Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel + spørsmål?

Ny sykkel + spørsmål? #443596 05/09/2007 09:48
H
hspedersen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Har planer om å kjøpe meg en sykkel, i prisklassen 5-7 tusen, men er enda litt usikker på om jeg skal gå for en terrengsykkel eller en hybrid sykkel....
Kommer til å bruke den mest på asfalt, grus og gjerne en tur på skogsunderlag på fine turstier(flatt).
bør jeg gå for en terrengsykkel med et slikt forventet bruksmønster?

Har sett på nakamura summit og nakamura summit lite (+1500 kroner). Noen som har erfaringer med disse to, og kan si litt om modellene, og hva er de store forskjellene her?

Hva anbefales av "vanlige" bremser og skivebremser? (ser at summit lite har V-bremser, mens den billigere modellen har skivebremser?)

Takk for svar,
kommer sikkert tilbake med flere spørsmål...

Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: hspedersen] #443616 05/09/2007 10:01
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Skal du ha én sykkel, bør du gå for hydrauliske skivebremser. Er du høy kan du vurdere store hjul, men hvis du er gjennomsnittlig lang eller kortere ville jeg gått for 26" hjul.

Vær obs på at mange butikker har gode tilbud på sykler nå om dagen, her kan det være en del tusenlapper å spare.

-Jørn

NOTS
Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: jorn_almberg] #443650 05/09/2007 10:51
H
hspedersen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Hvordan er vedlikehold av slike bremser, mener å ha lest at dette kan være komplisert for en uten erfaring fra før?
(men regner med sykkelbutikken gjerne gjør dette mot et beløp)

Hvordan er nakamura sykkelen for en som er ca 185 høy og kropp av den litt runde formen?:P
- hvilken rammestørrelse vil passe best?

Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: hspedersen] #443657 05/09/2007 11:04
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Hvis du ikke er en fjærvekter er det iallefall ikke noe å tenke på, gå for skiver, helst hydrauliske. Å bleede/lufte slike bremser kan være litt fiklete, men ikke værre enn at man må følge bruksanvisningen til punkt og prikke. Det er forøvrig ikke noe å bekymre seg for, siden slik er svært sjelden nødvendig for normal bruk.

Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: JonAre] #443662 05/09/2007 11:08
P
prebeni Offline
Entusiast
Entusiast
P
Vedlikehold er veldig greit. Det er vask og skifte av klosser (og skiver litt sjeldnere). Det er egentlig mer justering og styr på v-bremser. Men som på biler, bør bremsevæsken byttes fra tid til annen, og det er en verkstedjobb dersom du ikke har litt grunnleggende kunnskaper om dette. I 2007 er ikke v-bremser noe alternativ. Det er alt for mange fordeler med hydrauliske skivebremser.

Om rammestørrelse, er det egentlig svært mange faktorer som spiller inn, men som en grov tommelfingerregel er 19-20 tommer det normale for denne høyden.

Det er nok mye tilbud nå, men jeg tipper det begynner å bli utplukket for sykler i denne størrelseskategorien.

Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: prebeni] #443731 05/09/2007 12:37
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig
alternativ : http://www.bruun.no/ i Trondheim
har tilbud på Merida Carmel Disc til 6.500,- med hydrauliske skivebremser ??

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: Arve05] #443864 05/09/2007 16:01
1
1r9b1k7 Offline
Entusiast
Entusiast
1
Men hva er det som er bakbremsen på Meridaen? (v-brems)
Det er sikkert en feil, men fint å være obs på det, hvis bildet stemmer. Det står jo at det er avid juice 5, så helt sikkert bar en glipp.

Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: 1r9b1k7] #443880 05/09/2007 17:04
H
hspedersen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Med tanke på at sykkel trenger reperasjon og justering i ettertid, føler jeg med "sikrere" på å handle lokalt. (høres gammeldagsut..:P)... men har intersport her lokalt, med meget kompetent betjening hva sykkel angår..

Så igjen, noen med erfaring på nakamura summit serien?
-er den å anbefale?

Og hvorfor er billigste modell med skivebremser, mens lite versionen har V-bremser?

Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: hspedersen] #445036 07/09/2007 16:35
Maki Offline
Medlem
Medlem
Sitat: hspedersen
Med tanke på at sykkel trenger reperasjon og justering i ettertid, føler jeg med "sikrere" på å handle lokalt. (høres gammeldagsut..:P)... men har intersport her lokalt, med meget kompetent betjening hva sykkel angår..

Hvis noen av de gutta i den butikken anbefaler en av modellene, så har de vel svaret? Ellers ville jeg gått for den billigste av tidligere nevnte grunner; bremsene. Demperen er dog i nedre sjikt, men det er jo begrenset hva man kan kreve av en sykkel for en sånn pris, og til ditt bruk vil nok en demper muligens ikke ha for stor betydning heller:
Sitat: hspedersen
til å bruke den mest på asfalt, grus og gjerne en tur på skogsunderlag på fine turstier(flatt).

Med dette som utgangspunkt ville du nok ha kunne greid deg lenge med hybrid også(smak og behag), men med en terrengsykkel kan det jo hende du faller for fristelsen å ta en tur ut i litt mer ulendt terreng en dag og da er du frelst;).

