+25% ?! Jøss, dette må du nesten forklare hva som ligger påstanden din...
Jeg bruker en 26'er helårssykkel, og den ruller raskt pga
Contential Sport Contact dekkene (som er nesten uten mønster).
Og jeg kan bytte til feite piggdekk på vinteren.
Snart kommer 29'er piggdekk, men får hybridramma plass til den?
Generelt sett har hybrid bedre "vei-hjul" enn terrengsykler og går litt raskere, men jeg vil påstå at forskjellen er så liten,
det er mest motoren det går ut på.
Trådstarter vil ha en allsidig sykkel, så kanskje det blir det som å falle mellom 2 stoler:
1) Grove dekk for stisykling/grussykling
2) glatte dekk for asfalt
3) skjermer/bagasjebrett
Derfor har jeg 2 forskjellige 26'er:
1) helårssykkel m/ skjermer/bagasjebrett og fixie for minimal vedlikeholdmas. Uten dempegaffel.
2) 100% stisykkel. Fæl på asfalt. Vekt: tung, men stolt.
Til trådstarter:
Jeg syntes at skivebremser er noe overvurdert, så er de viktige for noen, og de kan ha mindre vedlikeholdsmas enn felgbremser. Forbered deg også på å kjøpe dekk, for dekk som følger sykkelen pleier som regel å være feil.
Jeg HATER semislick dekk, og det tok lang tid før jeg skjønte at det fantes bedre dekk enn dette, men jeg ventet til de ble for nedslitte. Dekk er et stort spørsmål, så hvis sykkelen din skal være allsidig, bruk dekk med lave knaster som gir lav rulle motstand på asfalt, men ålreit nok grep på grus/sti.
Søk etter dekk her! f.eks. Birkendekk hvis hovedvekten ligger på grus/lett sti. Selv foretrekker jeg HØYE knaster eller INGEN.

/atle
sterk for tiden på 48:16