Corratec Shave Wave hybrid bygget littegrann om (aka på skikkelig budsjett).
Beholdt Shimano Deore/XT 3x8 gir så har fått bukkestyre/stem og Claris shiftere. Har derimot vært litt snill med sykkelen og fikk idag nye felger (Fulcrum Racing 7 CX) og dekk (Conti CycloXKing).
Videre planer er nytt girsett med tider og stunder, men foreløpig er den forbeholdt vintersykling/pendling. Kjapp tur på vekten viser solide 11.1kg (eller vel 3kg tyngre enn raceren).
Allikevel helt ok. Har veldig sansen for å bruke det man har for å fylle en funksjon. Har selv laget en "Frankenbike" basert på en Univega hybridramme, og den har gjort god nytte og gitt mange gleder både som pendlersykkel og tursykkel gjennem hele siste del av fjoråret.
I år byttes den ut, og går det som ventet får en kollega mye glede av en investering på 2500.- som er ganske nøyaktig det sykkelen kostet i deler. Kranken er forøvrig byttet i kompaktkrank. Siste bakken opp til Kampen fra Sørkedalen ble litt vel mye hnnghhh.. med 39/28
Redigert av Espen E; 19/01/201519:09.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Allikevel helt ok. Har veldig sansen for å bruke det man har for å fylle en funksjon. Har selv laget en "Frankenbike" basert på en Univega hybridramme, og den har gjort god nytte og gitt mange gleder både som pendlersykkel og tursykkel gjennem hele siste del av fjoråret..
Den var ikke dum, tror du hadde bedre utgangspunkt enn meg, liker veldig godt sort/hvitt fargene (hvordan i all verden klarte du å få delene til 2500? Spesifikasjoner?)
Allikevel helt ok. Har veldig sansen for å bruke det man har for å fylle en funksjon. Har selv laget en "Frankenbike" basert på en Univega hybridramme, og den har gjort god nytte og gitt mange gleder både som pendlersykkel og tursykkel gjennem hele siste del av fjoråret..
Den var ikke dum, tror du hadde bedre utgangspunkt enn meg, liker veldig godt sort/hvitt fargene (hvordan i all verden klarte du å få delene til 2500? Spesifikasjoner?)
Hadde nok endel deler i rotekassen og da hjelper det jo. regnet dog litt feil. Byttet jo ut kranken med en brukt kompakt non series krank fra Shimano og da kom det på noen kroner til.
Hjulsett: Weinmann fra Bikeshop 750:- Diamant Photon Gaffel 700.- Bremser Avid BB5 600.- Venstre hendel Shimano Claris 350.- Fremgir Shimano CX 70 brukt 100.- Bakgir Shimano Sora brukt 50.- Krank Shimano 50/34 400.- Totalt 2950.-
Resirkulert fra rotekasse i boden
Kassett Høyrehendel Tiagra Bremseskiver Sete Selle Italia Q-bit Setepinne Diamant Stem FSA Styre Deda Dekk Conti Cyclo X king
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Specialized Crux Rival med No Tubes Iron Cross, meget fornøyd. Etter bytte av hjul er også vekten helt innenfor
Den var fin!
Hvilken versjon av Iron Cross bruker du, forresten, og hva er erfaringene? Spør fordi jeg vurderer et sett, men Pro- og Team-versjonene jeg har sett på Bikeshop har 24/28 eiker, noe som kanskje er en smule beskjedent for røft bruk?
Dette er team versjonen fra Bikeshop med maks ryttervekt på 82 kg. Ikke veldig mye erfaring med de til nå, hadde første turen på dem i går. I spurt og klatring virker de meget stive, mulig jeg tester de ut i terrenget i dag
Min Trek Crockett 5 Disc. Ikke stort å si om den, helt stock rett ut av butikk. Shimano 105, FSA Cross krank, Avid mekaniske skivebremser. Ellers er vel resten Bontrager. Matchende flaskeholdere må man jo ha, jeg kom tilfeldigvis over de velkjente Elite-holderne som matchet perfekt.
Da har FrankenCX fått ny ramme, men alt annet blir med videre så den er fortsatt tung men ihvertfall litt mer sporty. Ble total overhaling i helgen, slengte også på noen skjermer fordi jeg ble lei av å bli våt
Tror den definitivt kan kalles en skikkelig cyclocross nå (....)Feiret med å sykle opp til Fløien og deretter tryne elegant (pokkers is) ned i en bekk..
Sykkelen din er blitt virkelig stilig, Trond Helge! Gratulerer! Må absolutt ta med meg cx'n ved neste tur til Bergen og ta turen til Fløien selv. Uten å avspore tråden: Noen enkel kilde jeg kan bruke for å finne ut hvilke veier det er tillatt å sykle?
Sykkelveier i Bergen er sporadiske som få, men tror det er veldig få hvor det ikke er lov å sykle. Det finnes nok de som misliker syklistene mens de lufter hunden sin, men kan ikke huske å ha sett forbudskilt.
Aha, fant sykkelkartet for Bergen, er muligens litt utdatert, men viser ihvertfall en del muligheter: Sykkelkart - Bergen
Edit: Fløien har sykkelforbud enkelte turstier visstnok (Kart) - men de er i så tilfelle dårlig merket for jeg har ikke sett forbudsskilt.
Mener det er ett forbudsskilt ved Fløisvingene, men det er såpass lite at man ikke merker det når man sykler (basert på erfaring). litt komplisert å sykle opp der med racer på en fin dag når du desperat prøver å beholde dekkgrepet samtidig som du må sikksakke rundt barnevogner og turisthorder.