Sykkelsenteret har jeg ikke handlet i på maaaaaaaange år, sist jeg var der tok de ikke på alvor en som ville kjøpe Michelin dekk til ..gisp!.. DH! Enig med Rednax i at MX Lagunen og Torgrim sin service var konge! Men er ikke Torgrim sluttet der?
|
|
|
11/09/2007 07:12
|
sykkelthor
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Litt biased å kåre BSS til beste butikk når en har Fløyen MTB som signatur, eller legge til grunn at en har kjent innehaveren i flere år? Joda, jeg er fullstendig klar over at det kanskje ikke ser helt troverdig ut å ha link til Fløyen MTB i signaturen og anbefale Bergen Sykkelservice. I tillegg tror jeg du missforstod for jeg sa at jeg muligens var inhabil nettopp fordi jeg kjenner innehaveren, men det er ikke derfor BS får min stemme..I tillegg opplyste jeg om at jeg faktisk kjenner fyren, i stedet for å bare jodle løs om hvor dyktig BS er, nettopp fordi at du skulle få muligheten til å overse min stemme hvis du vil ;-) Men jeg har da handlet i andre butikker i Bergen også.. skal vi se her.. Sykkelbutikken har helt klart peiling på det de driver med og jeg var en tid titt og ofte innom der, men det er ikke alt jeg mener er like bra hos dem. Som oftest er de greie å ha med å gjøre, men verksmesteren ser rødt bare man såvidt ymter frempå om det kanskje muligens kan dreie seg om en garantisak.. Jeg måtte eksempelvis selv sørge for frakt av en bakdemper til Cycklon selv om bakdemperen satt på en sykkel kjøpt hos Sykkelbutikken og Cycklon sa at det var en garantisak. Som kunde har jeg andre ting å gjøre enn å løpe rundt og leke postbud.. Når det er sagt har jeg bare gode ord å si om Bendic. Da en sykkel ble stjålet og jeg skulle ha ny hadde jeg de gamle hjulene mine så jeg var ikke så lysten på å kjøpe en sykkel med hjul.. Null stress for Bendic, jeg fikk kjøpe sykkelen uten hjul og fikk avslag på prisen. Sykkelsenteret og jeg har en historie som går way back.. Siste tilskudd til historiebøkene fra den fronten endte slik ... , så da er det kanksje ikke så rart at de ikke får min stemme? Når det gjelder Bergen Sykkelservice så er vel min historie der at jeg var meget tvilsom i starten, men jeg hørte at han var god på hjul så jeg ga ham en sjanse.. Jeg kan ikke si annet at servicen jeg fikk var såpass bra at jeg følte for å komme igjen og derfor anbefaler jeg BS totalt uavhengig av Fløyen MTB.. ATRO brukte jeg ofte da jeg bodde på Midtun, men den eneste historien jeg husker derfra er at han hadde en "Tilbake om 5 minutter, mob: xxxxxxx"-lapp på døren sin.. Etter å ha ventet 10-15 minutter ringte jeg ham for jeg skulle bare ha en slange.. ingen tok telefonen.. men han ringte meg opp 3 dager etterpå og lurte på hva jeg ville.. I retrospekt er det i grunnen bare morsomt :-)
Redigert av sykkelthor; 11/09/2007 07:19.
|
|
|
11/09/2007 11:01
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Satt igjen med litt dårlig samvittighet rett etter at jeg posted.
Kom på at jeg glemte Espeland, som Fuzzy heldigvis nevnte. Vet heller ikke om de eksisterer lenger. Trass i verksted i en anleggsbrakke, langt ute på landet, midt mellom Nestun og Arna (Arna Sentrum), så syklet vi vi ofte hele veien ut dit for å besøke guruen. Hvis en først skal dra frem en liten independent mom & pop sjappe, så var Espeland kroneksempelet. Han kunne bygge hjul!
Trass i relativt hyppig omgang med Grim så vet jeg heller ikke om han fremdeles jobber litt på MX, eller om han vier all sin tid til rallydekk.
For all del, har hatt dårlige erfaringer fra samtlige sjapper i Bergen. Den første episoden fra en "by-butikk" jeg husker, opplevde jeg tidlig på nittitallet. Hadde et stygt uhell med min turkise og lilla Al-Bon-Tech og leverte den inn på Butikken som bla. byttet bakgir og presenterte en regning på 1.000,- (litt for en student i 1990). På vei ut av butikken gir verkstedansatt meg beskjed om at rammen er skjev og at jeg derfor ikke bør sykle på den. Altså etter å ha montert nytt gir og tatt betalt for det. Jeg var uvenn med Butikken i fire år.. (aldri så galt at det ikke er godt for noe, byttet ut Meridaen med en Alpinestars, og tok steget fra butikksykler til boutiquesykler).
