Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stå eller sitte?

Stå eller sitte? #441677 01/09/2007 11:08
Mylla Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sykler endel oppoverbakker, står og sitter. Så fikk jeg høre jeg står for mye.

Fint med gode råd, men denne fyren http://www.youtube.com/watch?v=S8EbDmhzRKQ&mode=related&search= kommer seg opp i fin fart selv om han står "for mye".

Men det er nok lurt sette seg dersom det kommer en ekspert rundt svingen...

"Don`t loose your temper, nobody wants it."
Re: Stå eller sitte? [Re: Mylla] #441935 01/09/2007 21:56
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Tja. Av og til blir det jo litt tungt å bli sittende, da. Syklet opp til Juvasshytta i sommer, og jeg må innrømme at jeg stod i ramma det meste av veien (brukte racer). I lange, ikke alt for bratte, klatringer hvor man gjerne vil holde seg under syregrensa, er det vel best å sitte det meste av veien. Likevel: det går jo an å øve på å sykle stående samtidig som man slapper mest mulig av i de store muskelgruppene. Man kan klatre rolig (likevel ikke veldig langsomt) ved å konsentrere seg om å flytte vekten fra den ene pedalen til den andre, uten å bruke vedig mye krefter (litt sånn tai chi-aktig). Det kan være en grei teknikk i lange, bratte bakker.

Re: Stå eller sitte? [Re: Lektoren] #442087 02/09/2007 14:26
stigeso Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg var med på et forsøk på idrettshøyskolen i fjor vinter der vi testet effektiviteten på stående og sittende sykling med SRM-krank. Vi testet intervaller basert på wattproduksjon ved O2-max. For min del var det bare ved veldig høy belastning (150% av O2max - mao godt inne i den anaerobe sonen) over korte strekninger (< 30 sek) at det lønte seg å stå.
I praksis er jeg på linje med anonymous13 og lektoren - jeg reiser meg for å holde farten gjennom bratte svinger, for å komme opp i særlig bratte partier, for å veksle litt i lange klatringer, eller for å aksellerere. Videoen av Armstrong viser jo i stor grad nettopp dette - mange av klippene er jo når han aksellererer i svinger eller angriper. Nå har nok Armstrong både bedre teknikk enn meg og marginalt høyere O2-opptak, så han holder nok ut enda lenger enn meg i stående klatringer. Eller - han gjorde i hvert fall det i sin storhetstid ;-)

Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
Re: Stå eller sitte? [Re: stigeso] #442292 02/09/2007 20:30
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
For mange av oss er det vel rett og slett slik at beina blir stive og slitne når vi prøver å klatre lenge og fort sittende. Men en blir mer andpusten når en reiser seg, ja.

Re: Stå eller sitte? [Re: Lektoren] #447944 14/09/2007 07:18
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Ikke glem at setet klemmer av endel årer til arsle- og lårmuskulatur, og at det helt sikkert er fint for ytelsen å få litt mer blodflow te dissa områda innimellom....
Du får jo også variert belastninga på de store muskelgruppene så blodflowen øker litt(derfor bruker man mer O2 og pulsen øker for å øke O2-transporten) ), men man blir jo mer sliten da..
Så litt varrrriasjon er sikkert bra!

Re: Stå eller sitte? [Re: YnotGorilla] #447998 14/09/2007 08:06
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Kjør Singlespeed til og fra jobb en stund, så er du i stand til å stå å tråkke i terreng/asfalt MYE mer ICON_SMILE

Trener man på å stå, så kan man gjøre det mer.

Man skal heller ikke undervurdere fordelene med å kombinere, bruke forskjellige muskler...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support