Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Æsj, Thomson setepinnebrekkasje

Æsj, Thomson setepinnebrekkasje #442028 02/09/2007 10:28
T
Thomas_TR Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T

Jeg har klart å ødelegge den eneste tingen på sykkelen jeg ikke trodde ville gå i stykker med det første, min Thomson Elite setepinne.

Heldigvis bare sylindermutteren, har kanskje dratt litt for godt til, selv om jeg ikke synes det selv. Har hatt pinnen i tre år og aldri røket noe tidligere. Jeg satt ikke på setet da det skjedde. Satte på nytt sete på sykkelen igår, men iløpet av natten hadde sylindermutteren knukket.

Nå leter jeg etter noen passende M5 bolter og sylindermuttere å få kjøpt i Oslo. Noen ideer? Tenkte å teste på Jernia ved første anledning. Biltema har ifølge katalogen bare M6 sylindermutter, men M6 bolter kommer ikke gjennom hullene i Thomson setepinnen.

Redigert av Thomas_TR; 02/09/2007 10:30.

--
Thomas
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: Thomas_TR] #442030 02/09/2007 10:35
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det gode gamle rådet er Zacchariasens jernvare på Grünerløkka.
De er sjefer på bolter i løs vekt.

Lykke til.

LarsB

Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: larsb] #442041 02/09/2007 11:25
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lykke til ja..

Sakset fra Thomson

Q - I lost my bolts, and I can't find any at the hardware store. Are they special? Where can I get some?

A - Our bolts have been specially designed to work with the Thomson seatpost.
First of all, there is a spherical radius under the head of the bolt, which allows the force to be evenly distributed across the bolt head, as the bolt swivels during seat adjustment. A standard bolt does not have this feature, and would be more likely to break. Our bolts are made of a high strength steel alloy, and go through and extra manufacturing process that increases their fatigue lives.
Finally, Thomson seatpost bolts are plated to prevent rust and corrosion. As you can see, bolts from the hardware store would be very poor replacements for Thomson bolts, and would cause failure and void the warranty. Contact your local bike shop for replacement bolts. The bike store may order bolts from our distributors. Only Thomson bolts may be used on Thomson seatposts.

Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: -Jan] #442042 02/09/2007 11:30
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du kan ev. få kjøpt dem her.

Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: -Jan] #442048 02/09/2007 12:01
Klein53 Offline
Medlem
Medlem
Jeg ville ha sjekket her:http://www.speedproducts.no/

We've got nothing to fear - but fear itself
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: Klein53] #442056 02/09/2007 12:33
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Må jo være mulig å lage til noe som funker inntil de får dem inn igjen på cc..? (Du får dem jo der vanligvis... men visst ikke nå..http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=TH076)
Kan jo bare gjenge opp en avkappet 8mm(?) bolt inntil videre.. selv om det ikke blir så solid..

Forøvrig synes jeg det høres ut som du burde la sykkelen stå.. :-D))!!

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: ingeplinge] #442159 02/09/2007 17:01
T
Thomas_TR Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Takk for gode tips alle sammen!

Lot nok ikke sykkelen stå nei :-) fikk meg en tur til Kikut idag med en litt for kort setepinne. Tror jeg prøver speedproducts først. Holder de til i Oslo egentlig? Vanskelig å se på hjemmesiden deres.

--
Thomas
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: Thomas_TR] #442162 02/09/2007 17:04
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det bare meg eller er den andre bolten bøyd?

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: cvrokka] #442164 02/09/2007 17:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Den er det. jeg anbefaler mindre møllers tran og/eller momentnøkkel. ICON_WINK

Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: Thomas_TR] #442180 02/09/2007 17:36
erlingba Offline
.
.
Speedproducts har vel nært samarbeid med Raske Sykler i Pilestredet, så der har de sikkert litt reservedeler.

Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: erlingba] #442209 02/09/2007 18:29
T
Thomas_TR Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Må stikke innom Raske Sykler da, det er jo rett i nabolaget. Mulig jeg må kjøpe meg en momentnøkkel også, tror ikke jeg har tatt mere Møllers tran enn vanlig :-)

Den andre bolten ER bøyd. Mener det må ha skjedd når den første røk og setet kom fykende bakover (det står jo i spenn når det er festet).

--
Thomas
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: Thomas_TR] #442214 02/09/2007 18:35
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det må ha vært et satans trykk eller så er det noen fittebolter.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: cvrokka] #442247 02/09/2007 19:20
KTL Offline
Besatt
Besatt
Rent intuitivt ville jeg brukt 6mm bolter i en sånn konstruksjon... (men så er jeg sikkert jævla konservativ, da)

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: cvrokka] #442308 02/09/2007 20:46
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: cvrokka
Det må ha vært et satans trykk eller så er det noen fittebolter.

Og derrr slo mannen inn med fullt utslag på språk-o-meteret vil jeg anta!

