Defensiv sykling etter tryning ...
|
Defensiv sykling etter tryning ...
31/08/2007 08:45
|
JubaJuba
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei,
For tre-fire uker siden tryna jeg skikkelig i en litt ugunstig nedoverbakke...
Etter dette merker jeg at jeg holder en del igjen i forhold til tidligere.
Noen som har tips til hva en bør/ kan gjøre for å komme tilbake til litt mer slipp-deg-løs-nedover sykling?
Her kommer det en snerten signatur om ikke lenge... stay tuned
|
|
|
Re: Defensiv sykling etter tryning ...
[Re: JubaJuba]
31/08/2007 09:25
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
Hei,
For tre-fire uker siden tryna jeg skikkelig i en litt ugunstig nedoverbakke...
Etter dette merker jeg at jeg holder en del igjen i forhold til tidligere.
Noen som har tips til hva en bør/ kan gjøre for å komme tilbake til litt mer slipp-deg-løs-nedover sykling? Har selv slått meg kraftig, og det som hjelper for meg er bare å prøve igjen og igjen. Sett på dekk som sitter godt på under laget. Dekk som er ofte brukt og sitter godt er bl.a: big betty, massis minnon i mykhet 40a,42a. Massis minnon har jeg selv og jeg føler at jeg har feste til underlaget å da øker trygheten i både nedover og oppoverbakker. Bli gjerne med andre på sti tur se hvordan de kjører og deres sporvalg. Lykke til Har selv falt veldig kraftig og da er det bare å prøve og prøve igjen som gjelder. Kjøp gjerne dekk som sitter vedlig godt til underlager, som f.eks big betty,
|
|
|
[Re: edmann]
31/08/2007 09:35
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har selv hatt et par kraftige tryn i det siste og merker det samme som deg. Det jeg gjør er, bortsett fra å ha selvtillit over å vite at utstyret er 100%, å prøve på nytt.
Hvis det stedet du falt er et sted du i utgangspunktet kvia deg for å sette utfor, prøv et litt lettere sted først.
Hvis du har klart partiet tidligere, men var uheldig denne gangen, prøv på nytt. Ta med deg noen. Det hjelper uansett.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: edmann]
31/08/2007 09:36
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg gikk over styret tre ganger på samme turen tidligere sommer. Da hadde jeg dårlig sjøltillit en stund, men nå går alt så meget bedre.
Dekk med skikkelig feste (BB GG, Minion DHR/F, Nevegal Sticky-E) hjelper veldig. I tillegg har jeg blitt godvenner med de nye bremsene (Juicy 7), de tok litt for mye i starten.
Dessuten prøver jeg nå å velge linjer som går mer rett fram og mindre på skrå, sjøl om det ofte innebærer at jeg ender opp med den bratteste linja. Jeg tror det var Remi som ga meg det tipset.
Og til slutt: Øvelse gjør mester. Ta gjerne den samme bakken på nytt og nytt og studer gjerne linjevalg før du du kjører ned. Begynn i det små og ta ting gradvis.
|
|
|
[Re: runermm]
31/08/2007 09:57
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Kjører du sti eller freeride? Om det er sti det gjelder så kan du jo suplere med mer beskyttelse på utsatte steder. jeg kjører med kne eller kne+legg i skauen og har hatt bruk for det flere ganger. Hvis jeg vet det er brattkjøring som gjelder så kjører jeg full rustning og helhjelm.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: Subs]
31/08/2007 10:04
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ahh, det glemte jeg å nevne. Padding er tingen. Har kjøpt for knær og albuer. Gir trygghetsfølelsen et lite løft.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
31/08/2007 10:41
|
JubaJuba
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for tips!
Jeg har kjørt den aktuelle bakken +- kanskje 50 ganger tidligere uten uhell, og jeg fikk en liten a-ha opplevelse når jeg tryna. Jeg har trodd at jeg har hatt 100% kontroll hele veien, men jeg fikk et skikkelig slag underveis i bakken som sørget for at styret ble vrengt ut av hendene mine uten mulighet til å hindre det, med påfølgende svalestup over styret hvor jeg fikk nøstet opp en del av mine problemer som jeg har opparbeidet meg under mitt lange liv ;-)
Uansett...gøy er det, spesielt når man har fått det litt på avstand!
Her kommer det en snerten signatur om ikke lenge... stay tuned
|
|
|
[Re: JubaJuba]
31/08/2007 10:56
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sleit med lignende ifjor. Da måtte jeg sykle en stund med ryggskinne. Det er ikke morsomt. Samme sånn nå, da jeg tester nye dekk som jeg er litt usikker på grepet (les Mountain King) er jeg litt usikker og prøver å safe nedover, ala gå av sykkelen der det ser bratt og sleipt. Nå har jeg ikke syklet siden Utflukt, og har problemer med kneet etter første tur på fjellet, så det blir rolig tur på søndag.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
31/08/2007 10:58
|
chalshus
More than words
|
More than words
Som noen før har skrevet over, mer beskyttelse kan være tingen. Ikke full pupp med plast over alt, men kanskje noen kne-/albuebskyttere? Selv har jeg vært til tilbakeholden i år. Og ingen beskyttelse hjelper, siden skaden er inni skuldra.
Redigert av chalshus; 31/08/2007 10:59.
|
|
|
[Re: chalshus]
31/08/2007 12:01
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skriver under på at padding hjelper, man både føler seg og er tryggere. Har knebeskyttere nå, skal ha albuebeskyttere også.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
|
|