Heldigvis forandrer ting seg.
Når det gjelder reklamasjoner har jeg stort sett gått rett på leverandør/importør angående rammebrudd. Selv om jeg har måttet sende rammer helt til Nederland, og hatt e-mail korrespondanse med USA. Med ett untak har jeg fått nye rammer tilbake. Siste reklamasjonen min gjaldt forsåvidt et hjulsett som jeg har oppdaget slark i og en karbonsetepinne med knirk. J.E. på Butikken har lovet meg ny pinne (uten å ha sett på den ennå). Hjulsettet skal jeg bare levere inn, så strammer han det opp på dagen. Kostnadsfritt selvfølgelig. Kaller jeg det service? Ja.
Igjen, alle kan bygge opp et forhold til et verksted eller en butikk, som igjen gjør at den de velger føler ansvar for varer solgt. Jeg brukte lang tid på å bestemme meg for nevnte hjulsett, og iom at jeg ble lovet at dette skulle holde (svogeren til J.E. hadde syklet Birken på det uten et eneste problem), så forplikter da selger seg til å følge opp. Dessverre opplever jeg at dersom man handler utstyr (tilsynelatende) kajpt og ukritisk, så gidder ofte ikke den ansatte å yte det lille ekstra, og heller ikke følge opp ved neste besøk. Er redd for at en da havner i kategorien lettlurt schmuck som kan utnyttes. Finn ut hvem som har erfaring og autoritet i sjappen, ikke henvend deg til han som ser ut til å være utplassert i jobbuke fra ungdomskolen. Her forleden, under at infall om å sykle ned Ulriken trengte jeg plutselig ny girstrømpe til DHien. Stakk innom verkstedet på Butikken, men hadde ikke tid til å være selektiv. Ble tilbudt en meter girstrømpe i "løs vekt" fra rull til -"flere hundre kroner" av en "ny"ansatt. Hadde heldigvis med meg Grim som kunne sitere utsalgsprisen fra AS Delers katalog (ca. 50,- per meter). "Skrem" de litt først med kunnskap og erfaring, for så å stryke de med hårene. Du er ikke der for å bli populær men for å få den beste varen og oppfølgingen. Dårlig service får en altså over alt, det gjelder kun å sette seg i respekt.
Vet at det er representanter fra samtlige butikker her inne på forumet, gleder meg til "motagelsen" jeg får neste gang..
|
|
|
11/09/2007 11:02
|
fevil
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Atro har faktisk hatt inne flotte karbon sykler, og fulldempere fra Sintesi og Diamond Back, og tilogmed en tidlig DH sykkel fra Kasttle. Men han fikk aldri solgt de, så han sluttet med dyre sykler.
|
|
|
11/09/2007 11:03
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Fått bekreftet fra Grim at "det hender" han jobber på MX fremdeles..
|
|
|
11/09/2007 21:07
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Kom på at jeg glemte Espeland, som Fuzzy heldigvis nevnte. Vet heller ikke om de eksisterer lenger. Trass i verksted i en anleggsbrakke, langt ute på landet, midt mellom Nestun og Arna (Arna Sentrum), så syklet vi vi ofte hele veien ut dit for å besøke guruen. Hvis en først skal dra frem en liten independent mom & pop sjappe, så var Espeland kroneksempelet. Han kunne bygge hjul! På min sedvanlige landeveisrunde rundt Ulriken har jeg i det siste begynte å legge inn "omveien" rundt Unneland for å erstatte noen kilometer tungtrafikkert Hardangervei med litt flere kilometer nesten utrafikkert vei. Har lagt merke til skiltet til Espeland Sykkelverksted, men aldri stoppet innom. Ifølge Gule Sider er de fremdeles i business...
|
|
|
[Re: mogens]
11/09/2007 22:21
|
fevil
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har vært på Espeland sykkelverksted en gang for kanskje 7 år siden, og da hang det en Gary Fisher RS1(den med liten rød elastomer demper bak) på veggen.. den var IKKE til salgs:)
|
|
|
|
|