Mr.MOTO, Master of the obvious...
Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: Maki] #445244 07/09/2007 21:44
H
hspedersen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Takk for svar...
Har enda ikke vært i butikken, tenkte bare å kikke litt på nettet å høre litt rundt om hva som å få tak i til forskjellig pris, hva utstyr som var å anbefale, slik at jeg på forhånd hadde litt aning om hva jeg skulle ha...

Valget er jo mellom terreng sykkel og hybrid, liker terrengsykkel mest på grunn av ( i mine øyner), et mer tiltalende utsende og mulighet for å sykle litt off-road!
Men hybrid har vel sin sterkeste fordel på asfalt...og kan ikke utelukke at det blir vel endel asfalt kjøring ja...

Hvis dere skal tippe (hvis dette går ann å svare på?), hvor mye lettere er det å sykle på hybrid på asfalt fremfor terrengsykkel?

Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: hspedersen] #445248 07/09/2007 21:56
Bare meg Offline
Ringrev
Ringrev
Tror du kan tjene ca 25% mer på å bruke en hybrid fremfor en terreng på asfalt

Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: Bare meg] #445269 08/09/2007 02:48
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
+25% ?! Jøss, dette må du nesten forklare hva som ligger påstanden din...

Jeg bruker en 26'er helårssykkel, og den ruller raskt pga
Contential Sport Contact dekkene (som er nesten uten mønster).
Og jeg kan bytte til feite piggdekk på vinteren.
Snart kommer 29'er piggdekk, men får hybridramma plass til den?

Generelt sett har hybrid bedre "vei-hjul" enn terrengsykler og går litt raskere, men jeg vil påstå at forskjellen er så liten,
det er mest motoren det går ut på.

Trådstarter vil ha en allsidig sykkel, så kanskje det blir det som å falle mellom 2 stoler:
1) Grove dekk for stisykling/grussykling
2) glatte dekk for asfalt
3) skjermer/bagasjebrett

Derfor har jeg 2 forskjellige 26'er:
1) helårssykkel m/ skjermer/bagasjebrett og fixie for minimal vedlikeholdmas. Uten dempegaffel.
2) 100% stisykkel. Fæl på asfalt. Vekt: tung, men stolt.

Til trådstarter:
Jeg syntes at skivebremser er noe overvurdert, så er de viktige for noen, og de kan ha mindre vedlikeholdsmas enn felgbremser. Forbered deg også på å kjøpe dekk, for dekk som følger sykkelen pleier som regel å være feil.
Jeg HATER semislick dekk, og det tok lang tid før jeg skjønte at det fantes bedre dekk enn dette, men jeg ventet til de ble for nedslitte. Dekk er et stort spørsmål, så hvis sykkelen din skal være allsidig, bruk dekk med lave knaster som gir lav rulle motstand på asfalt, men ålreit nok grep på grus/sti.
Søk etter dekk her! f.eks. Birkendekk hvis hovedvekten ligger på grus/lett sti. Selv foretrekker jeg HØYE knaster eller INGEN. ICON_SMILE

/atle
sterk for tiden på 48:16

Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: atlekristensen] #445494 08/09/2007 20:20
Bare meg Offline
Ringrev
Ringrev
Overhørte en samtale mellom en kunde og en ansatt på g-sport, der den ansatte sa at du tjente 25% på å bruke hybrid fremfor terreng sykkel på asfalt.

kan bare være pur f..., men hva vet vel jeg ICON_LAUGH

Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: Bare meg] #445510 08/09/2007 20:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Du trenger løsere trigger på selgersvada-filteret ditt. ICON_WINK

Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: Stein] #445551 08/09/2007 23:08
Andreassykler Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har fjordårets modell av nakamura summit, og den funket veldig fint inntil jeg begynte å bruke den som utforslede:P (har sluttet med det...)

Jeg har opplevd den som tung og treg, så summit lite er nok et godt valg. (Har vunnet masse tester også)
Lite har v-bremser for å spare vekt.

Jeg tror at hvis du sykler mye på asfalt og ellers lett terreng vil du ha mer glede av lite'n pga fart/kjøreglede...
Lykke til med ny sykkel!

EDIT: Det er selvfølgelig et svar til hspedersen, ikke dazed...

Redigert av Andreassykler; 08/09/2007 23:08.

Nødvendigheten av fulldemper er en myte
Allergisk mot asfalt og oppoverbakker
HardTail-Mafiaen
Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: Andreassykler] #445818 09/09/2007 20:32
grinchen Offline
Medlem
Medlem
De 25% er ikke så veldig langt fra sannheten etter egne erfaringer. Jeg bruker ca. 45 minutter til jobben med Silver Capen med Continental grusdekk. 35 minutter med Fuji Highway, og 33 minutter med Monoc-raceren. Og jeg har syklet distansen sikkert hundrevis av ganger med alle tre syklene.

Det va'kje meg.....
Re: Ny sykkel + spørsmål? [Re: grinchen] #445890 10/09/2007 06:23
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: grinchen
De 25% er ikke så veldig langt fra sannheten etter egne erfaringer. Jeg bruker ca. 45 minutter til jobben med Silver Capen med Continental grusdekk. 35 minutter med Fuji Highway, og 33 minutter med Monoc-raceren. Og jeg har syklet distansen sikkert hundrevis av ganger med alle tre syklene.

Det varierer nok noe hvor mye du tar i, tenker jeg. Jeg veksler mellom to sykler til og fra jobb (racer/XC-racer) og det er knapt noen praktisk forskjell på hvor lang tid jeg bruker.

Moderator  support