NOTS
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: HaraldW] #442325 02/09/2007 21:09
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er sikkert bare en skrivefeil. FILLEbolter skulle det vært.
Det er ikke noe savn hos cvrokka som lyser gjennom her, det er sikker på. eller...

LarsB

Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: larsb] #442351 02/09/2007 22:03
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Uselvstendig pubertal klossmajor??
Vel, er vel klossmajordelen som har bommet på bokstaven som ligger nærmere 10 cm fra T`en på et vanlig tastatur..

Spenstig språkbruk, og hvor kraftig trykk er satans trykk mon tro..?

NOTS
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: HaraldW] #442421 03/09/2007 07:16
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mann&kona
...og hvor kraftig trykk er satans trykk mon tro..?

Antar vi er oppe i 5-600 MPa her, så da er vel "høyt trykk" opp til 500 MPa og deretter er det "satans trykk" opp til 1000 MPa, over 1000 MPa der brukes begreper som ikke egner seg på trykk!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: -Jan] #442485 03/09/2007 09:45
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
æh, de sier det bare for å:
1) selge mest mulig
2) Forsikre seg mot saksøking
3) Fordi de kan selge slike.
4) Kanskje gjengene er engelske og måler mellom 5-6mm?
5) Rustfrie bolter finnes allerede, og fungerer veldig bra.
Titan har best "rustbeskyttelse" da den ikke korroderer etter flere år i saltvann, men styrken er svakere enn stål.

Men det kan hende at det er engelske gjenger?

Det finnes ikke allen som er skråe, men hvorfor kunne de ikke
laget spacere som passet for flate hoder slik at man slipper
å kjøpe rådyre bolter fra dem?

Til trådstarter:
Du kan se på møbelbolter fra IKEA, de har slike i liknende design, M6.
Det er bare å stikke innom IKEA, inn i "bytteavd" og raske seg til slike - gratis. Jeg har to stk her! ICON_BLUSH
Dog anbefaler jeg ikke dette som en permament løsning da det kan hende at metallet er av dårlig kvalitet.
En annen løsning er å borre 5mm hull på en stålstang, og
feste en locknut(m/ nylon) og en ny bolt, og ikke bruke den til finjustering/stramming. Gjenging av stål kan svekke overflaten og lager mikrofrakturer, så det beste er å borre hull, polere hullet, og låse med låsemutter på toppen. ICON_SMILE

Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: atlekristensen] #442679 03/09/2007 16:41
T
Thomas_TR Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Som tidligere nevnt, M6 passer ikke uten nyborring både i selve setepinnen og topplaten. Konstruksjonen med de to sylindermutrene har alltid slått meg som ett svakt punkt, men jeg har aldri opplevd brekkasje før nå, har personlig hatt to slike setepinner til odel og eie (den første ble stjålet sammen med en sykkel i sin tid). Har mere sansen for konstruksjonen på Syntace P6, som ligner mye, men hvor de har kulemuttere (kult hæ) istedenfor sylindermutrene. At en sylindermutter har et svakt punkt i midten må man sikkert ikke være fysiker for å forstå...

Så på kort sikt skaffer jeg nye bolter til Thomson'en, på lang sikt blir det nok en P6 på meg, lettere er en også, selv om den selvfølgelig er latterlig dyr...

--
Thomas
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: atlekristensen] #442682 03/09/2007 17:01
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: atlekristensen

Men det kan hende at det er engelske gjenger?

"Engelske gjenger" er bare et veldig unøyaktig navn på gjengestandarden "British cycle", som også innimellom kalles for "BSA". (Sikkert etter motorsykkelfabrikanten ved samme navn. Den ble brukt på mye rart på sykler, og henger fremdeles igjen på kranklager, girører og pedaler, men BOLTER tror jeg neppe det finnes noen BC-gjenger for. Det fantes sikkert tommegjenger (Withworth e.l.) på småbolter på gamle sykler, men jeg anser det som overveldende sikkert at det ikke er BC eller andre tommegjenger på boltene i en Thomson-seteklemme.

Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: Stein] #442727 03/09/2007 19:26
Carsten Offline
Veteran
Veteran
BSA står for Birmingham Small Arms. De lagde kanoner og geværer først, så begyndte de med MC'er. MEN den BSA vi ser etter er British Standards Authority... Selvforklarende. Tommer mao AKA Imperial Standard

"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter
http://sykkel.hasle-loren.no/
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: Carsten] #442756 03/09/2007 20:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: D'e'Kerfnahh
BSA står for Birmingham Small Arms. De lagde kanoner og geværer først, så begyndte de med MC'er.

Det vet jeg.

Quote:
MEN den BSA vi ser etter er British Standards Authority... Selvforklarende. Tommer mao AKA Imperial Standard

...men det visste jeg ikke. Da lærte jeg noe i dag også. ICON_SMILE

Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: Carsten] #442807 04/09/2007 05:37
G
GSolvik Offline
Custom Title
Custom Title
G
Quote:
Tommer mao AKA Imperial Standard

Da passer det å fortelle om engelskmannen som uttalte:
Quote:
We slowly convert from Imperial Standard to the Metric System. . .inch by inch!!

Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: GSolvik] #442822 04/09/2007 06:52
KTL Offline
Besatt
Besatt
For de som vil til bunds i dette med gjenger fant jeg denne gjengoversikten for et års tid siden, her får du også med CEI -brittiske sykkelgjenger, "Cycle Threads" (som jeg tror er de italienske), symaskingjenger, Edison-gjenger (for lyspærer) og alle andre spennende spiraler brukt på koniske og sylindriske flater...

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: KTL] #442859 04/09/2007 07:51
Carsten Offline
Veteran
Veteran
Herlig link KTL, den skal jeg bruke tid på. Det er rart, men med alderen kommer fasinasjonen for slik info krypende... Jeg fikk eksempelvis en infantil glede av å skru en krank med italienske gjenger for en stund siden. " HØ ! Den går rette veien på denne siden også ! Herlig ass, Italienere veit hva dem driver med ja " Etter en kort stund begyndte jeg å tenke på Alfa Sud, Motot Guzzi leMans 1 (Den eneste mc i verden hvor ramma blev byttet på 1'års garantien pga de glemte å grunne rammene før lakering på fabriken) og kom til at mye er bra i Italia, men de lager jaggu meg mye dritt også...

Redigert av D'e'Kerfnahh; 04/09/2007 07:52.

"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter
http://sykkel.hasle-loren.no/
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: Carsten] #442862 04/09/2007 07:55
KTL Offline
Besatt
Besatt
Ja italienere lager absolutt alt med sjel, på godt og vondt!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: KTL] #442879 04/09/2007 08:13
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: -Jan

Are they special? Where can I get some?

Our bolts are made of a high strength steel alloy, and go through and extra manufacturing process that increases their fatigue lives.
Finally, Thomson seatpost bolts are plated to prevent rust and corrosion. As you can see, bolts from the hardware store would be very poor replacements for Thomson bolts, and would cause failure and void the warranty. Contact your local bike shop for replacement bolts. The bike store may order bolts from our distributors. Only Thomson bolts may be used on Thomson seatposts.

Ergo er morlille en sten,
Syking er virkelig ikke rocket science, zincbelagte bolter får du nok tak i de fleste ikke-kjøkke/baderomssutstyr-jernvarehandler i tigerstaden..
T

Re: Itaienere [Re: KTL] #442882 04/09/2007 08:19
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Off topic:

Når det gjelder kranklagre synes jeg italienerne er litt snåle..
Å gjenge etter rotasjonsretningen er kontraintuitivt fordi du risikerer å dra over gjengene dersom noe inni lageret skulle ryke og hindre rotasjon.
Gjenger du mot rotasjonsretning vil du i verste fall bare skru løs lageret om noe skulle ødelegges inni..
T

Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: Carsten] #442885 04/09/2007 08:23
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: D'e'Kerfnahh
Italienere veit hva dem driver med ja " Etter en kort stund begyndte jeg å tenke på Alfa Sud, Motot Guzzi leMans 1

Hehe, Alf Sud ja. Det var vel når de skulle bøte på arbeidsledigheten i Sør-Italia, og opprettet en fabrikk som jeg mener lå nær Napoli. Den ble satt opp med arbeidere med relativt liten erfaring med biler, bilen ble også forsynt med det nyeste nye i rustbeskyttelse, nemlig et slags skum som ble spøytet inn i alle hulrom i karosseriet. Dette skummet var ganske porøst og sugde til seg fuktighet...........lagringsplassen av ferdige biler var rett ved sjøen.........
Bilene kom ferdigrustet fram til forhandler ICON_SMILE

Men nå må det snart komme en kaffemaskin fra Italia i posten!!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Æsj, Thomson setepinnebrekkasje [Re: KTL] #442887 04/09/2007 08:25
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: KTL
For de som vil til bunds i dette med gjenger fant jeg denne gjengoversikten for et års tid siden, her får du også med CEI -brittiske sykkelgjenger, "Cycle Threads" (som jeg tror er de italienske), symaskingjenger, Edison-gjenger (for lyspærer) og alle andre spennende spiraler brukt på koniske og sylindriske flater...

Morfaren min var rørlegger og gikk i lære sånn cirka under første verdenskrig. Den gangen var læretiden fem år, og de to første åren lærte de å smi verktøy. Gjengeverktøy, fastnøkler og annet smått og godt. Det medførte at alle rørleggere hadde sine egne dimensjoner på gjengen på rørmuffer etc. Dermed var du avhengig å få tak i samme rørlegger om installerte rørsystemet for å kunne reparere (andre rørleggere hadde ikke verktøy som passet). Med andre ord den samme politikk som Microsoft i dag så suksessfullt følger (egne løsninger lukket for alle andre).

Under andre verdenskrig brukte han verktøyet til lage piper til Sten-gun maskinpistoler for hjemmefronten (gjenging og rifling av stålrør).

Sveinung
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support